• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Brittein euroero on ollut katastrofi ja UK:n BKT on ollut asiantuntijaarvioiden mukaan 5-9% pienempi kuin se olisi ollut EU:n osana. Siis maa syöksyi vuosia kestävään lamaan eikä vieläkään ole siitä toipunut.

Suomen tilanne vastaavasti EU- erossa olisi vielä pahempi. Ei tarvitse kuin katsoa karttaa niin ymmärtää miksi. Toisaalta, en löisi vetoa että he jotka EU- eroa vaativat, ymmärtäisivät.
Miksi levität disinformaatiota? Britit erosi EU:sta, ei eurosta.

Tossa uutisessakin oli kyse euro erosta, ei eu-erosta.
 
En nyt nopeesti muutakaa ketjuu keksiny, mutta siis siellä ne nyt vihdoin rupeevat keksiin uskonnolle (uskonnoille) jotain korviketta. Kouluissa siis. Ei kouluissa kyl todellakaa tarvisi mitää uskontoa opettaa muuten kuin yleissivistävästi. Kotouta siinä mamu-lapsia, ku opiskelevat omissa piireissään omia uskontojaan. En kyllä itsekkään kokenut muuna kuin ajanhukkana uskonnon tunnit.
Opetusministeri Anders Adlercreutz (r.) kertoo MTV:lle käynnistävänsä selvityksen uudesta uskontorajat ylittävästä oppiaineesta. Myös ylioppilaskirjoituksiin pohditaan merkittävää uudistusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö alkaa selvittää eri uskontojen oppiaineiden korvaamista yhteisellä katsomusaineella.
Nykyinen tilanne, jossa eri uskontokunnat ja lisäksi elämänkatsomustietoa opiskelevat lapset käyvät omilla tunneillaan, on Adlercreutzin mukaan johtanut muuttuvassa maailmassa käytännön ongelmiin.

 
En nyt nopeesti muutakaa ketjuu keksiny, mutta siis siellä ne nyt vihdoin rupeevat keksiin uskonnolle (uskonnoille) jotain korviketta. Kouluissa siis. Ei kouluissa kyl todellakaa tarvisi mitää uskontoa opettaa muuten kuin yleissivistävästi. Kotouta siinä mamu-lapsia, ku opiskelevat omissa piireissään omia uskontojaan. En kyllä itsekkään kokenut muuna kuin ajanhukkana uskonnon tunnit.



Itse aloitin peruskoulun 80-luvun loppupuolella. Osa luokasta kävi elämänkatsomustunneilla ja osa uskontoa. Ei siinä mitään käytännön ongelmia tullut. Hyvin tultiin toimeen keskenään. Samoin koin ajanhukkana uskonnon tunnit. Ei suomeen oikein sovi tosi jyrkät uskonnot. Niitä voi harjoittaa toisissa maissa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse aloitin peruskoulun 80-luvun loppupuolella. Osa luokasta kävi elämänkatsomustunneilla ja osa uskontoa. Ei siinä mitään käytännön ongelmia tullut. Hyvin tultiin toimeen keskenään.
En minä nyt siitä puhunut. Elämänkatsomustunneille meilläki pääsi silloin ysärillä ( jos ei kuulunut kirkkoon), mut uskonnon tuputtaminen KOULUSSA on turhaa. Varsinkin nykyää jo ongelmallista, ku vissii jokaiselle uskonnolle on omat tunnit. Muinaishistorian jäännöksiä noi uskonnon tunnit. Jos jotain, niin suomalaista kulttuuria ja historiaa siellä voisi opiskella. Ihan kaikki. Tekis hyvää nyky veeteillekki mamulapsien lisäksi, kun yhteinen muisto sota-ajoistaki kokoajan hälvenee. Voisi siirtää kouluihin sen, ku veteraanit ja pikku hiljaa heidänki jälkeläiset alkaa olla poissa.

e: Joo, toki historian tunneilla käydään Suomenki historiaa läpi, mut ei oo sama asia. Vertaa nyt ainetta läpi yläasteen vs yhtä kurssia yläasteella. Aine voisi olla "suomalaisuus", se kattaa moraalisäännöt mitä meillä on, historiaa, kulttuuri jne..

Mut tota "ymmärrystä muista uskontokunnista" ripulia ei todellakaa tarvita, mitä toi kaveri nyt maikkarilla höpöttää. Yhtenäisyyttä saisi nimenomaan tolla "suomalaisuudella". Ei kouluissa uskontoa pidä tuputtaa. Aikuisena voivat päättää elämänkatsomuksensa tai ylipäätään itsenäisesti ilman ulkoisia vaikutteita. Toki uskonnot voi käydä läpi jollain kurssilla, mut mistää niistä ei pitäisi mitää koko yläasteen kestävää ainetta tehdä.

e: kyl tämäkin on poliittisesti tärkeitä asioita päätettäväksi tulevaisuutta ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Euroon liittyminen oli Suomelle katastrofi, mutta eurosta eroaminen tässä kohtaa olisi vielä suurempi katastrofi. Itse olemme kuoppamme kaivaneet ja siellä me myöskin tulemme asumaan. Eurossa itsessään ei sinällään ole vikaa, mutta ulkoisessa valuutassa hinnoittelu vaatii enemmän talouskuria kuin mihin me olemme koskaan pystyneet ja nyt keräämme tämän valinnan hedelmiä.

Kiinteä valuuttakurssi, korkea työllisyys, vahvat ammattiliitot, valitse kaksi. Ja Suomi yritti valita kaikki kolme karuin seurauksin.
 
Kiinteä valuuttakurssi, korkea työllisyys, vahvat ammattiliitot, valitse kaksi. Ja Suomi yritti valita kaikki kolme karuin seurauksin.
Siis joo. Tietty voi yrittää paikata sisäisellä devalvaatiolla, jota sipilä yritti (ja jossain määrin onnistui). Ammattiliitothan palkkoihin vaikuttaa. Ennen Euroa noi by passattiin devalvaatiolla. Toki toi vaikutti vain vientiteollisuuteen, mutta erittäin positiivisesti. Lisäksi Suomi on hyvin vientivetoinen maa. Joten tuplavoitto.

Kuitenkin lopulta tää on rakenteellista, koska sama heikko talouskasvu jatkuu jo toista kymmenettä vuotta. Ratkaisu löytyy luomalla Euroopasta todellinen sisämarkkina USA:n tapaan, joten fuck you EU:n integraatiota vastustavat! Voin antaa lisäselityksiä kysyttäessä.
 
Ja maahanmuuttoa tarvitaan lisää ja heillekin suomalainen ylläpito ilman velvotteita ja kliffaa hei. Ai nii mistäs rahat? No ainahan voi nostaa veroa. Ja älä viitsi riikka tuas purrata vastaan. Eu on niin huono vitsi että, sen jo uskoo, paitsi kaikista hitaimmat vielä hurraa sen puolesta.
 
Valitettavasti EU:n lisäintegraatio ei meitä auta, ellemme sisäistä mitä eurossa eläminen vaatii. Eikä ole mitään indikaatiota siitä, että olisimme sitä tajuamassa, joten lisäintegraatio vain huonontaisi Suomen asemaa kalliiden elinkustannusten syrjäisenä reuna-alueena.
 
Valitettavasti EU:n lisäintegraatio ei meitä auta, ellemme sisäistä mitä eurossa eläminen vaatii. Eikä ole mitään indikaatiota siitä, että olisimme sitä tajuamassa, joten lisäintegraatio vain huonontaisi Suomen asemaa kalliiden elinkustannusten syrjäisenä reuna-alueena.
Muuten hyvä, mutta jätit arvoitukseksi sen, mitä Eurossa eläminen vaatii, ja onko se syy, vai seuraus.
 
Erotaan EU:sta ja tullaan jenkkien kusettamaksi natossa ja lopulta pakkoliitytään ydinpommin voimalla venäjän mahtavaan tulevaisuuden federaatioon niin kaikilla on hauskaa.
 
Euroon liittyminen oli Suomelle katastrofi, mutta eurosta eroaminen tässä kohtaa olisi vielä suurempi katastrofi. Itse olemme kuoppamme kaivaneet ja siellä me myöskin tulemme asumaan. Eurossa itsessään ei sinällään ole vikaa, mutta ulkoisessa valuutassa hinnoittelu vaatii enemmän talouskuria kuin mihin me olemme koskaan pystyneet ja nyt keräämme tämän valinnan hedelmiä.

Kiinteä valuuttakurssi, korkea työllisyys, vahvat ammattiliitot, valitse kaksi. Ja Suomi yritti valita kaikki kolme karuin seurauksin.
Euro on ajatuksen tasolla hieno valuutta, mutta pieleen menee siinä kohtaa kun erilaisissa taloustilanteissa ja erilaista työmarkkina- sekä veropolitiikkaa harjoittavat maat ottavat kiinteän kurssin yhteisvaluutan käyttöönsä. Hyötyjinä ovat ne maat, jossa työmarkkinat ovat vapaammat ja verotus kevyempää, jolloin pääoma ja investoinnit löytävät maahan ja ihmisten ostovoima on korkea.

Sitten on Suomi, jossa työmarkkinat eivät jousta ja verotus on maailman korkein. Investoinnit eivät kannata, oma kansa ostaa mielummin keski-Euroopan verkkokaupoista kuin Suomesta, palvelut ovat kalliita kovan verotuksen ja työvoimakustannuksen takia yms. Ajatusleikkiä voisi jatkaa loputtomiin dynaamisiin vaikutuksiin.

Nämä ovat molemmat esimerkit itse itseään ruokkivia kierrepalloja. Ainoa keino on leikata julkisia menoja ja keventää verotusta radikaalisti. Sen voisi vielä tehdä itse. Myöhemmin saatamme nähdä sen vaihtoehdon, jossa verotusta ei kevennetä, mutta julkiset menot karsitaan minimiin eikä se ole meidän omasta tahdosta.
 
Okei, tämä on uusi tieto minulle. Hankaluus varmaankin tulee osin siitä että on vaikea löytää hyviä harjoittelupaikkoja vai kuinka? Tietysti sekään ei hyvä yhdistelmä ole jos lähiopetuksessa ei ole opetettu ja opittu perusasioita teoriassa niin niiden opettelu harjoittelussa ei ole optimaalinen tilanne.
jos työharjoitteluun menevä ei osaa mitään, se on vain taakkana firmalle. Suomessa kuvitellaan että joka firmassa on joku henkilökohtainen opettaja joka on 100% kiinni siinä oppilaan tekemisessä ohjaamassa ja siten opetus voidaan ulkoistaa yrityksille, se ei vaan oikein ole tätä päivää. Moni paikallinen firma mikä vielä n. 10 vuotta sitten otti työssäoppijoita, ei ota niitä enää koska ei ole aikaa lähteä perusteista liikkeelle ja pahimmassa tapauksessa laitteet hajoaa kun niitä ei osata käyttää.
 
Euro on ajatuksen tasolla hieno valuutta, mutta pieleen menee siinä kohtaa kun erilaisissa taloustilanteissa ja erilaista työmarkkina- sekä veropolitiikkaa harjoittavat maat ottavat kiinteän kurssin yhteisvaluutan käyttöönsä. Hyötyjinä ovat ne maat, jossa työmarkkinat ovat vapaammat ja verotus kevyempää, jolloin pääoma ja investoinnit löytävät maahan ja ihmisten ostovoima on korkea.

Sitten on Suomi, jossa työmarkkinat eivät jousta ja verotus on maailman korkein. Investoinnit eivät kannata, oma kansa ostaa mielummin keski-Euroopan verkkokaupoista kuin Suomesta, palvelut ovat kalliita kovan verotuksen ja työvoimakustannuksen takia yms. Ajatusleikkiä voisi jatkaa loputtomiin dynaamisiin vaikutuksiin.

Nämä ovat molemmat esimerkit itse itseään ruokkivia kierrepalloja. Ainoa keino on leikata julkisia menoja ja keventää verotusta radikaalisti. Sen voisi vielä tehdä itse. Myöhemmin saatamme nähdä sen vaihtoehdon, jossa verotusta ei kevennetä, mutta julkiset menot karsitaan minimiin eikä se ole meidän omasta tahdosta.
Ei Siomen verotus ole maailman kovinta. OECD maista Tanskassa on korkein
 
Muuten hyvä, mutta jätit arvoitukseksi sen, mitä Eurossa eläminen vaatii, ja onko se syy, vai seuraus.
Valuuttamme arvo ja yleinen korkotaso määräytyvät käytännössä Keski-Eurooppalaisten (erityisesti Saksan) kilpailukyvyn mukaan, ei omamme. Se tarkoittaa että meidän tulee olla vähintään yhtä kilpailukykyisiä kuin Saksa että emme jää koko ajan jälkeen. Tämä on meille varsin hankalaa, koska logistisesti Suomi on saari kaukana markkinoista ja lisäksi talvi ja suuret etäisyydet nostavat elinkustannuksia.

Euroon liittyminen olisi vaatinut samalla massiivisen työreformin, koska palkankorotuskierrosten seurauksia ei pysty enää neutraloimaan valuuttakurssin kautta. Mitään työreformia ei tehty vaan yritettiin pitää työllisyys korkealla lainarahalla, mutta kohta sekin tie on loppuunkuljettu.

Kiinteä valuuttakurssi, korkea työllisyys, vahvat ammattiliitot, valitse kaksi. Ja Suomi yritti valita kaikki kolme karuin seurauksin.
 
Julkinen sektori bkt:hen on minusta parempi mittari kuin vaikeasti mitattava kokonaisveroaste. Suomi on siinä ykkönen.
Korjasin tuossa väärän väitteen. Lisäksi Tanskassa on korkeamman veroasteen lisäksi korkeampi ostovoima, mikö on päinvastainen sisäisen devalvaation kanssa. Bruttokanssntuote siellä on korkeampi ja mainitsemasi suhde täten alle EU:n keskiverron. Luonnonvaratkaan ei selitä eroa, sijainti toki parempi.

Suomen taloudella menee huonosti, sitä ei selitä kokonaisveroaste.
 
Myöhemmin saatamme nähdä sen vaihtoehdon, jossa verotusta ei kevennetä, mutta julkiset menot karsitaan minimiin eikä se ole meidän omasta tahdosta.
Olisiko tämä loppujen lopuksi niin paha asia? En usko, että yksikään hallituskokoonpano Suomessa pystyy tekemään tarvittavia uudistuksia talouden tasapainottamiseksi. Kreikka pakotettiin tekemään massiiviset leikkaukset, ja siellä on nyt ylijäämäinen budjetti sekä työttömyys laskussa.
 
Olisiko tämä loppujen lopuksi niin paha asia? En usko, että yksikään hallituskokoonpano Suomessa pystyy tekemään tarvittavia uudistuksia talouden tasapainottamiseksi. Kreikka pakotettiin tekemään massiiviset leikkaukset, ja siellä on nyt ylijäämäinen budjetti sekä työttömyys laskussa.
Maastamuutto voi olla uhka tuossa vaiheessa. Ruotsiin on helppo muuttaa.
 
Suomen taloudella menee huonosti, sitä ei selitä kokonaisveroaste.

Ei kokonaan, mutta kyllä se osatekijä on vaikuttaen sisäiseen kulutukseen.

Korkealla veroasteella pidetään vaurastuminen alhaisena jakaen mahdollisimman monelle samaa kurjuutta. Kulutukselle tuo tekee hallaa.
 
Maastamuutto voi olla uhka tuossa vaiheessa. Ruotsiin on helppo muuttaa.
Väittäisin että kaikkien näiden maahanmuuttaneiden tuettavien maastamuutto on mahdollisuus eikä niinkään uhka. Emme tarvitse yhtään tuettavaa enempää nyt eikä jatkossakaan. Itse olisin tyytyväinen myös niiden maastamuuttoon jotka on tästä erimieltä.
 
jos työharjoitteluun menevä ei osaa mitään, se on vain taakkana firmalle. Suomessa kuvitellaan että joka firmassa on joku henkilökohtainen opettaja joka on 100% kiinni siinä oppilaan tekemisessä ohjaamassa ja siten opetus voidaan ulkoistaa yrityksille, se ei vaan oikein ole tätä päivää. Moni paikallinen firma mikä vielä n. 10 vuotta sitten otti työssäoppijoita, ei ota niitä enää koska ei ole aikaa lähteä perusteista liikkeelle ja pahimmassa tapauksessa laitteet hajoaa kun niitä ei osata käyttää.
On se taakka ja alan perusteista lähteminen ei ole tavoite. Silti työnkuvaan liittyvistä perusteista pitää lähteä huolellisella perehdytyksellä liikkeelle.

Kouluissa pitäisi opettaa teoriaa, harjoittelussa käytäntöä ja työsuhteen alkaessa työnkuvaa riittävästi.

Nyt tuntuu että Suomen mallissa saattaa uupua nämä kaikki ihan paikasta/opettajasta/esihenkilöstä riippuen. Siitä ei ole enää kenellekään hyötyä vaan haaskataan kaikkien aikaa ja rahaa.

Työharjoittelussa sentään vielä pitäisi alkuun antaa vain katsella ja kokeilla pieniä yksittäisiä työvaiheita kerrallaan pikkusen kerrallaan lisäten. Työsuhteen perehdytysvaiheessa pitäisi riittää että neuvotaan, katotaan perään ja annetaan tehdä itse.
 
Tämä on toki uhka, mutta pysyvä muuttaminen esim. Ruotsiin edellyttää, että sieltä löytyy työpaikka. En usko että sellaisen löytäminen suomalaiselle on ihan helppoa.
Ei tarvitse Pohjoismaiden kesken. Riittää, että rekisteröityy väestötietojärjestelmään. Muihin EU-maihin muuttaessa sanomasi koskee, Pohjoismaista voit muuttaa vaikka Norjaan sikäläiselle toimeentulotuelle taikka varattomana eläkeläisenä.
 
En tiedä olisiko euroero järkevää vai ei, mutta itsekin varmaan ymmärrät euron ongelmat?

Purra huutelee koska yrittää saada persuäänestäjät aktivoitumaan. Kovasti oli vielä vähän aikaa sitten kaikenlaista yhteisvelkaa vastaan.


Miten sitten kävikään?
 
Tämä on toki uhka, mutta pysyvä muuttaminen esim. Ruotsiin edellyttää, että sieltä löytyy työpaikka. En usko että sellaisen löytäminen suomalaiselle on ihan helppoa.
Lähinnä ne oikeasti osaavat ja todennäköisesti hyvätuloiset on potentiaalisia maasta poismuuttajia. Oli se sitten oma firma viroon tai piilaakso tekkinörtille tai,... Se ei naurata jos nettoveronmaksajat katoavat suomesta.
 
Ei tarvitse Pohjoismaiden kesken. Riittää, että rekisteröityy väestötietojärjestelmään. Muihin EU-maihin muuttaessa sanomasi koskee, Pohjoismaista voit muuttaa vaikka Norjaan sikäläiselle toimeentulotuelle taikka varattomana eläkeläisenä.
Mutta haluaako kovin moni työntekijä muuttaa toiseen Pohjoismaahan toimeentulotuelle, vaikka tulisikin rajut leikkaukset? Jos työttömät muuttaisivat, niin sehän olisi ainoastaan positiivinen asia Suomen taloudelle.

Lähinnä ne oikeasti osaavat ja todennäköisesti hyvätuloiset on potentiaalisia maasta poismuuttajia. Oli se sitten oma firma viroon tai piilaakso tekkinörtille tai,... Se ei naurata jos nettoveronmaksajat katoavat suomesta.
Miksi hyvätuloiset muuttaisivat siinä tilanteessa pois Suomesta? Eikö asia ole juuri päinvastoin, että he olisivat tyytyväisiä, jos talous saataisiin tasapainoon?
 
Miksi hyvätuloiset muuttaisivat siinä tilanteessa pois Suomesta? Eikö asia ole juuri päinvastoin, että he olisivat tyytyväisiä, jos talous saataisiin tasapainoon?
Tuskin mikään muuttuu suomessa, hyvätuloisia ja rikkaita paheksutaan ja veroja nostetaan. Vasemmisto seuraavissa vaaleissa valtaan. Pääomavero ja maastamuuttovero asialistalle, kiristetään myös tuloveron progressiota.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta haluaako kovin moni työntekijä muuttaa toiseen Pohjoismaahan toimeentulotuelle, vaikka tulisikin rajut leikkaukset? Jos työttömät muuttaisivat, niin sehän olisi ainoastaan positiivinen asia Suomen taloudelle.


Miksi hyvätuloiset muuttaisivat siinä tilanteessa pois Suomesta? Eikö asia ole juuri päinvastoin, että he olisivat tyytyväisiä, jos talous saataisiin tasapainoon?
Puhe oli siitä, että veroaste ennallsan, palvelut pois. Sama veroaste, mutta joudut maksamaan terveyspalveluista, niin miksi et työskentelisi toisessa maassa? Hyvätuloisilla on ammattitaitoa, joka kelpas muuallakin.
 
On se taakka ja alan perusteista lähteminen ei ole tavoite. Silti työnkuvaan liittyvistä perusteista pitää lähteä huolellisella perehdytyksellä liikkeelle.

Kouluissa pitäisi opettaa teoriaa, harjoittelussa käytäntöä ja työsuhteen alkaessa työnkuvaa riittävästi.

Nyt tuntuu että Suomen mallissa saattaa uupua nämä kaikki ihan paikasta/opettajasta/esihenkilöstä riippuen. Siitä ei ole enää kenellekään hyötyä vaan haaskataan kaikkien aikaa ja rahaa.

Työharjoittelussa sentään vielä pitäisi alkuun antaa vain katsella ja kokeilla pieniä yksittäisiä työvaiheita kerrallaan pikkusen kerrallaan lisäten. Työsuhteen perehdytysvaiheessa pitäisi riittää että neuvotaan, katotaan perään ja annetaan tehdä itse.
Kyllä ammatilliseen koulutukseen on kuulut myös käytännön harjoitteet osaksi opetusta. Ei ykskään firma halua sellasta riesakseen kuka tietää hitsaamisen teorian ja lisäaineet, kaasut jne. muttei osaa hitsata. Tai jotain autoasentajaa kuka osaa nimetä ja tietää miten osat autossa toimii muttei osaa huoltaa tai vaihtaa niitä.

Työssäoppimisjakson aloittavan pitäisi osata tehdä jotain jotta yhteistyöstä oppilaitoksen kanssa tulisi jotenkin hedelmällinen eikä vain sellainen että firma tekee tappiota jokasesta työssäoppijasta ja oppilaitos ajattelee että siellä kouluttavat kaiken. Tommonen yhteistyö loppuu aika äkkiä ja lopulta koulut on täynnä ihmisiä joilta puuttuu työssäoppimisjaksot kun ne ei kelpaa mihinkään.
 
Jos Keskusta tulee, niin emme saa päivitettyä sotealueita. Tämä hallitus taitaa siirtää sote-alueiden lukumäärän pienentämisen seuraavalle hallitukselle. Asioita, jotka oikeasti auttaisivat, ei tehdä.
Piti oikein googletella. 2015
Kiistan taustalla valta: 18 sote-aluetta olisi keskustalle jättipotti
Kiistan taustalla valta: 18 sote-aluetta olisi keskustalle jättipotti
Keskustan esittämässä mallissa puolue saisi Ylen analyysin perusteella valta-aseman puolessa Suomessa.
Sairaanhoitopiirejä oli 18.
kuva_2025-12-20_162448266.png
Nyt meillä on hyvinvointialueita 22 + Ahvenanmaa
kuva_2025-12-20_162747111.png




Asiantuntojoide määrä yle.fi 2015
kuva_2025-12-20_162608437.png

HUSin alueella, öö uudellamaalla viisi hyvinvointialuetta , sis Helsinki.
Pohjanmaalla paljon, mutta ne kielaluee, ja onhan se niin laaja-alue että jos pohjoispohjanmaat niputetaan keski pohjanmaan kanssa, niin vaikea nähdeä ideaa.
Kantahämä ja Päijäthäme, miellän että ne nyt muutenkin nipussa, niin kai tässäkin. mutta onko eduksia ?

Mutta siis jos vertaa sairaanhoitopiirejä hyvinvionti alueisiin, niin keskustalaisiksi alueiksi mieltämäni niin niissä niitä niputettu.
Lappi ja Länsipohja, Etelä ja Itä -Savo. Mutta jos ne valtaa hakisi niin Vaasa Etelä-Pohjanmaa ja Keski-Keski Pohjanmaan (-2) niputtaminen olisi lähinnä niputtanut yhteen ja RKP jäänyt marginaaliksi. No en tiedä onko tuolla niin paljon eroa.
Kymenlaakso, Etelä-Karjala, (-1) no se kai alueita mikä kartalla näyttäisi sopivan yhteen, ja varmaan se missä eri puole väreissä eroa ja niputtaminen ei varmaan Etelä-Karjalaisia kepulaisia houkuta.

Tuskin minkään liitos hyvinvointi alueen paikallis politiikkoja isosti houkuttaa liittyminen isompaan.

Mitä liitos haluilla halutaa, olisko pitkälti kyse siitä että laajennetaan ns rahoituspohjaa, ja tuskin vauraampi puolisko haluaa rahoittaa heikomman hyvinvointia, tinkimällä omasta, vaan kyse pienemmän alueen supistuksista. Meillä ei ole maakuntaveroa, mutta laskennallista rahanjakoa kuitenkin.

Vedetäänkö samalla tyylillä kuin kuntaliitokset, vähän sillee pakko vapaaehtoisesti


Uudenmaan kohdalla muistettava että uudistus tuskin olisi mennyt läpi jos aluetta ei olis pilkottu, iso lukumäätä synty siitä, mutta onko sekään nyt se syvin ongelma.
 
Kyllä ammatilliseen koulutukseen on kuulut myös käytännön harjoitteet osaksi opetusta. Ei ykskään firma halua sellasta riesakseen kuka tietää hitsaamisen teorian ja lisäaineet, kaasut jne. muttei osaa hitsata. Tai jotain autoasentajaa kuka osaa nimetä ja tietää miten osat autossa toimii muttei osaa huoltaa tai vaihtaa niitä.

Työssäoppimisjakson aloittavan pitäisi osata tehdä jotain jotta yhteistyöstä oppilaitoksen kanssa tulisi jotenkin hedelmällinen eikä vain sellainen että firma tekee tappiota jokasesta työssäoppijasta ja oppilaitos ajattelee että siellä kouluttavat kaiken. Tommonen yhteistyö loppuu aika äkkiä ja lopulta koulut on täynnä ihmisiä joilta puuttuu työssäoppimisjaksot kun ne ei kelpaa mihinkään.
Joo ei se painopiste siellä yrityksissä kokonaan voi olla, mutta se on aina sen osaamisen jatkojalostamista. Oppilaitoksissa voidaan tarjota käytännön perusteet sekä teorian perusasiat ja syventävät opinnot.

Amiksessa Toyotaa ja Peugeotia ropannut amis ei ekassa harjoittelussaan osaa tehdä huoltoja Porschelle yksin. Rasioita, kytkimiä ja moottoreita kytkenyt sähköamis ei osaa ensimmäisessä harjoittelussaan kytkeä alajakokeskusta ja monen merkkisiä taajuusmuuttajia.

Harjoittelijan ottava yritys tiedostaa tämän eikä ota harjoittelijaa pelkän ilmaisen työvoiman toivossa vaan tiedostaa että harjoittelija tulee heille opettelemaan.

Yrittäjä voi syyttää itseään jos ei löydy osaavia tekijöitä jos ei hoideta kunnolla harjoittelujaksoja, työntekijöiden perehdytyksiä eikä kunnon tukea sille työntekijälle. Työntekijöiden vaihtuvuus tulee olemaan suurta jos nuo asiat laiminlyödään.
 
Harjoittelijan ottava yritys tiedostaa tämän eikä ota harjoittelijaa pelkän ilmaisen työvoiman toivossa vaan tiedostaa että harjoittelija tulee heille opettelemaan.
Ennen tuo on ollut molemminpuoleinen hyöty. Yritys on pystynyt laskuttamaan asiakkailta oppilaan ilmaiseksi (ehkä vähän hitaammin mitä ammattilaiset) tekemät hommat ja oppilas on saanut tuossa oppia. Nyt jos oppilas sitoo yrityksen resursseja kohtuuttomasti, yritys ei tietenkään tuollaista taakkaa itselleen halua.
 
Ennen tuo on ollut molemminpuoleinen hyöty. Yritys on pystynyt laskuttamaan asiakkailta oppilaan ilmaiseksi (ehkä vähän hitaammin mitä ammattilaiset) tekemät hommat ja oppilas on saanut tuossa oppia. Nyt jos oppilas sitoo yrityksen resursseja kohtuuttomasti, yritys ei tietenkään tuollaista taakkaa itselleen halua.
Hmm, kuulostaa toimivalta kuviolta aloilla joissa ei ole hirveästi tuotteissa valmistajakohtaisia eroja. Alalla jossa opiskelijat käyttää yhtä järjestelmää koulussa kolme vuotta ja päätyy harjoitteluissa ja työelämässä käyttämään eri järjestelmää voi toimintalogiikka olla tuttu mutta kaikki muu uutta opittavaa.
 
Hmm, kuulostaa toimivalta kuviolta aloilla joissa ei ole hirveästi tuotteissa valmistajakohtaisia eroja. Alalla jossa opiskelijat käyttää yhtä järjestelmää koulussa kolme vuotta ja päätyy harjoitteluissa ja työelämässä käyttämään eri järjestelmää voi toimintalogiikka olla tuttu mutta kaikki muu uutta opittavaa.
Silti perusteet jostain auttaa oppimaan myös toisen ja yleiset kädentaidot auttaa monenlaisen uudenkin asian tekemisessä. Alumiinia on helpompi opetella hitsaamaa kun osaa hitsata mustaa rautaa, vieraaseen autoon on helpompi tehdä jakopäätyö jos on tehnyt niitä muihinkin autoihin ja näin.

Mun mielestäni ainut ongelma tossa aikasemmin olleessa mallissa oli, että opiskelijalle ei maksettu työssäoppimisesta mitään. Pitäs kyllä mun mielestäni joku korvaus saada niistä tunneista mitä on saatu laskutettua. Ei tartte olla edes TES mukainen vaan joku korvaus, ja nimenomaan laskutetuista tunneista. Osa oli viimisillä työssäoppimisjaksoilla jo ihan ammattilaisen tasolla, joten kornia oli että opiskelija teki silti ilmasta työtä.
 
Puhe oli siitä, että veroaste ennallsan, palvelut pois. Sama veroaste, mutta joudut maksamaan terveyspalveluista, niin miksi et työskentelisi toisessa maassa? Hyvätuloisilla on ammattitaitoa, joka kelpas muuallakin.
Ei se työpaikan saaminen ole välttämättä niin helppoa toisesta maasta, vaikka sitä ammattitaitoa olisikin.
 
Piti oikein googletella. 2015
Kiistan taustalla valta: 18 sote-aluetta olisi keskustalle jättipotti

Sairaanhoitopiirejä oli 18.
kuva_2025-12-20_162448266.png
Nyt meillä on hyvinvointialueita 22 + Ahvenanmaa
kuva_2025-12-20_162747111.png




Asiantuntojoide määrä yle.fi 2015
kuva_2025-12-20_162608437.png

HUSin alueella, öö uudellamaalla viisi hyvinvointialuetta , sis Helsinki.
Pohjanmaalla paljon, mutta ne kielaluee, ja onhan se niin laaja-alue että jos pohjoispohjanmaat niputetaan keski pohjanmaan kanssa, niin vaikea nähdeä ideaa.
Kantahämä ja Päijäthäme, miellän että ne nyt muutenkin nipussa, niin kai tässäkin. mutta onko eduksia ?

Mutta siis jos vertaa sairaanhoitopiirejä hyvinvionti alueisiin, niin keskustalaisiksi alueiksi mieltämäni niin niissä niitä niputettu.
Lappi ja Länsipohja, Etelä ja Itä -Savo. Mutta jos ne valtaa hakisi niin Vaasa Etelä-Pohjanmaa ja Keski-Keski Pohjanmaan (-2) niputtaminen olisi lähinnä niputtanut yhteen ja RKP jäänyt marginaaliksi. No en tiedä onko tuolla niin paljon eroa.
Kymenlaakso, Etelä-Karjala, (-1) no se kai alueita mikä kartalla näyttäisi sopivan yhteen, ja varmaan se missä eri puole väreissä eroa ja niputtaminen ei varmaan Etelä-Karjalaisia kepulaisia houkuta.

Tuskin minkään liitos hyvinvointi alueen paikallis politiikkoja isosti houkuttaa liittyminen isompaan.

Mitä liitos haluilla halutaa, olisko pitkälti kyse siitä että laajennetaan ns rahoituspohjaa, ja tuskin vauraampi puolisko haluaa rahoittaa heikomman hyvinvointia, tinkimällä omasta, vaan kyse pienemmän alueen supistuksista. Meillä ei ole maakuntaveroa, mutta laskennallista rahanjakoa kuitenkin.

Vedetäänkö samalla tyylillä kuin kuntaliitokset, vähän sillee pakko vapaaehtoisesti


Uudenmaan kohdalla muistettava että uudistus tuskin olisi mennyt läpi jos aluetta ei olis pilkottu, iso lukumäätä synty siitä, mutta onko sekään nyt se syvin ongelma.
Se vanha läänijako, suunnilleen se vanha läänijako 12+ Ahvenanmaa aluksi, tarvittaessa sitten yliopstosairaaloitten mukaa viisi.
 
THL kannatti vuonna 2015 neljää tai viittä sote-aluetta (LL):
THL katsoo, että paras vaihtoehto olisi 4-5 aluetta. Pääjohtaja Juhani Eskolan mielestä sote-alueiden määrästä päätettäessä on otettava huomioon niiden taloudellinen kantokyky ja järjestämisosaaminen.
Lääkäriliitto viittä:
Lääkäriliitto kannattaa ensisijaisesti viittä sote-aluetta. Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtajan Heikki Pärnäsen mielestä se olisi terveydenhuollon kokonaisuuden näkökulmasta paras vaihtoehto.
 
Ei se työpaikan saaminen ole välttämättä niin helppoa toisesta maasta, vaikka sitä ammattitaitoa olisikin.
Se oli silti monelle ns. pakkorako ja viimeinen oljenkorsi josta piti lähteä sokeasti ottamaan selvää mm. Amerikkaan ja Ruotsiin.

Ehkä se on tämä internet mikä ihmisiä passivoi tässäkin asiassa; hullukaan ei enää lähde yrittämään ellei se työpaikka Ruotsista ole plakkarissa ennen lähtöä.
 
Se oli silti monelle ns. pakkorako ja viimeinen oljenkorsi josta piti lähteä sokeasti ottamaan selvää mm. Amerikkaan ja Ruotsiin.
Varmaan useimmille oli se sitten köyhä tai rikas niin maastamuutto on viimeinen asia mitä halutaan tehdä. Rikkaaat/kyvykkäät voi verotus ajaa pois ja köyhät se, että paremman elintason saisi muualla kuin suomessa tilanteessa missä sossu on ajettu alas. Kun tilanne ei ole riittävän ikävä niin purnataan mutta ei tehdä mitään asian eteen.
 
Ei Siomen verotus ole maailman kovinta. OECD maista Tanskassa on korkein
Heitin tämän suurpiirteisenä yleistyksenä, se on aivan sama onko maailman sadoista maista Suomessa veroaste korkein tai vaikkapa viidenneksi korkein. Se ei muuta mitään, kun katsotaan kokonaisuutta, jossa verotus on vain yksi iso tekijä. Globaali markkinatalous on kuitenkin se tosiasia, missä elämme. Tanskassa voi olla korkein veroaste, mutta kuten aiemmin mainittiin, Tanskalla menee hyvin ja kasvu on aivan erilaista kuin meillä. Siihen vaikuttaa monet asiat, keskeinen logistinen sijainti tai vaikkapa etäisyys Venäjästä, talouspolitiikka yleisesti, energia yms. Nalle Wahlroos on muutamissa haastatteluissa todennut, että Suomessa on paperilla varsin kilpailukykyinen yritysverotus, mutta silti monissa muissa Euroopan maissa yritykset maksavat huomattavasti kevyempää verotusta. Osin johtuu yritystuista tai verosubventioista, mutta osin erilaisista yritysmyodoista, jotka eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Suomessakin yksi suurimpia yritystukia on energian verotuki energiaintensiiviselle teollisuudelle, jota ilman Suomessa olisi sammutettu viimeisetkin paperikoneet ja teräsmiilut. Mutta yritystuki on yritystuki ja sen tarkoitus on vain koittaa kompensoida liian raskasta verotusta. Eli verotusta keventämällä ei tarvittaisi mitään yritystukipelleilyjä. Aivan samalla tavalla matalapalkka-aloillakin käteen voisi hyvinkin jäädä enemmän, jos valtion ei tarvitsisi tukea matalapalkka-aloilla työskenteleviä. Jokainen veroluokka mitä korotetaan, heikentää käytännössä aina ostovoimaa.

Nosta tuloveroa, niin ostovoima laskee ja suorien vaikutusten lisäksi dynaamiset vaikutukset ulottuvat lopputuotteiden ja -palveluiden hintoihin. Työntekijöiden bruttopalkkaa korotetaan yleiskorotuksin tuloveron korotuksen ja inflaation myötä, jotta nettona jäisi enemmän käteen. Energiasektorin palkkojen nousu menee tuotantokustannuksen kautta sähkön ja polttoaineiden hintaan. Kalliimpi sähkö menee yhdessä lihanleikkaajan palkankorotuksen kanssa jauhelihan tuotantohintaan. Kalliimpi polttoaineen hinta yhdessä rekkakuskin palkankorotuksen kanssa menee logistiikkapalvelutuottajan hinnastoon. Kaupan ostama kalliimpi jauheliha yhdessä kassahenkilöstön palkankorotusten kanssa näkyvät reiluna korotuksena siellä Prisman lihatiskillä hintalapussa kuluttajalle.
Tässä vain mahdollisimman yksinkertainen esimerkki tuloverotuksen vaikutuksesta ostovoimaan, mutta tuossa ketjussa on kymmenen muutakin veroa, joita varsinkin vasemmistopuolueet ovat korottamassa heti kun silmä välttää. Pointti on se, että dynaamiset vaikutukset ovat erittäin laajat ja globaalit pääoma ja työvoimamarkkinat lopulta määräävät minne päin maailmaa se raha valuu. Suomessa koitetaan lypsää hengiltä viimeisetkin rikkaat ja hyvätuloiset. Lopulta tänne jaa vain köyhiä ja tyhmiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 729
Viestejä
5 052 857
Jäsenet
80 927
Uusin jäsen
Mairouh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom