- Liittynyt
- 05.05.2019
- Viestejä
- 242
Onhan tuossa nyt yksi aika iso ero, jonka ohitat ihan täysin. Yhdenkään sähköautomallin 180k ajetuissa akuissa ei ole systemaattista ongelmaa sen kanssa, että niiden kapasiteetti olisi lähes kaikissa laskenut 70% tuntumaan tai alle. Varmaankin samaa ongelmaa alkaa ilmenemään joillain kilometreillä, mutta arvaus on, että kilometrit ovat siellä 250-300k välissä näissä pienimmissäkin akuissa (150km range ja 1500-2000 sykliä).Haapala jättää kertomatta tuossa sen, ettei kyse ole yksin plugareista vaan koskee yhtälailla sähköautoja.
Kun auton arvo on samoissa tai alittaa akunvaihdon hinnan, ei sellainen enää kelpaa vaihdokkina. Ylellä hyvä dokkari missä norjalaiset löytävät romikselta 5v e-golffin. Golffin arvo 16k€ ja siihen akunvaihto 27k€ niinpä päätyi uudenveroinen auto romikselle:
Norjalaisdokumentin mukaan lähes uusia sähköautoja romutetaan, koska korjaaminen maksaa liikaa – asiantuntija: ”Ajatus ei istu kiertotalousajatukseen”
Norjalainen Jätesokki-sarja herättelee miettimään, kuinka paljon hylkäämme käyttökelpoista tavaraa. Sarjan avausjaksossa kummastellaan, miksi lähes ehjät ja uudet sähköautot päätyvät romuttamoon.www.maaseuduntulevaisuus.fi
Nyt, jos joidenkin akkujen kanssa on ongelmia niin kun suurin osa ko. automallin autoista kuitenkin toimii niin se toisaalta tarkoittaa taas sitä, että käytettyjä hyväkuntoisia akkuja löytyy edelleen ja akut saadaan kuntoon. Miksi tuo yksi Golf on päätynyt romutukseen niin en tiedä, e-Golfiiin löytyy kuitenkin helposti uusia moduleita ja siihen on jopa saatavilla koko akku tarvikeakkuna, jos on valmis olemaan koekaniini ja tilaamaan sen Kiinasta, kapasiteettikin kasvaisi 20 kWh samalla kun akun vaihtaa.