Uskotko että DLSS3 Frame geni oikeasti leviää jos edullisenpään RTX 4000-sarjan kortit eivät kelpaa kuluttajille eli ei tule käyttäjäkuntaa. Joten miksi pienelle ryhmälle kehittajät alkaisivat tuota peleihinsä laittamaan ?
Juu tulee varmaan joihinkin AAA-peleihin epäilemättä joilla yritetään juuri saada uusia kortteja myytyä, mutta muuten voi olla aika kuollutta juuri kun pelit tarvitsee sille erikseen tuen.
Jos toimisi kaikissa peleissä suoraan tai ei olisi rajattu RTX 4000-sarjan korteilla niin sitten sille olisi valoisa tulevaisuus vielä edessä.
Mutta nykyisellä tavalla tuolle en nää kyllä tulevaisuutta.
DL frame gen tuki alkaa tulla jo valmiiksi yhä useammassa pelissä, joten oletettavasti sen integrointi on kohtuullisen helppoa, jos peliin myös lisätään DLSS tuki joka tapauksessa. Vaikka Nvidian hinnoittelu on nyt perseestä, ajan myötä myös DLSS 3 tuen omaavia näyttiksiä alkaa olla ihmisillä enemmän, ihan samaan tapaan kuin raytracingia tukevia näyttiksiä.
Steam Hardware Surveyssa tällä hetkellä top 10 käytetyistä näytönohjaimista on suuri osa Nvidian 30-sarjaa välillä 3050-3080. Vaikka noista osa ei ole mitään RT-performanssin hirmuja, tuki kuitenkin löytyy ja käyttökelpoisuus vaihtelee pelikohtaisesti, esim Spiderman + RT näyttäisi pyörivän 3060 ihan kelvosti 50-60 fps, joku Cyberpunk taas parhaimmillaan 30 fps eli parempi olla ilman RT.
SItten yleisesti FSR, DLSS ja XeSSistä... tai no keskitytään sinun lemppari DLSS:ään. Että oletkos kokeillut sitä vanhemmilla tai ylipäätään hitaamman pään RTX korteilla ?
Kun tekstistäsi päätellen et todellakaan ole.
Että suosittelen kokeilemaan niin huomaat ihan itse että eipä noilla FPS:iä saakkaan lisää silleen että peli yks kaks muuttuisi ei pelattavasta pelattavaksi.
Pelattavan määritelmä on hyvin henkilökohtainen. Jos se tarkoittaa sulle esim. tasaista 60 fps pelissä kuin pelissä, vaatimus on selvästi korkeampi. Mutta tuossa aiemmin puhuttiin esim. 30 -> 40 fps, ja mielestäni se nostaa jo pelin pelattavuutta huomattavasti responsiivisemmaksi. Kokeilin tuota 40 fps moodia God of War Ragnarokissa PS5:lla ja mielestäni se oli aika toimiva kompromissi kuvanlaadun ja suorituskyvyn kohdalla. Totta kai 60+ fps on aina parempi, mutta jos rauta ei riitä, niin minkäs teet.
Kyllä DLSS 4K:lla on hieno jopa Performance säädöllä, mutta loppu viimeksi 4K tiputus 1080p ja päälle ajureista terävöitys 35% niin saat kunnon FPS boostin ja eipä tuo kalpene 4K DLSS performancelle ja eikä tarvitse kärsiä jossain peleissä esiityville grafiikka häröille joita DLSS ( ja nuo muut) aiheuttavat.
Kokeilin ihan mielenkiinnosta, miten tuo skenaario toimii Cyberpunk 2077:ssa ja Shadow of the Tomb Raiderissa, kun ei ole raudasta kiinni. Valkkasin kummastakin pelistä satunnaisen "raskaalta näyttävän" kohdalla lähellä viimeistä savea. Otin nämä ihan sen takia, että Cyberpunk edustaa erittäin raskasta peliä ja SotTR on vain helppo ja nopea vaihtaa graffa-asetuksia.
Setuppi:
13600K + 4090. Cyberpunk asetukset max + RT ultra, ei path tracingia, ei DL frame genia. SotTR max + RT-varjot ultra.
| Peli | Näytön resoluutio | Rendattu resoluutio | Muut asetukset | Ruudunpäivitys (average fps) |
|---|
| Cyberpunk 2077 | 3840x2160 | 1920x1080 | DLSS Performance | 98-100 |
| Cyberpunk 2077 | 3840x2160 | 1920x1080 | Render scale 50% | 98-100 |
| Cyberpunk 2077 | 1920x1080 | 1920x1080 | Natiivi reso, integer scaling, NIS | 100-105 |
| Shadow of the Tomb Raider | 3840x2160 | 1920x1080 | DLSS Performance | 215-220 |
| Shadow of the Tomb Raider | 1920x1080 | 1920x1080 | Natiivi reso, integer scaling, NIS | 215-220 |
Eli pientä overheadia tulee jo pelkästä 4K reson käytöstä, kun peli skaalaa 1080p render targetin -> 4K, teki sen pelin render scalella tai DLSS:lla. Oletettavasti mitä hitaampi kortti tai vähemmän muistia, sitä isompi ero DLSS kanssa. Tomb Raiderissa eroa ei tullut varmaan sen takia, että CPU ei vaan jaksa rendata enempää frameja. Edes DLSS Ultra Performance (720p) ei tuo kuin n. 8 fps lisää.
Mutta ero kuvanlaadussa on selvä kummassakin pelissä. Natiivi 1080p + integer scaling + Nvidia Image Sharpening näyttää 4K näytöllä niin paljon huonommalta, kuin 4K + DLSS Performance. Olin melko yllättynyt, miten iso ero tuli. 1080p oli muhjuisempi, kun taas 4K + DLSS Performance näytti lähinnä 4K:lta huonommilla asetuksilla.