Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Onhan tuo Mini nyt todella halpa hallittava kytkin. Se maksaa 31.38€. Yksi parhaista mitä on.
Pika katselulla hinnat jossain 36€ nurkilla kivijalassa.

Mutta jos ei sitä POE virransyöttöä arvosta, vaika rajatuilla VLAN ominaisuuksilla pärjäisi, niin kahdeksanporttisen hintainen, tai se 50% kalliimpi.

Tietenkin jos kotiverkkoa rakentelee ja merkin muitakamoja on ja yhtä tarvii ja porttimäärä riittää hyvin, niin kympin voi siitä maksaa että tuttu ympäristö. No se vähän ideakin.

1000/1000 valokuitu on vihdoin kytketty.
Räkkikaappi 10”, liittimet, seinärasiat, kaapelit hommattu. Reitittimeksi valikoitui Ubiquiti gateway ultra. Tuplarasioihin 3-4 kpl ajatuksena vetää siamilaista ja lisäksi1-2 wifi tukaria. Minkälainen kytkin olis järkevä laittaa? Poe kytkin vai injektorit tukareille?

1000/1000 valokuitu on vihdoin kytketty.
Räkkikaappi 10”, liittimet, seinärasiat, kaapelit hommattu. Reitittimeksi valikoitui Ubiquiti gateway ultra. Tuplarasioihin 3-4 kpl ajatuksena vetää siamilaista ja lisäksi1-2 wifi tukaria. Minkälainen kytkin olis järkevä laittaa? Poe kytkin vai injektorit tukareille?

Jos vaan mahdollista niin hommaa POE-kytkin. Injektoreillakin tottakai toimii myös, mutta kytkimen kautta AP:n hallinta on helpompaa koska voi bootata kokonaan virrattomaksi, näkee kulutuksen, jne.

Kytkimen valinta sen mukaan esim. haluatko yli 1Gbps nopeuksia ja/tai paljonko tarvitset portteja. Valinnanvaraa on paljon, joten vaikea suositella ilman enempää speksejä/vaatimuksia.

Jos vaan mahdollista niin hommaa POE-kytkin. Injektoreillakin tottakai toimii myös, mutta kytkimen kautta AP:n hallinta on helpompaa koska voi bootata kokonaan virrattomaksi, näkee kulutuksen, jne.

Kytkimen valinta sen mukaan esim. haluatko yli 1Gbps nopeuksia ja/tai paljonko tarvitset portteja. Valinnanvaraa on paljon, joten vaikea suositella ilman enempää speksejä/vaatimuksia.
Varmasti riittää 1Gbps nopeus minulle.
Noilta rasioilta tulee 6-8 piuhaa ja tukareilta 2 eli noin 10porttia menis heti alkuun.

Tällä toimii, juuri testasin. @-merkki ei haittaa mutta custom palvelun nimessä ei passaa olla pistettä.
Ei kyllä mulla vaan onnistu. Ei lainatun viestin ohjeilla, kokeiltu GUi ja CLI, kummankaan kautta en saa dy.fi pelittämään

Ei kyllä mulla vaan onnistu. Ei lainatun viestin ohjeilla, kokeiltu GUi ja CLI, kummankaan kautta en saa dy.fi pelittämään
Tässä oma ihan GUI:sta. Hostname tietysti se minkä dy.fi:stä olet varannut.
Screenshot 2025-10-18 214216.png

Tässä oma ihan GUI:sta. Hostname tietysti se minkä dy.fi:stä olet varannut.
Screenshot 2025-10-18 214216.png
Kiitos, mutta tosiaan ihan samat on laitettuna, mutta silti dy.fi ei päivity. Ja olen antanut sen olla yli se 7pv pariinkin kertaan ja ei vaan päivity 🤔 cli kun yritin tuota netin ohjeilla ajaa, niin ei hyväksynyt jostain syystä silloin tuota käyttäjätunnustani, niin luulin siksi sen @ olevan ongelma, mutta ei selvästi siitä kiinni jos muilla pelittää

Kiitos, mutta tosiaan ihan samat on laitettuna, mutta silti dy.fi ei päivity. Ja olen antanut sen olla yli se 7pv pariinkin kertaan ja ei vaan päivity 🤔 cli kun yritin tuota netin ohjeilla ajaa, niin ei hyväksynyt jostain syystä silloin tuota käyttäjätunnustani, niin luulin siksi sen @ olevan ongelma, mutta ei selvästi siitä kiinni jos muilla pelittää
Kun otat log monitorin auki toolboxista ja painat force update nappia niin mitä loki tulostaa(ddclient rivit)?

Hmm, lokiin ei tule mitään vaikka klikkaan tuota force updatea. Siellä on kuitenkin vanhoja ddclient rivejä. Mitään muuta siellä ei oikeastaan olekaan. Sekin ehkä vähän outoa. Tällainen siellä on viimeisimpänä, mutta ei nyt tosiaan edes kirjaa mitään kun teen tuon force update päivityksen.

Koodi:
Oct 19 13:56:29 EdgeRouter-X-5-Port ddclient[13636]: WARNING:  found neither ipv
4 nor ipv6 address

Onpas v-mäistä yrittää saada G5 turret kameraa ruuvattua kierteelleen. Netistä katsoin että on ongelmia muillakin. Ilmeisesti todella herkkä jos tässä tapauksessa lautaseinän lauta ei ole aivan peilisuora. Piti lopettaa kesken tikkailla roikkuminen kun tuli pimeää, joku toinen ilta uudestaan.

Onko jollakulla jotain hyvää kikka-kolmosta tuohon miten onnistuisi helpommin?

Onpas v-mäistä yrittää saada G5 turret kameraa ruuvattua kierteelleen. Netistä katsoin että on ongelmia muillakin. Ilmeisesti todella herkkä jos tässä tapauksessa lautaseinän lauta ei ole aivan peilisuora. Piti lopettaa kesken tikkailla roikkuminen kun tuli pimeää, joku toinen ilta uudestaan.
Onko jollakulla jotain hyvää kikka-kolmosta tuohon miten onnistuisi helpommin?
Ei tuossa taida muuta olla kun katsoo, että se pohja ei ole yhtään kierossa siinä laudassa kiinni (vääntyneenä jonnekin suuntaan)
Löysyttäminen jostain puolelta ruuvia voi poistaa jännityksen pohjasta.

Varmasti riittää 1Gbps nopeus minulle.
Noilta rasioilta tulee 6-8 piuhaa ja tukareilta 2 eli noin 10porttia menis heti alkuun.

Muista tarkistaa kytkimestä ulostulon antokyky (Watit) ja laske paljon tarvitsen. Hyvä varata hieman reserviä toiselle tukarille ja muutenkin stabiilisuuden takia ei kannattane aivan max rajoilla olla. Vaihtelee nimittäin melkoisesti kytkinten välillä. Monessa kytkimessä on myös vaihtoehtoja powerointiin. AC- tai POE-injektori input powerina.

Torista löytyy usein 1gbps kytkimiä käytettynä. Etenkin räkki-mallisia. Kalliita uutena.

Torista löytyy usein 1gbps kytkimiä käytettynä. Etenkin räkki-mallisia. Kalliita uutena.
Kysyjällä taisi olla pieni10" räkkikaappi. mikä tiputtaa täysikokoiset pois, tosin osaan pieniä pöytämalleja(kytkin) saa raudat, onko sitten käytetyn mukana.

Mutta jos haluaa hallittavan kytkimen jossa paljon POE portteja jotka tukee laajasti toteutuksia, 802.3at POE+ löytyy (riittää usein), niin kuten sanoit hinnat alkaa nousee.

Jos euroja laskee, niin jos latteiden mukana tulee POE injektorit, niin kyse tilasta, siisteydestä, jos ei tule, niin maksaa ne injektorit erikseen. ja ihan halvimpien osalta varottava passiivisia, siis sellaisia missä ei ole kättelyä, joillain yhdistemillä voi saada savut pihalle. (Edit, se meni ohi kuinka tilava kaappi kysyjälle, mahtuuko sinne POE injektorit, pistorasioineen, ehkä haluaa USPillekkin tilla ja ilmatilaa. ja jonin näköinen selkeys, ylläpidettävyys)

Ja jos vanhaa POE tuellisia laitteita niin ei ollut lainkaan harvinaista että niiden powerointi oli ns passiivi poe lla, eli tarvitsevat oman injektorin. Passiivi toteutukset ei kai vieläkään kokonaan kadonneet.

Edit:

10" koosta vielä, vähän riippuen mita laitteitta ja millainen verkko tulossa, eli jos ryhmä laitteita , joiden kanssa ei tarvi niin suurta suorituskykyä, esim jotain kameroita yms niin ei ehkä iso menetys jos ne niputtaa yhden kytkimen taakse, ja loput missä enemmän suorityskykyä vaatimusta toisten välillä, niin toisen.

Ei tuossa taida muuta olla kun katsoo, että se pohja ei ole yhtään kierossa siinä laudassa kiinni (vääntyneenä jonnekin suuntaan)
Löysyttäminen jostain puolelta ruuvia voi poistaa jännityksen pohjasta.
Joo niin se on. Jotkut ovat näköjään laittaneet paketin mukana tulevan metallilevyn sinne väliin. Ja kun katsoo ubin ohjeita niin siellä ne laittaa puuseinäänkin kiinni ropuilla, silloin se ei kyllä kovasti vedä sitä. Pitää käydä hakemassa kunnollisia 3mm puuruuveja kiinnitykseen, noissa mukana tulleissa ei ole kovin hyvä kanta ruuvaamiseen, ainakaan tikkailla keikuttaessa.
Täytyy vain olla tiukkaamatta liikaa. Ja laittaa kierteeseen silikoonia tai jotain muuta liukastetta että kääntyy helposti.

Onko joku saanut toimimaan site-to-site VPN:n wireguardilla kahden Unifi gatewayn välille? Clientti Unifi verkosta pääsee käsiks hyvin kaikkeen serveri unifista, mutta toisinpäin ei. Eli joko palomuuriasetus tai route puuttuu... pitää yrittää metsästää tätä vastausta. Jännä että Unifin oma site-to-site antaa vain openVPN ja IPsec vaihtoehdot...

Ja sitä Site manager/wizardia ei voi käyttää kun eri admin email gatewaylla, siinä vaatimuksena että pitää olla samalle emailille rekisteröity alkuperäinen käyttäjä.

Viimeksi muokattu:
@pulatunnus Hiljan lueskelin ja Ubiquitin injektorit lienee kaikki passiivisia (aina päällä). Artikkelissa kommentti älä kytke laitteeseen, joka ei POE powerointia tue tai mainitsemasi sininen savu saattaa tulla ulos.

https://support.hostifi.com/en/articles/9670075-unifi-how-to-use-a-unifi-poe-injector
Oho, luullut että nuo standarteilla markkinoidut tuotteet olisi ihan kätteleviä 802.3AF jne.

No sitten niitä kannattaa välttää, tai olla sitten varma että toinen pää toimii eikä kukaan toinen sinne vaihda jotain muuta (arvokasta). kotioloissakin merkata molemmat päät.

Mites sitten nuo Ubiquitin laitteet, jotka tukee sen omaa passiivi POEta, esim 24v passiivi, niin kärähtääkö ne jos ne vahingossa kytkee Ubiquitin 802.3AF injektorin perään.

Pasiivi kuviossa risipaikkana pitänyt näitä passiivi POE laitteita, jos niihen tuuppaa jotain muuta. Jopa standartia tukevakin vo vetää nokkiinsa jos kytkee vahingossa passiiviisen "standarti" jännitteitä tarjoavaan.

Muista tarkistaa kytkimestä ulostulon antokyky (Watit) ja laske paljon tarvitsen. Hyvä varata hieman reserviä toiselle tukarille ja muutenkin stabiilisuuden takia ei kannattane aivan max rajoilla olla. Vaihtelee nimittäin melkoisesti kytkinten välillä. Monessa kytkimessä on myös vaihtoehtoja powerointiin. AC- tai POE-injektori input powerina.

USW-Ultra-60W (52W) Tätä olen suunnitellut kytkimeksi ja max. 2kpl tukareita esim U7pro / lite olis mietinnässä. Seinärasioilta ei tarvitse virtoja laitteille.

Eikös silti POR-kytkimet ole aina aktiivisia? Ubiquiti on muutoin hieno järjestelmä mutta datasheetit ja manuaalit on mitä on. Vaikea löytää tietoa.

POE kytkintä itsekkin tuumaillut.

Itse olen vältellyt noita Ubin POE kytkimiä kun turhan kalliita. Sen sijaan olen ostanut injektorin + näitä pikku POE kytkimiä alla ja hyvin toiminut vuosia, olen näitä laitellut ympäri kämppää. VLAN voi gatewaysta määrittää joko porttipohjaisesti, toki sitten kaikki tollasen pikkukytkimen takana menee siihen VLAN:iin. MUTTA tuon taakse voi myös laittaa AP:n ja WIFI klienteille pystyy määritellä haluamansa VLAN:in sitten eli tuo portti VLAN ei vaikuta siihen. Itse olen luonut 1 SSID mutta riippuen millä salasanalla siihen kirjautuu, menee se määritetyn VLAN taakse. Todella näppärä tuo 1 SSID mutta passu määrittää VLAN:in.

Itse olen vältellyt noita Ubin POE kytkimiä kun turhan kalliita. Sen sijaan olen ostanut injektorin + näitä pikku POE kytkimiä alla ja hyvin toiminut vuosia, olen näitä laitellut ympäri kämppää. VLAN voi gatewaysta määrittää joko porttipohjaisesti, toki sitten kaikki tollasen pikkukytkimen takana menee siihen VLAN:iin. MUTTA tuon taakse voi myös laittaa AP:n ja WIFI klienteille pystyy määritellä haluamansa VLAN:in sitten eli tuo portti VLAN ei vaikuta siihen. Itse olen luonut 1 SSID mutta riippuen millä salasanalla siihen kirjautuu, menee se määritetyn VLAN taakse. Todella näppärä tuo 1 SSID mutta passu määrittää VLAN:in.

Mites esim. tämä: https://www.amazon.de/-/en/Binardat-Gigabit-1000Mbps-IEEE802-3af-Unmanaged-black/dp/B0CKQM8S73

Eikös silti POR-kytkimet ole aina aktiivisia?
POE kytkimet aktiivisia, mitä tarkoitat ? hallittavia, ei välttämättä. (no en nyt katsonut onko otsikon valmistajalta ei hallittavia)

Jos tarkoitat että antavat kättelemättä virtaa maximit, niin pasiiviset joo, mutta standarteja tukevat kätelee ensin.

Lisä väri tuo se että jos jotain markkinoidaan tukevan jotain standartia niin ei se välttämättä kaikkia sen versioita, asiakas päässä ei niinkään ongelma jos kytkin/injektori tukee kaikkea ja kättelee sen kanssa oikein.

Itse olen vältellyt noita Ubin POE kytkimiä kun turhan kalliita....
Ubiquitti osaa toki hinnoitella ja historiassa monenlaista toteutustua.

Mutta jos lähtee hintaedellä, niin POE kytkimissä se laatukin tärkeä, ne on virtalähteitä, ja jokin hintaisia, niin kannattaa välttää selkeät pommit ja yrittää erottaa laadukkaat. Yhden laitteen yksittäisen powerin porsiminen ilman tulipaloa ei nyt iso juttu, mutta jos POE kytkin porsii, niin siinä sitten piemeänä koko setti, ja jos porsii vagoittavaksi, niin sieltä sitten voi porsia ne kytketytkin laitteet. Jälkimmäinen ehkä nousee esille jos sijoitus ukkosherkällä alueella ei niin tukevasti maissa olevassa.

Ja ei ne merkkikamatkaa mitään autuaaksi tekeviä ole.

(edellä oleva siis standrtien ja ominaisuuksien lisäksi)

Ubiquitti osaa toki hinnoitella ja historiassa monenlaista toteutustua.

Mutta jos lähtee hintaedellä, niin POE kytkimissä se laatukin tärkeä, ne on virtalähteitä, ja jokin hintaisia, niin kannattaa välttää selkeät pommit ja yrittää erottaa laadukkaat. Yhden laitteen yksittäisen powerin porsiminen ilman tulipaloa ei nyt iso juttu, mutta jos POE kytkin porsii, niin siinä sitten piemeänä koko setti, ja jos porsii vagoittavaksi, niin sieltä sitten voi porsia ne kytketytkin laitteet. Jälkimmäinen ehkä nousee esille jos sijoitus ukkosherkällä alueella ei niin tukevasti maissa olevassa.

Ja ei ne merkkikamatkaa mitään autuaaksi tekeviä ole.

(edellä oleva siis standrtien ja ominaisuuksien lisäksi)

HUOM: POE:n antaa UBI:n injektori. Noita pikkukytkimiä käytän vain POE passthruna ja itse kytkin ottaa myös virran siitä, joten ei tartte vetää sähköjä.

Huom myös tuo mitä ylempänä kirjoitin. Käytän siis Ubin injektoreita, koska ovat edullisia. Ja nuo pikkukytkimet ovat vain POE passhtu + ottavat ite POE virran.
Mutta jos et halua injektoria + pikkukytkinä niinkuin minä, niin varmaan tuo linkkaamasi myös hoitais asiansa, toki vaatii erillisen virtapiuhan.

Noi pienet POE passthru kytkimet on erittäin näppäriä moneenkin tarkoitukseen. Eli datakaapista tulee injektorilla 1 POE piuha ja sitten tuollainen pikkukytkin voi splittaa sen vaikka katonrajassa AP + kameralle eikä tarvitse erillistä virtapistoketta katonrajalle / kaapinpäälle tai minne ikinä. Ja toki noihin voi kytkea ihan normi tietokonettakin yms, eli saa vaikka työpöydälle 4 porttisen pikkukytkimen, joka antaa POE eikä itse vaadi virtapistoketta.

Toki noiden kanssa pitää tsekkaa paljon laite tarttee virtaa ja paljon kytkin antaa passhtuna maksimissaan, itselläni esim tuon Amazon passthru kytkimen takana toiminut U7 ja U6 vuosia ongelmitta.

Huom myös tuo mitä ylempänä kirjoitin. Käytän siis Ubin injektoreita, koska ovat edullisia. Ja nuo pikkukytkimet ovat vain POE passhtu + ottavat ite POE virran.
Eli ovat tavallaan passiivinen poe ?
Ja edullisena houkutteleva. kohteissa missä kaapelointi on niukkaa, ja joutuu laittamaan kytkimiä väliin. (kuten hyvässä esimerkissä kerroit), vaatii sen että kaikki toimivat yhtenäisesti samanalisella "passiivi" poella.

Aktiiviset POE jatkajat tuppaavat olleen hinnoissaan

Tukarista tuli mieleen että oliko aiemmin (yleieest eri merkeille) yleisempää se että wifi tukareissa oli kaksi porttia ja POE läpikulku. Eli sekin lisännyt noiden POE jatkaja kytkimien tarvetta.

Asensin nyt tuon UniFi Network Application 9.4.19 vanhempaan Unifi Expressiin. Näyttäähän se pikaisella käytöllä toimivan.
Tässä halukkaille (omalla vastuulla) pikaisesti raapaistu päivitysohje.
Koodi:
Tee backupit GUI:ssa
SSH yhteys UX:ään.
Lataa haluamasi unifi .deb (network) versio https://ui.com/download/software/ux :stä.
wget https://dl.ui.com/unifi/9.4.19/unifi-native_sysvinit.deb
Asenna se dpkg:lla
dpkg -i unifi-native_sysvinit.deb

Jos haluaa downgreidata, niin tässä ohje, jota en ole kokeillut, mutta todennäköisesti toimii:
Koodi:
Poista nykyinen unifi versio
apt purge unifi
Sitten lataat haluamasi version ja asennat sen samalla tavalla kuin Upgrade:ssa.
Palauta backup asetukset GUI:ssa.

Tässä versio, jos haluaa UX:ään version 9.0.114, joka on sisällytetty UniFi OS - Express 4.0.12 alunperin.
https://dl.ui.com/unifi/9.0.114-k5dy363g65/unifi-native_sysvinit.deb
En suosittele tätä päivitystä enää. Oma express on tullut todella epävakaaksi tämän päivityksen jälkeen. Joutunut boottailemaan pari kertaa viikossa.
Pitää varmaan downgreidata.

Eli ovat tavallaan passiivinen poe ?
Ja edullisena houkutteleva. kohteissa missä kaapelointi on niukkaa, ja joutuu laittamaan kytkimiä väliin. (kuten hyvässä esimerkissä kerroit), vaatii sen että kaikki toimivat yhtenäisesti samanalisella "passiivi" poella.

Aktiiviset POE jatkajat tuppaavat olleen hinnoissaan

Tukarista tuli mieleen että oliko aiemmin (yleieest eri merkeille) yleisempää se että wifi tukareissa oli kaksi porttia ja POE läpikulku. Eli sekin lisännyt noiden POE jatkaja kytkimien tarvetta.
Ei ole passivinen POE, passiivinen POE tarkoittaa sitä että laitteelle tuupataan poe-virtaa halusi se sitä tai ei, eli on nykyään jo vähemmän käytössä ja voit sillä saada laitteet päästämään toimintasavut.
Kytkimiä on esim. sellaisia jotka toimivat poe virralla, mutta eivät anna itse poe virtaa ulos (esim. ubiquiti unifi flex mini) ja sitten sellaisia jotka toimivat poe-virralla ja antavat itse myös poe-virtaa ulos (esim. ubiquiti unifi flex).

Kytkimiä on esim. sellaisia jotka toimivat poe virralla, mutta eivät anna itse poe virtaa ulos (esim. ubiquiti unifi flex mini) ja sitten sellaisia jotka toimivat poe-virralla ja antavat itse myös poe-virtaa ulos (esim. ubiquiti unifi flex).

Noita Unifi Flexejä katsoin mutta oli tarvetta 3kpl niin en pystynyt mitenkään perustella 330€/3kpl unifi vs 90€/3kpl noita Amazonin passhtru kytkimiä mitä itse maksoin. Ja tosiaan vuosia toiminut ongelmitta ja VLAN määrittäminen ei ole ollut ongelma noiden kanssa. Eli noi passthru kytkimet päästää myös VLAN infon läpi.

Networkista on tullut uudempi versio 9.5.21, kannattaisiko kokeilla sitä….
Kokeilin... ei auttanut. Vaikuttaa siltä, ettei purge toiminto toiminut downgreidissä, joten saattaapi mennä factory resetoinniksi.

EDIT: Factory reset tehty ja homma toimii taas. Onneksi oli vanhat backupit tallella itselläni, koska tuo auto backup oli jo jyrännyt nuo yli.

Viimeksi muokattu:
Ei ole passivinen POE, passiivinen POE tarkoittaa sitä että laitteelle tuupataan poe-virtaa halusi se sitä tai ei, eli on nykyään jo vähemmän käytössä ja voit sillä saada laitteet päästämään toimintasavut.
Termistä (Passthrough) tullakkasin että on passiivinen, perinteisesti käytetty laitteissa jotka päästää virran läp siihen puuttumatta.

On siellä sana POE Exdender, joka esiintyy tyypillisemmin aktiivisissa. mutta hinta n 35€ ja myyjä joku muu kuin Amazon, niin sai olettaan että ihan vain läpipäästö.
EEE 802.3 af/at/bt: supports standard PoE, port 1 input max. 90 W (IEEE802.3bt), port 2 output 60 W (IEEE802.3bt), port 3-5 output max. 30W (IEEE802.3at), PoE Voltage 44-57Vdc PoE Pin: Input:1/2 (+), 3/6 (-), 4/5(+), 7/8(-); Output Port 2:1/2 (+), 3/6 (-),4/5(+), 7/8(-); Output Port 3-5:1/2 (+), 3/6 (-)

Mutta jos tosiaan kättelee joka portin erikseen, niin tuolla rahaa on halpa ja postaajalla ei ollut ihan heti porsinut. niin veikkaan että moni tilaa.

Onko käsitystä että millainen sisäinen powerointi, se voidaan varmaan tuolla rahalla olettaa että jännitteen noston sijaan vähän laskee, siis hyppäsin jo käyttö kohteeseen missä POE jatkajana, pitkiin vetoihin. Jolloin plussaa jos tuota voisi syöttää POE laitteella jossa lähtö jännite toleranssi ylälaidassa. (tämä sillä että mainostavat 1+1+1+1 kytkin ketjua + täyden matkan päähä poe laite, niin saa odottaan jännitteen nostoa. (400 meträ kuparia)

Edit:
Siinä taitaa olla joku suppea VLAN tuki,
  • 【VLAN Mode】Supports VLAN mode, controlled by dip switch. When VLAN function is on, the POE output ports are isolated 2-5 from each other, improving network security and increasing port utilization.

Viimeksi muokattu:
POE kytkimet aktiivisia, mitä tarkoitat ? hallittavia, ei välttämättä. (no en nyt katsonut onko otsikon valmistajalta ei hallittavia)

Jos tarkoitat että antavat kättelemättä virtaa maximit, niin pasiiviset joo, mutta standarteja tukevat kätelee ensin.

Ihan Ubituitin POE-kytkimiä. Kaikki uudemmat Unifi -kytkimet pitäisi tukea POE standardia ja olla "aktiivisia" ChatGPT mukaan (linkki poimittuna alla). Eli normaali kättely laitteen kanssa ensin, sitten POE power päälle, jos client POE yhteensopiva. Olisin kyllä ihmetellyt jos kytkimet ei standardia noudattaisi. Varmuudella otsikoita netti täynnä. Injektorit vaikuttaisi olevan mahdollisesti passiivisia (aina päällä). Parempi kuitenkin olla varma ennen TV-tason tuhoamista kytkimen kanssa (ostoslistalla). Teoriassa tuolla injektorilla voi tuhota myös kytkimen jos kytkee johdot väärinpäin ja jännite menee kytkimelle clientin sijaan.

Injektoreista:

Ihan Ubituitin POE-kytkimiä. Kaikki uudemmat Unifi -kytkimet pitäisi tukea POE standardia ja olla "aktiivisia" ChatGPT mukaan (linkki poimittuna alla). Eli normaali kättely laitteen kanssa ensin, sitten POE power päälle, jos client POE yhteensopiva. Olisin kyllä ihmetellyt jos kytkimet ei standardia noudattaisi. Varmuudella otsikoita netti täynnä. Injektorit vaikuttaisi olevan mahdollisesti passiivisia (aina päällä). Parempi kuitenkin olla varma ennen TV-tason tuhoamista kytkimen kanssa (ostoslistalla). Teoriassa tuolla injektorilla voi tuhota myös kytkimen jos kytkee johdot väärinpäin ja jännite menee kytkimelle clientin sijaan.
Hyvä jos kaikki uudemmat Ubiquitin kytkimet ovat aktiivisia standarteja tukevia. Miten muut aktiivilaitteet, onko myyntimallistoa injektoreita lukuunottammatta kätteleviä standarteja tukevia ?

Sitten jos ne injektorit jossain vaiheessa myös.
Varmuudella otsikoita netti täynnä.
Ubiquitin POE juituista on kyllä varoiteltu kun käyttä aktiivisesti passiivi poe toteuksia.

HUOM: POE:n antaa UBI:n injektori. Noita pikkukytkimiä käytän vain POE passthruna ja itse kytkin ottaa myös virran siitä, joten ei tartte vetää sähköjä.

Mutta jos et halua injektoria + pikkukytkinä niinkuin minä, niin varmaan tuo linkkaamasi myös hoitais asiansa, toki vaatii erillisen virtapiuhan.

Noi pienet POE passthru kytkimet on erittäin näppäriä moneenkin tarkoitukseen. Eli datakaapista tulee injektorilla 1 POE piuha ja sitten tuollainen pikkukytkin voi splittaa sen vaikka katonrajassa AP + kameralle eikä tarvitse erillistä virtapistoketta katonrajalle / kaapinpäälle tai minne ikinä. Ja toki noihin voi kytkea ihan normi tietokonettakin yms, eli saa vaikka työpöydälle 4 porttisen pikkukytkimen, joka antaa POE eikä itse vaadi virtapistoketta.

Toki noiden kanssa pitää tsekkaa paljon laite tarttee virtaa ja paljon kytkin antaa passhtuna maksimissaan, itselläni esim tuon Amazon passthru kytkimen takana toiminut U7 ja U6 vuosia ongelmitta.
Ok. Elikkä Ubi injektori esim 90w+ Amazon passthru + kytkin ?
Joku hyvä ja edullinen 10” kaappiin sopiva?Ehdotuksia?

Hyvä jos kaikki uudemmat Ubiquitin kytkimet ovat aktiivisia standarteja tukevia. Miten muut aktiivilaitteet, onko myyntimallistoa injektoreita lukuunottammatta kätteleviä standarteja tukevia ?

Sitten jos ne injektorit jossain vaiheessa myös.

Ubiquitin POE juituista on kyllä varoiteltu kun käyttä aktiivisesti passiivi poe toteuksia.

Edellisen postauksen linkistä löytyy tämä. Ei täydellinen uusimpien laitteiden osalta:

Mihin sen injektorin olet laittamassa? jos samaan kaappiin, niin äänestäisin kyllä ihan tarpeeseen sopivaa POE kytkintä. Pienessä kaapissa huomioida senkin kanssa tila, onko siinä ulkopuolinen poweri, vai integroitu, ja se tuuletus (oli toteutus mikä tahansa, injektori mukaan integroitu, erlillinen)

Miettiä mikä tarve hallinnalle, seurannalle, tarviiko puuttailla näppiksellä etänä :-)

Jos sinulla tarve saada POE virta 2 AP:lle ja olettaen että datakaapista lähtee pätchäykset tukareille ja datakaapissa on sähköpistoke+hieman tilaa niin:

Joko Unifi POE kytkin = ~110€
Tai sitten esim mitä itse käytän eli Unifi POE injektori (60w pitäis olla aivan riittävä) 25€ + Amazonin passthru 35€.

Mutta jos ottaa postikulut huomioon (ne pitää tarkastaa), voi olla että hinta menee ehkä hieman lähemmäs toisiaan ja jos 110€ kytkimen sais ilman postikuluja, ostaisin sen sinun tapauksessa. Itsehän tilasin noita Amazonin kytkimiä 3x 30€ + jtn muuta romua ja sain postit ilmaiseksi kuin myös POE injektorin postit ilmatteeks ku ostin mm Gatewayn samalla. Mutta jos ostat yhden Amazonin passthru kytkimen ja kokonaissumma jää alle 100€ tulee amazonin postikulut + todennäköisesti 25€ poe injektorillekkin Unifi kaupasta postikulut päälle koska kokonaissumma pieni.

Oma case oli hieman erilainen ku piti splittaa POE niin datakaapin sisällä kuin myös seinänrajassa sekä hyllyn päällä niin itselleni tuo normi POE kytkin ei olis soveltunut ja ainoa vaihtoehto itselläni olisi ollut Unifi tuotteista ostaa 3kpl Flex:ejä, mutta Amazonin kilkkeillä pääsin melkein 4x halvemmalla samaan lopputulokseen. Sinun tapaus taas toisenlainen ja todennäköisesti fiksumpi vaan ostaa normi Unifin POE kytkin ~110€.

Mihin sen injektorin olet laittamassa? jos samaan kaappiin, niin äänestäisin kyllä ihan tarpeeseen sopivaa POE kytkintä. Pienessä kaapissa huomioida senkin kanssa tila, onko siinä ulkopuolinen poweri, vai integroitu, ja se tuuletus (oli toteutus mikä tahansa, injektori mukaan integroitu, erlillinen)

Miettiä mikä tarve hallinnalle, seurannalle, tarviiko puuttailla näppiksellä etänä :-)
Jos hinta edellä , kivajalasta, niin jotain hinnat alkaen juttuja
Mercusys MS105GP 5-porttinen PoE+-kytkin 25,90
26€, neljä POE porttia, POE+ puhdejetti 65W
8 portinen 6€ enemmän, ei taida olla mukana räkkirautoja.
Hallittava viitisen kymppiä TP-LINK TL-SG105PE -5-porttinen PoE kytkin 49,99

Pienet ulkopuolisella powerilla mikä tulee mukana. 10" räkkirautoja noissa ei ollut, se karsii valikoimaa.

Verkkokauppa.com ei mikään halvin, mutta useammassa kaupugissa, voi ehkä osua reitille.

Miksi Cloud Gateway Max on kalliimpi kuin Fiber? Eikö Fiber ole kaikin puolin parempi vai mitä en tajua? Tai suomihinnat on Ultra ~100€, Fiber ~300€, niin ajattelin että Max olisi siinä välissä ~200€, mutta se on jotain 330€ joka paikassa?

Miksi Cloud Gateway Max on kalliimpi kuin Fiber? Eikö Fiber ole kaikin puolin parempi vai mitä en tajua? Tai suomihinnat on Ultra ~100€, Fiber ~300€, niin ajattelin että Max olisi siinä välissä ~200€, mutta se on jotain 330€ joka paikassa?
220€ suoraan unifin omasta verkkokaupasta?

Olivatko molemmat ilman SSD:tai tai samankokoisen SSD:n kanssa? Näistä on useampaa konfiguraatiota myynnissä. Ainakin VK taitaa myydä 512GB SSD:n kanssa Maxia.

Suomessa myydään Cloud Gateway Max mallia vain NVMe kanssa. Ubiquiti verkkokaupasta saa myös ilman, jos ajatuksena 2.5G sisäverkko ilman kameroita. Hinta tuo mainittu ~220e.

235€(suomi alv) plus postit. Mulle postit on €60. Mailboxde.comin kautta kierrättämällä saisin €229 plus sieltä tänne(alle €20).

Screenshot 2025-10-20 160738.png
Screenshot 2025-10-20 160621.png
Suosittelen tilaamaan unifin euroopan kaupasta. kympin toimituskulut ja alvin kanssa hinta on 220€. Ei tartte kikkailla minkään mailboxien kautta

Suosittelen tilaamaan unifin euroopan kaupasta. kympin toimituskulut ja alvin kanssa hinta on 220€. Ei tartte kikkailla minkään mailboxien kautta
Tästä kaupasta.
Ja €185 x 1.255 on €232. Minkä maan ALV:lla aattelit tilauksen maksaa?
Suomi valittuna regioniksi.
Screenshot 2025-10-20 170113.png

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 293
Jäsenet
79 769
Uusin jäsen
Moukku-Olli

Hinta.fi

Back