Tuossa tuli nyt testailtua 4K:lla DLSS sekä FSR.
Ja kieltämättä ne ovat 4K:lla hemmetin hyviä mitä tulee kuvanlaatuun. Siis jopa ihan performance tilassa jolloin peli renderoidaan 1080p:nä.
Mutta niiden hyödyllisyys onkin sitten aivan toinen juttu.
RTX 2070:llä kokeilin DLSS 4K:na ja FSR 4K hommat ajelin RX 5700 XT:llä (koska tein tämän testin myöhemmin kun olin jo RTX 2070 palauttanut oikealle omistajalleen).
Nämä olivat vähän pika pika testejä joten testipeleinä käytin vain God of Waria ja Uncharted 4:sta.
Mutta noiden hyödyllisyys on siksi vähän kyseenalaista kun noilla korteilla FSR ja DLSS:llä quality moodissa saadan God of Warissa oikein huimat 6fps lisää ja performance tilassa 15fps.
Natiivi 4k Ultra 30fps -> Qualityllä 36fps -> Performance 45fps.
Jos taas peli renderöidaan natiivisti 1080p:llä johon 4K näytöt pystyy ongelmitta niin fps ovat siellä reilussa 70fps:ssä.
Näin siis Ultra asetuksilla. Ja jos tiputetaan Ultralta -> High:lle niin saadaan samat 36fps kuin tuolla Quality moodilla Ultra asetuksilla.
Tässä vertailu kuvani God of Warista 4K Ultralla kun DLSS sekä FSR ovat Performance moodissa:
Tilanne Uncharted 4:ssa ei juuri sen parempi mitä tulee FPS:n.
Kuvanlaadullisesti, kuten aikaisemmin 1080p testissä kritisoin että DLSS tuottama kuva tässä pelissä on aivan liian yliterävöitetty. Ja siksi FSR kuva on omaan silmääni parempi.
Vertailu kuvani Uncharted 4K Ultralla, DLSS sekä FSR ovat Performance moodissa:
FSR testissä AMD:n ajureista oli terävöitys 80%:ssa. Jos vastaavalta haluaa kuvan näyttävän Intelin tai Nvidian kortilla, niin niiden ajureista terävöitys pitää laittaa 35%.
Nvidialla en suosittele laittamaan terävöitystä päälle yleisesti vaan peli kohtaisesti. Tämä siksi kun muuten se terävöittää aivan kaiken windowsin työpöydästä lähtien.
AMD ja Intelillä terävöitys terävöittää vain pelejä, joten niillä voi laittaa sen vaan yleisesti päälle.
Tässä vielä videoni näistä: