Se millä rahalla pärjää kuukaudessa, on sekä omista tottumuksista että elämäntilanteesta kiinni. Esim. itse pärjään työmarkkinatuella, asumistuella ja 9€ kulukorvauksella per työpäivä. Maksan näistä kaiken ja lyhennän näistä vielä lisäksi opintolainaa ~90€ per kuukausi. Lääkkeisiin menee myös aika paljon rahaa. Mitään autoa en tietysti omista enkä käytä rahojani yhtään mihinkään turhaan. Jos taas kyseessä on perhe ja vuokra on sen tonnin kuussa, rahaa pitää olla huomattavasti enemmän käytössä, jotta pystytään kattamaan päivittäiset menot.
Aktiivimalli 2 on todellakin ongelmallinen, jos se pakottaa kaikki työttömät lähettämään yhden työhakemuksen per viikko. Esim. minulle on entinen ja nykyinenkin TE-toimiston virkailija sanonut, että en tule enää työllistymään ja että oikea osoite minun kohdallani on juurikin kuntouttava työtoiminta ja korkeintaan työkokeilu, ja olen tämän nykyään hyväksynyt ja olen tyytyväinen että saan edes tällä hetkellä tehdä 9€ per päivä (+ muut tuet) työtä, varsinkin kun kyseinen työ ei ole vastenmielistä.
Myönnän kuuluvani ns. "heikompaan ainekseen", jos oletetaan että sillä käsitetään muun muassa kroonisesti sairaat osatyökykyiset/työkyvyttömät, alkoholistit ja huumeiden käyttäjät. Jos aktiivimalli 2 tulee, myös "heikompi aines" pakotetaan hakemaan töitä muiden työttömien ohella. Mikä järki siinä on? Ei yksikään yritys palkkaa näitä henkilöitä, vaikka he olisivat miten tunnollisia ja aikaansaavia työntekijöitä tahansa. Yleisestikin aktiivimalli 2 johtaa vain siihen, että yritykset eivät ilmoita ollenkaan enää avoimia työpaikkoja, tai viimeisetkin itse rekrytoivat yritykset, ulkoistavat rekrytoinnin vuokratyöfirmoille.