Keskustelua hybridiautoista

Haapala jättää kertomatta tuossa sen, ettei kyse ole yksin plugareista vaan koskee yhtälailla sähköautoja.

Kun auton arvo on samoissa tai alittaa akunvaihdon hinnan, ei sellainen enää kelpaa vaihdokkina. Ylellä hyvä dokkari missä norjalaiset löytävät romikselta 5v e-golffin. Golffin arvo 16k€ ja siihen akunvaihto 27k€ niinpä päätyi uudenveroinen auto romikselle:

Onhan tuossa nyt yksi aika iso ero, jonka ohitat ihan täysin. Yhdenkään sähköautomallin 180k ajetuissa akuissa ei ole systemaattista ongelmaa sen kanssa, että niiden kapasiteetti olisi lähes kaikissa laskenut 70% tuntumaan tai alle. Varmaankin samaa ongelmaa alkaa ilmenemään joillain kilometreillä, mutta arvaus on, että kilometrit ovat siellä 250-300k välissä näissä pienimmissäkin akuissa (150km range ja 1500-2000 sykliä).

Nyt, jos joidenkin akkujen kanssa on ongelmia niin kun suurin osa ko. automallin autoista kuitenkin toimii niin se toisaalta tarkoittaa taas sitä, että käytettyjä hyväkuntoisia akkuja löytyy edelleen ja akut saadaan kuntoon. Miksi tuo yksi Golf on päätynyt romutukseen niin en tiedä, e-Golfiiin löytyy kuitenkin helposti uusia moduleita ja siihen on jopa saatavilla koko akku tarvikeakkuna, jos on valmis olemaan koekaniini ja tilaamaan sen Kiinasta, kapasiteettikin kasvaisi 20 kWh samalla kun akun vaihtaa.
 
Tuossa juuri katselen Kian ladattavan hybridiakustoja ja pohdin ovatko ne hybridin eivätkä phevin vaikka käytetyssä tuotteessa phev lukee. Ei siellä.kuitenlaan useampaa korkejänniteakkua pitäisi olla. Hinnan puolesta jos pääsee kolmenumeroisella summalla käytetyn akun osalta, niin ei tuo kuulosta siltä että tekisi autosta arvottoman. Sähkiksiin akku toki maksaa enemmän, mutta se myös kestää pidempään/paremmin.
 
Haapala jättää kertomatta tuossa sen, ettei kyse ole yksin plugareista vaan koskee yhtälailla sähköautoja.

Kun auton arvo on samoissa tai alittaa akunvaihdon hinnan, ei sellainen enää kelpaa vaihdokkina. Ylellä hyvä dokkari missä norjalaiset löytävät romikselta 5v e-golffin. Golffin arvo 16k€ ja siihen akunvaihto 27k€ niinpä päätyi uudenveroinen auto romikselle:

Ei koske yhtälailla sähköautoja, sillä sähköautojen akku on suurempi, minkä ansiosta siitä saa vastaavasti enemmän sähköisiä kilometrejä irti. Plugarilla akku voi hyytyä selvästi alle normaalin romutusiän kilometreillä, kun taas sähköautoilla kilometrejä on odotettavissa selvästi sitä enemmän.

@tth78 Jesse Haapala kertoi videolla, että vanhempien pieniakkuisten plugarien SoH voi yli 100 tkm ajettuna olla alle 70 %. Autokaupat ottavat nihkeästi vastaan autoja, joille akkutesti näyttää alle 70 %, koska akku on silloin jo loppusuoralla. Kauppias kehottaa laittamaan auton kuntoon ja tuomaan sitten uudestaan vaihtoon. Asiakas vie auton Jesselle, joka yrittää saada akun yli 70 %:iin. Se ei ole helppoa pieniakkuisen paljon sähköllä ajetun plugarin tapauksessa, sillä kaikki kennot/moduulit ovat tasaisesti kuluneet loppuun, jolloin pitäisi vaihtaa kaikki. Uusi akku maksaa liikaa auton arvoon nähden. Käytettyjä on vaikea löytää juuri videon yksilön tapauksessa sillä lähes kaikki GLE 500e:t (myytiin 2015-2019) alkavat olla paljon ajettuja. Tai ei muuten paljon ajettuja, mutta kun ynnää:

-NEDC 30 km (eli WLTP noin 21-24 km -> pirusti syklejä, jos lähemmäs 100 tkm ajaa sähköllä)
-netto 7,2 kWh/brutto 8,8 kWh
-sähkömoottori 85 kW
-suhteellinen purkuteho 9,7C (8,8 / 85)
-lisäksi suurta purkutehoa joutuu herkästi käyttämään arkiajossakin, sillä auton omamassa on 2465 kg ja ilmanvastus suuri

Pitäisi siis löytää reilusti alle 100 tkm ajettu vaihtoakku, mutta niitä on harvoin saatavilla tuon ikäisestä suureen vuotuiseen ajoon soveltuvasta automallista.

Uudemmissa pieniakkuisissa plugareissa on parempi tilanne, koska vähän ajettuja vaihtoakkuja löytyy. Suuriakkuisissa ongelma ei esiinny noin pienillä kilometreillä. Jos sellaisen SoH on alle 70 %, niin riittää vaihtaa yksi vikaantunut moduuli johonkin 70 %-moduuliin, jolloin koko akku on selvästi yli 70 % (koska suuriakkuisen plugarin kaikki moduulit eivät ole loppu@1xx tkm) ja kelpaa taas vaihtoautona. Sähköautoissa on yhtä hyvä tilanne, eli romahtanut moduuli vaihtoon ja auto kelpaa autokauppiaalle. Oikeastaan vielä parempi tilanne, sillä vaihtomoduuleja löytyy 80 %- ja 90 %-tavaraakin, koska eivät sähköauton akkujen kaikki moduulit ole paljon kuluneet alle 200 tkm matkalla.

Videon GLE 500e saatiin Jessen pajalla 74 %:iin. Sellaisesta hankkiutuisin eroon, koska tuollainen pieniakkuinen syöppö tuhoaa akun alta aikayksikön (vaivainen 10 tkm sähköajoa riittää) uudestaan alle 70 %:iin. Sen sijaan suuriakkuinen plugari tai sähköauto voi viallisen moduulin vaihtamalla nousta mukavaan 85-90 %:iin, jolloin autolla onkin korjauksen jälkeen niin paljon käyttöikää odotettavissa, että autokauppias saisi jäädä ilman. Kovaa ajoa vaan.

Sähköauton 50-100 kWh akku on kaikkien moduulien vaihtokunnossa vasta aivan toisenlaisilla kilometreillä kuin GLE 500e:n 7,2/8,8 kWh. Ja siinäkin vaiheessa käytettyjen riittävän hyväkuntoisten moduulien saatavuus on paljon parempaa. On huomattavasti helpompi löytää alle 500 tkm ajettuja sähköauton moduuleja kuin reilusti alle 100 tkm ajettuja GLE 500e:n moduuleja.


Tuo sinun norjalaisdokkarikaan ei väittänyt, että ei kelpaisi vaihdokkina, kun arvo menee alle akunvaihdon hinnan. Dokkari kertoi vaihdokkien sijaan lunariautoista. Kun sähköauto mällätään, niin vakuutusyhtiö lunastaa sen ja sitten auto päätyy romikselle purettavaksi ja murskattavaksi.

Vakuutusyhtiö käyttäisi korjaukseen "haapaloiden" sijaan vain merkkiliikettä, ja merkkiliike ei suostu käyttämään käytettyjä osia. Uusien osien kalleudessa ei ollut kyse vain akun hinnasta, vaan lunastettavien polttomoottoriautojen tapaan kaikista osista. Dokkarin kolaroidun Teslan mm. peräluukku spoilereineen olisi maksanut uutena 29 000 NOK (2 494 €) vs. käytettynä 3 900 NOK (335 €). Kun riittävän monta kallista uutta osaa pitäisi vaihtaa arvoaan menettäneeseen kolariautoon, se menee lunariin.

Sen 2016 Golfin arvo oli 136 000 NOK (11 696 €). Akkukotelossa oli 2 cm syvä osuma, joten auto oli ajokiellossa. Uusi akku olisi maksanut dokkarin tekoaikana (2021-2022) 280 000 NOK (24 080 €). Dokkariporukka pelasti auton romikselta ja vei sen paikalliselle "Jesse Haapalalle". Siellä auton kolhittu akku vaihdettiin käytettyyn 2016 vuoden akkuun, jolla luvattiin pääsevän vielä seuraavat 200 tkm. Lysti maksoi 70 480 NOK (6 061 €) sisältäen trailerilla hakemisen romikselta, työt ja käytetyn vaihtoakun. Kuudella tonnilla auton sai kuntoon. Vakuutusyhtiölle ja merkkikorjaamolle noin edullinen ratkaisu ei kuitenkaan sopinut, joten siksi auto uhkasi joutua murskaksi. Auton kolhinut omistaja olisi voinut itsekin vaihdattaa käytetyn akun kuudella tonnilla, mutta päätti ottaa vakuutuskorvauksen.


Edit. Lisäsin Jesseä.

Edit2. @tth78 sopivasti IS uutisoi tänään kolmen jälkeen tuosta GLE 500e:stä:


Katso Jätesokki Yle Areenassa:


Screenshot_2025-10-28-11-39-03-45_28e9fa53dee8d2bf607f25195500669b.jpg


Screenshot_2025-10-28-11-39-21-21_28e9fa53dee8d2bf607f25195500669b.jpg


Screenshot_2025-10-28-11-40-27-52_28e9fa53dee8d2bf607f25195500669b.jpg


Screenshot_2025-10-28-11-40-31-25_28e9fa53dee8d2bf607f25195500669b.jpg


Screenshot_2025-10-28-11-57-38-81_28e9fa53dee8d2bf607f25195500669b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa nyt yksi aika iso ero, jonka ohitat ihan täysin. Yhdenkään sähköautomallin 180k ajetuissa akuissa ei ole systemaattista ongelmaa sen kanssa, että niiden kapasiteetti olisi lähes kaikissa laskenut 70% tuntumaan tai alle. Varmaankin samaa ongelmaa alkaa ilmenemään joillain kilometreillä, mutta arvaus on, että kilometrit ovat siellä 250-300k välissä näissä pienimmissäkin akuissa (150km range ja 1500-2000 sykliä).

Nyt, jos joidenkin akkujen kanssa on ongelmia niin kun suurin osa ko. automallin autoista kuitenkin toimii niin se toisaalta tarkoittaa taas sitä, että käytettyjä hyväkuntoisia akkuja löytyy edelleen ja akut saadaan kuntoon. Miksi tuo yksi Golf on päätynyt romutukseen niin en tiedä, e-Golfiiin löytyy kuitenkin helposti uusia moduleita ja siihen on jopa saatavilla koko akku tarvikeakkuna, jos on valmis olemaan koekaniini ja tilaamaan sen Kiinasta, kapasiteettikin kasvaisi 20 kWh samalla kun akun vaihtaa.
LIsäksi mebbiin saa euroopasta alle 5k purkuakun jo nyt..
 
En lähtisi rahojani laittamaan likoon sen puolesta, että nämä hinnat tipauttavat aftermarket-akkumarkkinat avautuvat 2010-luvulla valmistettujen, ensimmäisten plugarimallien osalta milloinkaan. Maksukykyinen porukka tuskin ajelee näillä 10 vuotta vanhoilla plugareilla muutenkaan kovin laajasti.
Jostain ne tarvikeakkumarkkinatkin on aloitettava, jos seuraavan 10 vuoden aikana kasvaville markkinoille haluaa päästä, ja 25 tonnin akunvaihtokustannusta kiroilevat premium-merkin plugarin omistajat olisivat melko kiitollinen koekaniinijoukko vaikkapa kuuden tonnin tarvikeakuille - ihan pienistä heikkouksista ei ehkä nipoteta ja melko korkeatkin voittomarginaalit Kiinassa tehdyn perusplatformin adaptoinnin kustannusten maksamiseksi menee läpi.

Eli jos täällä minkäänlainen markkinatalous vallitsee, uskoisin että enemmän tai vähemmän hyviä ratkaisuita kyllä alkaa ilmaantumaan. Toisaalta usko ei ole tiedon väärti, enkä nykytilanteessa itsekään uskaltaisi vielä ostaa ekan sukupolven plugareita.
 
Jostain ne tarvikeakkumarkkinatkin on aloitettava, jos seuraavan 10 vuoden aikana kasvaville markkinoille haluaa päästä, ja 25 tonnin akunvaihtokustannusta kiroilevat premium-merkin plugarin omistajat olisivat melko kiitollinen koekaniinijoukko vaikkapa kuuden tonnin tarvikeakuille - ihan pienistä heikkouksista ei ehkä nipoteta ja melko korkeatkin voittomarginaalit Kiinassa tehdyn perusplatformin adaptoinnin kustannusten maksamiseksi menee läpi.

Eli jos täällä minkäänlainen markkinatalous vallitsee, uskoisin että enemmän tai vähemmän hyviä ratkaisuita kyllä alkaa ilmaantumaan. Toisaalta usko ei ole tiedon väärti, enkä nykytilanteessa itsekään uskaltaisi vielä ostaa ekan sukupolven plugareita.

Jos mennään markkinatalouden ehdoilla, niin tarvikeakkumarkkinat kohdistunevat aluksi malleihin, joita on markkinoilla reippaanlaisesti. Vähän nyt edelleen epäilen, että nämä ensimmäiset plugaritoteutukset ovat kenenkään toimijan ykköslistalla, mutta jäänee toki nähtäväksi. Ja täytyy muistaa, että näillä samoilla akkujälkimarkkinoilla pyörivät myös varsinaisten sähköautojen akutkin.

Suomi on länsimaiden osalta hieman outolintu vanhan autokantansa kanssa, joten lieneekö länsimarkkinoilla suurta kysyntää vaikkapa yli 10 vuotta vanhojen plugareiden akuille?
 
Suomi on länsimaiden osalta hieman outolintu vanhan autokantansa kanssa, joten lieneekö länsimarkkinoilla suurta kysyntää vaikkapa yli 10 vuotta vanhojen plugareiden akuille?
Riippuu akkupaketin hinnasta. Vaikka Suomessa autokanta on vanhaa, niin keskimääräinen romutusikä ylittää Euroopassakin 15 vuotta, joten 10-vuotiaalla autollakin olisi keskimäärin vielä 5 vuotta elinikää.
 
Plugareissa useammalla merkillä takuu käsittääkseni korvaa uuden akun, mikäli SoH laskee alle 80%. Takuut taas lähes poikkeuksetta 8v/160tkm vähintään, nykyään jo enemmänkin. Pitänee vaihtaa ennen takuun loppumista oma pois. Tuskin taas valmistajat antaisivat takuiden kestoiksi aikoja, joiden sisällä suurin osa akuista laskisi alle 80%. :hmm:

En uskaltaisi itse ajella takuun ulkopuolisella plugarilla.
 
Plugareissa useammalla merkillä takuu käsittääkseni korvaa uuden akun, mikäli SoH laskee alle 80%. Takuut taas lähes poikkeuksetta 8v/160tkm vähintään, nykyään jo enemmänkin. Pitänee vaihtaa ennen takuun loppumista oma pois. Tuskin taas valmistajat antaisivat takuiden kestoiksi aikoja, joiden sisällä suurin osa akuista laskisi alle 80%. :hmm:

En uskaltaisi itse ajella takuun ulkopuolisella plugarilla.
Mersulla näyttäs olevan plugareille 6v/100 000km. Lisäksi Mersut ovat keskimääräistä kalliimpia ja niillä ajetaan keskimääräistä enemmän, niin voisin kyllä kuvitella, että akkujen jälkimarkkinoille olisi kyllä kysyntää. Nimittäin selvää on, että 50-100 ke Mersu ei ole paalauskamaa tuossa ajassa missään päin Eurooppaa.
 
Mersulla näyttäs olevan plugareille 6v/100 000km. Lisäksi Mersut ovat keskimääräistä kalliimpia ja niillä ajetaan keskimääräistä enemmän, niin voisin kyllä kuvitella, että akkujen jälkimarkkinoille olisi kyllä kysyntää. Nimittäin selvää on, että 50-100 ke Mersu ei ole paalauskamaa tuossa ajassa missään päin Eurooppaa.
Onpa kyllä lyhyt takuu. Saisi kyllä vähän nostaa tuota.
 
Mistäköhän tuo käsitys on tullut että kun auto on "romiksella" se tarkoittaa että se vaan tuhotaan sellaisenaan?

Toki suurin osa vanhimmista autoista pistetäänkin kirjaimellisesti paaliin, kun niissä ei ole mitään arvokasta, mutta moniko uutiskynnyksen ylittänyt muutaman vuoden ikäinen sähköauto paalataan, ennen kuin sieltä on otettu käytännössä kaikki voimansiirron osat talteen? Useimmitenhan ne seisovat siellä jonkin tovin ihan kokonaisena odottamassa jos joku haluaisi ostaa sen korjattavaksi.

Autothan päätyvät autopurkamoille, romuttamot ei autoja edes huoli, muuten kuin purkamoilta, josta ne tulee romutuskelpoisina (toki on firmoja jotka toimivat sekä purkamona että romuttamona).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 034
Viestejä
4 978 175
Jäsenet
79 936
Uusin jäsen
Makemaster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom