• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ei sanonut oikeastaan kukaan muukaan, muutamia henkilöitä lukuunottamatta. Sauli Niinistö käänsi takkinsa viimeisten joukossa, mm. Sanna Marinin jälkeen.

Li Andersson ei ole mitenkään länsivastainen poliitikko.
Li Andersson kirjoitti 14.1.2022 eli vähän ennen Venäjän hyökkäystä:
Muutama huomio vasemmistoliiton näkökulmasta on paikallaan. Vasemmistoliiton kanta Nato-jäsenyyteen on tunnetusti kielteinen, ja on sitä edelleen. Vasemmistoliiton puoluevaltuusto linjasi alkukeväästä 2019, määritellessään puolueen tavoitteita ja kynnyskysymyksiä hallitusyhteistyöhön, että puolue ei istu hallituksessa joka veisi Suomen Natoon. Tämä ehto on luonnollisesti edelleen voimassa. Samalla on myös syytä todeta, että asia ei julkisesta keskustelusta keskustelusta huolimatta ole ajankohtainen.
Lähes kaikki vasemmistoliittolaiset ovat aina olleet USA- ja Nato-vastaisia henkeen ja vereen.

Edellinen puheenjohtaja:

Vasemmistoliiton perustajat olivat enemmän tai vähemmän Varsovan liiton puolella.
Uuden puolueen takana olivat Suomen Kansan Demokraattinen Liitto ja Suomen Kommunistinen Puolue (SKP) sekä naisjärjestö Suomen Naisten Demokraattinen Liitto.[15] Mukaan tulivat myös SKP:n toiminnasta 1980-luvun puolivälissä suljetut Demokraattisen Vaihtoehdon kannattajat.
 
Li Andersson kirjoitti 14.1.2022 eli vähän ennen Venäjän hyökkäystä:

Lähes kaikki vasemmistoliittolaiset ovat aina olleet USA- ja Nato-vastaisia henkeen ja vereen.

Vasemmistoliiton perustajat olivat enemmän tai vähemmän Varsovan liiton puolella.
Niin kirjoittivat lähes kaikki muutkin puoluekannasta riippumatta. Nyt oli kyse Li Anderssonista, ei kaikista vasemmistolaisista koko Suomen historian ajan.

Eniten neuvosto- ja putinhenkisiä ovat perussuomalaiset isolla rintamalla, mukana myös muita hörhöjä ja haittaoikeistolaisia.
 
Niin kirjoittivat lähes kaikki muutkin puoluekannasta riippumatta. Nyt oli kyse Li Anderssonista, ei kaikista vasemmistolaisista koko Suomen historian ajan.

Eniten neuvosto- ja putinhenkisiä ovat perussuomalaiset isolla rintamalla, mukana myös muita hörhöjä ja haittaoikeistolaisia.
Älä valehtele. Ainakin Kokoomus ja RKP halusivat Nato-jäsenyyttä jo pitkän aikaa.
Vasemmistoliiton ja lähes kaikkien muiden kommarien taustalla on voimakas USA- ja Nato-vastaisuus.
 
Sokea Reettakin on nähnyt millä innolla Vasemmistoliitto ja kaikki sen edeltäjät ovat olleet USA- ja Nato-vastaisia vuosikymmenien ajan. En ole nähnyt, että Li Andersson olisi poikennut tästä linjasta ennen Venäjän aloittamaan sotaa Ukrainan tuhoamiseksi.

Esimerkiksi Li Andersson sanoi Paasikivi-seuran tilaisuudessa vuonna 14.2.2017 näin:

Olisi Li Andersson voinut sanoa jo tuolloin, että Nato on puolustusliitto ja Europaan turvallisuuden kulmakivi. Ei sanonut.
Siis Suomen virallinen nato-linja 2017 oli että pidetään optio auki.

Ton USA-vastaisuuden sä edelleen keksit ihan omasta päästäsi, tai sitten laitat jotain oikeita faktoja pöytään. Ja mitä tarkoittaa länsivastaisuus? Ihan konkreettisesti? Se on helvetin helppo heitellä raflaavia one linereita kun ei tartte perustella yhtään mitään yhtään mitenkään.
 
Älä valehtele. Ainakin Kokoomus ja RKP halusivat Nato-jäsenyyttä jo pitkän aikaa.
Vasemmistoliiton ja lähes kaikkien muiden kommarien taustalla on voimakas USA- ja Nato-vastaisuus.
Sipilän Hallitus ei juuri edes käsitellyt Nato-asiaa, vaikka olisi ollut hyvä sauma. Ei myöskään Kataisen, Stubbin jne… Miksi? Muistatko vielä mikä hallitus ja mitkä puolueet veivät lopulta Suomen Natoon?
 
Siis Suomen virallinen nato-linja 2017 oli että pidetään optio auki.

Ton USA-vastaisuuden sä edelleen keksit ihan omasta päästäsi, tai sitten laitat jotain oikeita faktoja pöytään. Ja mitä tarkoittaa länsivastaisuus? Ihan konkreettisesti? Se on helvetin helppo heitellä raflaavia one linereita kun ei tartte perustella yhtään mitään yhtään mitenkään.
Nato-optio oli optio, jota ei oikeasti ollut olemassa. Nyt kävi tuuri, kun Venäjä ei heti miehittänyt Ukrainaa kokonaan. Olisi pitänyt hakea Natoon jo 1990-luvulla, jos minulta kysytään. Kokoomus ja RKP olivat oikealla tiellä. Vasemmistoliitto oli aina aivan väärällä polulla.

En ole kirjoittanut yhtään mitään länsivastaisuudesta.
Kommarit ja vasemmistodemarit ovat aina olleet USA- ja Nato-vastaisia vaikka juuri sinä et ole sitä huomannut. Käy kysymässä vaikka Tarja Haloselta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis Suomen virallinen nato-linja 2017 oli että pidetään optio auki.

Ton USA-vastaisuuden sä edelleen keksit ihan omasta päästäsi, tai sitten laitat jotain oikeita faktoja pöytään. Ja mitä tarkoittaa länsivastaisuus? Ihan konkreettisesti? Se on helvetin helppo heitellä raflaavia one linereita kun ei tartte perustella yhtään mitään yhtään mitenkään.
Vaikka en varma olekaan mitä tuolla tarkoitti, veikkaan että toiset tahot tulkitsevat ihmisoikeuksista kiinni pitämisen ihan poliittisena ohjenuorana "länsimaisvastaiseksi toiminnaksi". Joka on sinällään ihan hassu ajatus, sillä yksilönvapaus päättää asioistansa sekä etenkin ihmisoikeudet ja tasa-arvo ovat käytännössä länsimaisten lainsäädännön kulmakiviä, joiden varmistamiseksi ja toteutumiseksi löytyy laki jos toinenkin, aina tiettyyn, kohtuulliseen rajaan asti.

Näin ihan Suomessakin.
 
Noinhan en kirjoittanut, vaan kuten alla, joten älä vääristele.

Ideologia on siis se, että köyhä ja työtön on huijari ja laiska. Rikkaat sen sijaan ovat ansainneet enemmän. Tämä voidaan tehdä velkarahalla. Tutkijat ja asiantuntijat ovat eri mieltä, ja erittäin monista leikkauksista harvinaisen isoäänisesti.

Eli kokonaisuudeksi muodostuu se, että noista on maksimaalinen haitta Suomelle.

Kätevästi unohdat 830 miljoonan yhteisöveroalennuksen. Menee käytännössä suoraan osinkoihin, eli rikkaille ja hyvätuloisille. Näitä nostellaan osin verottomasti, koska listaamattomien porsaanreikää ei haluttu tukkia vaikka siitä in ekonomistien kesken laaja yhteisymmärrys että niin pitäisi tehdä.
- "Köyhä ja työtön on huijari ja laiska": Täysin omasta päästä vedetty johtopäätös kun nykyinen poliittinen linja ei maistu. Missään ei ole tällaista sanottu.
- Varmaan ne Kalevi Sorsa -säätiön edustajat eivät pidä nykyisestä linjasta. Jos kansainvälinen valuuttarahasto arvostaa toimenpiteitä ja vaatii vielä kovempia sellaisia, niin heitä minä uskon.
- Yhteisöveroalennus menee rikkaille ja hyvätuloisille: No varmaan ne sinne menee jotka omistavat täällä toimivaa yritystoimintaa.

Suomi on niin luotaantyöntävä maa kaikelle kansainväliselle yritystoiminnalle, että laskuvaraa olisi vielä reippaasti. Irlannissa yhteisövero on 12,5% ja tämä muutos tehtiin jo 2003. Samana vuonna se oli Suomessa 29%. Ja onko meillä ollut kasvua siitä lähtien? No velaksi on eletty koko tämä viimeiset vajaa 20v.
- Tuon 12,5% muutoksen jälkeen maahan on tullut yli 1700 kansainvälistä yritystä. Yllättäen kyseinen maa on talouden mittareilla yksi kovakuntoisimmista Euroopassa.
- Yritysveron määrä on jatkuvalla kasvu-uralla vaikka se on vain mainitut 12,5%. Vuonna 2014 se oli 4,6€ miljardia ja vuonna 2023 vajava 24€ miljardia. Maasta on tullut Euroopan johtava teknologia- ja lääketeollisuuden keskus.
- Maassa sijaitsee yhdeksän kymmenestä maailman suurimmasta lääkeyhtiöstä, ja ne käyttävät Irlantia valmistukseen, lisensointiin ja immateriaalioikeuksien omistamiseen.
- Irlannin bruttokansantuote henkeä kohti on yksi maailman korkeimmista, yli 100 000 euroa.

Mutta tätä ei tajuta täällä EU:n itärajalla kaukana pohjoisessa. Jotain pitää tehdä erilailla, että sitä kansainvälistä yrityskeskittymää saataisiin tänne karuun pohjolaan houkuteltua. Tätä velaksi elämistä on nyt kateltu vajaa 20v. Kerro mitkä ne keinot ovat sinun mielestä jos Yhteisöveron pieni alennus on heti synneistä pahin. Verottamalla tämä maa tapetaan lopullisesti! Se on 100% varma asia.
 
Suomi on niin luotaantyöntävä maa kaikelle kansainväliselle yritystoiminnalle, että laskuvaraa olisi vielä reippaasti. Irlannissa yhteisövero on 12,5% ja tämä muutos tehtiin jo 2003. Samana vuonna se oli Suomessa 29%. Ja onko meillä ollut kasvua siitä lähtien? No velaksi on eletty koko tämä viimeiset vajaa 20v.
- Tuon 12,5% muutoksen jälkeen maahan on tullut yli 1700 kansainvälistä yritystä. Yllättäen kyseinen maa on talouden mittareilla yksi kovakuntoisimmista Euroopassa.
- Yritysveron määrä on jatkuvalla kasvu-uralla vaikka se on vain mainitut 12,5%. Vuonna 2014 se oli 4,6€ miljardia ja vuonna 2023 vajava 24€ miljardia. Maasta on tullut Euroopan johtava teknologia- ja lääketeollisuuden keskus.
- Maassa sijaitsee yhdeksän kymmenestä maailman suurimmasta lääkeyhtiöstä, ja ne käyttävät Irlantia valmistukseen, lisensointiin ja immateriaalioikeuksien omistamiseen.
- Irlannin bruttokansantuote henkeä kohti on yksi maailman korkeimmista, yli 100 000 euroa.
Yritysten muuttohalukkuudessa on sellainen "pieni" ero että Irlannissa puhutaan englantia ja Suomessa maailman vaikeimpiin kuuluvaa kieltä.

Yhteisövero on nykyään 20% ja lasketaan 18 prosenttiin vuonna 2027. Taloustieteen professori ei innostunut laskusta:


Tällä hetkellä Suomi on EU:n 22:ksi pienin verottaja yhteisöverossa yhdessä Latvian kanssa:


CountryCombined Statutory Corporate Income Tax Rate
Hungary (HU)9.0%
Bulgaria (BG)10.0%
Cyprus (CY)12.5%
Ireland (IE)12.5%
Lithuania (LT)16.0%
Romania (RO)16.0%
Croatia (HR)18.0%
Poland (PL)19.0%
Switzerland (CH)19.6%
Finland (FI)20.0%
Latvia (LV)20.0%
Sweden (SE)20.6%
Czechia (CZ)21.0%
Iceland (IS)21.0%
Slovakia (SK)21.0%
Average21.5%
Denmark (DK)22.0%
Estonia (EE)22.0%
Greece (GR)22.0%
Norway (NO)22.0%
Slovenia (SI)22.0%
Austria (AT)23.0%
Luxembourg (LU)24.9%
Belgium (BE)25.0%
Spain (ES)25.0%
Turkey (TR)25.0%
United Kingdom (GB)25.0%
United States (for comparison)25.6%
France (FR)25.8%
Netherlands (NL)25.8%
Italy (IT)27.8%
Germany (DE)29.9%
Portugal (PT)30.5%
Malta (MT)35.0%
 
Yritysten muuttohalukkuudessa on sellainen "pieni" ero että Irlannissa puhutaan englantia ja Suomessa maailman vaikeimpiin kuuluvaa kieltä.

Yhteisövero on nykyään 20% ja lasketaan 18 prosenttiin vuonna 2027. Taloustieteen professori ei innostunut laskusta:


Tällä hetkellä Suomi on EU:n 22:ksi pienin verottaja yhteisöverossa yhdessä Latvian kanssa:


CountryCombined Statutory Corporate Income Tax Rate
Hungary (HU)9.0%
Bulgaria (BG)10.0%
Cyprus (CY)12.5%
Ireland (IE)12.5%
Lithuania (LT)16.0%
Romania (RO)16.0%
Croatia (HR)18.0%
Poland (PL)19.0%
Switzerland (CH)19.6%
Finland (FI)20.0%
Latvia (LV)20.0%
Sweden (SE)20.6%
Czechia (CZ)21.0%
Iceland (IS)21.0%
Slovakia (SK)21.0%
Average21.5%
Denmark (DK)22.0%
Estonia (EE)22.0%
Greece (GR)22.0%
Norway (NO)22.0%
Slovenia (SI)22.0%
Austria (AT)23.0%
Luxembourg (LU)24.9%
Belgium (BE)25.0%
Spain (ES)25.0%
Turkey (TR)25.0%
United Kingdom (GB)25.0%
United States (for comparison)25.6%
France (FR)25.8%
Netherlands (NL)25.8%
Italy (IT)27.8%
Germany (DE)29.9%
Portugal (PT)30.5%
Malta (MT)35.0%
Eli kertoisitko mitä Irlanti on tehnyt väärin alentamalla verotusta 12,5 prosenttiin? Ja mitkä olisivat ne toimivat keinot Suomelle?
En minä tarkoita, että tämä olisi mikään hokkuspokkus temppu kaikkeen. Kyllä Irlannissa meni todella surkeasti jossain 2010 luvun alkupuolella. Työttömyysprosentti huiteli jopa 14% kieppeillä. Sitten käänne on tapahtunut ja nykyään ovat jossain 4% tietämillä. Tärkeintä on tehdä maasta houkutteleva ja jollain tapaa erityislaatuinen suurille kansainvälisille yrityksille.

YearCorporation Tax Revenue (EUR bn)
20035.16
20045.33
20055.49
20066.68
20076.39
20085.07
20093.90
20103.92
20113.52
20124.22
20134.27
20144.61
20156.87
20167.35
20178.20
201810.4
201910.9
202011.83
202115.232
202222.645
202323.842
2024 (underlying)~28.1
2024 (total incl. windfalls)~39.1
 
Viimeksi muokattu:
Eli kertoisitko mitä Irlanti on tehnyt väärin alentamalla verotusta 12,5 prosenttiin? Ja mitkä olisivat ne toimivat keinot Suomelle?

YearCorporation Tax Revenue (EUR bn)
20035.16
20045.33
20055.49
20066.68
20076.39
20085.07
20093.90
20103.92
20113.52
20124.22
20134.27
20144.61
20156.87
20167.35
20178.20
201810.4
201910.9
202011.83
202115.232
202222.645
202323.842
2024 (underlying)~28.1
2024 (total incl. windfalls)~39.1
Tilastosi mukaan alennuksen jälkeen kului 12 vuotta että verokertymä nousi pysyvästi edeltävän tason yläpuolelle. Aikamoinen viive. Kertoo että ehkäpä Irlannin vetovoimana oli myös muita asioita pelkän veroasteen lisäksi?

Jälkimmäiseen kysymykseesi edes lukuisat hallitukset ja asiantuntijatkaan ole löytäneet toimivia keinoja.
 
Tilastosi mukaan alennuksen jälkeen kului 12 vuotta että verokertymä nousi pysyvästi edeltävän tason yläpuolelle. Aikamoinen viive. Kertoo että ehkäpä Irlannin vetovoimana oli myös muita asioita pelkän veroasteen lisäksi?

Jälkimmäiseen kysymykseesi edes lukuisat hallitukset ja asiantuntijatkaan ole löytäneet toimivia keinoja.
Niin...mikäs siinä sattuikaan olemaan 2010-2018? Olisko ollut Eurokriisi?
Kyllä jotain keinoja voisi edes esittää, eikä vain valittaa nykyisestä menosta. Jos on eri mieltä nykyisestä linjasta, tarkoittaa se sitä, että mielessä on jokin toinen linja valtion talouden ja houkuttelevuuden nostamiseksi. Mikä/mitkä ne ovat?
 
