miltä ääni kuulostaa kuulokkeilla alan uskomaan että tietyt kuullokkeet sopivat toisille vain paremmin kun toiselle. Välillä tulee meinaa ihmetyksiä miten joku voi pitää tota kuuloketta hyvänä.
Minun kuplaani Sonar GG on ehdoton tai HRTF tiedostojen käyttäminen pelaamisessa. Näistä ei juuri ole mitään keskustelua ja kuulen enemmän miten paska sonar gg on. Minulle se on nautinnon edyllytys. Ja omalla mieltymyksellä on vain merkitytä.
En koskaan milllään kuulokkeella ole saanut toimivaa tilaääntä suoraan boxista headpone tilasta, enkä ole missään ennen kuullutkaan, että se olisi jotain tilaääneen liittyvääkään. Tekoäly kyllä tätä teoriaa myös tarjoaa, kun hain väittämälle tukea kun en puolla uskomusta.
Kun otan HRTF tiedoston käyttöön linuxilla huomaan aivan selvä eron normaaliin.
kun otan sonar GG käyttöön ja säädän asetukset minttiin on ääni maailma mahtava.
Uskon että ihmisille "tilaääni" kokemuksena eroaa.
Minulle tilaääni on sitä kun sotapelissä lentokone lentää yli aistin sen luonnollisen etäisyyden ja loittonemisen. Eli kaiken maailman liikkeet asettuu 3d ympäristössä oikeille paikoille. Pelaaminen on vahvasti mukaansa tempaavaa. Sonar GG tuotti minulle tämän elämyksen ensimmäisenä ja se sama on jatkunut linuxilla HRTF tiedostoilla. Mulla meni leuka maahan ja kattoin näyttöä hölmönä ai näinkö äänet voi toimia kun osuu sweetpottiin.
esim itselleni sopiva hrtf tiedosto ei ole aina sama jos käytössä on eri kuuloke. Turtle beach käytän waves tiedostoa (johtuukohan siitä että on myös tuotteen mukana, mutta, jos käyttää suoraan se on aivan hirveää kuraa verrattuna itse asetettuna tiedostolla)
Logitechin lippulaivan kanssa tiedoston nimessä esiintyy steelseries gg 6 niminen tiedosto on pätevä.
Arctic novalle en ole jaksanut testailla vielä hrtf tiedostoa tarkemmin. Tai ei ole tullut tiettyä tiedostoa jonka asettaisin. Sonar GG windowsissa on kuitenkin valinta.
hyväksyn teorian jollekin riittää "headphone" asetus ja jumalmoodi tilaääni on saavutettu, mutta minulle se ei ole koskaan "vielä" toiminut. Ja siten todella vaikea uskoa että se voi toimia leuka maahan kokemukseen.
7.1 tai monen ajurin kuulokkeet on ajatuksena hyvä aivan kuin kaiuttimissakin. Pieneen tilaa ei vaan mahdu montaakaan yleisesti vaadittua 40mm ajuria. Siten ovat paljon pienempiä. Useampi ajuri voinee soittaa eri taajuuksia samaan aikaan voisi olettaa.
Mun turtleissa on jopa 60mm ajurit. 60m on loistava bassolle mutta korkeille ei kuulemma ole. siksi siinä ajurissa on toinen ajuri diskantille turtle beach on pantentoinut käyttämänsä dual drive 'teknoloozia'
60mm on valtava verrattuna yleiseen 40mm. Basson tuntee aivan eri tavalla kun muilla kuulokkeilla.