Kone kevyeen toimistokäyttöön

En ymmärtänyt tuleeko tossa NBP5 Windows valmiiksi asennettuna vai ei,

Minulla tuli minisforum AMD refurbished joku Windows 11 mukana, mutta se taisi olla yli vuoden vanha. Käytännössähän se on niin, että siellä vedetään se asennusohjelma itse loppuun ja se asentaa itse päivitykset. Yli tunnin se niitä päivityksiä asenteli, ehkä jopa kaksi. Sitten oli käyttövalmis ja Windows oli aktivoitu.

(Lisäksi minulla oli pieniä naarmuja kannessa, mutta en ole niin tarkka noista)

Pistä vaikka tänne tietoa, jos ei tullut Windows mukana.. Ainakaan tämmöisestä ei ole kuulunut muiltakaan tilaajilta.

Joissakin minikoneissa voi mielenkiintoisia ilmiöitä aiheuttaa se, että koneissa on läppäreihin tarkoitettu suoritin ja sen ajurit, mutta niistä puuttuu joitakin läppärin vakio-osia, kuten avattava kansi/näyttö. Minulla on Beelink SER8, jossa AMD:n 8745HS-suoritin. Jos Win11 komentaa koneen torkuille ("modern standby", ei S3), se kyllä tottelee, mutta herää saman tien uudelleen. Windows ilmoittaa herätyksen syyksi kannen avaamisen, ja aukihan se näyttö on. Linuxissa (Ubuntu) kone kyllä tottelee suspend-komentoa. Mutta Windowsissa koneen saa torkuille vain napista, eikä ajastettua torkutusta voi käyttää. Kenties AMD joskus korjaa softansa.

Lainaan ketjua härkisti ja lisään oman kysymyksen. Eli, vanhemmille pitäisi löytää uusi kone kevyeen peruskäyttöön alle 400€:n budjetilla. Toiveena olis simppeli ja huoleton laite, jolla pyörittäisi Windows 11:tä useamman vuoden.

Olin jo kallistumassa Minisforumin tekeleisiin, esimerkiksi UN150P olettaisi olevan jo spekseiltään riittävä. Hieman kuitenkin lueskeltua käyttäjien kokemuksia, niin vastaan tuli aika paljon viestejä, joissa kritisoitiin Minisforumin laitteiden luotettavuutta ja takuu-/asiakaspalvelua. Toki näiden osalta tulee aina huomioida, että pettyneet henkilöt ovat niitä äänekkäimpiä. Proshopin kautta näyttäisi saavan tuota UN150P:tä 249€:n hintaan ja sieltä saisi sen kahden vuoden takuun ja oletettavasti takuuasiatkin hoituisi luotettavammin. Edullisempia Ryzen-pohjaisia vaihtoehtoja näyttäisi Proshopissa olevan tällä hetkellä vähemmän tarjolla. Lähinnä pohdin tässä, että onko näissä lähtökohtaisesti jotain selkeitä teknisiä heikkouksia pitkäaikaista käyttöä ajatellen? NUCin kasaaminen itse ei olisi ongelma, mutta onko lopputulos sen kummoisempi? Etenkin jos loppuhintakin on korkeampi.

Lainaan ketjua härkisti ja lisään oman kysymyksen. Eli, vanhemmille pitäisi löytää uusi kone kevyeen peruskäyttöön alle 400€:n budjetilla. Toiveena olis simppeli ja huoleton laite, jolla pyörittäisi Windows 11:tä useamman vuoden.

Olin jo kallistumassa Minisforumin tekeleisiin, esimerkiksi UN150P olettaisi olevan jo spekseiltään riittävä. Hieman kuitenkin lueskeltua käyttäjien kokemuksia, niin vastaan tuli aika paljon viestejä, joissa kritisoitiin Minisforumin laitteiden luotettavuutta ja takuu-/asiakaspalvelua. Toki näiden osalta tulee aina huomioida, että pettyneet henkilöt ovat niitä äänekkäimpiä. Proshopin kautta näyttäisi saavan tuota UN150P:tä 249€:n hintaan ja sieltä saisi sen kahden vuoden takuun ja oletettavasti takuuasiatkin hoituisi luotettavammin. Edullisempia Ryzen-pohjaisia vaihtoehtoja näyttäisi Proshopissa olevan tällä hetkellä vähemmän tarjolla. Lähinnä pohdin tässä, että onko näissä lähtökohtaisesti jotain selkeitä teknisiä heikkouksia pitkäaikaista käyttöä ajatellen? NUCin kasaaminen itse ei olisi ongelma, mutta onko lopputulos sen kummoisempi? Etenkin jos loppuhintakin on korkeampi.

Tuolla tarjousketjussa on vähän negatiivisia kokemuksia:
.. mutta ne ovat lähinnä tuota tarjousmallia.. Itsellä on toinen malli ja hyvin toimii. Ja siellä on UN100D:n onnellisia käyttäjiä , joilla ei ole ongelmia.

--

Itse näkisin ongelmana sen, että jäähdytys / virransyöttö on mitoitettu liian lähelle rajoja, ja siksi noi paukkuu. Ihmiset haluaa ne maksimitehot ja siksi noihin laitetaan myös 65W TDP prosessoreita, kun se järkevä maksimi olisi konffata ne 45W. Mutta sitä ei tehdä, kun ne saisi huonommat pisteet cinebenchissä ja peleissä menisi muutama fps.

Tai no, näin veikkaan. Ja sanoisin, että huonoimmat puolet on se korkea TDP-konfiguraatio, ja virransyötön haasteet.

..ja N150 on 6W TDP , 25W MAX, niin siinä ei näitä ongelmia tule. Se on Atom-luokan prosessori, mutta se on niin kaukana alkuperäisestä atomista, että siitä olen väitellyt ihan fiksujen kavereiden kanssa. Käytännössä sama ydinarkkitehtuuri, mikä on intelin prosessoreiden e-ytimissä. Lisäksi muistit on single channel, mutta se on jo benchmarkeissa huomioitu, niin tuo on käytännössä i3-9100 (4c/4t) paljon pienemmällä kulutuksella ja paremmalla iGPU:lla.

..ja siihen saisi DDR5:sta, mutta se on vielä niin kallista, niin nuo yleiset mallit vielä myydään DDR4:lla. Veikkaisin, että on vähän hitaampi, mutta en kyllä maksaisi 50€ lisää DDR5:sta, eikä kukaan muukaan -> niitä ei ole hirveästi tarjolla.

--

..ja se mukana tuleva SSD voi olla QLC, jolloin sillä on lyhempi käyttöikä, mutta senkin voi vaihtaa.

Itsekkin tilasin tämän ketjun innoittamana vanhemmilleni Nab6 refurbished. Voin kertoa sitten palautetta jahka laitos saapuu.

Statistiikka

Viestiketjuista
290 066
Jäsenet
79 735
Uusin jäsen
Leevi16

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom