Eihän mikään auto käynnisty jos akku josta käynnistysvirta otetaan on tyhjä.Vaggineissa on, ei ehkä venttiilikoineiston ruostetta, mut esim. bensakone ei-käynnisty ku, kun ajoakku tyhjä, jne... Korjaamo
simolammikko videoi uutuubista löytyy läjä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän mikään auto käynnisty jos akku josta käynnistysvirta otetaan on tyhjä.Vaggineissa on, ei ehkä venttiilikoineiston ruostetta, mut esim. bensakone ei-käynnisty ku, kun ajoakku tyhjä, jne... Korjaamo
simolammikko videoi uutuubista löytyy läjä.
Tarkoitin normi tilannetta kun ajoakku on tyhjä, jolloin bensakone käynnistyy ja mahdollistaakseen matkan jatkumisen. Ajoakkua ei pitäisi niin tyhjäksi saada, ettei bensakonetta saa käymään, eiköhän siinä tapauksessa tule viat aikaisemmin esille? En tarkemmin muista muista, mitä kaikkea niissä on mut selviää kyseisen korjaamon videoista, nykyisen vagen firman tai vaikka vagarenan Passat gte ketjusta, jossa luettavaa piisaa muutama sata sivua, milloin mekatroniikka ja näköjään kosteusvaurioita myös...Eihän mikään auto käynnisty jos akku josta käynnistysvirta otetaan on tyhjä.
No sellainen ei ole mikään normi tilanne, että ajoakku tyhjenee nollaan. Verratavissa perus polttomoottorissa siihen että 12V akku tyhjenee nollaan, ei sekään silloin käynnisty. Ajoakku saa virtaa jo ihan auton hidastuksessa, joten iso vika pitää olla jos ei hidastaminenkaan lataa akkua sen vertaa että käyntiin lähtee. Omassa plugarissa akun kapasiteetista käytetään alle 69%, ja jos se jakautuu tasaisesti ylä- ja alapäähän, niin kun range näyttää nollaa ja polttomoottori käynnistyy, on akun varaus vielä yli 15%.Tarkoitin normi tilannetta kun ajoakku on tyhjä, jolloin bensakone käynnistyy ja mahdollistaakseen matkan jatkumisen. Ajoakkua ei pitäisi niin tyhjäksi saada, ettei bensakonetta saa käymään, eiköhän siinä tapauksessa tule viat aikaisemmin esille? En tarkemmin muista muista, mitä kaikkea niissä on mut selviää kyseisen korjaamon videoista, nykyisen vagen firman tai vaikka vagarenan Passat gte ketjusta, jossa luettavaa piisaa muutama sata sivua, milloin mekatroniikka ja näköjään kosteusvaurioita myös...
Tietty kaikkiin auto malleihin merkkeihin tulee vikoja, joihinkin enempi toisiin vähempi, mut tosiaan ei ole tainnut yhtään korealaista (tai japsia) Kokkolan Autokorjaamon akkuvioissa, enempikin taitavat keksittyä saksalaisiin merkkeihin. Osin korealaisten puuttuminen voi tietty johtua myös pitkästä takuusta...
Tässä nyt puhutaan selvästi ristiin kahdesta asiasta, tyhjästä merkityksessä ilmoitettu jäljellä oleva käyttökapasiteetti 0% tai range 0 km ja tyhjästä merkityksessä rikkinäinen syväpurkautunut akku.No sellainen ei ole mikään normi tilanne, että ajoakku tyhjenee nollaan. Verratavissa perus polttomoottorissa siihen että 12V akku tyhjenee nollaan, ei sekään silloin käynnisty. Ajoakku saa virtaa jo ihan auton hidastuksessa, joten iso vika pitää olla jos ei hidastaminenkaan lataa akkua sen vertaa että käyntiin lähtee. Omassa plugarissa akun kapasiteetista käytetään alle 69%, ja jos se jakautuu tasaisesti ylä- ja alapäähän, niin kun range näyttää nollaa ja polttomoottori käynnistyy, on akun varaus vielä yli 15%.
tekniikanmaailma.fi
Aikamoista tylytystä plugareille. Hyvinkin perusteltu artikkeli missä kerrotaan mitä hajoaa ja miksi hintoineen.![]()
”En suosittele”, sanoo hybridiautoista niiden vikoja päivittäin korjaava Jesse Haapala
Käytettyjen autojen markkinoilla lataushybridien kauppa käy kuumana, mutta takuun päätyttyä moni omistaja törmää kalliisiin korjauksiin.tekniikanmaailma.fi
En ole tilaaja, joten en näe kuinka kattava ja perusteltu juttu on.
Määkään en pääse maksumuurin taakse mutta ainakin pisti silmään tuo ”päivittäin korjaaminen”, jonka voisi ymmärtää jonain vihjailuja vikojen yleisyydestä, vaikka on ihan itsestäänselvää, että autoja ammatikseen korjaava näkee päivittäin vikaantuneita autoja.![]()
”En suosittele”, sanoo hybridiautoista niiden vikoja päivittäin korjaava Jesse Haapala
Käytettyjen autojen markkinoilla lataushybridien kauppa käy kuumana, mutta takuun päätyttyä moni omistaja törmää kalliisiin korjauksiin.tekniikanmaailma.fi
En ole tilaaja, joten en näe kuinka kattava ja perusteltu juttu on.
Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…Aikamoista tylytystä plugareille. Hyvinkin perusteltu artikkeli missä kerrotaan mitä hajoaa ja miksi hintoineen.
Jep, lopputulema tuossa oli aika tavanomainen. Älä osta vanhaa Saksalaista autoa, jos haluat huolettoman auton ilman ylimääräistä jännitystä.Äkkiseltään veikkaisin, että eri automerkkien ja -mallien välillä on enemmän eroa saman voimalinjatyypin sisällä, kuin voimalinjatyyppien välillä keskimäärin.
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…
Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…
Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Tämähän se. Toyota on ihan kelpo auto kaupunkiajoon, mutta omalle ahterille ei sovi pidemmät matkat.Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.
Jep muistan sun ahterinTämähän se. Toyota on ihan kelpo auto kaupunkiajoon, mutta omalle ahterille ei sovi pidemmät matkat.
Kumma juttu, ettei Toyotaan saa edes rahalla kunnon sportti-/ergopenkkejä.
Mutta Toyotan perus hybridit vaan porskuttaa. Valintoja.
Hybriditekniikan uranuurtajana tunnetulla Toyotalla on maine vähävikaisena autona. Toyotan malliston suosituin lataushybridimalli on RAV4, jolla silläkin oma ongelmansa Suomen ilmastossa.
”Takamoottorille menevän liittimen runko hapettuu. Se on osa keulasta perään kulkevaa noin 4 000 euron hintaista johtosarjaa.”
Haapala on ratkonut ongelmaa halvemmalla rakentamalla uusia liittimiä vikaantuneiden tilalle.
Osta gr racing versio niin tulee sporttipenkit. Saa yarikseen, corollaan ja c-hr ainakin.Tämähän se. Toyota on ihan kelpo auto kaupunkiajoon, mutta omalle ahterille ei sovi pidemmät matkat.
Kumma juttu, ettei Toyotaan saa edes rahalla kunnon sportti-/ergopenkkejä.
Osta gr racing versio niin tulee sporttipenkit. Saa yarikseen, corollaan ja c-hr ainakin.
Oletan että tuo Audin akku on ollut osanumero 8R0-915-591.Melkosta settiä sekä plugareista että perushybridistä. Q5 akku todella kallis 1,1kWh kapasiteettiin nähden: 19 442€…
Toki 100tkm ajetun Countrymanin polttiskaan ole mitenkään halpa 13k€…
Vähän vaikuttaisi, että mitä enemmän autossa on hi-tek tekniikkaa, sitä enemmän vikapotentiaalia myös on.
Siihen sisältyy myös sporttisempi alusta, ratti ja vanteet. Eikä ne vanteet koon puolesta ole sen isommat mitä noissa nykyään jo valmiina rupeaa olemaan. Corollassakin tulee jo 17 tuumaiset mukana ainakin touring sportissa. Eikä pidä sekoittaa gr sportia ja pelkkää gr mallia mitä saa suomessa ainoastaan yarikseen varusteluna ja se rupeaa olemaan jo lähellä Toyotan ralli yarista.Sitten joutuu yleensä ottamaan yli-isot renkaat/vanteet myös jotka lähinnä heikentää valmiiksi hieman huteraa ajettavuutta.
Ja hintaeroa taitaa olla aika monta tonnia GR versioilla muihin.
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.Artikkelissa mainittiin lahoava Ravin johtosarja jonka korjaus marmorilla maksaa 4000€.
Valintoja.
Ja ei nyt toki unohdeta pakoputkiston tyyppivika lämmönvaihdinta, joka ei tojotan mielestä sattumalta ole osa pakoputkistoa..
Polttis on polttis, vaikka siinä olis plugarin osat perseessä. Mutta niiden keskieurooppalainen toimintalogiikka ja käyttäjien halu 'ajaa sähköautolla' yhdistettynä talveen ei vaan toimi.Kallista moottoriremonttia manaava Blomqvist arvioi, että syy moottoririkkoon saattaa piillä juuri hybriditekniikassa ja kylmän polttomoottorin puutteellisessa voitelussa.
”Asumme muutaman kilometrin päässä moottoritien liittymästä. Sinne mennään sähköllä, moottoritien 120 kilometrin rajoitusalueelle tullessa kylmä polttomoottori käynnistyy ja tekee täyskaasukiihdytyksen”, hän pohtii.
Se pakoputken lämmönvaihdin ongelma oli yhden corolla vuosimallin ongelma ja menee takuuseen, katso relax ketju. Sama juttu ravin johdon kanssa.
Joo varmaan jotain kommunikaatio-ongelmia ollut tehtaan ja joidenkin huoltopisteiden välillä mutta kuten totesit, jos kehoittaa huoltoa asian tehtaalta varmistamaan niin menee takuuseen. Ja voihan tuo ollut muuttunutkin, kun ovat Toyotalla myöhemmin huomanneet, että valmistusvirhe.Olen kyllä seurannut sitä ketjua ja vieläkään ei taida Tojota suoraan relaxin ehdoissa kertoa, että se kuuluu takuun piiriin? Se, että se yhdellä foorumistilla on ennakkouhkailuista poiketen mennytkin takuuseen ei vielä tee siitä yleispätevää ohjetta.
Eli voi kuulua, tai voi olla kuulumatta. Riippuu varmaan siitä kuinka ison haloon asiakas asiasta tekee, jos ensin on kuitenkin foorumistille puhuttu että yli 2000e lasku olisi menossa omasta pussista mutta kysytään tehtaalta. Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että huollon ohjeissa ei ole mitään yksiselitteistä toteamusta siitä se kuuluu takuuseen jolloin asiakkaalle voitaisiin jo autoa tuodessa kertoa, että takuuseen menee.
Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Se mitä nyt katsellut netistä tuosta kombosta, niin ei suuria murheita ole ollut. Tourneo oli tarjolla vain PHEVinä tai täyssähkönä. Täyssähkön range niin onneton etten sitä edes harkinnut. Siitä ekasta Kuga PHEVistä löytyi 12V akun porsimisia, mutta tuo nyt ei vakava vika vielä ole.Mulle on tulossa Kuga HEV awd keväällä. Ilmeisesti moottori ja eCVT vaihteisto on ainakin hyväksi todettua tekniikkaa? PHEV:iä en "uskaltanut" omaan käyttöön ostaa eikä sitä olisi saanut muutenkaan nelivetona.
Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.Jonkin verran tullut ajettua Kuga PHEV:llä, akulla menee joku 60+km kesällä ja talvella tippuu johokin 30:iin. Tuo tosin ei kuluta kovinkaan paljon akku tyhjänä, suuruusluokkaa 5 L/100km. Aika smootthi tuossa on sähkömoottorin/polttiksen yhteistyö, sitä ei pahemmin huomaa. Esilämmityksessa se käynnistää aina polttista, mutta jos on edes pari plusastetta on järkevintä lähteä liikkeelle ilman mitään esilämmitystä kun penkit ja ratti lämpenee niin nopeasti ja silloin se menee pelkällä sähköllä.
Takajarrut tuppaa ruostumaan aika herkästi, eikä siihen auta kuin polkea jarrua kunnolla suurissa nopeuksissa, ja silloinkin on vaikea pitää niitä kunnossa. Latausluukku jäätyy myös aika herkästi talvella.
Parin vuoden aikana ei ole ollut ensimmäistäkään vikaa autossa.
Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.Tuohan kuulostaa hyvältä tekniikan suhteen, Tourneot kasataan Turkin uudessa tehtaassa ja ilmeisesti jotain ongelmaa ollut ainakin alkupään autoissa. Katsotaan mitä sieltä saapuu, takuu on 5 v. tai 150000 km. Otin 5 vuoden huoltosopparin, pidän autoa sen 5 vuotta ja tökkään vaihtoon.
Miten tuo esilämmitys toimii kovilla pakkasilla jos auto piuhassa? Esilämmittääkö moottoria vai hörähtääkö se suoraan käyntiin lämpötilasta huolimatta?
Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.Se lyö moottorin samantien käyntiin kun esilämmityksen aloittaa, myös kovilla pakkasilla. Tosin ei siinä silloin ole kovinkaan paljon kuormaa eikä kierroksia joten en näkisi tuota suurena ongelmana.
Onko tuon polttiksen jakopää öljykylpy hihnalla?Alkuvuodesta tulee toimitukseen Ford Tourneo Custom PHEV, tuossa on 2,5 litran bensakone Atkinson-työtahdilla ja 16,5 kWh:n akku. Ford Kuga PHEV on samalla tekniikalla, onko kokemuksia minkälainen voimalinja tuo on? Myös mahdolliset ongelmat kiinnostaa.
Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.Ok, bensakone toimii karvan verran paremmin kylmässä kuin diesel, olen tottunut tarjoamaan Webastolla dieselkoneelle hyvät alkulämmöt. Eiköhän tuon kanssa 5 vuotta pärjää.
Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Päästöt eivät välttämättä vastaa standardeja esilämmitettynä, joten ei saa lämmittää:Miksei sitä saisi käännettyä lämmittämään molempia, ihan niinkuin ennenkin. Ei kai Euro6 ole mitenkään sidoksissa webastoon, sillä sehän on vapaavalintainen varuste. Eli sillä voi tehdä mitä haluaa. Vai olenko missannut jotain oleellista ?
Kyllähän se webasto edelleen sen kabiin lämmittää ihan yhtä mukavasti tai jopa paremmin kun lämpöä ei tarvi koneeseen käyttää.Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.
Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.
Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Eri puolilta moottoria kun tulee ristiriitaista anturidataa niin moottori ei välttämättä käynnisty ja käynnistyessään seokset voi olla pielessä, jolloin moottoririkon mahdollisuus kasvaa, kuten myös päästöt.Mitähän tuo tarkoitta että ei voi lämmittää. Muistelen että jo pitkään lämmitys tehtaalta tullessa on viritelty siten, että lämmitää vain kabiinia ja on tarvinnut erikseen "vääntää venttiili auki" suomessa , jotta lämmittää mottia. Onko tosiaan nyt tehty jokin oikea este, että ei oikeasti onnistu.
Mutta jos näin todellekin on, niin onhan tuo taas aivan perceestä. Luulisi että päästöjen omaehtoinen vähentäminen olevan suositeltavaa, ei lisääminen.
Pitäisi lainsäätäjäporukakka ajeluttaa Ivaloon ja laittaa koko pikkutakkipoppoo boksereissan istumaan -40 C diesel autoon, ja sanoa, että ajelkaahan vähän että ei tuu vilu.
Seuraavalla viikolla olisi Euro6 pykälissä lisäys.
Ohi aiheen, mutta nykyinen VW T6 on Euro6 ja hyvin lämmittää koneen ja kabiinin. Tuon saa muutettua esim. VCDSllä, yhdellä venttiilillä ohjataan mitä lämmittää. Oma auto lämmitti jo uutena koneen ja hytin.Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Hyvin lämpiää ainakin täällä.Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.
Dieselmallissa kylpee, tuossa 2.5 bensa-Duratecissa mennään ketjulla, tuohan on Mazdan L5-moottori. En olisi ostanut jos hihna nauttisi öljykylvystä.Onko tuon polttiksen jakopää öljykylpy hihnalla?
Tuo on ihan valmistajasta kiinni miten ovat halunneet toteuttaa.Eipä taida uusissa polttiksissakaan voida Webastolla lämmittää moottoria, Euro6:ssa lämmittää käsittääkseni aina vain kabiinia.
Tuskin auton omalla äpillä saa jälkiasenteista käskytettyä, mutta ainakin Eberillä (EasyStart Web) on oma puhelinäppskinsä ja kuvittelisin Webastolla olevan myös. Vaatii toki jonkun SIM-pömpelin asentamista myös.Jos asentaa plugariin nestekiertoisen lämmittimen (webasto thermotop tms.) niin onko näitä mahdollista ohjata minkään autovalmistajan puhelinsovelluksella? Onko kokemuksia?
Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla.
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.Ongelma olisi seuraavanlainen:
Tällä hetkellä ajossa biokaasulla kulkeva Passat ja polttoainekulut sellaiset 1€/l, eli n. 6-7€ per 100 km. En osaa oikein enää ajatella normaali bensa- tai dieselautolla ajamista ja uusia kaasuautoja ei enää saa. Olen yhtenä vaihtoehtona miettinyt jonkinlaista bensiinihybridiä, mutta kun olen toisinaan saanut lainaan joitakin ajoneuvoja (esim. tuoreempi GTE Passat), niin eipä nuo maantieajossa niin taloudellisia ole, kun pääasiassa mennään sillä bensalla. Sinänsä ajaisin mieluiten saksalaisella autolla, kun niistä jotakin tiedän ja löytyy erikoistyökaluja, diagnostiikkaa yms., mutta jotenkin tuntuu siltä, että luotettavia yksilöitä on kovin vaikea löytää. Esim. 5-sarjan E Bemarit vissiin varsin epäluotettavia? Sinänsä minua ei pelota isotkaan tyyppiviat, jos ne on ennaltaehkäistävissä hyvällä ylläpidolla tai huollolla, mutta esim. Porsche Panameran kaltaiset 30t€ akunvaihdot ei kyllä kiinnosta, varsinkin tuollaiset jutut tulevat ilmeisesti melko väistämättä eteen ja se akun kwh hinta on vähintäänkin suolainen.
Ja tosiaan tarvitaan auto viisihenkiselle perheelle ja katumaastureista en ole lähtökohtaisesti kiinnostunut, enkä pakettiautoista. Farmarimallinen henkilöauto olisi paras tai isomman kokoluokan porrasperä "edustusauto", kunhan siihen saa vetokoukun (esim. hybridi S-mersu ei siksi toimi). Budjetti max 60t€ ja käytettyä etsin.
Vai skippaanko kokonaan ja etsin täyssähköisiä? Vaihtoehdot omilla spekseilläni tosin hyvin rajalliset (itsellä tulee mieleen lähinnä Model X, Taycan Cross Turismo ja i5 Touring ja näistä vain Model X missään järjellisessä hintaluokassa).
Heitän sulle ajatuksen boksin ulkopuolelta. Hybridin sijaan käy koeajamassa ID.7 farmari, menee budjettiisi, ja muutama tonni budjettiin lisää niin saat full spec GTX version nelivedolla, isolla akulla, tuuletetuilla penkeillä, jne jne. Halvemmissa versioissa muistat vaan ruksia sen DCC alustan, niin on ajettavuus kohdillaan. Budjetin ylityksen voi perustella sillä että uudessa on takuu eikä riskiä remonteista ihan heti, siinä voi jokunen tonni säästyä. Minusta tuo ei häviä yhtään paremmille "premium" merkeille ominaisuuksissaan eikä ajettavuudessa kunhan tuo DCC-alusta on mukana. Olin todella positiivisesti yllättynyt kun otin pitkään koeajoon.
Mun mielestä plugari kannattaa vain jos ajoprofiili on sellainen että tulee paljon lyhyttä lähiajoa. Tällöin tankilla tarvitsee käydä vain kun lähtee kauemmas. Jos jatkuvasti tulee reissuja kauemmas, niin se on aika lähellä tavallista bensa-autoa, ja silloin katselisin perinteistä polttomoottoria tai sähköautoa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.