Kotiautomaatio

Eilen kävi ensimmäisen kerran niin että Zigbee -verkko kippasi omia aikojaan, jostain syystä kaikki routerit heitti hanskat tiskiin ja vain suoraan koordinaattoriin yhteydessä olleet laitteet pelittivät. Käytössä siis HA/HAOS PC-raudalla, ja Z2M, koordinaattorina Sonoffin tikku.

Pelkkä uudelleenkäynnistys ei auttanut, mutta Z2M pois päältä, tikku irti koneesta ja hetken päästä takaisin ja Z2M päälle nollasi reititystaulukot ja taas alkoi pelittää. AI oli sitä mieltä että tuollaista voi sattua jos yhteys USB tikkuun jostain syystä pätkäisee ja reititystaulukko korruptoituu, mutta en osaa sanoa pitääkö paikkaansa.
Itselläni tapahtui eilenillalla jotain vähän vastaavaa. Vielä en ole enempää kerinnyt diagnosoimaan mutta eilen juuri nukkumaanmennessä huomasin että useampikin scene-painike oli pimeänä, siis ei tapahtunut mitään kun yritti valoja sammutella. HA-mobiiliäpistä sentään otti zigbee-lamput komentoja vastaan. Ihan kuin paristoilla toimivat painikkeet olisivat jostain syystä tipahtaneet zigbee-verkosta pois (paristot eivät ole loppu). No, pitää koittaa ihmetellä asiaa kunhan kerkiää töistä kotiin...

Itselläni tapahtui eilenillalla jotain vähän vastaavaa. Vielä en ole enempää kerinnyt diagnosoimaan mutta eilen juuri nukkumaanmennessä huomasin että useampikin scene-painike oli pimeänä, siis ei tapahtunut mitään kun yritti valoja sammutella. HA-mobiiliäpistä sentään otti zigbee-lamput komentoja vastaan. Ihan kuin paristoilla toimivat painikkeet olisivat jostain syystä tipahtaneet zigbee-verkosta pois (paristot eivät ole loppu). No, pitää koittaa ihmetellä asiaa kunhan kerkiää töistä kotiin...

Kuulostaisi kovasti samalle, nuo patterivehkeethän on nimenomaan niitä end deviceja, ja jos routerit heittää hanskat tiskiin niin niistä mikään ei toimi. Tosin mulla kyllä tippui iso kasa noita verkkovirrassa olevia laitteitakin, kun network mappia katsoi niin kaikki mikä ei ollut suoraan kiinni coordinatorissa putosi.

Aika jännä että toi aika oli ihan sama, muuten voisi melkein pitää syyllisenä jotain päivitystä, mutta mulla on (tai ainakin pitäisi olla) kaikki automaattipäivitykset pois päältä, ainakaan Z2M ei päivitä automaattisesti.

Ikävä keissi siinä mielessä, että jos tuollainen tapahtuu kun ei ole itse himassa niin sen selvittely etänä on hieman hapokasta. Ehkä VPN:n kautta pääsisi käsiksi HAOS:n supervisorille(?) josta vois kenkäistä sen USB tikun, mutta en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko tuo. Saisikohan noi routerin tablet jotenkin muutenkin päivitettyä?

Jouduin asentamaan HA:n nollasta uudelleen. Asennus meni ok ja laitteita löytyy automatic ja myös ESP-palikka, missä P1mini, GitHub - Beaky2000/esphome-p1mini: ESPHome external component for reading P1 data from (Swedish) electricity meters
HA kysyy nyt api-keyta, mutta tiedostoon tallennettu avain ei jostain syystä kelpaa. Olen 99% tallentanut sen muistiin, kuten muutkin tarvittavat tiedot, mutta se ei nyt vaan jostain syystä kelpaa.
Kannattanee asettaa/hakea API-key uudelleen, ehkä se on naimisissa vanhan HA-asennuksen kanssa.

Kuulostaisi kovasti samalle, nuo patterivehkeethän on nimenomaan niitä end deviceja, ja jos routerit heittää hanskat tiskiin niin niistä mikään ei toimi. Tosin mulla kyllä tippui iso kasa noita verkkovirrassa olevia laitteitakin, kun network mappia katsoi niin kaikki mikä ei ollut suoraan kiinni coordinatorissa putosi.

Aika jännä että toi aika oli ihan sama, muuten voisi melkein pitää syyllisenä jotain päivitystä, mutta mulla on (tai ainakin pitäisi olla) kaikki automaattipäivitykset pois päältä, ainakaan Z2M ei päivitä automaattisesti.

Ikävä keissi siinä mielessä, että jos tuollainen tapahtuu kun ei ole itse himassa niin sen selvittely etänä on hieman hapokasta. Ehkä VPN:n kautta pääsisi käsiksi HAOS:n supervisorille(?) josta vois kenkäistä sen USB tikun, mutta en ole koskaan kokeillut, enkä tiedä onnistuisiko tuo. Saisikohan noi routerin tablet jotenkin muutenkin päivitettyä?
Juuri emäntä ilmoitteli että pari muutakin zigbee-laitetta on vissiin pökerryksissä, ainakin pari valoa jotka muistaakseni eivät ole suoraan koordinaattoriin yhteydessä. (itselläni sen verran pieni kämppä tällä hetkellä että liki kaikki laitteet ovat suoraan koordinaattoriin yhteydessä) Mitään automaattipäivityksiä itselläni ei ole käytössä enkä eilisen aikana ole koskenutkaan HomeAssistantiin missään muotoa muuten kuin painikkeiden kautta ohjannut scenejä. Eli joku on ihan itsekseen seonnut. Jännä juttu jos on about samoihin aikoihin meillä molemmilla sattunut hyvinkin samankaltainen vika. Onkohan jossain järjestelmän uumenissa joku toisen maan kesäaikasiirtymä, muuten päivämäärästä riippuva tapahtuma tms? Vai onkohan vain ihan sattumaa.

Ei jaksa kesken työpäivän ottaa etäyhteyttä kotiin kun ei kuitenkaan mikään totaalikatastrofi ole kyseessä. Meillä tosin suuri osa lampuista on sellaisessa moodissa että manuaalisesti sähköt pois käyttämällä ne saa päälle niin tavan tallaajakin osaa ohittaa tuon automaation ohjauksen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
304 986
Jäsenet
82 599
Uusin jäsen
kosolawski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom