Kysymyksiä & Vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Motarilla asfaltin päällystystyöt. Jäävätkö työporukka työpäivän päätteeksi lähistölle yöpymään vai ajellaanko kotiapäin?

Taitaa olla nykyään jo vähenemään päin, mutta näin äkkiä ainakin Mersulla, Bemarilla, Volvolla, PSA:lla ja muistelen jossain japsissakin noihin törmänneeni. Mitsu?

Psa:lla erillinen käsijarrurumpu taisi loppua kun siirryttiin 406 -> 407. Rakenteena yksinkertaisempi kun käsijarru käyttää levyä (jos takana levyt)

Ei muuten meidän Riossa ainakaan ole.
Teillä varmaankin paremmin varusteltu, sisarella on kait -17 mallinen rio lx niin siinä on rummut. Halvemman pään autoissa kun tuntuu olevan aika paljon hajontaa et mitä osia on laitettu saman mallin sisälläkin. Toki omat kokemukset pyörii vain audi, toyota, ford, kia ympärillä mitä pääasiassa tutuilla on.

Ja saman merkin samassa mallissa saattaa olla hajontaa, yariksessa on sekä levyä, että rumpua.

Motarilla asfaltin päällystystyöt. Jäävätkö työporukka työpäivän päätteeksi lähistölle yöpymään vai ajellaanko kotiapäin?
Varmaan riippuu kotimatkan pituudesta ja siitä onko työnantajalla tarjota majoitusta.

Viimeksi muokattu:
Mikä on hyvä akkumerkki nykyään? Pariin autoon olen ostanut Bilteman akkuja ja ne ovat olleet ihan ok, mutta muutkin kävis. Auto on W208 CLK ja akun koko 353x175x190mm.

Itse olen miettinyt Motonetistä Exide akkua, 100 Ah / 900 A hintaan 169e. Halvempiakin on, mutta en tiedä jaksaako vaivautua. Toisaalta laittamalla hieman lisää saisi AGM-akun, onko ne paljon parempia?
Itse valitsisisin bilteman agm. Niistä ei oo pahaa sanottavaa ja hinta aina ihan ok.

Jarrulevyistä ja paloista - kuinka tavallista on, että jarrulevyt kestävät useamman jarrupalasarjan? Ja tehdäänkö levyistä tarkoituksella kulutusvaraltaan ohuita, jotta ne täytyisi aina kun palatkin, vai onko pienelle kulutusvaralle jotakin järkiperusteita?

Omien levyjen spekseissä on kulutusvaraa yhteensä 2 mm (tai 1 mm per puoli). Levyn reunassa on jo kynnystä havaittavissa (silmämääräisesti, ei ole työntömittaa), vaikka paloissa on vielä vaikka kuinka paljon jäljellä. En mitenkään näe, että niillä levyillä voisi laillisesti ajella useamman palasarjan verran.

Jarrulevyistä ja paloista - kuinka tavallista on, että jarrulevyt kestävät useamman jarrupalasarjan? Ja tehdäänkö levyistä tarkoituksella kulutusvaraltaan ohuita, jotta ne täytyisi aina kun palatkin, vai onko pienelle kulutusvaralle jotakin järkiperusteita?

Omien levyjen spekseissä on kulutusvaraa yhteensä 2 mm (tai 1 mm per puoli). Levyn reunassa on jo kynnystä havaittavissa (silmämääräisesti, ei ole työntömittaa), vaikka paloissa on vielä vaikka kuinka paljon jäljellä. En mitenkään näe, että niillä levyillä voisi laillisesti ajella useamman palasarjan verran.

Järjestään minulla on ollut niin, että paloja vaihdellaan ja levy vasta kun on ruokoton tai katsuri niin sanoo. Toki rouvan autoon olen vaihtanut ennakoivasti kun näyttää aiheelliseöta.

Ainoa heti selvä selitys löytyy painosta. Paljon pyörivää jousittamatonta massaa=ei hyvä. Mutta ei niiden kyllä ehjinä pitäisi ihan tuosta vain kulua. Jos kuluvat ripeästi, tarkista etteivät laahaa ja toki oma ajotyyli.

Omassa käytössä levyt on kestänyt 2-3 sarjaa paloja. Joskus jo kerralla jos alkaa ravistamaan eli levyt menneet käyräksi (silloin en sen merkkisiä levyjä ole enää edes ostanut). En ole koskaan kyllä mitannut, mut jos pinta menee rosoiseksi, käyräksi jne nii vaihdan levytkin kun halpoja (25-50e) ovat. Mitä pehmeämmästä materiaalista levyt on tehty sen nopeammin ne myös kuluvat eli usein ns oudommat puoli-ilmaiset merkit.

Zimmermanneja olen viimmeiset 10v käyttänyt, tuntuvat kestävät paremmin ja pölyttävät vanteita vähemmän kuin esim brembot. Palat tuntuu kestävän pari vuotta eli n. 40-50tkm ja levyt 130-150tkm (edessä, takana levyt kestää pidempää). Nämä tosin vain omat mielipiteet.

Katsastaja sit viimmeistään sanoo et pitäs vaihtaa.

Ainoa heti selvä selitys löytyy painosta. Paljon pyörivää jousittamatonta massaa=ei hyvä. Mutta ei niiden kyllä ehjinä pitäisi ihan tuosta vain kulua.
Jos kuluvat ripeästi, tarkista etteivät laahaa ja toki oma ajotyyli.

Lähinnä mietin, että palojen luulisi kuluvan selvästi nopeammin kuin levyjen. Toki vanhojen partojen mukaan niin joskus olikin ja kaikki on mennyt pieleen sen jälkeen, kun jarrupaloissa ei enää ole saanut käyttää asbestia.

Ei ne nyt mitenkään erityisen nopeasti ole kuluneet, suunnilleen 19 tkm ajeltu nyt noilla ja varmaan reippaasti vielä edessä. Ja en tosiaan ole mittaillut, lähinnä vilkaissut joskus (eli paloja edellisessä renkaanvaihdossa viimeksi ja levyn nyt näkee vanteen läpi, edellisen kerran katsoin viikonloppuna).

Liekö jarrutustavalla merkitystä tuohon levyjen vs. palojen kulumaan? Olen traditionaalisesti tavannut jarrutella hyvin kevyesti, mutta tultuani tietoiseksi sen haitoista olen viime vuosina pyrkinyt jarruttelemaan vähän reippaammin taustapeilissä näkyvän tilanteen salliessa sen sijaan että rullaan 50 metriä punaisiin liikennevaloihin vain 100 g jarrupolkimella.

Omassa käytössä levyt on kestänyt 2-3 sarjaa paloja. Joskus jo kerralla jos alkaa ravistamaan eli levyt menneet käyräksi (silloin en sen merkkisiä levyjä ole enää edes ostanut). En ole koskaan kyllä mitannut, mut jos pinta menee rosoiseksi, käyräksi jne nii vaihdan levytkin kun halpoja (25-50e) ovat. Mitä pehmeämmästä materiaalista levyt on tehty sen nopeammin ne myös kuluvat eli usein ns oudommat puoli-ilmaiset merkit.

Zimmermanneja olen viimmeiset 10v käyttänyt, tuntuvat kestävät paremmin ja pölyttävät vanteita vähemmän kuin esim brembot. Palat tuntuu kestävän pari vuotta eli n. 40-50tkm ja levyt 130-150tkm (edessä, takana levyt kestää pidempää). Nämä tosin vain omat mielipiteet.

Katsastaja sit viimmeistään sanoo et pitäs vaihtaa.

Heh, Bremboa on sekä levyt että palat. Ja sitä perus-OEM:ia, ei firman rataportfoliota.

Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietin, että palojen luulisi kuluvan selvästi nopeammin kuin levyjen. Toki vanhojen partojen mukaan niin joskus olikin ja kaikki on mennyt pieleen sen jälkeen, kun jarrupaloissa ei enää ole saanut käyttää asbestia.
Aikoinaan 90luvun alussa juttelin Vehon korjaamopäällikön kanssa aiheesta. Suositteli mulle kovempii paloja. Ei kulu yhtä nopeasti eikä levytkään mee yhtä nopeasti ohkaseksi. MB W124 kyseessä

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 173
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom