• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kerrotko miten tulit tuohon tulokseen? Edit: Niin no joo, yliyksinkertaistettu kysymys jonka vastausta luetaan kuin piru Raamattua.

Itse yritin etsiä itse tutkimusta ja kysymysasettelua mutta tuloksetta.
Katso tuota laittamaani kuvaa. Kyselyä katsotaan kokonaisuutena, tuo kertoi mitä kyselyssä tarkoitetaan turvatakuiden suhteen.
 
Katso tuota laittamaani kuvaa. Kyselyä katsotaan kokonaisuutena, tuo kertoi mitä kyselyssä tarkoitetaan turvatakuiden suhteen.

Ei se kyllä ihan noin yksinkertaistettuna mene, jos katselet noita eri prosenttiosuuksia vastauksista.

En tarkoita että nuo vastaukset ovat toisiansa pois kulkevia, mutta silti olisi kiva nähdä kysymyspatteristo kokonaisuudessaan.
 
Nämä on hyviä esimerkkejä siitä miten yhteiskuntaluokka käytännössä periintyy. Hieno tapa vaikuttaa nuoren opiskelumotivaatioon aktiivisella osallistumisella koulutukseen. :thumbsup:

Mitä nyt taas? Meinaatko että yhteiskuntaluokka periytyy ruotsin osaamisella vai mitä? Eihän tuollainen kommentti vaikuta ollenkaan esim. matikan tai luonnontieteiden opiskelumotivaatioon, tai ylipäätään minkään muun kuin juuri ruotsin. :kahvi:
 
Mitä nyt taas? Meinaatko että yhteiskuntaluokka periytyy ruotsin osaamisella vai mitä? Eihän tuollainen kommentti vaikuta ollenkaan esim. matikan tai luonnontieteiden opiskelumotivaatioon, tai ylipäätään minkään muun kuin juuri ruotsin. :kahvi:
Kuulee niitäkin jotka kertoo lapsilleen ettei matematiikkaa tarvita mihinkään. Pointti oli siinä että vanhempien mielipiteet opiskelun tärkeydestä välittyy seuraavalle sukupolvelle. Ruotsin osaamisestakin on hyötyä, itseäni harmittaa aikuisena että asenne sen opiskeluun oli huono silloin kun olisi ollut mahdollisuus koulussa sen oppimiseen.
 
Kuulee niitäkin jotka kertoo lapsilleen ettei matematiikkaa tarvita mihinkään. Pointti oli siinä että vanhempien mielipiteet opiskelun tärkeydestä välittyy seuraavalle sukupolvelle. Ruotsin osaamisestakin on hyötyä, itseäni harmittaa aikuisena että asenne sen opiskeluun oli huono silloin kun olisi ollut mahdollisuus koulussa sen oppimiseen.

Mulle ei taas ole koskaan tullut tilannetta jossa olisin tarvinnut ruotsia. Ehkä se on oleellisempaa joillekin myyntitykeille yms. :hmm:

Matikankin tarpeellisuus riippuu kyllä siitä, mitä tekee. Jos matikka ja luonnontieteet ei kiinnosta pätkääkään, ei todennäköisesti ole hyvä idea hakeutua alalle jossa niitä tarvitaan (tekniikka ja luonnontieteet). Jos esimerkiksi humanistihommat kiinnostaa enemmän, matikka ei tosiaankaan ole tärkeysjärjestyksessä kauhean korkealla. Lähinnä kunhan osaa sen verran laskea että selviää arjesta.
 
Matikankin tarpeellisuus riippuu kyllä siitä, mitä tekee.

Tämä on kyllä ihan totta. Tässä kun seurannut lapsen lukion laajan matematiikan opiskelua, niin näin vanhempana ja elämää nähdeenä on käynyt selväksi, että suurin osa ihmisistä ei tarvitse suurinta osaa noista laajan matematiikan opeista koskaan elämänsä aikana. Itsekin olen tekniikan alalla hommissa, niin silti noita laajan matematiikan oppeja on tarvinnut erittäin vähän. DI-opinnoissa mentiin vielä syvemmälle matematiikkaan ja sieltäkin vain pientä osaa opeista tuli käytettyä työuran alkupuolella.

Joten kyllä se on ihan paikkansa pitävä lausahdus suurimmalle osalle ihmisistä, että matematiikkaa ei elämässä tarvitse mihinkään.
 
Muistakaa sanoa nämä yleistykset lapsillenne, niin eivät erehdy motivoitumaan oppimaan mitään mielestänne turhaa. Olisi kiusallista sitten vanhempana jossain sukutapaamisessa huomata että pojasta polvi parani ja yhteisiä puheenaiheita ei enää oikein löydy.

Tai jos mennään politiikkaan niin voi vielä äänestää tyyppejä, joiden mielestä kukaan ei saisi opiskella asioita, mistä äänestäjä itse ei ole kiinnostunut. Näin saadaan yhteiskuntaluokka periytymään koko yhteiskunnalle omia pieruja vuosikymmenestä toiseen haistellessa. ;)

Vapaaehtoinen luokkaerojen ylläpito vain tuntuu melko epäsuomalaiselta.
 
Muistakaa sanoa nämä yleistykset lapsillenne, niin eivät erehdy motivoitumaan oppimaan mitään mielestänne turhaa. Olisi kiusallista sitten vanhempana jossain sukutapaamisessa huomata että pojasta polvi parani ja yhteisiä puheenaiheita ei enää oikein löydy.

Tai jos mennään politiikkaan niin voi vielä äänestää tyyppejä, joiden mielestä kukaan ei saisi opiskella asioita, mistä äänestäjä itse ei ole kiinnostunut. Näin saadaan yhteiskuntaluokka periytymään koko yhteiskunnalle omia pieruja vuosikymmenestä toiseen haistellessa. ;)

Vapaaehtoinen luokkaerojen ylläpito vain tuntuu melko epäsuomalaiselta.

No se on toki eri asia jos *mikään* ei kiinnosta vaan kiinnostaa vain rööki, viina ja pimut. Mutta se nyt on vaan lässytystä että kaikki mitä koulussa opetetaan olisi kaikille tärkeää ja hyödyllistä, vaikka monen aineen käytännön hyöty loppuu siihen kun YO-kirjoitukset on takana ja on päässyt haluamaansa opiskelupaikkaan. Sen jälkeen ne asiat on lähinnä ihan kiva tietää -tason juttuja, vaikka monet ei tykkää siitä kun tämä sanotaan ääneen. Varsinkaan sitä, että ruotsi on aikalailla tärkeysjärjestyksen perällä.
 
Jos realistisia ollaan, niin kouluaikana ei tarvitse opetella muuta kuin sen millä pääsee kokeista/tenteistä läpi riittävän hyvillä arvosanoilla. Sitten koulun jälkeen työelämässä ei tarvitse opetella muuta kuin sen verran, että sinulle ei anneta potkuja.
Näin jää aikaa sitten harrastaa itseä kiinnostavia asioita, kuten viinaa ja pimuja, tai sitten vaikkapa uusien asioiden opiskelua ihan vain huvin vuoksi.

Toivottavasti pakkoruotsista joskus päästään eroon, sen voisi korvata vaikka taloustaidoilla alakoulusta lähtien.
 
Varsinkaan sitä, että ruotsi on aikalailla tärkeysjärjestyksen perällä.
Ehkä, mutta ei perimmäisenä. Musiikki ja kuvaamataito ovat vähemmän tärkeitä, uskonto on peränpitäjä. Liikunta ja historia ovat taas tärkeämpiä. Yhteiskuntaoppia ja etiikkaa pitäisi taas opettaa enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 650
Viestejä
4 944 815
Jäsenet
79 526
Uusin jäsen
TV-silmä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom