Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

Koska kysyit "kerro ihmeessä miten Windows tekee pelaamisesta helpompaa" ja pyrin vastaamaan oman mielipiteeni. Lisäksi ihan faktana tiedän että löytyy monia ihmisiä jotka ovat ostaneet vaikkapa Blizzardilta suoraan jotain ja siksi käyttävät kyseisen firman käynnistysportaalia. Moni toimii myös tottumuksen voimalla. Esim. itse käytän edelleen Winamppia musiikin toistamiseen vaikka ei todellakaan olisi tarpeen.

Olin jo aiemmin sanonut että aivan 100% varmasti vanhemmat laitteet saavat jopa uuden elämän kun niitä käyttää linuxin kanssa. Olen pahoillani jos pahoitin mielesi, se ei ollut tarkoitus vaan luulin että kun minulta kysytään jotain keskustelufoorumilla saisin myös vastata.

Olen myös ensimmäisenä valmis myöntämään että olen ollut jo pitkään (Windows 3.0 ja en muista mistä DOS versiosta) Windows käyttäjä. Sitä ennen Amiga (500) ja Basic 20 (basic käskyt) käyttäjä. Myös PS2 ja PS3.

En siis väitä tietäväni sen enempää muista käyttöjärjestelmistä mutta olen nähnyt että esim. Core 2 Q6600 (entinen koneeni) pyörii ja toimii edelleen oikein hyvin kaverillani (mitä nyt virtalähde simahti mutta asensin uuden) missä taitaa olla 4Gt muistia ja linux käytössä (ei mitään tietoa mikä versio). Nettiselaaminen, youtuben toistaminen, sähköpostit.. oikein ripeä kone.

Mutta pyydän vielä kerran anteeksi ja jätän tämän ketjun seuraamisen sitten, ei ollut tarkoitus suututtaa ketään enkä muistanut / tiennyt että tässä ketjussa ei saanut puhua Windowsista / keskustella muista kuin Linux (tietyistä?) distroista. Vika oli täysin minun koska en lukenut aloitus postausta (enkä jaksa sitä nytkään lukea).

Anteeksi pieni hermostukseni.
Kun et selvästi ymmärrä mikä Lutris on, niin yritämpä selittää niin aukeaa tämä juttu vähän paremmin.
Eli se on ohjelma mihin saat kaikkien eri palveluiden pelit yhteen käyttöliittymään + sen kautta voi asentaa vaikka windows 98 pelejä ja se sinulle ne vieläpä automaattisesti päivittää (jos haluat).
Eli kirjaudut EA, Ubisoft jne.. palveluihin ja sen jälkeen niistä palveluista ostamasi pelit ovat kaikki siinä yhdessä käyttöliittymässä valmiina asennukseen ja pelaamiseen.
Joka tarkoittaa että ei tarvitse asentaa niitä miljoonaa eri launcheri vaan saat kaikki yhdestä. Ja jos haluu niin tuo osaa tehdä noista linkit vielä Steamiinkin, että näppärästi vaikka olohuoneen sohvalta Steam big picturesta voi pelata minkä vaan alustan pelejä.

Mitä tulee mihin on tottunut, niin jos käyttistä vaihdat niin joka tapauksessa sinun pitää opetella uusia asioita ja uusia ohjelmiakin. Jos et ole valmis opettelemaan niin sitten olet naimisissa nykyisten ohjelmistojen kanssa etkä voi näin tietää onko mitään parempaa tarjolla.
Tosin jos Windowsissa jo käytät (tai muissa käyttiksissä) näitä yleisiä open source ohjelmia kuten libreofficea, keepassia, librewolffia, gimpiä jne. niin vaihto on todella helppoa järjestelmien välillä.
Esimerkiksi omalla kohdallani Haiku OS:n ja GhostBSD opettelu oli helppoa kun tutut ohjelmat linux puolelta oli noillekkin saatavilla.

Ja jos haluat hyvän open source vaihtoehdon Winampille niin QMMP vaan asentelemaan. Löytyy kaikille mahdollisille käyttiksille ;)

SItten miksi hermostuin on tuo Windows käyttäjien asenne jatkuvasti että et voi muka sitä ja tätä tehdä linuxissa vaikka se on ihan täyttä valetta 99% ajasta. Ja kun huomaa heti että kyseinen henkilö ei ole koskaan koskenutkaan kyseiseen järjestelmään, kun muuten tietäisi kyllä hommat ja pelaamiset onnistuu ilman Windowsiakin hienosti.
Toki et välttämättä voi käyttää samoja ohjelmia mihin olet tottunut, mutta kumminkin asiat saat kyllä tehtyä mutta joudut opettelamaan uutta ja se usein onkin ihmisillä se ongelma. Uutta ei voida opetella vaikka se vois jatkossa helpottaa asioita ja ehkäpä jopa lompakkokin kiittäis.

Mieti vaikka kuinka paljon helpottaa elämää kun järjestelmä ei taistele sinua vastaan vaan se tekee niin kuin sinä haluat eikä silloin kun se haluaa. Ei ajureiden asentelua, kaikki ohjelmat asennetaan ja päivitetään samasta paikasta eikä ohjelmia siis päivitetä windows tyyliin niistä itsessään usein käynnistyksen yhteydessä (toki windowsissa on winget jolla saa osittain tehtyä saman). Ei tule mainoksia ruudulle että tilaa GamePass tai Microsoft 365. Järjestelmä ei pidä sinua panttivankina (TPM, Secureboot, Bitlocker ja MS-tili yhdistelmällä) eli kukaan ei voi sinua yks kaks estää pääsemästä koneellesi ja tiedostoihisi käsiksi (tämä on todellisuutta WIndows 11 24H2 eteenpäin).

Mutta tämä nyt loppuu tähän. Kun en halunnut alunperinkään lähteä tähän windows vs linux väittelyyn kuten @kobedih tuossa sanoi se ei ole tämän topicin aihe.

Tämäpä itseäkin häiritsee tässä keskustelussa. Antaa ihmisten käyttää mitä käyttistä haluavatkin käyttää.
Tuota win11 "vihaa" on kyllä muutenkin nykyään havaittavissa tekniikkavideoissa ja eikä se kuulu tähän ketjuun.

Hyvää SER testaamista! Keep going!

Se Windows 11 vihasta että se on sen kyllä ihan ansainnut typerillä pakotuksilla tuputuksillaan.
Ja olet oikeassa ettei Windows vs Linux keskustelu tähän kuulu, mutta minun oli pakko puuttua virheellisiin Windows käyttäjän väitteisiin ja se meni vähän tunteisiin.

Viimeksi muokattu:
Ei tule mainoksia ruudulle että tilaa GamePass tai Microsoft 365. Järjestelmä ei pidä sinua panttivankina (TPM, Secureboot, Bitlocker ja MS-tili yhdistelmällä) eli kukaan ei voi sinua yks kaks estää pääsemästä koneellesi ja tiedostoihisi käsiksi (tämä on todellisuutta WIndows 11 24H2 eteenpäin).
MS-tiliä ei tartte tehdä vieläkään

Edit. Nyt loppu mun osalta.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 657
Jäsenet
78 857
Uusin jäsen
apezuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom