Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Kun katsot millä rahalla nuo isot ketjut imuroi yksityisiltäkin autot sisään (ostot jopa vain 1000e alle asetetun pyyntihinnan), niin pakkohan niiden on korkoerotuotolla ja lisämyynnillä tehdä kauppaa.
Eihän autoliike voi olla autoliike jos se ei millään keinolla saa katetta tehtyä. Tässä markkinassa vaikuttaa siltä että harva pystyy rautakatetta kovin paljoa tekemään, niin tässä on tulos.
 
Kun katsot millä rahalla nuo isot ketjut imuroi yksityisiltäkin autot sisään (ostot jopa vain 1000e alle asetetun pyyntihinnan), niin pakkohan niiden on korkoerotuotolla ja lisämyynnillä tehdä kauppaa.
Eihän autoliike voi olla autoliike jos se ei millään keinolla saa katetta tehtyä. Tässä markkinassa vaikuttaa siltä että harva pystyy rautakatetta kovin paljoa tekemään, niin tässä on tulos.
Aika huonoa hintaa he kyllä tarjoavat käytetyistä autoista, tämä on ihan lähipiirin kokemus kauttaaltaan, niin kyllä niille vaihtoautoille katetta saadaan. Ymmärtäisin että ottaisivat prosentin kaksi jokaisesta rahoituksesta välistä. Mutta kun ohjauskorko on tällä hetkellä 2%, niin mikään ei oikein anna syytä veloittaa asiakkaalta sitä 8% ja ylikin. Varsinkin, kuten tuossa aikasemminkin mainitsin niin perivät 15€/kk + toimituskulut jotka nekin ovat useampi sata euroa.

Jos nyt vaikka 10k€ auto, maksat sen kolmen vuoden aikana niin kyllähän liike siitä ihan mukavat katteet ottaa. Sisäänostohinta varmasti ollut sen 7-8000€, 300€ toimitusmaksu, 15€/kk laskutuksesta ja siihen päälle se 5% korko mitä ottavat välistä.

Eihän se tyhmä ole joka pyytää, mutta tämän takia kartan itse näitä isoja liikkeitä. Palvelun taso myös lähtökohtaiseti ala-arvoista, mitä nyt muutamassa käynyt tässä viime aikoina. Iso osa tuonti-autoja, jossa historia täysin pimennossa tai se pimitetään yms yms.
 
Varmaan jos autoliikkeelle tarjotaan jotain 300tkm ajettua octaviaa tai jotain tuoretta GTE-Passatia niin ei ostohinnat ole kummoiset. Oletuksena oli että puhutaan nyt jotenkin edes etäisesti kaupallisesta tavarasta. Aika usein tässä on myös se pieni harha että omistaja itse pitää autoaan aina kalliimpana kuin muut ja katsoo pelkästään myynnissä olevien autojen pyyntihintoja.

A) Pyyntihinta ei ole myyntihinta
B) Tällä hetkellä myynnissä olevien autojen pyyntihinnat ei välttämättä ole se kestävä markkinahinta, vaan on peilattava myös toteutuneita kauppoja.

Aika usein sitten se naapurin pertsa vielä jättää kertomatta että autossa paloikin moottorin vikavalo, toinen avain oli hukassa, jakopää täytyisi tehdä 5000km sisään ja renkaatkin oli kaljut.

Autoliikkeiden ja rahoitusyhtiöiden väliset sopimukset ovat usein sellaiset että sitä koko korkoerotuottoa ei makseta minkään oletuksen pohjalta, vaan toteutuvan mukaan kuukausittain. Keskimääräinen rahoitussopimuksen kesto on noin 1,5v, joten jollain prosentin korkoerotuotolla ei kyllä joku kamuxin tai sakan kokoinen firma kauheasti rikastu.
Lisäksi perustamiskulua ja laskutuslisää ei autoliike saa itselleen kokonaisuudessaan.

Se autoliikkeen pyörittäminen ei ole ihan niin yksinkertaista mitä monasti ulkopuolelta saattaa näyttää ja kyseessä kun on vielä todella raskaan pääomavaltainen ala, täytyisi tuotto-odotuskin jonkinlainen olla.

Sitten kun aletaan vielä pohtimaan jälkikuluja etc. niin myisitkö itse autoliikkeen vastuilla jotain 20 000e autoja tonnin katteella ja 2,49% korolla? Jos myyt, niin ei muuta kuin yrittäjäksi ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
 
Saka antoi mulle parhaat hyvitykset kaikista ja vaikea oli muiden tapella vastaan koroillakaan. Kakkosautoa vaihtaessa ne tarjos 3ke enemmän ku seuraavaksi paras. Ei prosenttiyksikön kovempi korko haitannut, kun pätkää jäi niin paljon vähemmän maksettavaksi. Möivät auton n. tonnin marginaalilla eteenpäin.
 
Varmaan jos autoliikkeelle tarjotaan jotain 300tkm ajettua octaviaa tai jotain tuoretta GTE-Passatia niin ei ostohinnat ole kummoiset. Oletuksena oli että puhutaan nyt jotenkin edes etäisesti kaupallisesta tavarasta. Aika usein tässä on myös se pieni harha että omistaja itse pitää autoaan aina kalliimpana kuin muut ja katsoo pelkästään myynnissä olevien autojen pyyntihintoja.

A) Pyyntihinta ei ole myyntihinta
B) Tällä hetkellä myynnissä olevien autojen pyyntihinnat ei välttämättä ole se kestävä markkinahinta, vaan on peilattava myös toteutuneita kauppoja.

Aika usein sitten se naapurin pertsa vielä jättää kertomatta että autossa paloikin moottorin vikavalo, toinen avain oli hukassa, jakopää täytyisi tehdä 5000km sisään ja renkaatkin oli kaljut.

Autoliikkeiden ja rahoitusyhtiöiden väliset sopimukset ovat usein sellaiset että sitä koko korkoerotuottoa ei makseta minkään oletuksen pohjalta, vaan toteutuvan mukaan kuukausittain. Keskimääräinen rahoitussopimuksen kesto on noin 1,5v, joten jollain prosentin korkoerotuotolla ei kyllä joku kamuxin tai sakan kokoinen firma kauheasti rikastu.
Lisäksi perustamiskulua ja laskutuslisää ei autoliike saa itselleen kokonaisuudessaan.

Se autoliikkeen pyörittäminen ei ole ihan niin yksinkertaista mitä monasti ulkopuolelta saattaa näyttää ja kyseessä kun on vielä todella raskaan pääomavaltainen ala, täytyisi tuotto-odotuskin jonkinlainen olla.

Sitten kun aletaan vielä pohtimaan jälkikuluja etc. niin myisitkö itse autoliikkeen vastuilla jotain 20 000e autoja tonnin katteella ja 2,49% korolla? Jos myyt, niin ei muuta kuin yrittäjäksi ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Tämä nyt niin selvä provosointi, ja ääriesimerkkejä täynnä että ei pitäisi edes tarttua mutta tartutaan rapalaan. Taidat itse olla ison firman lippatukka.

En kyllä naapureilta hirveasti kysele mitä heidän autoissa on, että ihan luotettavilta kysyn jos on kysyttävää.

Jos olisit lukenut, etkä keksittynyt pelkästään trollailuun, niin en puhunut missään vaiheessa luoton perustamiskulusta vaan toimituskuluista.

Jos ei ole varaa myydä vastuulla, niin ei kannattaisi myydä ollenkaan. Montahan kertaa nämä isot ovat jääneet kiinni ties mistä kusetuksista, eikä loppua niille näy. Uitetaan maahan kaikennäköisiä mällätyjä autoja ja myydään ne HUIPPUYKSILÖINÄ. Se miksen itse rupea myymään ei välttämättä liity tähän ketjuun, mutta en rupea automyyjäksi koska automyynti ei kiinnosta itseäni yhtään. Se että olisi jotenkin erityisen vaikeata, niin sitähän se nyt ei ole.

Saka antoi mulle parhaat hyvitykset kaikista ja vaikea oli muiden tapella vastaan koroillakaan. Kakkosautoa vaihtaessa ne tarjos 3ke enemmän ku seuraavaksi paras. Ei prosenttiyksikön kovempi korko haitannut, kun pätkää jäi niin paljon vähemmän maksettavaksi. Möivät auton n. tonnin marginaalilla eteenpäin.
Saka antoi myös minulle ihan hyvän vaihtoautotarjouksen, mutta korko sitten 8% joten en tähän tarttunut. Toisen liikkeen pienempi vaihtotarjous mutta 1,99% oli järkevämpi.
 
Tämä nyt niin selvä provosointi, ja ääriesimerkkejä täynnä että ei pitäisi edes tarttua mutta tartutaan rapalaan. Taidat itse olla ison firman lippatukka.

En kyllä naapureilta hirveasti kysele mitä heidän autoissa on, että ihan luotettavilta kysyn jos on kysyttävää.

Jos olisit lukenut, etkä keksittynyt pelkästään trollailuun, niin en puhunut missään vaiheessa luoton perustamiskulusta vaan toimituskuluista.

Jos ei ole varaa myydä vastuulla, niin ei kannattaisi myydä ollenkaan. Montahan kertaa nämä isot ovat jääneet kiinni ties mistä kusetuksista, eikä loppua niille näy. Uitetaan maahan kaikennäköisiä mällätyjä autoja ja myydään ne HUIPPUYKSILÖINÄ. Se miksen itse rupea myymään ei välttämättä liity tähän ketjuun, mutta en rupea automyyjäksi koska automyynti ei kiinnosta itseäni yhtään. Se että olisi jotenkin erityisen vaikeata, niin sitähän se nyt ei ole.


Saka antoi myös minulle ihan hyvän vaihtoautotarjouksen, mutta korko sitten 8% joten en tähän tarttunut. Toisen liikkeen pienempi vaihtotarjous mutta 1,99% oli järkevämpi.
Hyviin tapoihin kuuluu että foorumilla anonyymisti keskusteltaessa ei ole tapana keskustella keskustelijoista tai henkilöittää ketään. Ihan maalaisjärjellä aika moni näistä asioista on ymmärrettävissä. Kerrottakoon silti kun tähän viittasit, että olen kyllä ollut autoalalla lähes noin 20 vuotta monenlaisissa rooleissa ja myyntiäkin on tästä johtuen tullut kyllä seurattua hyvin läheltä. En kyllä ole näillä isoilla ketjuilla koskaan ollut enkä usko että niistä meikäläiselle mitään roolia löytyisikään. Olen toiminut merkkiorganisaatioiden parissa, päämiesyhteistyössä, myynnissä, ostoissa sekä hallinnossa duunarina, pikkupomona ja monessa muussa pienemmässä roolissa joten sanoisin että jonkinlainen näkemys on, joskaan en kaikesta kaikkea tiedä enkä pidä omaa sanaani absoluuttisena ainoana totuutena.

Ei tämä mitään provosointia ollut vaan lähinnä sitä toisen näkökulman avaamista. Ei minulla tässä ole oma lehmä ojassa kun en ole yrittäjä, mutta huvittaa silti kun tiedän että verhon takana ei asiat aina ole ihan niin yksinkertaisia mitä foorumeilla annetaan ymmärtää. Lähinnä tässä puolustin sitä näkökulmaa, että miksi autoliikkeet eivät aina hyvitä pyyntihintaa ja anna 20% alennusta myytävästä tuotteesta. Markkinahintainen tuote kyllä käy kaupaksi ja jos ei, niin tietyn ajan jälkeen sitten lasketaan hintaa ja / tai nostetaan hyvitystä.

Jos ala olisi erityisen helppo, mukava ja kovat tienestit automaatio, niin kyllä sitä tekisi aika moni. Viimeistään tuosta huomaa ettei kirjoittajalla ihan kauheasti ole alasta näkemystä tai kokemusta. Ala on aika raaka ja vaihtuvuus myyjissä kova. Moni käy kokeilemassa muutaman vuoden ja toteaa ettei sillä elä. Sitoutuneet hyvät myyjät pääsevätkin sitten kyllä kuusinumeroisiin tienesteihin, mutta näitä Suomessa ei montaa kourallista ole. Moni pitkään alalla pärjännyt on oikeasti kova kaveri ja pärjää jo vuosien varrella itselle kertyneellä asiakaskunnalla. Kun asiat hoitaa kunnolla niin asiakas kyllä palaa takaisin. Eri asia on sitten nämä koulun penkiltä halpatyövoimaksi palkatut nuoret joita kyllä mielestäni työnantajan puolelta käytännössä suorastaan vedätetään tekemään se ns "paskaduuni". Tässä pätee vähän sama asia kuin vaikka viimeaikoina kovasti näkyviin nousseessa carverticalissa yms. someilmiöissä, että se kovaääninen 10% tulee esiin, eikä usein ole sitä parasta ainesta. Loppu 90% suorittaa asiallisesti kaikessa hiljaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Saka antoi mulle parhaat hyvitykset kaikista ja vaikea oli muiden tapella vastaan koroillakaan. Kakkosautoa vaihtaessa ne tarjos 3ke enemmän ku seuraavaksi paras. Ei prosenttiyksikön kovempi korko haitannut, kun pätkää jäi niin paljon vähemmän maksettavaksi. Möivät auton n. tonnin marginaalilla eteenpäin.
Se että jotkut autot myydään vain tonnin marginaalilla ei kerro sitä, että kaikki autot myydään pienellä voitolla eteenpäin.

Kyllä nämä osaa kaikki metkut.
Myyt dieseliä ”ei näitä dieseleitä kukaan enää osta, mutta hyvitetään hyvää hyvyyttä sulle x euroa”
Sitten se myydään ”luotettava ja haluttu huippu diesel nyt halvalla” ja hinta todellisuudessa +5000€ mitä hyvitetty.

Sakasta kaikista huonoimmat kokemukset ja lähellä perässä tulee molemmat rintajoupit jiillä ja ilman
 
Se että jotkut autot myydään vain tonnin marginaalilla ei kerro sitä, että kaikki autot myydään pienellä voitolla eteenpäin.
Ei tietenkään, mutta jos lukaiset vaikka kamuxin osavuosikatsauksia, saat aika hyvän käsityksen siitä millainen osuus rautakatteella ja oheismyynnillä on. Tämä rakenne on kaikilla näillä isommilla ketjuilla aika saman kaltainen ja enenevissä määrin autojen myynti näyttää olevan vain mahdollisuus saada katteellista oheismyyntiä rahoitusten, lisäturvien vakuutusten etc. muodossa.

Usko pois vain, ei jokaisessa 20 000e tötterössä ole 5000e katetta.
 
Ei tietenkään, mutta jos lukaiset vaikka kamuxin osavuosikatsauksia, saat aika hyvän käsityksen siitä millainen osuus rautakatteella ja oheismyynnillä on. Tämä rakenne on kaikilla näillä isommilla ketjuilla aika saman kaltainen ja enenevissä määrin autojen myynti näyttää olevan vain mahdollisuus saada katteellista oheismyyntiä rahoitusten, lisäturvien vakuutusten etc. muodossa.

Usko pois vain, ei jokaisessa 20 000e tötterössä ole 5000e katetta.
Samalla argumentoinnilla voidaan todeta että ei jokaisessa 20 000e tötterössä ole sitä tonnin tai alle katetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 763
Viestejä
4 974 995
Jäsenet
79 846
Uusin jäsen
Mainosmoton toimari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom