Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Näin mä sen olen kans ymmärtänyt, että ihmiskeho ilmoittaa proteiinin puutteesta näläntunteella. Jos sitä nälkää korjaa kekseillä, paahtoleivällä, banaanilla jne välipalahiilareilla niin sitä voi vähän siirtää, mutta se palaa taas piakkoin. Kunnes sitten saat sen proteiiniannoksen jotain kautta, niin se vie oikeasti sen kropan aiheuttaman nälän tunteen - ei pelkästään aivojen/mielitekojen/insuliinipiikkien 'näläntunnetta'.

Eli ehdottomasti päivä käyntiin jollain ~30g protskua sisältävällä aamupalalla niin pakka kestää lounaaseen asti ja taas priorisoi protskua lounaalla jne.. Sinne 1.7g/2g per painokilo on ihan hyvä tähdätä ja ainakin itellä toimii ihan kaikkeen - painonhallinnasta, napostelun hallintaan ja salitulosten kehitykseen.
Onko minulla sitten aina sopivasti proteiinia, koska minulla on erittäin harvoin nälkä?

Nyt maastavedon sarjat 120x8 140x6 150x6 ja 160x3. Tajusin kokeilla ristiotetta mikä auttoi merkittävästi otteen pitävyyden kanssa, vielä ei tarvitse remmejä. Kyykyissä pitää vielä venytellä ja kokeilla eri juttuja, hack squat 50gh lisäpainolla nousi kyllä alhaalta asti mutta lähinnä päkijöiden varassa, penkissä toinen olkapää juimi niin siirryin vinopenkkiin, pidempää sarjaa 60-70kg painoilla lähinnä. Leuanvedossa joskus on mennyt 20 vetoa kapealla vastaotteella mutta lisääntyneellä painolla ja leveällä myötäotteella jää nyt puoleen siitä kun puhtaasti tekee sarjaa.

Viimeksi muokattu:
Onko porukka käyttänyt mitä kenkiä salilla yleensä? Nyt käyttänyt normi sisäpelikenkiä, mutta alkavat sen verran lahoamaan että parempi katsoa uusia. Sisäpelikengissä hyvänäpuolena on ollut se, että näillä on hyvä kävellä matolla ja muissa lämmittelyvehkeissä, siinä missä kyykkykengät jalassa tuo kävely ei ole mitenkään järin mukavaa. Kyykkykengät löytyy, mutta näitä tulee käytettyä vain kyykätessä ja prässissä ja maastavedon aina tehnyt sukkasiltaan.

Onko porukka käyttänyt mitä kenkiä salilla yleensä? Nyt käyttänyt normi sisäpelikenkiä, mutta alkavat sen verran lahoamaan että parempi katsoa uusia. Sisäpelikengissä hyvänäpuolena on ollut se, että näillä on hyvä kävellä matolla ja muissa lämmittelyvehkeissä, siinä missä kyykkykengät jalassa tuo kävely ei ole mitenkään järin mukavaa. Kyykkykengät löytyy, mutta näitä tulee käytettyä vain kyykätessä ja prässissä ja maastavedon aina tehnyt sukkasiltaan.
Ohutpohjaisia paini / nyrkkeilytossuja. Itse en tee kyykkykengillä yhtään mitään.

Itse ostin Lidlistä parin kympin "paljasjalkakengät". Mieluiten tekisin sukkasillaan tai vaikka avojaloin jotain maastavetoa, mutta salin säännöt kieltää. Tai siis vaatii että asialliset sisäjalkineen pitää olla.

Nuo on olleet hyvä kompromissi.

Luultavasti kaikki jalkaa sopivat paljasjalkakengät toimii suunnilleen yhtä hyvin.

Joskus alle parikymppisenä kokeilin jotain normilenkkikenkiä salilla. Niillä ei saanut mitään tuntumaa lattiaan kun maastavetoa teki tai kyykkäsi ja tuntui kuin jonkun kumipallojen päällä yrittäisi rautaa kiskoa ja ne heiluikin vähän joka suuntaan.

Prismasta nää Cirafin jumppatossut muutamalla egellä sit iljettäville sukkamiehille ja -naisille:

1774416068288.png

A7 Soul Sumo Slippersejä itte käyttänyt (ku jumppatossujen nahkapohja menee äkkiä liukkaaks, SSS:ien kumipohja ei), sit löytyy matalat Converset (penkkipäivä ja yleensä myös vetopäivä niin tulee vedettyä sentin ylempänä seisoen vs. tositilanteessa sitten tossut alle), Adidaksen Powerlift 3.1, Inov8 Fastlift 360, Nike Savaleos ja Reebok Legacy Lifter Flexweave CJ Cummings joista tää viimeksi mainittu on ihan ykköskenkä kyykkypäivälle. Oon mä kaikkia muitakin Adduja testannut ja Asics Matflex-painitossujakin käyttänyt (repes ompeleet parissa viikossa ja takuuparistakin heti ekassa treenissä, vaikka Intersport ompelututti jossain ne hajonneet uusiksi... 69 € kengät siis paketin lähetetarrojen mukaan lähetettiin Espooseen ja Espoosta ne tuli takas paikalliseen Intersportiin ommeltuina ja paskoi heti...), mutta noi nyt jääneet kaappiin/käyttöön.

Vuosia olin ihan tavallisilla kengillä, mutta sitten ostin tarjouksesta Niken Metcon salikengät.
Vähän korkeampi kanta, ei kuitenkaan niin jäykät kuin painonnostokengät, niin on ihan hyvät juoksumatollekin.

Todella hyvät varsinkin omille mittasuhteille, teki hyvää jalkaprässissä kun tuli vähän korkoa kantapäälle

Kengät riippuvat siitä mitä salilla kulloinkin teen. Treenikassissa kulkee kahdet kengät mukana ja vaihdan kenkiä tarvittaessa kesken treenin.

Kyykkyissä käytän painonnostokenkiä (Adidas Power Perfect II). Samoin jos joskus painonnostoliikkeitä teen niin käytän noita. Maastavedot teen ilman kenkiä sukkasiltaan. Yleiset lämmittelyjumpat ja muut liikkeet (penkki, leuat ym.) teen sitten perus sisäliikuntakengillä.

Yleensä teen kyykyn tai maastavedon alkuun ja sitten joko vaihdan kyykkykengät pois tai laitan maven jälkeen tavalliset kengät jalkaan. Painonnostokengät eivät ole parhaat mahdolliset jumppaliikkeisiin ja kengät kestävät myös huomattavasti pidempään.

Vuosia olin ihan tavallisilla kengillä, mutta sitten ostin tarjouksesta Niken Metcon salikengät.
Vähän korkeampi kanta, ei kuitenkaan niin jäykät kuin painonnostokengät, niin on ihan hyvät juoksumatollekin.

Todella hyvät varsinkin omille mittasuhteille, teki hyvää jalkaprässissä kun tuli vähän korkoa kantapäälle
Nuo Niket vaikuttaisi ihan sopivilta tämmöiseen yleiskäyttöön salille. Pitää käydä noita ihmettelemässä jos sattuu jossain lähiliikkeessä olemaan.
Kengät riippuvat siitä mitä salilla kulloinkin teen. Treenikassissa kulkee kahdet kengät mukana ja vaihdan kenkiä tarvittaessa kesken treenin.

Kyykkyissä käytän painonnostokenkiä (Adidas Power Perfect II). Samoin jos joskus painonnostoliikkeitä teen niin käytän noita. Maastavedot teen ilman kenkiä sukkasiltaan. Yleiset lämmittelyjumpat ja muut liikkeet (penkki, leuat ym.) teen sitten perus sisäliikuntakengillä.

Yleensä teen kyykyn tai maastavedon alkuun ja sitten joko vaihdan kyykkykengät pois tai laitan maven jälkeen tavalliset kengät jalkaan. Painonnostokengät eivät ole parhaat mahdolliset jumppaliikkeisiin ja kengät kestävät myös huomattavasti pidempään.
Samalla tavalla tulee itse tehtyä ja nyt kassissa kulkee kahdet kengät juurikin ja sen vielä jaksaa kantaa. 3 kengät menisi jo liian varusteurheiluksi ja alkaisi kassikin painamaan, kun tulee jalan mentyä salille. Itselläkin kyykkykengät on jotkut Adidakset 25mm korolla ja nämä on vähän kömpelöt alkulämmittelyissä, niin tulee käytettyä sisäpelikenkiä alkuun.

Liikku-salilla on aika vapaat säännöt kait, niin sukkasillaan monet kulkee. Itsellä yleensä jalassa jotkut lenkkarit joita en käytä ulkona, voisi kai johonkin soveltuvampaan satsata jos viitsisi käydä kaupassa.

Tänään heräteajatuksena oli kokeilla 6000m concept2 soutua kylmiltään (yhden yli 20 min intervalliharjoituksen olen soutulaitteella tehnyt, muuten en muuta kun parit lämmöt koskaan), mutta selkeästi fysiikka tai tekniikka petti. :D reilu 5000m 22 minuuttiin, mutta sitten tuntui akuutisti että tämä oli tässä.

Netflixiä tms. vaan soutulaitteen telineeseen ja hyvää leffaa pyöriin niin 10 k ei tunnu missään. Tykkään tehdä palauttavia 10 k soutuja n. 50 minaan jos kattoo jonku jakson sarjasta x tai sit jos leffa niin 20 k tjsp. :D Jos kovempaa ns. tosissaan vetää niin ekat muutama kilsa on se pahin, kyllä siihen sit tottuu. Täysiä paskin matka on ylivoimaisesti 500 m.

Lataa se ErgData -äppi (C2:n) niin voit siitä tehdä tunnaria ja osallistua eventteihin tai soudella rankingiin ja kisamatkoja jne. ja RowingFinn on hyvä TikTokki- ym. kanava vinkkeineen. Suurin virhe on se, että luulee et vaan vastus 10 on koville jätkille ja lisäksi mummotki vetää salilla aina sillä kybällä. Pitkät matkathan ja/eli pk:t soudetaan ilma-aukot hyvin auki jne... Mäkin aina ennen salilla katoin et "haa joku nössö soutanu femmalla" ja laitoin kympille kunnes tajusin homman juonen :D Nyt pari vuotta opiskellut voimantuottokäyrään saamaan oikeanlaista graafia eli paraabelia pitäis aina tulla - välillä voimanosteloista ja juoksuista johtuen vaikeeta jos väsy.

Autotallistahan löytyy toki oma Conceptin RowErggi ja suosittelen hommaamaan jos on löysää rahaa. Ihan eri omalla huolletulla / putsatulla vedellä ku salilla likaisella radalla/rullilla tai paskoilla ketjuilla/kuminauhoilla jne... SkiErg pitäs kans hommata himaan mut ei oikein kotisalille enää mahtus.

Soutu on hieno laji.

Viimeksi muokattu:
Hauska on muuten ollut huomata oma evoluutio tässä kenkä/sukka -asiassa.

Olin pitkään sitä kansanosaa, joka meni salilla sukat jalassa ja tällöin tämä tuntui aina täysin 100% normaalilta ja itsestäänselvältä.

Nyt olen muutaman vuoden käynyt salilla, jossa kaikilla on kengät minä mukaanlukien ja tämän myötä on alkanut tuntumaan aivan absurdilta olla laittamatta kenkiä salilla :D

Ei se sukkailu minua varsinaisesti ällötä mutta vähän ehkä pidän sitä likaisena. Että hyh pitääkö niitä hikisukkia nyt täällä heilutella menemään. Isot körmyt siellä salilla juoksee sukkasillaan vähän niinkuin joku taapero leikkialueella jarrusukat jalassa. Noh ehkä tämä sali onkin vähän niinkuin aikuisten leikkialue. Mutta tällainen sivuhuomio. Jatkakaa.

A7 Soul Sumo Slippersejä itte käyttänyt (ku jumppatossujen nahkapohja menee äkkiä liukkaaks, SSS:ien kumipohja ei), sit löytyy matalat Converset (penkkipäivä ja yleensä myös vetopäivä niin tulee vedettyä sentin ylempänä seisoen vs. tositilanteessa sitten tossut alle)

Itsellä ainakin maastavedossa ne ensimmäiset millit ja sentit on raskaimmat. Paksupohjaiset kengät, niin ei nouse sama rautamäärä ainakaan minulla. Avojaloin olisi varmaan optimi siltä kannalta.

Tosin ei sillä taida olla itselläkään mitään merkitystä meneekö sarja vaikka 5 tai 10 kiloa isommilla tai pienemmillä raudoilla, kun ne raudat on muutenkin sellaiset sillä määrällä ei pärjäisi edes piirikunnallisissa kisoissa. Tai ehkä naisten sarjassa.

Tietenkin jos tosissaan harrastaa voimanostoa kilpailumielessä tai ennätyksiään pyrkii rikkomaan, niin silloin joka millimetri ja kilo on tärkeitä. Taitaa olla tarkkaan voimanostossa säännöissä säädelty se kuinka paljon tangokin saa taipua. Luultavasti tuloksiin vaikuttaisi paljon jos tanko saisi taipua vaikka 5 cm enemmän vaikka 250 kilon painoilla. Silloin saisi helpommalla sen ensimmäisen viisi senttiä tavallaan nostettua.

Statistiikka

Viestiketjuista
303 647
Jäsenet
82 397
Uusin jäsen
Vuoristo ruoste

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom