Keskustelua hybridiautoista

Tuosta voi hieman vertailla noita kulutuksia EPA normin mukaan. Kyllähän tuo Toyotan hybridi tulee selvästi esille kaupunkietevämmyydessä. Omalla kohdalla, kun laittaa tuohon kulutusarakkeeseen 1,7 L/100 km lukeman, niin alkaa olla melkoisen pieni ”spare” etu tuolla 5 vuoden jaksolla. Verrokkina tuolla taitaa olla joku 8,3 K/100 km lukemalla oleva perusauto. Nuo EPA kulutukset on siitä hyviä, että ne vastaa kohtuudella lukemia mihin jokainen karvalakki kuski tulee pääsemään ja normisti menee omalla kohdalla vähintään 0,5 L alle. Eli katsottuna vuoden keskikulutus lukemia nuo.

 
Eihän siitä hybriditekniikasta maantieajossa juurikaan hyötyä ole, joten tyhjällä akulla ajaessa olisi ihan sama vaikka olisi pelkkä bensakone, mutta kaupungissa se lataamatonkin plugari säästää huomattavasti verrattuna pelkkään bensakiuluun.
Ainoastaan siinä tapauksessa, ett polttis käyttää Atkinson kiertoa. Muussa tapauksessa tavallinen polttis raahaa mukanaan paljon ylimääräistä kuollutta massaa.

Kuga grandland phev kulutus.jpeg
 
Eihän siitä hybriditekniikasta maantieajossa juurikaan hyötyä ole, joten tyhjällä akulla ajaessa olisi ihan sama vaikka olisi pelkkä bensakone, mutta kaupungissa se lataamatonkin plugari säästää huomattavasti verrattuna pelkkään bensakiuluun.
Kyllä hyvin tehty hybridi laskee bensan kulutusta, koska se polttis käy optimipisteessään suurimman osan ajasta (hyötysuhde 25 % -> jopa 40%) samalla kun sähkömoottorilla kompensoidaan polttomoottorin alhaista litratehoa. Lisäksi polttis on mitoitettu niin, että optimialueella voidaan olla ohjaamaatta ylimäärin energiaa akkuun päin, jolloin lataus-purku -häviöt minimoidaan. Kunhan keskimäärin ladataan polttiksesta vähän enemmän kuin avustetaan, niin täyssähköajon määrällä pidetään tuo yhtälö balanssissa. Aerodynaamisessa b-c segmentin autossa se on alle 2 litrainen Atkinson ja Rav4 kokoisessa tilavuutta voi olla enemmän, koska vastuksia on enemmän. Näitä malleja löytyy merkeiltä, millä on samasta voimalinjasta myös itselataavat versio eli korealaiset, Toyota, Renault ja Ford nyt ainakin.

Kun pienenkin moottorin kylkeen lyödään turbo, niin maksimi hyötysuhde laskee ja lisäksi optimialueen alarajan teho lähes kaksinkertaistuu. Tuolla reseptillä ei päästä parantamaan juurikaan vastaavaan bensamalliin verrattuna muuten kuin seinästä lataamalla.

Kaupunkiajossa painavahkon plugarin kiihdytyksiin tarvitaan tehoa ja loput ohjataan akkuun jolloin turbo polttomoottorillakin päästään lähemmäs optimialuetta. Kulutus paranee kun ajetaan sitten tasaiset ja jarruttelut täyssähköllä kiihdytyksissä ladatulla energialla.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 588
Viestejä
4 841 252
Jäsenet
78 250
Uusin jäsen
kop

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom