Ajattelin laittaa nopeamman netin kotiin. Nyt vain muutama 10G paikka ja laskin että täytyisi jo nykyiseen tarpeeseen saada vähintään 18kpl 10G+ portteja kytkyttimessä käyttöön. Tutkailin pikasilmäyksellä tarjontaa. Nykyinen infrarunko on rakennettu unifi 48 Pro Max PoE -ympärille ja luonnollisesti katselin sitten Pro-Aggregation -mallia em. valmistajalta.
Pro Aggregation (28x10G SFP+ / 4x25G SFP28) => hinta 1015e
eu.store.ui.com
Pro XG aggregation (32x25G SFP28) => hinta 2822e
eu.store.ui.com
Kun sitten katselin muuta tarjontaa niin esim. Dell EMC Z9100-ON maksaa luokkaa 770e !!
Siis kyseessä on 32 x 100G SFP28 kytkytin ja maksaa siis yleisesti markkinoilla luokkaa 720USD eli kurssi/ALV mukana luokkaa 770e. Onko sitten kyseessä poistuva malli tms. mutta ero Unifiin on päätähuimaava.
esim. https://www.serversupply.com/NETWORKING/SWITCH/32 PORT/DELL/Z9100-ON_270512.htm
Kertokaas veljet että mitä nyt en huomaa. Miten voi olla noin valtava ero? En toki tehnyt tarkempaa empiiristä tutkimusta aiheesta mutta pikasilmäyksellä porttimäärä/nopeus/laatu/hinta ... vertailuna.
Vai onko tämä sitä kuuluisaa Unifi ekosysteemin perusteella tapahtuvaa ryöstämistä? Jos näin on niin ei tule enää tähän talouteen eikä kenenkään ketä minä tunnen eikä mihinkään niistä firmoista joissa olen päättävänä/neuvonantajana tule ikinä ensimmäistäkään Unifi-laitetta.
Pro Aggregation (28x10G SFP+ / 4x25G SFP28) => hinta 1015e

Switch Hi-Capacity Aggregation - Ubiquiti Store
A 32-port, Layer 3 switch made for high-capacity 10G SFP+ and 25G SFP28 connections.
Pro XG aggregation (32x25G SFP28) => hinta 2822e

Switch Pro XG Aggregation - Ubiquiti Store
Professional-grade 32-port, Layer 3 Etherlighting™ switch for high-capacity 25G SFP28 connections.
Kun sitten katselin muuta tarjontaa niin esim. Dell EMC Z9100-ON maksaa luokkaa 770e !!
Siis kyseessä on 32 x 100G SFP28 kytkytin ja maksaa siis yleisesti markkinoilla luokkaa 720USD eli kurssi/ALV mukana luokkaa 770e. Onko sitten kyseessä poistuva malli tms. mutta ero Unifiin on päätähuimaava.
esim. https://www.serversupply.com/NETWORKING/SWITCH/32 PORT/DELL/Z9100-ON_270512.htm
Kertokaas veljet että mitä nyt en huomaa. Miten voi olla noin valtava ero? En toki tehnyt tarkempaa empiiristä tutkimusta aiheesta mutta pikasilmäyksellä porttimäärä/nopeus/laatu/hinta ... vertailuna.
Vai onko tämä sitä kuuluisaa Unifi ekosysteemin perusteella tapahtuvaa ryöstämistä? Jos näin on niin ei tule enää tähän talouteen eikä kenenkään ketä minä tunnen eikä mihinkään niistä firmoista joissa olen päättävänä/neuvonantajana tule ikinä ensimmäistäkään Unifi-laitetta.