Vaikka en varma olekaan mitä tuolla tarkoitti, veikkaan että toiset tahot tulkitsevat ihmisoikeuksista kiinni pitämisen ihan poliittisena ohjenuorana "länsimaisvastaiseksi toiminnaksi". Joka on sinällään ihan hassu ajatus, sillä yksilönvapaus päättää asioistansa sekä etenkin ihmisoikeudet ja tasa-arvo ovat käytännössä länsimaisten lainsäädännön kulmakiviä, joiden varmistamiseksi ja toteutumiseksi löytyy laki jos toinenkin, aina tiettyyn, kohtuulliseen rajaan asti.

Näin ihan Suomessakin.
Kommentoin nyt omalta länsivastaista toimintaa, vaikka en ole siitä mitään sanonut No Futuren väitteistä huolimatta.

Länsivastaisuus minun aikuisen elämäni aikana on ollut Neuvostoliiton hännystelyä ja hävettävää toimintaa. Siinä unohdettiin esimerkiksi Neuvostoliiton vankileirien saariston perintö, idän kaikki ihmisoikeuksien loukkaukset ja vaikka DDR:n teloittamat ihmiset Berliinin muurilla. Totuus löytyi näille ihmisille neukkulasta.
Tällaisia länsivastaisia ihmisiä Suomessa olivat ne, jotka hyväksyivät edelle mainitsemani asiat. Tuomioja-Halonen-sukupolven vasemmistolaisilta voi kysyä lisää. Itse en kuulu siihen.

Ymmärrän, että tuolla termillä on monta selitystä. Kommarit varmaan pitivät sitä suoraselkäisen ajattelun perustana.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi pitänyt hakea Natoon jo 1990-luvulla, jos minulta kysytään. Kokoomus ja RKP olivat oikealla tiellä. Vasemmistoliitto oli aina aivan väärällä polulla.
Poliitikot politikoi. Voisin mainita että jäsenyyden hyöty on vielä koeponnistamatta. Kun Venäjä kolkuttaa Baltiaa nähdään onko NATO:sta mihinkään. En halua mitään soo-soo kommentteja sitten vaan koneet välittömästi ilmaan jäsenmaista. NATO:n on pakko olla muutakin kuin pelote.
 
Noniin, PS:n ja Sinisten entinen PJ, Jytkymies Timo Soini, harkitsee paluuta politiikkaan Keskustan riveistä. Ei vielä varmaa, mutta en ihmettelisi jos vanha koira yrittäisi vielä kerran. Ei ainakaan ole malttanut olla hiljaa päivän politiikan suhteen ja uskon että hänellä on faneja jotka voisivat äänestää:

Perussuomalaisia perustamassa ollut, puolueen entinen puheenjohtaja sekä entinen ulkoministeri Timo Soini harkitsee paluuta politiikkaan keskustan riveissä.

Soini kertoi suunnitelmistaan lauantaina Turun Sanomissa. Myöhemmin lauantaina hän julkaisi aiheesta myös blogissaan kryptisen kirjoituksen, joka on otsikoitu ”Elävän Suomen puolesta”.

”Politiikka on tauti, jonka kanssa on opittava elämään. Se ei jätä sinua, vaikka Sinä jättäisit sen”, Soini kirjoittaa tekstissä.

 
Ainakin vanhempi polvi muistaa Soinin kusetukset. Työläisten (ja eläkeläisten) tuella hallitukseen tekemään poroporvari politiikkaa. No Keskustalle kelpaa kuka vaan.
 
Noniin, PS:n ja Sinisten entinen PJ, Jytkymies Timo Soini, harkitsee paluuta politiikkaan Keskustan riveistä. Ei vielä varmaa, mutta en ihmettelisi jos vanha koira yrittäisi vielä kerran. Ei ainakaan ole malttanut olla hiljaa päivän politiikan suhteen ja uskon että hänellä on faneja jotka voisivat äänestää:



Soinilla voisi olla samanlainen rooli kepulaisissa kuin työmies Putkosella oli persuissa. Molemmilla on pitkä kokemus ja tietoa jolla voi lyödä vastustajia maksan kärkeen.
Soinilla on edelleen halu vaikuttaa. Hänellä saattaa olla kannatusta eläkeläisissä, jotka ovat olleet Maalaisliiton ja SMP:n välimaastossa. Soinilta meni puolue alta ja presidentinvaalit menivät aina penkin alle. Toivottavasti ei jatka poliittista uraansa pelkän katkeruuden innoittamana.
 
Purra kertoi mahdollisista uusista säästöistä vuodelle 2026 ja ylellä asiantuntijat päässeet taas listaamaan asioita.
Näistä asioista tutkijat leikkaisivat

Plusssaa ehdotelmista:

- Yritystuet mainittu :thumbsup:
- Tutkintojen ja työttömyysjaksojen tuoma eläkekertymän ,minkä maksaa valtio, poistaminen

Mutta sitten taas...

Taas tämä sama mantra. Keskituloisia ja suurituloisilta on kerättävä vaan enemmän euroja. Onhan se nyt suoraan vääryys, että ihminen laittaa rahaa säästöön, kun se raha olisi paremmassa käytössä valtion kirstussa.

Sitten lyödään vielä lisää veroja päälle. Olisi kyllä hyvä nähdä välillä näissä asiantuntijakommenteissa niitä toisen puolen ratkaisuja jotka ei tarkoita aina näitä veron korotuksia. Täällä kerätään jo aivan tarpeeksi veroja ja niitä verorahoja käytetään liian holtittomasti.
Jotenkin tuntuu, että täällä ei vaan voida oikeasti tehdä niitä isoja leikkauksia vaan ainoana ratkaisuna nähdään verojen korottaminen tai ihmisten ostovoiman heikentäminen.

Maliranta toteaa, että lyhyen aikavälin kasvun kannalta vähemmän haitallista on supistaa keskiluokan tai suurituloisten etuuksia tai verohelpotuksia, kuten kotitalousvähennystä. Pienituloisilla huomattava osa tuloista menee suoraan kulutukseen, suurituloisilla taas säästämiseen.

– Jos pienituloisilta leikataan, he vähentävät herkemmin kulutustaan, joka sitten hidastaa talouskasvua lyhyellä aikavälillä, Maliranta selostaa.

Eerola nostaa vastaaviksi, etupäässä keskiluokkaa hyödyttäviksi esimerkeiksi oman asunnon myyntivoiton verovapauden ja työterveyshuollon verottomuuden. Esimerkiksi lounasetu on työntekijälle veronalaista tuloa, mutta huomattavasti suuremman hyödyn tuova työterveyshuolto taas on verovapaa etu.

– Kun lounasetu on verotettavaa, niin miksi työterveys ei ole, Eerola kysyy.

Menoleikkausten ohella tutkijat tarkastelisivat myös veronkorotuksia. Eerola listaa:

Valmisteverot voitaisiin sitoa indekseihin, koska nykyisellään ne pienenevät vuosi vuodelta ja tuovat vähemmän tuloja valtion kirstuun.

Kiinteistöverotus voitaisiin uudistaa niin, että verotus vastaa paremmin kiinteistöjen verotusarvoa. Se kasvattaisi verotuloja ilman, että se heikentäisi esimerkiksi työnteon kannustimia.

Pörssiin listaamattomien yhtiöiden huojennetusta osinkoverotuksesta voitaisiin luopua. Nykyinen huojennus heikentää todennäköisesti talouskasvua ja kannustaa pitämään varoja tuottamattomina yrityksessä.
 
Purra kertoi mahdollisista uusista säästöistä vuodelle 2026 ja ylellä asiantuntijat päässeet taas listaamaan asioita.
Näistä asioista tutkijat leikkaisivat

Plusssaa ehdotelmista:

- Yritystuet mainittu :thumbsup:
- Tutkintojen ja työttömyysjaksojen tuoma eläkekertymän ,minkä maksaa valtio, poistaminen

Mutta sitten taas...

Taas tämä sama mantra. Keskituloisia ja suurituloisilta on kerättävä vaan enemmän euroja. Onhan se nyt suoraan vääryys, että ihminen laittaa rahaa säästöön, kun se raha olisi paremmassa käytössä valtion kirstussa.

Sitten lyödään vielä lisää veroja päälle. Olisi kyllä hyvä nähdä välillä näissä asiantuntijakommenteissa niitä toisen puolen ratkaisuja jotka ei tarkoita aina näitä veron korotuksia. Täällä kerätään jo aivan tarpeeksi veroja ja niitä verorahoja käytetään liian holtittomasti.
Jotenkin tuntuu, että täällä ei vaan voida oikeasti tehdä niitä isoja leikkauksia vaan ainoana ratkaisuna nähdään verojen korottaminen tai ihmisten ostovoiman heikentäminen.

Jätit lainaamatta tutkijoiden keskeisimmän viestin, joka on heti jutun alussa. Lihavointi omani.

Turun yliopiston taloustieteen professori, tutkimuslaitos Laboren johtaja Mika Maliranta ja Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja Essi Eerola nostavat sopeutussuositusten kärkeen yritystuet.

Maliranta sanoo, että tutkijoiden keskuudessa on vahva konsensus siitä, että suurimmasta osasta yritystukia olisi syytä luopua. Tutkijat ovat antaneet saman suosituksen monta kertaa aiemminkin, mutta yritystukien leikkaaminen on osoittautunut lähes mahdottomaksi jo useille hallituksille.

– Itse olen kai motkottanut yritystuista varmaan jo toistakymmentä vuotta, Maliranta naurahtaa.

Yritystuet ovat paitsi kalliita julkisen sektorin kannalta, suuri osa niistä heikentää talouden ja tuottavuuden kasvua. Syy on siinä, että yritystuet vääristävät kilpailua, sitovat resursseja sekä työvoimaa heikosti tuottaviin yrityksiin ja vaikeuttavat uusien yritysten nousua.


VM:n budjettipäällikkö esitti Ylen haastattelussa karsimista etenkin yritysten verotukiin, joita on yhteensä useita miljardeja.

Eerola sanoo, että yritysten verotukien ohella olisi perusteltua vähentää myös suoria yritystukia. Hän toteaa, että niitä koskevat täysin samat ongelmat kuin verotukia ja suorien yritystukien leikkaukset myös tuovat varmemmin säästöjä.

– Verotuen poistaminen voi johtaa siihen, että yritysten toiminta muuttuu sellaisella tavalla, että sitten verotulot eivät merkittävästi kasvakaan.

VM esitteli jo keväällä pitkän listan ehdotuksia yritystukien leikkauksiin, mutta kevään puoliväliriihessä hallitus päätti vain noin kymmenen miljoonan vähennyksestä yritystukiin.

Nämä haastatellut tutkijathan ovat juurikin oikeassa, Maliranta varsinkin. Eivähän he ole juuri veroja korottamassa, vaan enimmäkseen poistamassa perusteettomia vähennyksiä. Mutta verojakin voi korottaa, nythän tilanne on se, että veropohjaa on rapautettu pitkään.

Yritystukiin menee 8-9 miljardia vuodessa, joista pitäisi leikata (asteittain) ainakin 6-7 miljardia pois. Sitten muka kipuillaan, että voi voi, mistähän sitä voisi leikata. Helposti voisi leikata vaikka 500 miljoonaa tämän hallituskauden aikana, miljardinkin. Aivan naurettavaa valitusta.

Listaamattomien osinkoverohuojennuksen poistolla saisi yli 300 miljoonaa. Tätä porsaanreikää ei kukaan asiantuntija ole pystynyt perustelemaan enää pitkiin aikoihin.

Sitten nämä keskiluokan lounasedut, kotitalousvähennykset ym, ihan oikeita kohteita, mutta ei niihin voi koskea jos yritystuista ei leikata kunnon pottia ja samalla esim. tuo listaamattomien huojennus.

Kannattaa muistaa, että hallitus on tehnyt täysin järjenvastaisia tekoja, korottanut alvia, ottanut normaalia kalliimpaa valtionvelkaa veronekevennyksiin, joista suuri osa menee rikkaille mm. osinkojen muodossa. Näistä erityisen järjetön on yhteisöveron alennus veroparatiisiluokkaan, ja joka ei tule maksamaan itseään takaisin kuin murusia.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä haastatellut tutkijathan ovat juurikin oikeassa, Maliranta varsinkin. Eivähän he ole juuri veroja korottamassa, vaan enimmäkseen poistamassa perusteettomia vähennyksiä. Mutta verojakin voi korottaa, nythän tilanne on se, että veropohjaa on rapautettu pitkään.

Sitten nämä keskiluokan lounasedut, kotitalousvähennykset ym, ihan oikeita kohteita, mutta ei niihin voi koskea jos yritystuista ei leikata kunnon pottia ja samalla esim. tuo listaamattomien huojennus.
Tokitoki, mutta noista vähennysten peruuttamisesta pitäisi poistaa konteksti "Keskiluokka ja rikkaat " ja korvataan, että se on kaikilta pois tulotasoon katsomatta.

Turhan paljon näissä käytetään aina tätä samaa mantraa, että keskiluokkalta ja "rikkailta" voidaan aina niistää enemmän veroja.
Kannattaa muistaa, että hallitus on tehnyt täysin järjenvastaisia tekoja, korottanut alvia, ottanut normaalia kalliimpaa valtionvelkaa veronekevennyksiin, joista suuri osa menee rikkaille mm. osinkojen muodossa. Näistä erityisen järjetön on yhteisöveron alennus veroparatiisiluokkaan, ja joka ei tule maksamaan itseään takaisin kuin murusia.

Itsekkään en ole tyytyväinen nykyisen hallituksen räpellyksiin, kun leikkauksia pitäisi tehdä paljon isommalla kädellä,
mutta omasta mielestäni kaikki veronkevennykset ovat aina tervetulleita. Toivotaan vaan, että nämä veronkevennykset ohjautuvat leikkauksia edistäväksi eikä veronkorotuksiin toisissa kohteissa.

Kaikki veronkevennykset tuovat pientä valonpilkahdusta, että ehkä täällä hullussa pohjolassa osataan tehdä muutakin kuin verottaa ja ehkä saadaan kokonaisverotusta Suomessa madallettua joskus hamassa tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jätit lainaamatta tutkijoiden keskeisimmän viestin, joka on heti jutun alussa. Lihavointi omani.

Itsehän kirjoitin:
Purra kertoi mahdollisista uusista säästöistä vuodelle 2026 ja ylellä asiantuntijat päässeet taas listaamaan asioita.
Näistä asioista tutkijat leikkaisivat

Plusssaa ehdotelmista:

- Yritystuet mainittu :thumbsup:
- Tutkintojen ja työttömyysjaksojen tuoma eläkekertymän ,minkä maksaa valtio, poistaminen

Eli kannatan yritystukien leikkaamista ja sopeuttamista. Tämän takia peukku
 
Tokitoki, mutta noista vähennysten peruuttamisesta pitäisi poistaa konteksti "Keskiluokka ja rikkaat " ja korvataan, että se on kaikilta pois tulotasoon katsomatta.

Turhan paljon näissä käytetään aina tätä samaa mantraa, että keskiluokkalta ja "rikkailta" voidaan aina niistää enemmän veroja.


Itsekkään en ole tyytyväinen nykyisen hallituksen räpellyksiin, kun leikkauksia pitäisi tehdä paljon isommalla kädellä,
mutta omasta mielestäni kaikki veronkevennykset ovat aina tervetulleita. Toivotaan vaan, että nämä veronkevennykset ohjautuvat leikkauksia edistäväksi eikä veronkorotuksiin toisissa kohteissa.

Kaikki veronkevennykset tuovat pientä valonpilkahdusta, että ehkä täällä hullussa pohjolassa osataan tehdä muutakin kuin verottaa ja ehkä saadaan kokonaisverotusta Suomessa madallettua joskus hamassa tulevaisuudessa.
No kyllä minä olen ihan varma, että esim. lounasetu, kotitalousvähennys ja laajempi työterveyshuolto koskettavat eniten rikkaita ja ylempää keskiluokkaa. Voi suoraan sanoa, että hyvin harvaa matalapalkka-alan työntekijää tai ylipäätään suorittavan työn tekijää koskee lounasetu tai laajemmat työterveyspalvelut. Ja kotitalousvähennys ei koske heitä käytännössä ollenkaan.

On mielestäni erittäin huono ajatusmalli, että "kaikki veronkevennykset ovat tervetulleita". On nimenomaan olennaista, että mistä verotetaan ja kuinka paljon, eli miten ohjataan. Se voi estää talouskasvua, vääristää kilpailua, tuottaa haittoja ympäristölle ja ihmisille jne. Nyt hallitus on nimenomaan tehnyt erittäin haitallista veropolitiikkaa, ja uskon että perseilevät jatkossakin.

Suomen verotus kestää vertailun kyllä, eikä yhdenkään maan verotus ole täydellisesti verrattavissa toisiinsa. Olennaisempaa on, mitä sillä saa. Se on toki vaikeammin määriteltävä asia.
 
No kyllä minä olen ihan varma, että esim. lounasetu, kotitalousvähennys ja laajempi työterveyshuolto koskettavat eniten rikkaita ja ylempää keskiluokkaa. Voi suoraan sanoa, että hyvin harvaa matalapalkka-alan työntekijää tai ylipäätään suorittavan työn tekijää koskee lounasetu tai laajemmat työterveyspalvelut. Ja kotitalousvähennys ei koske heitä käytännössä ollenkaan.

Jutussahan puhuttiin yleisesti työterveyshuollosta. Ei eritelty mitään laajempaa osiota ja tätä korostettiin keskiluokalla ja "rikkailla". Työterveyshuolto koskettaa kaikkia työntekijöitä.

Kotitalousvähennyshän on kaikilla käytettävissä. Ei se katso tulotasoa. Vuokra-asunnossa asuessakin voi saada kotitalousvähennystä.
Samoin kuin lounasetukin on ihan yrityskohtaista. Olen itsekin ollut useassa yrityksessä jossa lounasetu on ollut siivoojasta lähtien kaikilla.
Tämäkään etu ei katso tulotasoa vaikka ylemmissä tulodesiileissä se on yleisempää.

Kuten totesin. Jos karsitaan, niin sitten karsitaan kaikilta, koska kaikki voivat näitä etuisuuksia saada.
 
Jutussahan puhuttiin yleisesti työterveyshuollosta. Ei eritelty mitään laajempaa osiota ja tätä korostettiin keskiluokalla ja "rikkailla". Työterveyshuolto koskettaa kaikkia työntekijöitä.

Kotitalousvähennyshän on kaikilla käytettävissä. Ei se katso tulotasoa. Vuokra-asunnossa asuessakin voi saada kotitalousvähennystä.
Samoin kuin lounasetukin on ihan yrityskohtaista. Olen itsekin ollut useassa yrityksessä jossa lounasetu on ollut siivoojasta lähtien kaikilla.
Tämäkään etu ei katso tulotasoa vaikka ylemmissä tulodesiileissä se on yleisempää.

Kuten totesin. Jos karsitaan, niin sitten karsitaan kaikilta, koska kaikki voivat näitä etuisuuksia saada.
Voit saivarrella asialla, mutta tosiasia on, että noiden verovapauteen puuttuminen on enemmän puuttumista keskiluokan ja ylemmän keskiluokan veroetuihin.

Työterveys on lakisääteinen, mutta niitä laajempia palveluja saavat yleisemmin isompipalkkaisissa ammateissa olevat. Työterveyspalvelut noin yleisesti ovat vielä asia, mitä suurin osa työssäkäyvistäkään ei hahmota. Useissa firmoissa se kattaa vain pakolliset osuudet, ja jotkut saavat sitten käydä lonkkaleikkauksessa työnantajan piikkiin.

Kotitalousvähennys on de facto hyväosaisten tuki.

Kyllä minäkin voi paaluttaa, että osinkoja voi siivoojakin saada, eihän se ole kuin pistää tilin Nordnetille, ja sijoittaa. Eli jos osinkoverotusta huojennetaan (en puhu tässä nyt listaamattomien), se koskee kaikkia! Mutta jokainen meistä tietää, mikä on todellisuus.
 
Kotitalousvähennys on jo vuodesta 2025 alkaen ollut niin säälittävän pieni tuki, että pois vain.
Lounasedun poistolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia ravintoloiden kannattavuuteen ja sitä kautta työpaikkojen määrään.

Edit: Jaa, kotitalousvähennys vähennetään suoraan verosta. Eli onko tuo siis puhtaana käteen vai pitääkö tuo edelleen ajatella oman tulotason mukaan?
 
Jutussahan puhuttiin yleisesti työterveyshuollosta. Ei eritelty mitään laajempaa osiota ja tätä korostettiin keskiluokalla ja "rikkailla". Työterveyshuolto koskettaa kaikkia työntekijöitä.
Ei ihan noin. Valtaosalla matalapalkka-alojen työntekijöistä on vain ns. lain minimivaatimuksen mukainen ennaltaehkäisevä työterveyshuolto tarjolla.

Käytännössä se tarkoittaa työhöntulotarkastusta ja tarvittaessa terveydentilan ja työtehon heiketessä terveystarkastusta ja kolmikantaneuvottelua (työntekijä-työnantaja-työterveyslääkäri). Ei juuri muuta.

Laajempi työterveyshuolto on vapaaehtoinen ja erityisesti matalapalkka-alojen ja muidenkin alojen pienet yritykset ei sitä useinkaan tarjoa.

On siis varsin iso etuoikeus saada täysi työterveyspaketti lääkäri-, erikoislääkäri-, kuvantamis- ja hammashoitopalveluineen. Sitä tosin ei ehkä tajua, jos on alalla / ammatissa / yrityksessä koko työuran ne olleet itselle tarjolla.
 
Kotitalousvähennys on jo vuodesta 2025 alkaen ollut niin säälittävän pieni tuki, että pois vain.
Lounasedun poistolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia ravintoloiden kannattavuuteen ja sitä kautta työpaikkojen määrään.

Edit: Jaa, kotitalousvähennys vähennetään suoraan verosta. Eli onko tuo siis puhtaana käteen vai pitääkö tuo edelleen ajatella oman tulotason mukaan?
On tuo ainakin meille ollut merkittävä hyöty. Nykyisin taitaa saada 35% 150e omavastuun jälkeen. Koskee vain työn osuutta. Vähennyksen maksimi on suhteellisen pieni, 1600e per henkilö.

Jos palkkaat itse, etkä osta yritykseltä, niin sitten eri säännöt.
 
Kotitalousvähennys on nostanut hintoja niin paljon, että hyöty loppuasiakkaalle on plus miinus nolla. Ainoat hyötyjät ovat kusetusfirmat, joiden taskuun tällä kotitalousvähennyksellä lapioidaan verorahoja.
 
Kotitalousvähennys on nostanut hintoja niin paljon, että hyöty loppuasiakkaalle on plus miinus nolla. Ainoat hyötyjät ovat kusetusfirmat, joiden taskuun tällä kotitalousvähennyksellä lapioidaan verorahoja.
No jaa. Itä-suomalaisessa maakuntakaupungissa, samoin kuin toisessa maakunnassa sijaitsevassa mökkikunnassani, uskallan väittää, ettei ole juuri nostanut. Hinnat on varsin kohtuullisia ja vakaita.

Toki Etelä-Suomessa ei varmaan kukaan tee täkäläisillä hinnoilla duunin duunia.

Muutenkin täällä pienemmissä ympyröissä on mukavaa, kun ammattilaisten taitotasoon ja ammattiylpeyteen voi luottaa, sekä tuttujen kokemuspankki osaa kertoa vielä parhaat tekijät, joille soittaa silloin harvoin kun itse ei heti tiedä.
 
Aika tiukkaa settiä Purralta taas. Ja löytyi uusia mätäpaiseita lisää. Rakentamisen kuplaa on pumpattu vuosittain 1 miljardilla valtiontakauksina joihin aiotaan tehdä nyt muutos. Valtion rakennuskannan takaukset ovat kasvaneet huikeaan 20 miljardin pottiin hiljalleen? Saatana siellä taskuissa on ulkopuolisia käsiä paljon ja puolet niistä on palleissa asti.

 
Aika tiukkaa settiä Purralta taas. Ja löytyi uusia mätäpaiseita lisää. Rakentamisen kuplaa on pumpattu vuosittain 1 miljardilla valtiontakauksina joihin aiotaan tehdä nyt muutos. Valtion rakennuskannan takaukset ovat kasvaneet huikeaan 20 miljardin pottiin hiljalleen? Saatana siellä taskuissa on ulkopuolisia käsiä paljon ja puolet niistä on palleissa asti.

Takaukset on takauksia. Ei rahaa.
(Paitsi sellaisessa harvinaisessa tilanteessa, että takauksen kohde muuttuu maksukyvyttömäksi taatun laina-ajan aikana).
Kunnille, jotka on suurin takausten saaja, se ei edes ole mahdollista.

Puhe jostain takauksista on tässä yhteydessä silmänlumetta eikä leikkaus. Sillä paisutellaan yhteissummaa.
 
Takaukset on takauksia. Ei rahaa.
(Paitsi sellaisessa harvinaisessa tilanteessa, että takauksen kohde muuttuu maksukyvyttömäksi taatun laina-ajan aikana).
Kunnille, jotka on suurin takausten saaja, se ei edes ole mahdollista.

Puhe jostain takauksista on tässä yhteydessä silmänlumetta eikä leikkaus. Sillä paisutellaan yhteissummaa.

Lainattu pääomavipu joka ei tuota on este kasvulle (plus tässä tapauksessa rasite luottoluokituksille). Jos joku on lainannut sinun takaamana eli tekee ysärit, niin se on perinteisesti sitä heikoiten tuottavaa "ilmaista" lainaa. Mitähän tuottavaa näissä lämmitetyissä tiloissa makoilee? Työttömiä, eläkeläisiä, matuja ja juoppoja?
 
Kotitalousvähennys on jo vuodesta 2025 alkaen ollut niin säälittävän pieni tuki, että pois vain.
Lounasedun poistolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia ravintoloiden kannattavuuteen ja sitä kautta työpaikkojen määrään.

Edit: Jaa, kotitalousvähennys vähennetään suoraan verosta. Eli onko tuo siis puhtaana käteen vai pitääkö tuo edelleen ajatella oman tulotason mukaan?
On tuo ainakin meille ollut merkittävä hyöty. Nykyisin taitaa saada 35% 150e omavastuun jälkeen. Koskee vain työn osuutta. Vähennyksen maksimi on suhteellisen pieni, 1600e per henkilö.

Jos palkkaat itse, etkä osta yritykseltä, niin sitten eri säännöt.
Aika tiukkaa settiä Purralta taas. Ja löytyi uusia mätäpaiseita lisää. Rakentamisen kuplaa on pumpattu vuosittain 1 miljardilla valtiontakauksina joihin aiotaan tehdä nyt muutos. Valtion rakennuskannan takaukset ovat kasvaneet huikeaan 20 miljardin pottiin hiljalleen? Saatana siellä taskuissa on ulkopuolisia käsiä paljon ja puolet niistä on palleissa asti.

Yritysleikkaukset hyvä, koulutusleikkaukset ei.
 
Lainattu pääomavipu joka ei tuota on este kasvulle (plus tässä tapauksessa rasite luottoluokituksille). Jos joku on lainannut sinun takaamana eli tekee ysärit, niin se on perinteisesti sitä heikoiten tuottavaa "ilmaista" lainaa. Mitähän tuottavaa näissä lämmitetyissä tiloissa makoilee? Työttömiä, eläkeläisiä, matuja ja juoppoja?
Aivan kaikenlaisia ihmisiä.
Esim. lähes kaikki julkinen ja arava-lainoitettu kuuluu näihin.
Sen sijaan nuo Kojamot sun muuthan on kaksituhattaluvulla siirtyneet rakentamaan ns. vaparahoitteisia, jotta eivät ole kiinni valtion sääntelyssä ja vuokrakattorajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan kaikenlaisia ihmisiä.
Esim. kaikki julkinen ja arava-lainoitettu kuuluu näihin.

Olisi mielenkiintoista jos joku tekisi tilaston, koska 20 miljardia ehkä ansaitsee jotain kustannusvaikutusten seurantaa ja sen sellaista? Nooh mitäs pienistä, onhan sitä takuutusta työnnetty kreikkaan, italiaan ja vaikka ties minne. "Meillä on varaa".
 
Olisi mielenkiintoista jos joku tekisi tilaston, koska 20 miljardia ehkä ansaitsee jotain kustannusvaikutusten seurantaa ja sen sellaista? Nooh mitäs pienistä, onhan sitä takuutusta työnnetty kreikkaan, italiaan ja vaikka ties minne. "Meillä on varaa".
Aivan varmasti on tehty. Ja aivan varmasti on julkista tietoakin, että ei kun tietopyyntöä ministeriöön sisään.

Mutta perin autio tämä maa olisi, jos valtiontakauksilöa rakennettua rakennuskantaa ei olisi.
Ja omistusasuminen vähäisempää, jos valtiontakaamia asp-lainoja ei olisi ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 326
Viestejä
4 865 363
Jäsenet
78 641
Uusin jäsen
Fintukani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom