Reutersilta on tullut pitempi artikkeli reiteistä Eurooppaan, enimmäkseen Välimereen keskittyen. Tässä riittääkin pidemmälle pureksittavaa.
www.reuters.com
Omia poimintoja:
Enpä muista ennen törmänneeni ulkomaisilla sivuilla yleltä tuttuun artikkelityyliin missä kuvat ja teksti scrollaantuu eri tahtia. Miksei voi vaan tehdä normaalia nettiartikkelia?

A decade after EU’s migrant crisis, hundreds still dying in Mediterranean
Italy hailed a drop in irregular arrivals last year as proof its migration policies are working. One boat's journey shows the dangers of the crackdown.
- Merireitti Maltaan tai Italiaan suosittu, samaten Kreikkaan.
- Artikkelin yhdessä kuvassa hyvät invaasionuoliryppäät Eurooppaan. 75k epätavanomaista rajanylitystä EU:hun 2025 ekalla puoliskolla on huomattu.
- Osa porukasta tietysti kuolee/katoaa (esim. hukkumalla) matkalle, mahdoton tietää paljonko olisi ollut halukkaita yhteensä.
- Kansalaisjärjestöjen pelastussysteemien vuoksi matut rohkaistuvat menemään merelle merikelvottomilla veneillä.
- Libyan, Tunisian ja muidenkin maiden kanssa on ilmeisesti tehty diilejä, että rajoittavat matuvirtaa jos saavat resursseja Euroopasta (rahea, varusteita, koulutusta). Minusta tuo kuulostaa kiristykseltä/hybridioperaatiolta.
- Matuvirtojen määrät menevät ylös tai alas riippuen erilaisista politiikoista mitä otetaan käyttöön ja mitä siihen sitten toisella puolella keksitään.
- Esimerkiksi kalastuspaattien käyttöä vähennetty ja siirrytty pienempien kumipaattien käyttöön. Luonnollisesti ne ylilastataan. Matkalla saattaa loppua polttoaine tai juomavesi. Mutta jos tuollainen vene uppoaa niin vähempi menee kerralla matuja merihätään. Eli ihmissalakuljettajille edelleen hyvää bisnestä niin kauan, kun halukkaita matuja riittää.
- Välimeren kumiveneretkellä ei kännykässä ole kuuluvuutta, joten apua hälytetään satelliittipuhelimella, joka saadaan tietenkin mukaan. Matuille on joku oma hätänumero mihin joku keskus vastaa ja ilmeisesti sitten välittää tietoa eteenpäin pelastettavista.
- Lähimmät pelastautumissatamat saattavat olla Euroopassa täynnä, joten pelastettavia saatetaan kuljettaa yli tuhat kilometriä Afrikan rannikolta Italian pohjoisempiin osiin.
Viimeksi muokattu: