Keskustelua työttömyydestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä sitä saa kutsua leikkaukseksi, koska se on myös sitä. Mutta se on myös rangaistus. Se on sitten kokonaan toinen juttu, että miten tämä olisi pitänyt tehdä. Ja ei, mikään pakko ei olisi ollut työttömyysturvaa leikata, vaan vaikka vaihtaa se perustuloon. Vaihtoehtoja oli, mutta hallitus päätti toimia näin.
Ei, sitä ei saa kutsua leikkaukseksi, koska on sovittu, ettei sosiaaliturvasta leikata.
Kilpailukykysopimus
SAK sanoi:
Edellytyksenä kilpailukykysopimukselle on, että hallitus ... peruuttaa hallitusohjelmassa sopimuksen vaihtoehtona olevat 1,5 miljardin euron lisäleikkaukset ja veronkorotukset
Siitä huolimatta se on leikkaus. Vrt. Romeon ja Julian ruusut.

Kyllä minä uskon, että ruljanssi olisi ollut isompi, jos hallitus olisi tuonut tämän leikkauksen rehellisesti esiin. Siinä olisi ollut aika moni taho helisemässä, oppositiosta lähtien. Suomi on jo nyt saanut EU:lta noottia liian matalasta sosiaaliturvasta, niin siinä vaiheessa olisi varmasti EU:kin jo ärähtänyt enemmän.
Itse en usko. Itkua ja parkuahan tuli nytkin oppositiolta, kansalta ja suunnilleen kaikilta muiltakin, mutta enemmistöhallitus on enemmistöhallitus. EU:ta taas ei olisi voinut vähempää kiinnostaa (kuten ei kiinnosta nytkään), koska tämä leikkaus ei koske alinta sosiaaliturvaa. Kansalaisaloitteeseen olisi ehkä saatu muutama tuhat allekirjoitusta lisää jokunen kuukausi nopeammin, mutta muuten oltaisiin menty samalla kaavalla.

No onhan se porrastettu, ei sitä tarvitse kuvitella. Kyseessä vain edelleenkin on keppi eikä porkkana. Edelleenkin, porkkana se olisi silloin, jos normaalitasoon saisi sen 4,65% lisää. Ja ei, edelleenkään normaalitaso ei ole laskenut.
Normaalitaso olisi laskenut, jos hallitus olisi ajanut ja saanut läpi, että 1.1.2018 alkaen työttömyysturva on 4,65% matalampi. Nyt työttömyysturva on edelleen sen saman, viimevuotisen normaalitason verran, mutta siitä leikataan rangaistuksena (huolimatta työttömän panoksesta), jos ei pääse tavoitteisiin.
Efektiivisesti normaalitaso kuitenkin on laskenut. Lakiteksteissä lukevista euromääristä kiistely on jopa vähemmän hyödyllistä kuin kiistellä siitä, että onko tämä leikkaus vai rangaistus.

Ei, vaan työsopimuksessa lukee edelleen, että palkka on 2000 euroa. Ja lisänä, että sitä leikataan 4,65% seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi, jos et pääse tavoitteeseen kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana. Ja saat täyden sopimuksen mukaisen palkan seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi vasta kun olet päässyt tavoitteeseen edellisen tarkastelujakson aikana. Tavoitteen määrittää työnantaja. Ja uutta sopimusta ei tehdä.

Näin tämä vertautuu aktiivimalliin. Kuulostaako hyvältä? Ei mennä siihen, että onko tämä laitonta vaiko eikö.
Ja tämä koko himmeli johtuu edelleen vain ja ainoastaan siitä, ettei tätä leikkausta saa kutsua leikkaukseksi. Kun kaikki hyväksyisivät sen, että kyseessä on leikkaus eikä rangaistus, niin lakitekstitkin voitaisiin kirjoittaa kuten niitä nyt luetaan. Mutta AY-liike kun pääsi sotkemaan tämän kauniin projektin, niin tulos on, että asiasta ei riidellä, vaan asian tulkinnasta.
Muutenhan tuo kyllä vastaa täysin suoritusperustaista palkanmaksua. Nykymaailmassa vain ihmiset ovat alkaneet laittaa yhtäläisyysmerkin päivän työnteon ja päivän työpaikalla olon välille.
Jostain syystä ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että palkka voi vain ja ainoastaan nousta. Ainoastaan Helsingin asuntojen hinnat voivat pelkästään nousta, vaikka palkanalennus ei olisikaan yhtä yleinen sana kuin palkankorotus.
 
Ei, sitä ei saa kutsua leikkaukseksi, koska on sovittu, ettei sosiaaliturvasta leikata.
Kilpailukykysopimus

Siitä huolimatta se on leikkaus. Vrt. Romeon ja Julian ruusut.
Se, että sitä ei saa sanoa leikkaukseksi ei tosiaankaan muuta sitä, että se muistuttaa hyvin vahvasti sitä, vaikkakaan ei välttämättä (tällä hetkellä) olekaan pysyvä leikkaus. On kuitenkin menossa vasta ensimmäinen tarkastelujakso.


Itse en usko. Itkua ja parkuahan tuli nytkin oppositiolta, kansalta ja suunnilleen kaikilta muiltakin, mutta enemmistöhallitus on enemmistöhallitus. EU:ta taas ei olisi voinut vähempää kiinnostaa (kuten ei kiinnosta nytkään), koska tämä leikkaus ei koske alinta sosiaaliturvaa. Kansalaisaloitteeseen olisi ehkä saatu muutama tuhat allekirjoitusta lisää jokunen kuukausi nopeammin, mutta muuten oltaisiin menty samalla kaavalla.
Se voi olla, tai voi olla olemattakin.
Tässä rikotaan perustuslakia yhdenvertaisuuden (6§) osalta. Ihmiset joutuvat lain takia eriarvoiseen asemaan. Ja kommentit siitä, että "pitää muuttaa sinne missä on töitä" hipoo hyvin lähellä liikkumisvapauden rikkomista (9§). Tai no, ei kommentit itsessään, mutta jos valtio alkaa viemään ihmisiltä sosiaaliturvaa tai työttömyysturvaa sen takia, että työtön ei suostu muuttamaan, niin silloin ollaan hyvin lähellä.

Efektiivisesti normaalitaso kuitenkin on laskenut. Lakiteksteissä lukevista euromääristä kiistely on jopa vähemmän hyödyllistä kuin kiistellä siitä, että onko tämä leikkaus vai rangaistus.
Normaalitaso ei ole edelleenkään laskenut, edes efektiivisesti, koska se ei ole (välttämättä) pysyvä tila. Jos tästä tulee pysyvä tila, voidaan sanoa, että se normaalitaso on efektiivisesti laskenut.
Ja euromääristähän tässä ei ole kukaan kiistellytkään, vaan siitä, että onko tämä rangaistus ja/tai leikkaus vaiko eikö, ja onko tämä oikein vaiko eikö.


Ja tämä koko himmeli johtuu edelleen vain ja ainoastaan siitä, ettei tätä leikkausta saa kutsua leikkaukseksi. Kun kaikki hyväksyisivät sen, että kyseessä on leikkaus eikä rangaistus, niin lakitekstitkin voitaisiin kirjoittaa kuten niitä nyt luetaan. Mutta AY-liike kun pääsi sotkemaan tämän kauniin projektin, niin tulos on, että asiasta ei riidellä, vaan asian tulkinnasta.
Muutenhan tuo kyllä vastaa täysin suoritusperustaista palkanmaksua. Nykymaailmassa vain ihmiset ovat alkaneet laittaa yhtäläisyysmerkin päivän työnteon ja päivän työpaikalla olon välille.
Jostain syystä ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että palkka voi vain ja ainoastaan nousta. Ainoastaan Helsingin asuntojen hinnat voivat pelkästään nousta, vaikka palkanalennus ei olisikaan yhtä yleinen sana kuin palkankorotus.

Asiasta riidellään siksi, että aktiivimalli on jopa perustuslain vastainen, kts. aiempi vastaus. Ei pelkästään siitä, että, että työttömyysturvaa halutaan laskea tai miksi sitä tai ei saa kutsua. AY-liike ei ole tätä sotkenut sen enempää, kuin oppositiokaan, vaan hallitus päätti toimia perustuslakia rikkoen.
Aktiivimalli ei ota huomioon ihmisen asuinpaikkaa, ikää, terveyttä yms., jolloin se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa ja ihmiset ovat yhdenvertaisia. Näitä kahta tuo aktiivimalli rikkoo, ja on ihan jo noiden takia erittäin väärin.
Plus sitten jos otetaan huomioon, että jos työttömän kumppani on vaikka vakitöissä, ja heillä on lapsia, niin pitäisikö koko perheen muuttaa jonkin osa-aikatyön perässä, jonka työtön voi saada? Vai muuttaako työtön yksin, ja näin ollen rikotaan perheitä? Tämä laki on täysin absurdi ja täysin ihmisistä ja heidän tilanteistaan piittaamaton laki.

Niin, vastaa varmasti suoritusperustaista palkanmaksua, mutta kyse ei olekaan siitä, vaan siitä nykytilasta, jossa on sovittu tietty palkka (työttömyysturvan taso), jonka päälle voi sitten saada niitä bonuksia (kulukorvaus). Ja jos siitä peruspalkasta lähdetään leikkaamaan sen takia, että et vastaa työnantajan vaatimuksiin, niin se ei taida olla ihan oikein, eikä laillistakaan työehtosopimusten mukaisesti. On eri asia, jos ei saa niitä bonuksia, kuin että palkasta leikataan osa pois. Työttömyysturvaa saa toki leikata lakien mukaisesti. Ja työttömyysturva on sitä työttömäksi jäämistä varten. Eri kysymys on se, että pitäisikö työttömyysturvaa (myös ansiosidonnaista) olla ollenkaan, vaan pitäisikö olla ainoastaan toimeentulotuki. Yksinkertaistaisi byrokratiaa kyllä aika paljon. Toisaalta, perustulo olisi yksi hyvin varteenotettava vaihtoehto, ja se ratkaisisi osittain sen, että töiden vastaanottaminen olisi kannattavaa. Mutta työttömyysturvan (tai minkään muun sosiaaliturvan) vastikkeellisuus ei ole oikea tie.

Palkkojen laskuhan ei sinällään kaiketi ratkaise kunnolla mitään, vaan ongelmana taitaa olla enemmänkin ne sivukulujen osuudet palkoista.
 
Tai no, ei kommentit itsessään, mutta jos valtio alkaa viemään ihmisiltä sosiaaliturvaa tai työttömyysturvaa sen takia, että työtön ei suostu muuttamaan, niin silloin ollaan hyvin lähellä.
Juuri tällaisilta ongelmatilanteilta olisi vältytty, jos hallitus olisi saanut kutsua tätä leikkaukseksi. Kun sosiaaliturvaa vietäisiin sen takia, että sosiaaliturvaa viedään, niin kukaan ei nillittäisi siitä, että muuttamalla lähemmäs töitä saa porkkanaa. Tämä aktiivimalli vain on aivan kamala himmeli.

Ja euromääristähän tässä ei ole kukaan kiistellytkään, vaan siitä, että onko tämä rangaistus ja/tai leikkaus vaiko eikö, ja onko tämä oikein vaiko eikö.
Aktiivihimmeli ei ole rangaistus, vaan leikkaus, jota ei poliittisista syistä saa kutsua leikkaukseksi. Moraalisiin oikein/väärin-kiistelyihin ei tässä taloustilanteessa kannata alkaa, koska lopulta kaikki tuet ovat väärin tulonsiirtojen rangaistessa työllisiä.

Palkkojen laskuhan ei sinällään kaiketi ratkaise kunnolla mitään, vaan ongelmana taitaa olla enemmänkin ne sivukulujen osuudet palkoista.
Lähes kaikki sivukulut ovat prosentuaalisia, joten palkkojen laskukin kyllä auttaisi!
 
Juuri tällaisilta ongelmatilanteilta olisi vältytty, jos hallitus olisi saanut kutsua tätä leikkaukseksi. Kun sosiaaliturvaa vietäisiin sen takia, että sosiaaliturvaa viedään, niin kukaan ei nillittäisi siitä, että muuttamalla lähemmäs töitä saa porkkanaa. Tämä aktiivimalli vain on aivan kamala himmeli.
Niin, koska työttömyysturvasta ei saanut leikata kiky-sopimuksen muukaan. Ja nyt hallitus loi leikkurin sopimuksen vastaisesti. Se on ihan sama saako sitä kutsua leikkamiseksi vaiko eikö, sillä ei ole mitään väliä. Väliä on sillä, että aktiivimalli rikkoo perustuslakia ja kiky-sopimusta.
Aktiivimalli on kamala himmeli, siitä sentään ollaan samaa mieltä. Viimesijaista sosiaaliturvaahan tässä ei viedä, joten sehän ei koske tätä keskustelua suoraan. Ja vaikka vietäsiinkin, niin edelleen se liikkumisvapaus olisi olemassa, ellei sitäkin hallitus vie. Ja siinä vaiheessa, jos hallitus vie sekä viimesijaisen sosiaaliturvan, että liikkumisvapauden, niin toivon, että EU ärähtää, koska liikkumisvapaus kuuluu myös EU:n lakeihin.

Aktiivihimmeli ei ole rangaistus, vaan leikkaus, jota ei poliittisista syistä saa kutsua leikkaukseksi. Moraalisiin oikein/väärin-kiistelyihin ei tässä taloustilanteessa kannata alkaa, koska lopulta kaikki tuet ovat väärin tulonsiirtojen rangaistessa työllisiä.
Edelleenkin, kyseessä on rangaistus lain rikkomisesta. Kuten jo toin esille, kyseessä on laki (itse asiassa muutos työttömyysturvalakiin), joka määrittää vaaditun aktiivisuuden tason, ja jos sitä ei täytä -> rikkoo lakia -> rangaistus. Se, että sinä et pidä sitä rangaistuksena, ei tietenkään muuta sitä faktaa, että se on rangaistus.

Lähes kaikki sivukulut ovat prosentuaalisia, joten palkkojen laskukin kyllä auttaisi!
Joo, mutta kun palkkoja lasketaan, ihmisten kulutus laskee, joten silloin hintojenkin on laskettava. Muuten ei taida olla ihmisillä varaa elämiseen, mutta sehän se tavoite onkin, vai mitä?
 
Ylen ohjelmassa tulee nyt keskustelua työttömänä ja kolmea henkilöä haastateltu ja tuet ollut luokkaa 850-1480€. Hitto kun työissäkin saisi noin paljon rahaa.

Lähes kaikki sivukulut ovat prosentuaalisia, joten palkkojen laskukin kyllä auttaisi!

Itse olen yrittäjänä alalla jossa on isoimmat sivukulut mitä vaan voi olla niin oma näkemykseni on että palkat eivät ole isot vaan ne sivukulut ovat ongelmana.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen ohjelmassa tulee nyt keskustelua työttömänä ja kolmea henkilöä haastateltu ja tuet ollut luokkaa 850-1480€. Hitto kun työissäkin saisi noin paljon rahaa.

Aika hanttihommia saat tehdä jos meinaat yhtä huonoihin summiin päästä palkkatöissä
 
Aika hanttihommia saat tehdä jos meinaat yhtä huonoihin summiin päästä palkkatöissä

Itseasiassa on aivan oma valinta mitä teen ja saisin kotona makaamalla enemmän mutta itse en vaan jaksa kotona maata. No toisilla on enemmän selkäranka kuin toisilla ja toiset ottaa enemmän vastuutaan omasta elämästään kuin toiset.
 
Vähemmän yllätten liittopellet valitsi lakkopäiväksi perjantain, niin saadaan pitkä viikonloppu.
Joku voisi jo pikkuhiljaa alkaa jakaa kunnon sanktioita(miljoonasakkoja) liitoille näistä turhista lakoista.

On ärsyttävää, että tässä asiassa Toverit antavat turhaan aseita kokkareiden propagandaan. Aivan hyvin se päivä olisi voinut olla vaikka tiistai. Lisäksi mielestäni tässä lakkoilussa pitäisi painottaa tätä mallin perustuslaillista ongelmaa. Muutenhan aktiivimalli on hyvä ja oikean suuntainen.
 
Niin, koska työttömyysturvasta ei saanut leikata kiky-sopimuksen muukaan. Ja nyt hallitus loi leikkurin sopimuksen vastaisesti. Se on ihan sama saako sitä kutsua leikkamiseksi vaiko eikö, sillä ei ole mitään väliä.
Tätähän minä olen koko ajan sanonut: aktiivihimmeli on leikkaus, ei rangaistus. Mitään muuta osaa en ole kritisoinut.

Edelleenkin, kyseessä on rangaistus lain rikkomisesta. Kuten jo toin esille, kyseessä on laki (itse asiassa muutos työttömyysturvalakiin), joka määrittää vaaditun aktiivisuuden tason, ja jos sitä ei täytä -> rikkoo lakia -> rangaistus. Se, että sinä et pidä sitä rangaistuksena, ei tietenkään muuta sitä faktaa, että se on rangaistus.
Lakimuutos nyt vain täytyi tehdä tämän näköiseksi, jotta näytettiin pysyttävän lupauksessa olla leikkaamatta sosiaaliturvaa. Rangaistus, joka annetaan kaikille, ei ole mikään rangaistus, kuten ei myöskään jokaiselle alakoulun hiihtokilpailuun osallistuneelle annettu mitali ole mikään palkinto. Se, että sinä et pidä sitä leikkauksena ei tietenkään muuta sitä faktaa, että se on leikkaus.

Aktiivimallin kutsuminen leikkauksen sijaan rangaistukseksi on tunteisiin vetoavaa argumentointia, oikein tyylipuhdasta populismia. Sitä minä vain tässä vastustan.
 
Tätähän minä olen koko ajan sanonut: aktiivihimmeli on leikkaus, ei rangaistus. Mitään muuta osaa en ole kritisoinut.


Lakimuutos nyt vain täytyi tehdä tämän näköiseksi, jotta näytettiin pysyttävän lupauksessa olla leikkaamatta sosiaaliturvaa. Rangaistus, joka annetaan kaikille, ei ole mikään rangaistus, kuten ei myöskään jokaiselle alakoulun hiihtokilpailuun osallistuneelle annettu mitali ole mikään palkinto. Se, että sinä et pidä sitä leikkauksena ei tietenkään muuta sitä faktaa, että se on leikkaus.

Aktiivimallin kutsuminen leikkauksen sijaan rangaistukseksi on tunteisiin vetoavaa argumentointia, oikein tyylipuhdasta populismia. Sitä minä vain tässä vastustan.

Siinä ei ole mitään tunteisiin vetoamista. Yleensä lain rikkomisesta seuraa toimenpide, ja sitä kutsutaan rangaistukseksi. Se, että onko se rangaistus kuinka vakava, ei poista sitä faktaa, että se on rangaistus. Edelleen pätee, että vaikka sinä et pidä sitä rangaistuksena, on se sitä.

Rangaistus – Wikipedia

Wikipedia sanoi:
Rangaistus on rikoksen tekijälle laissa säädetty kielteinen seuraamus. Rikoksentekijän tuomitsee yleensä rangaistukseen tuomioistuin, mutta tietyissä tapauksissa myös lievemmät rangaistukset voidaan määrätä myös rangaistusmääräysmenetelmällä.

Aktiivimallin tapauksessa rikoksentekijä on työtön, joka ei täytä lain vaatimuksia. Ja kun kyseinen henkilö ei täytä lain vaatimusta, on se lain rikkomista. Lain rikkomisesta tulee seuraamus. Tätä seuraamista kutsutaan rangaistukseksi. Ja tässä tapauksessa seuraamuksena on työttömyysturvan leikkaus.


Ja jos jokaiselle alakoululaiselle annetaan mitali siitä, että osallistuu, niin kyllä se on palkinto, ns. osallistumispalkinto. On kisan/tapahtuman järjestäjän tehtävänä määrittää, kuinka isolle osalle palkinto annetaan. Esimerkiksi vain kolmelle parhaalle, tai vaikka kaikille, jotka pääsevät maaliin asti. Ja taas pätee se, että vaikka sinä et pidä sitä palkintona, on se sitä.

Palkinto – Wikipedia
Wikipedia sanoi:
Palkinto on arvoesine tai kunnianosoitus, joka myönnetään ryhmälle tai yksityiselle henkilölle hyvin ansioituneesta suorituksesta.

Ryhmän koko voi olla vaikka kaikki osallistujat, ja hyvin ansioitunut suoritus on maaliin pääsy tai osallistuminen. Järjestäjän täysin päätettävissä.

Ja nyt parahin Kaitsu. Ole hyvä ja ala perustella väitteitäsi muullakin kuin pelkällä mutulla, tai voidaan todeta sinun olevan puhdas trolli.
 
Itseasiassa on aivan oma valinta mitä teen ja saisin kotona makaamalla enemmän mutta itse en vaan jaksa kotona maata. No toisilla on enemmän selkäranka kuin toisilla ja toiset ottaa enemmän vastuutaan omasta elämästään kuin toiset.

Tämä nyt on aika kaksiteräinen miekka.

Kumpi lopulta osoittaa enemmän selkärankaa:

A) suostuu raatamaan liian pienellä palkalla, tekemään ylitöitä ilman korvauksia, ei puolusta oikeuksiaan ja myy aikansa käytännössä ilmakseksi, vaikkakin sitten elättää itsensä

B) jää mielummin työttömäksi ja koittaa löytää ihmisarvoista työtä josta maksetaan reilu korvaus eikä ole osa ongelmaa jolla ylläpidetään alipalkkaista työvoimaa

Sanoisin että molemmat osoittaa tietynlaista selkärankaa.

Vaan ei se ole mikään ylpeydenaihe jos suostuu palkollisena täysin poljettavaksi, samalla kun omistaja/osakkaat repii voittoa.

Tämähän se on yksi ongelma kun osa suostuu tekemään paljon ylitöitä, pienellä palkalla jne. Koska ei omaa selkärankaa vaan pelkää potkuja.

Jos enemmistö alkaisi vastustamaan moista = työnantajan olisi pakko joko nostaa palkkoja tai hommata jotain ulkomaisia orjia tilalle.

Ja työtön saa sen asumistuki+työttömyyskorvaus(+ toimeentulotuki jos jää pieneksi muuten) eli käytännössä työttömällä jää kuukaudessa käteen 400-500€ + vuokra.

Kaikki muu on tilanteen vääristelyä jollain ansiosidonnaisilla/monilapsisilla joilla tulee toki enemmän tukia&etuja.

Mistä työstä saa siis ~900€/kk jos tekee täyttä viikkoa? Ei tuommoiseen riistoon pitäisi kenenkään suostua.

Esim jo 1400€ netosta jää käytännössä yli 2x enemmän käyttörahaa kuussa kuin työttömällä, ja keskipalkkojen ollessa yli 3000€ bruttona niin ei ole minusta liikaa vaadittu, mutta ei noinkaan pienipalkkaisia töitä vaan ole jokaiselle.

Ps. Vaikka jotkut on niin mielikuvituksettomia että eivät osaa kuin maata kotona kalja kourassa, niin kyllä monet työttömät tekee asioita jotka kehittää itseään ja pitää kunnossa.

Parempi on ehkä sanoa että tienaisi mielummin rahaa tekemällä kuin käyttäisi päiviään itsensä kehittämiseen rahattomana.
 
Trollaus
Kannattaa mennä töihin, niin ei tarvi työttömänä ja köyhänä masennella kotona. :tup:
 
Vaan ei se ole mikään ylpeydenaihe jos suostuu palkollisena täysin poljettavaksi, samalla kun omistaja/osakkaat repii voittoa.

Itse en ole palkollinen. Itse olen siitä onnellisessa asemassa että olen vapaa tekemään juuri niin kuin itse haluan ja kukaan ei pysty komentelemaan mitä pitäisi tehdä. Varmaan juuri siksi elämäni onkin todella onnellista kun itse juuri niin vapaa tekemään mitä tykkää. Sen sijaan että olisi muiden "orjana" (tätä sanaa tuntuu usein moni kayttävän täällä).

Jos enemmistö alkaisi vastustamaan moista = työnantajan olisi pakko joko nostaa palkkoja tai hommata jotain ulkomaisia orjia tilalle.

Juurihan oli josain lehdessä juttua että tavallisten kuolevaisten (kansalaisten) mielestä kun vaikka kotiin palkkaa jonkun tekemään asian X on kallista (tuntilaskutus oli muistaakseni 40-60€/h riippuen vähän hommista) mutta samaan aikaan pitäisi nostaa tekemisen X hintaa?

Tämähän se on yksi ongelma kun osa suostuu tekemään paljon ylitöitä, pienellä palkalla jne. Koska ei omaa selkärankaa vaan pelkää potkuja.

Eikös kilpailus ole vain hyvästä? Itse taas näen että vain selkärangattomat eivät kilpailuta. Siksi osa ihmisistäkin muuttaa ulkomaille paremman tienistin perässä

Parempi on ehkä sanoa että tienaisi mielummin rahaa tekemällä kuin käyttäisi päiviään itsensä kehittämiseen rahattomana.

Ja raha tuottaa onnea? Mittausten mukaan maissa jossa on ihan oikeasti köyhiä ollaan onnellisempia mitä yleisesti länsimaissa.

Olenhan itsekkin länsimaisittain köyhä mutta silti kuulun virallisten määritelmien mukaan mailman 10% rikkaimman (2016) joukkoon (omaissuus € muutettuna). On se niin hassua olla vaan köyhä.


Virallisten mittausten mukaan suomessa on työttömiä 280 000 (2017 joulukuu) ja eu:n määritelmän mukaan 660 000 (2017) köyhää. Taitaa todellinen työttömien määrä olla kuitenkin tuota isompi ja josain olin näkevinäni 350 000 lukeman työttömistä. Joten jos jokainen työtön olisi "köyhä" niin aikas paljon löytyy köyhiä palkallisiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Virallisten mittausten mukaan suomessa on työttömiä 280 000 (2017 joulukuu) ja eu:n määritelmän mukaan 660 000 (2017) köyhää. Taitaa todellinen työttömien määrä olla kuitenkin tuota isompi ja josain olin näkevinäni 350 000 lukeman työttömistä. Joten jos jokainen työtön olisi "köyhä" niin aikas paljon löytyy köyhiä palkallisiakin.

Se että ei ole työtön, ei välttämättä tarkoita että kävisi töissä.
 
Siinä ei ole mitään tunteisiin vetoamista. Yleensä lain rikkomisesta seuraa toimenpide, ja sitä kutsutaan rangaistukseksi. Se, että onko se rangaistus kuinka vakava, ei poista sitä faktaa, että se on rangaistus. Edelleen pätee, että vaikka sinä et pidä sitä rangaistuksena, on se sitä.
Ei se ole mitään lain rikkomista, ettei täytä jonkun tuen ehtoja. Sinua palkitaan siitä, jos haet töitä. Palkitaan vielä vähän enemmän jos vielä täytät ns. aktiivisuusmallin lisäedellytykset.
Jos et haekaan töitä, vaan haluat vaan olla kotona, niin sinua ei palkita, eli et saa minkäänkokoista työttömyystukea. Se mikä on vääristynyt on ajatus siitä, että se että saat vähän vähemmän rahaa on "rangaistus" vaikka edelleen saat rahaa. Jos ajat ylinopeutta ja saat sakon niin se on rangaistus, siinä sinulla otetaan rahaa.
Kumpi lopulta osoittaa enemmän selkärankaa:

A) suostuu raatamaan liian pienellä palkalla, tekemään ylitöitä ilman korvauksia, ei puolusta oikeuksiaan ja myy aikansa käytännössä ilmakseksi, vaikkakin sitten elättää itsensä

B) jää mielummin työttömäksi ja koittaa löytää ihmisarvoista työtä josta maksetaan reilu korvaus eikä ole osa ongelmaa jolla ylläpidetään alipalkkaista työvoimaa
.
Ongelma tässä on vaan se, että se "ihmisarvoinen työ" ja "reilu korvaus" on täysin ympäripyöreitä käsitteitä. Elintaso on noussut Suomessa valtavasti ja nykypäivän työttömällä on varaa paljoon johon muutama kymmen vuotta sitten ei edes keskiluokalla ollut. Ja kiva kun on, se ei ole minulta pois. Mutta se vaan osoittaa sen, että on aivan se ja sama paljonko töistä maksetaan, silti joku on sitä mieltä että ne pienimmät palkat ovat epäreilua sortoa.
 
Ei se ole mitään lain rikkomista, ettei täytä jonkun tuen ehtoja. Sinua palkitaan siitä, jos haet töitä. Palkitaan vielä vähän enemmän jos vielä täytät ns. aktiivisuusmallin lisäedellytykset.
Jos et haekaan töitä, vaan haluat vaan olla kotona, niin sinua ei palkita, eli et saa minkäänkokoista työttömyystukea. Se mikä on vääristynyt on ajatus siitä, että se että saat vähän vähemmän rahaa on "rangaistus" vaikka edelleen saat rahaa. Jos ajat ylinopeutta ja saat sakon niin se on rangaistus, siinä sinulla otetaan rahaa.

Kyllä se on lain rikkomista, sillä kyseessä on TyöttömyysturvaLAKI, joka siis muutettiin aktiivimallin avulla. Ihan yhtä lailla, jos et täytä esimerkiksi velvollisuuttasi yrittää välttää onnettomuutta tieliikenteessä -> rikot Tieliikennelakia, jolloin sinullekin voidaan antaa sakko onnettomuuden sattuessa. Jos taas pystyt osoittamaan, että teit kaikkesi välttääksesi onnettomuuden -> ei sakkoa.

Pelkästä työnhausta ei palkita mitenkään. Vaikka kuinka ilmoittaisit, että olet hakenut töitä, et saa mitään ekstraa. Sen sijaan, jotta työttömyysturvaa ei pienennetä, pitää saada töitä, joka täyttää seuraavat vaatimukset: vähintään 18 tuntia kolmessa kuukaudessa ja palkan pitää olla vähintään 6,91 e/h. Toisena vaihtoehtona sitten yrittäjänä* pitää saada 241 euroa kolmessa kuukaudessa. Kolmas vaihtoehto on saada sitten näitä TE-palveluiden koulutuksia.

*Yrittäjänä onkin sitten muut omat haasteensa...
 
Kyllä se on lain rikkomista, sillä kyseessä on TyöttömyysturvaLAKI, joka siis muutettiin aktiivimallin avulla.
Kyllä, kyseessä on laki, mutta ei työtön sitä lakia riko, jos hän ei aktiivisuusehtoa täytä. Kyseessä ei ole siis sen enempää rikkomus, rikos kuin rangaistuskaan. Uuden lain mukaan vaan korvaus on vajaan 5 % alempi jos työtön ei täytä tiettyjä ehtoja.

Ja pelkästä työnhausta nimenomaan pakitaan sen reilun 95 % työttömyysturvasta. Joka on on todella merkittävä etu. Jos täytät aktiivisuusehdon, niin palkitaan vielä lisää 5 %.

Jos korvausta olisi leikattu poikkeusetta 5 %, niin olisiko silloinkin mielestäsi kyseessä rangaistus, koska kyseessä on TyöttömyysturvaLAKI?
 
Keskusteluun/lakiin sen kummemmin ottamatta kantaa niin siirtymävaiheessahan tuo on juttu työttömille, kun siirtyjät on olleet aiemmin vanhan lain piirissä, niin tämä nyt on heille selvä heikennys kun aiemmin sai täydet helpommalla. Esim. 5 tai 10-vuoden päästä työttömäksi jäävälle asia näyttäytyy enemmän tuosta Wallan näkökulmasta.
 
Bill Gates ennustaa pidempiä lomia kokkarepulleroiden kiky-säätöjen yms. aktiivimallien sijaan.

Tekoäly tuo enemmän hyvää kuin huonoa - Edessä ainakin pidemmät lomat
Microsoftin perustaja ja maailman rikkaimpiin ihmisiin kuuluva Bill Gates uskoo, että tekoälyn hyödyt yhteiskunnalle ovat suurempia kuin sen aiheuttamat haitat.

"Jollain aikavälillä lomat tulevat ainakin pitenemään. Jos voimme tuottaa kaksi kertaa nykyisen verran vähemmällä työllä, ihmiskunnan tarkoitus ei ole enää vain istua pöydän takana ja myydä asioita", Gates sanoi Fox Business -kanavan haastattelussa.

Vaikka tekoäly tulee viemään paljon työpaikkoja, Gates visioi resurssien uudelleen ohjausta: pitempiä lomia työläisille sekä enemmän työntekijöitä vanhusten- ja lastenhoitoon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uonoa--edessa-ainakin-pitemmat-lomat/4v6rPewH
 
Pelkäksi kauhisteluksihan tuo jäi ilman mitään konkreettisia ehdotuksia siitä mitä pitäisi muuttaa ja mitä se maksaisi. Valittaminen on aina helppoa kun ei tarvitse antaa realistista vaihtoehtoa.

Jos aloitetaan vaikka tämän käytäntöönpanolla: Lex Ronkainen pyrkii puuttumaan vakuutuslääkärien toimintaan

Eihän tämä tietysti käy kokkareille, koska maksaa liikaa ja työkyvytön ihminen voi heidän silmissään vaikka kuolla pois, mokomakin loinen.
 
Jos aloitetaan vaikka tämän käytäntöönpanolla: Lex Ronkainen pyrkii puuttumaan vakuutuslääkärien toimintaan

Eihän tämä tietysti käy kokkareille, koska maksaa liikaa ja työkyvytön ihminen voi heidän silmissään vaikka kuolla pois, mokomakin loinen.
Millä tavalla tämä muuttaa sitä mitä sanoin tuon edellisen linkkaamasi kirjoituksen hyödyllisyydestä? Vakuutusyhtiöiden lääkäreistä olen samaa mieltä, että onhan tuossa eturistiriita.
 
Millä tavalla tämä muuttaa sitä mitä sanoin tuon edellisen linkkaamasi kirjoituksen hyödyllisyydestä? Vakuutusyhtiöiden lääkäreistä olen samaa mieltä, että onhan tuossa eturistiriita.

Minusta jo pelkästään se on hyödyllistä, että alan asiantuntija tuo julki epäkohtia, jotka pitäisi korjata. Yleensähän näistä puhuvat vain potilaat.
 
Kyllä, kyseessä on laki, mutta ei työtön sitä lakia riko, jos hän ei aktiivisuusehtoa täytä. Kyseessä ei ole siis sen enempää rikkomus, rikos kuin rangaistuskaan. Uuden lain mukaan vaan korvaus on vajaan 5 % alempi jos työtön ei täytä tiettyjä ehtoja.

Ja pelkästä työnhausta nimenomaan pakitaan sen reilun 95 % työttömyysturvasta. Joka on on todella merkittävä etu. Jos täytät aktiivisuusehdon, niin palkitaan vielä lisää 5 %.

Jos korvausta olisi leikattu poikkeusetta 5 %, niin olisiko silloinkin mielestäsi kyseessä rangaistus, koska kyseessä on TyöttömyysturvaLAKI?

Jos et täytä lain vaatimuksia, on se lain vastainen teko, eli lain rikkomista. Se, että mikä on se rikkomisen taso, ei ole oleellista. Oleellista on se, että jos jättää täyttämättä lain vaatimukset, tulee seuraamus. Tätä seuraamusta kutsutaan rangaistukseksi. Minä olen jo asiasta laittanut perustelut, nyt on sinun vuorosi perustella muulla kuin mutulla.

Ja pelkästä työnhausta ei palkita mitenkään, vieläkään. Katsotaan sitten, jos aktiivimalli osa 2 tulee voimaan. Työttömyysturva on turva työttömyyttä vasten. Sitä saadakseen ei ole pakko hakea töitä (kyllä, laissa lukee velvollisuus hakea töitä, mutta sitä ei toistaiseksi valvota). Vain silloin on pakko hakea työpaikkaa, jos TE-toimisto laittaa työpaikkailmoituksen postissa tai nettipalvelussa. Ja jos sellaista ei tule, ei ole pakko hakea töitä, vaan voi edelleen nauttia työttömyysturvasta. Näin se menee. On huolestuttavaa, jos edes tällaista et tiedä.
Se, että miten sen pitäisi mennä, on eri asia.
Ja ei, se 5% "lisäys" ei ole palkinto, vaan se on se normaalitaso, jonne palataan, kun täytetään lain vaatimus. Palkinto se olisi silloin, jos normaalitaso olisi leikattu matalammalle tasolle, ja siihen saisi sitten päälle sen 5% aktiivisuudesta.

Kummallista, kuulostaa aivan samoilta argumenteilta kuin Kaitsullakin... olisit edes lukenut ne Kaitsun argumentit ennen kuin yrität samoilla mennä...

Jos hallitus olisi saanut läpi, että työttömyysturva on heti 1.1.2018 alusta asti kaikilla sen 5% alempi (se kikysopimuksen vastainen leikkaus), niin ei, silloin kyseessä ei olisi ollut rangaistus, koska se olisi ollut yleinen leikkaus/alennus/pienennys joka ei olisi johtunut työttömästä tai tämän toiminnasta.

Yksinkertaisuudessaan: kun työtön ei täytä lain vaatimuksia, rikkoo lakia ja sen takia menettää tukea, se on rangaistus. Jos kaikkien työttömien tukea pienennetään ilman, että syynä olisi työttömien oma toiminta, olisi kyseessä leikkaus (koska taloudelliset syyt), mutta ei rangaistus.
Ja nyt kun hallitus ei saanut leikata, niin rangaistaan työttömiä.

Sovitaan sitten asian olevan näin, kun kerran emme pääse muuhunkaan yhteisymmärykseen.

No emme varmasti pääsekään, jos et pysty perustelemaan edes yksinkertaisia asioita muulla kuin mutulla. Ainoa mitä perustelit muulla kuin mutulla, oli se, että tätä ei saa kutsua leikkaukseksi, koska kikysopimus.

Minä olen sentään joitain lähteitä laittanut väitteideni perusteeksi.


Tässä kaikille hyvää lukemista koskien työttömien kohtelusta:

Rikokseton rikollinen - Uuninpankkopoika Saku Timonen

Saku Timonen sanoi:
Työ- ja Elinkeinoministeriö sanoi:
”Työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää voidaan jossain määrin verrata korvauksettomien määräaikojen osalta rikoksista tuomittaviin sakkorangaistuksiin, sillä molemmissa järjestelmissä on kysymys henkilön menettelystä johtuvan seuraamuksen asettamisesta. Järjestelmissä on lisäksi se yhteinen piirre, että seuraamuksen euromääräinen ankaruus riippuu henkilön aiemmista tuloista. Molemmissa järjestelmissä pyritään seuraamusten uhalla ohjaamaan yksilön käyttäytymistä.”

Tämän (blogissa olevan taulukon) mukaan työllistymissuunnitelman laatimistilaisuuteen saapumatta jäävä on verrattavissa poliisia vastaan niskoittelijaan, liikenneturvallisuuden vaarantajaan ja lievään pahoinpitelyyn, näpistykseen ja lievään vahingontekoon syyllistyneeseen.

Suora kieltäytyminen työllistymissuunnitelman laatimisesta rinnastuu veropetokseen, pahoinpitelyn yritykseen, vapaudenriistoon, yksityielämää loukkaavan tiedon levittämiseen ja vahingontekoon. Työstä tai työvoimapoliittisesta koulutuksesta tai kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyjä on yhtä paha rikollinen kuin törkeään rattijuopumukseen, kuolemantuottamukseen tai törkeään kunnianloukkaukseen syyllistynyt.

Ryöstäjän ja parittajan vertaisia ovat ne, jotka eroavat työstä ilman pätevää syytä tai aiheuttavat omalla menettelyllään työsuhteen päättymisen.
 
Viimeksi muokattu:
Vipan logiikan mukaan ihmiset ketkä saavat tarpeeksi tuloja työstä eivätkä täten saa esim asumistukea ja toimeentulotukea, rikkovat lakia. :confused2:
Sillä eivätpä kyseiset henkilöt "täytä lain vaatimuksia"...
 
Vipan logiikan mukaan ihmiset ketkä saavat tarpeeksi tuloja työstä eivätkä täten saa esim asumistukea ja toimeentulotukea, rikkovat lakia. :confused2:
Sillä eivätpä kyseiset henkilöt "täytä lain vaatimuksia"...

Ei jumalauta... :facepalm:

Laki yleisestä asumistuesta 938/2014 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Laki yleisestä asumistuesta, 2. luku, 12§ 7. mom.
Asumistukea ei myönnetä, jos ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden jatkuvien kuukausitulojen yhteismäärää ylittää määrän, jolla asumistukea ei enää makseta ruokakunnalle riippumatta asumismenojen suuruudesta.
Eli, henkilö(t) jo(t)ka saa(vat) tuloja niin paljon, ettei asumistukea myönnetä, täyttää lain vaatimuksen siltä osin. Eli ei riko lakia. Silloin rikkoisi lakia, jos saisi asumistukea vaikka ei olisi lain mukaan oikeutettu. Ja siitä olisi seuraamus, että liikaa maksettu asumistuki peritään takaisin (mahdollisesti korkojen kera).
 
Viimeksi muokattu:
Ei jumalauta... :facepalm:
Miten tuo eroaa siitä, että aktiivimallissakin työttömät täyttää sen työttömyyden määritelmän mutta eivät aktiivisuutta? Itseasiassahan tilanne olisi tuon asumistuki roskaesimerkkini kanssa se, että henkilö saa osan siitä muttei maksimia, sillä täyttää ehdot osittain. Aivan kuten tuo aktiivimalli. Tottahan se on että se aktiivimalli on rangaistus kaikille = leikkaus, sillä ehdot vain harva onnistuu täyttämään ja nekin varmaan kikkailemalla.

Ei se vain mitenkään ole rikollista/lain rikkomista, jos noudattaa lakia. Saahan autonkin ajaa talvella katsastettavaksi kesärenkailla jos matkaa on alle 20km. Siellä laissa on katos tämmösiä ehtoja ja poikkeuksia vaikka näennäisestikin rikkoisi sitä ensimmäistä pykälää laista...
 
Minusta jo pelkästään se on hyödyllistä, että alan asiantuntija tuo julki epäkohtia, jotka pitäisi korjata. Yleensähän näistä puhuvat vain potilaat.
Ei tuossa minusta mitään epäkohtia tuotu julki, vaan sanoi että noilla ihmisillä on kova kohtalo. Tässä tapauksessa käsitin, että tuo kirjoittaja halusi tuonne lisää rahaa. On olemassa lukematon määrä inhimillistä kärsimystä aiheuttavia ongelmia, ja loppupeleissä on kyse siitä mihin sitä rahaa laittamalla kärsimystä saadaan parhaiten vähennettyä. Joku voisi sanoa, että nuorten syrjäytymisestä, päihteistä tai konkurssin tehneiden yrittäjien velkavankeudesta seuraa inhimillistä kärsimystä ja ne ovat yhteiskunnallisia epäkohtia. Jos esimerkiksi terveydenhuollolla olisi loppumattomat resurssit niin hoidettaisiin varmasti nykyistä enemmän.

Sattuneesta syystä tiedä läheltä, että hoidossa joudutaan tekemään päätöksiä resurssien takia, niin aina siinä päätöksenteossa täytyy myös ottaa huomioon, että saataisiinko niillä resursseilla enemmän aikaan auttamalla jotain muuta.

Jos rahaa valtiolle puskisi ovista ja ikkunoista niin tottakai säätäisin heti 1500e perustulon. Tuon seurauksena palkat nousisi käytännössä välittömästi 1000e:llä ja pienipalkkaisimpien kokoaikaisten palkat nousisi 2500e tasolle, kun halvemmalla ei kukaan meinisi töihin. Tästä seuraa, että vientisektorin tuottavuuden täytyisi nousta vastaavasti samassa suhteessa jotta vienti ja tuonti pysyisi tasapainossa kasvaneen ostovoiman myötä. Esimerkissä siis oletetaan, että hinnat pidettäisiin vakiona, jotta kuluttajien ostovoima kasvaisi aidosti.
 
Miten tuo eroaa siitä, että aktiivimallissakin työttömät täyttää sen työttömyyden määritelmän mutta eivät aktiivisuutta? Itseasiassahan tilanne olisi tuon asumistuki roskaesimerkkini kanssa se, että henkilö saa osan siitä muttei maksimia, sillä täyttää ehdot osittain. Aivan kuten tuo aktiivimalli. Tottahan se on että se aktiivimalli on rangaistus kaikille = leikkaus, sillä ehdot vain harva onnistuu täyttämään ja nekin varmaan kikkailemalla.

Ei se vain mitenkään ole rikollista/lain rikkomista, jos noudattaa lakia. Saahan autonkin ajaa talvella katsastettavaksi kesärenkailla jos matkaa on alle 20km. Siellä laissa on katos tämmösiä ehtoja ja poikkeuksia vaikka näennäisestikin rikkoisi sitä ensimmäistä pykälää laista...

Yksinkertaisesti tämän takia: jos työtön ei täytä aktiivimallin vaatimuksia, on se lain rikkomista. Vertaa vaikkapa tieliikennelain vaatimukseen, jossa jokaisella on velvollisuus toiminnallaan estää onnettomuuksia. Voit saada sakon, jos et täytä tätä vaatimusta. Ei se ole tämän vaikeampaa.

Asumistuessa on määritelty erilaiset vaatimukset, joiden mukaan sitä asumistukea saa. Onhan se tietyllä tasolla "rangaistus", kun isommalla palkalla tuleekin vähemmän tukea. Mutta kukaan ei siitä valita, koska se ei pääsääntöisesti ole mitenkään epäoikeudenmukainen, koska se ottaa huomioon ruokakunnan koon, tulot, sekä sijainnin. Aktiivimalli ei ota huomioon millään lailla ihmisten tilanteita ja sitä, että ihmisen elämäntilanne voi estää vaatimusten täytön. Eli ihmisen oma tilanne voi edistää sitä lain rikkomista. Ja jos ihmistä vaaditaan muuttamaan, jotta aktiivimallin vaatimukset voisi täyttää, ollaan hyvin lähellä liikkumisvapauden rikkomista. Liikkumisvapaus on siis vapaus valita oma asuinpaikkansa, 9§ perustuslaissa. Suurin ongelma siis on sen mallin epäoikeudenmukaisuus. Joo, siinä mallissa kaikki työttömät ovat samalla viivalla, mutta sehän se onkin, että vaikka perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta* asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella, niin tämä laki tekee niin käytännössä, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta niihin TE-toimiston palveluihin asuinpaikan takia. Jotta aktiivimalli olisi aidosti tasavertaisesti kaikkia kohteleva, pitäisi joka niemessä ja notkelmassa olla TE-toimisto, josta tarvittaessa työtön saa sitten niitä aktiivimallin mukaisia kursseja. Saatikka, että isoissa kaupungeissa joissa niitä työttömiä onkin sitten ihan kivasti muutenkin.

Loppukaneettina, hallitus on siis luonut automaattisen työttömyysturvaleikkurin, vaikka työttömyysturvaan ei saanut koskea. Ja näkemäni arviot siitä, että kuinka monta työtöntä muuttuu työlliseksi on jotain 8 000:n ja 10 000:n väliltä.
Rehellisin ja oikeudenmukaisin ratkaisu olisi ollut se leikkuri, mutta käytännössä mikään ei olisi siltikään muuttunut. Työttömyysturvaa olisi sitten vain kompensoitu toimeentulotuella. Tokihan sitä nytkin kompensoidaan, mutta vähemmässä määrin. Tämä ei ole mitään muuta, kuin työttömien kyykyttämistä ja kepittämistä sekä tilastojen kaunistelua.

*Asuinpaikka tuskin on sellainen syy.
 
Rehellisin ja oikeudenmukaisin ratkaisu olisi ollut se leikkuri, mutta käytännössä mikään ei olisi siltikään muuttunut. Työttömyysturvaa olisi sitten vain kompensoitu toimeentulotuella.
Työttömyysturvan siirrossa toimeentulotukeen on kuitenkin se kansantaloudellinen ero, että jälkimmäinen käytännössä estää säästämisen, joten periaatteessa sekä köyhyys että yksityinen kulutus saadaan nousuun.
 
Parempi ratkaisu tämä nyt näin on kuin suora leikkaus ilman mitään "aktivointia". Lakiargumentista nyt voi olla montaa mieltä, Veroistakin voi sanoa, että jos rikot lakia ja tienaat rahaa niin saat sitä kovemman rangaistuksen lain rikkomisesta mitä enemmän tienaat.
 
Olisivat leikanneet mieluummin palkoista tai jäädyttäneet korotukset tämän kikyn sijaan. Vituttaa tehdä viikko ilmaiseksi töitä.

Näissä pitää muistaa se, että eihän kukaan oikeasti tee hommia 7,5 tuntia päivässä muutenkaan. Toisaalta vähän semmoinen mielikuva on jäänyt, että jotkut koodigurut saattavat oikeasti tehdäkin.

Vituttaa joutua notkumaan toimistolla, koska niin nyt vain kuuluu tehdä. Viiden tunnin päivät ratkaisisi monta ongelmaa.
 
Osa-aikatöitä tekevälle vaimolle tuli kelasta kirje, että työmarkkinatuen maksu päättyy ja peruspäivärahan maksu alkaa, koska työssäoloehto on tullut näköjään täyteen (kuuluuko tähänkin tulla uusi omavastuuaika?) Tämä tuli vähän yllättäen, koska ei tajuttu että äitiyslomaa edeltänyt muinainen kesätyökin otettiin vielä tarkastelujaksoon mukaan.

Mitenkäs tuon ansiosidonnaisen haku ja maksu pitäisi oikein hoitua, kun sitäkin ilmeisesti voi nyt saada osa-aikatyön ohessa? Kuuluuko edelleen hakea kelasta peruspäivärahaa jonka he maksavat, ja sen lisäksi hakea myös kassasta ansiosidonnaista ja tämä lisäosa tulee sieltä? Vai pitääkö koko hoito hakea kassasta? Onko edelleen paperilla pitkäaikaistyötön, vaikeasti työllistyvä ja työkkärin tädin suurennuslasin alla vaikka työssäoloehtokin tuli täyteen?
 
Osa-aikatöitä tekevälle vaimolle tuli kelasta kirje, että työmarkkinatuen maksu päättyy ja peruspäivärahan maksu alkaa, koska työssäoloehto on tullut näköjään täyteen (kuuluuko tähänkin tulla uusi omavastuuaika?) Tämä tuli vähän yllättäen, koska ei tajuttu että äitiyslomaa edeltänyt muinainen kesätyökin otettiin vielä tarkastelujaksoon mukaan.

Mitenkäs tuon ansiosidonnaisen haku ja maksu pitäisi oikein hoitua, kun sitäkin ilmeisesti voi nyt saada osa-aikatyön ohessa? Kuuluuko edelleen hakea kelasta peruspäivärahaa jonka he maksavat, ja sen lisäksi hakea myös kassasta ansiosidonnaista ja tämä lisäosa tulee sieltä? Vai pitääkö koko hoito hakea kassasta? Onko edelleen paperilla pitkäaikaistyötön, vaikeasti työllistyvä ja työkkärin tädin suurennuslasin alla vaikka työssäoloehtokin tuli täyteen?

Ainakin normaalisti koko potti haetaan kassasta. En tiedä voiko tuossa tilanteessa olla jotain erikoissääntöjä? Tuskin

Mä olen kanssa pätkä/silpputyöläinen ja ainakaan omalla kohdalla työkkäri ei ole noteerannut työssäoloehdon täyttymisiä yhtään mitenkään.
 
Ei ansiosidonnainen ole mikään bonus normaalin työttömyystuen lisäksi. Osa-aikatyössä oleva ei tietenkään ole mikään pitkäaikaistyötön. Liiton päivärahoille pääseminen ei vaikuta työkkärin toimintaan mitenkään. Työnhakijana sitä edelleen ollaan jos kerta tukeja saadaan. Jos ei ole mitään erikoistukeja haettavana niin liiton rahoilla oleva voi unohtaa Kelan kokonaan.
 
Osa-aikatöitä tekevälle vaimolle tuli kelasta kirje, että työmarkkinatuen maksu päättyy ja peruspäivärahan maksu alkaa, koska työssäoloehto on tullut näköjään täyteen (kuuluuko tähänkin tulla uusi omavastuuaika?) Tämä tuli vähän yllättäen, koska ei tajuttu että äitiyslomaa edeltänyt muinainen kesätyökin otettiin vielä tarkastelujaksoon mukaan.

Mitenkäs tuon ansiosidonnaisen haku ja maksu pitäisi oikein hoitua, kun sitäkin ilmeisesti voi nyt saada osa-aikatyön ohessa? Kuuluuko edelleen hakea kelasta peruspäivärahaa jonka he maksavat, ja sen lisäksi hakea myös kassasta ansiosidonnaista ja tämä lisäosa tulee sieltä? Vai pitääkö koko hoito hakea kassasta? Onko edelleen paperilla pitkäaikaistyötön, vaikeasti työllistyvä ja työkkärin tädin suurennuslasin alla vaikka työssäoloehtokin tuli täyteen?

Soviteltu päiväraha on hakusessa. Kuten jo aiemmin on kerrottu, ansiosidonnaiseen kuuluvat perusosa ja ansiosidonnainen osa ja molemmat maksaa työttömyyskassa, joten kelaa ei työttömyyskassaan kuuluva tarvitse häiritä. Omavastuuaika tulee työttömän iloksi aina kun työssäoloehto täyttyy.

Kannattaa soittaa sinne kassaan ja kysyä mitä todistuksia tarvitaan ensimmäisessä hakemuksessa, jottei maksatus viivästy turhaan puuttuvien todistuksen takia. Samalla voi kysyä mitä todistuksia (lähinnä riittääkö palkkakuitti vai tarvitaanko työnantajalta palkkatodistus tai vastaavaa) tulevaisuudessa pitää toimittaa hakemuksen liitteenä sekä muita käytännön asioita esim. voiko tehdä hakemuksen sähköisesti netissä vai pitääkö lähettää paperinen hakemus liitteineen. Yksi harkitsemisen arvoinen asia on, oletko liiton kassan jäsen ja onko kohtuu matkan sisällä liiton toimipistettä lähellä. Tällöin voi viedä ainakin ensimmäisen hakemuksen sinne ja samalla varmistaa, että on heti kaikki vaadittavat todistukset mukana eikä niitä puuttuvia todistuksia jouduta kyselemään perästäpäin joka hidastaa maksatusta.
 
Olisivat leikanneet mieluummin palkoista tai jäädyttäneet korotukset tämän kikyn sijaan. Vituttaa tehdä viikko ilmaiseksi töitä.

Sluibaa 12 min päivässä, mikäli vain mahdollista. Jos olet toimistohommissa, niin syö aamiaisen töissä nettiä selaillen. Siitä se päivä lähtee käyntiin.

Itse teen töitä sen verran kuin maksetaan palkkaa eli kiky-tunnit eivät kovin tuottavia ole. Ja kun kerta työnantaja vaatii, että hengaan tekemättä mitään työpaikalla 3 päivää vuodessa, niin otan saman verran takaisin.
 
Aktiivimallista taas jatketaan. Ainakin Pron kassasta varmistivat tänään että palkallinen vapaaehtoistyö katsotaan tosiaan sitten osa-aikatyöksi, eli se
A) riittää täyttämään aktiivimallin vaatimukset jos maksettuja tunteja on 3kk ajalla se 18
B) Vaikuttaa vähentävästi myös ansiosidonnaiseen päivärahaan jos tulot nousee yli suojaosuuden.

Soittelin asiasta kassaan koska VPK-hommia touhuan ja kohta pääsee ehkä jo hälytysrahoille. Tämä on mainio juttu minusta - muutenkin yleishyödyllistä toimintaa ja ilmaisia koulutuksia (AS1, sammutustyö, EA + EVY jne.).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 903
Viestejä
5 055 495
Jäsenet
80 999
Uusin jäsen
samuellsson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom