Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
TOYOTA kysymys. Jos halutaan, että relax säilyy, onko nuo toyota.fi huoltohausta löytyvät niitä ainoita sopivia vai löytyykö muitakin? Alhaisempi huollon hinta kiinnostaisi.
 
Autokaupat varmenteella, ja ostaja ei ole ottanut omiin nimiinsä vielä ja vakuutusmaksut ja verot juoksee minulle. Tehtiinkö minulle pieni källi, eli höynäytettiinkö minua vaikka kauppahinta maksetiinkin? En tiedä ostajan hetua, eli en näköjään voi tehdä luovutusilmoitustakaan, ainakaan oikealle henkilölle. Pitääkö se jollekin toiselle henkilölle tehdä se luovutusilmoitus nyt sitten.
 
Autokaupat varmenteella, ja ostaja ei ole ottanut omiin nimiinsä vielä ja vakuutusmaksut ja verot juoksee minulle. Tehtiinkö minulle pieni källi, eli höynäytettiinkö minua vaikka kauppahinta maksetiinkin? En tiedä ostajan hetua, eli en näköjään voi tehdä luovutusilmoitustakaan, ainakaan oikealle henkilölle. Pitääkö se jollekin toiselle henkilölle tehdä se luovutusilmoitus nyt sitten.
Soita tai laita viestiä ostajalle, että uhkaat laittaa auton pois liikennekäytöstä?

Ostajallahan on 7 päivää aikaa ottaa oma vakuutus ja laittaa auto omiin nimiinsä.

Ja taitaa olla myös joku kohta, että myyty tuntemattomalle henkilölle? Se on vaan vähän kalliimpi kohta Traficomissa?
 
Ja taitaa olla myös joku kohta, että myyty tuntemattomalle henkilölle? Se on vaan vähän kalliimpi kohta Traficomissa?
Tuo tosiaan maksaa ja niissä käsittelyajat ainakin yhdessä vaiheessa oli aika pitkät.

Autokaupat kannattaa aina tehdä kauppakirjalla. Jos kauppakirjaa ei ole, voi auton luovuttaa omatrafissa sotun ja nimen perusteella uudelle omistajalle kaupanteon yhteydessä. Helppo homma pyytää samalla ajokortti kun siitä ottaa tiedot omistajan vaihtoon.
Auto häviää iteltä ja menee automaattisesti uuden omistajan kontoille.
 
Kuvassa on Fantic XM50 mopon Dellorto PHBN16 -kaasutin. Mikä siinä on tuo nuolen osoittama liitin? Maalaisjärki saano, että se on paikka alipaineletkulle, jolla ohjattaisiin automaattista bensahanaa, jos tankissa olisi sellainen. Kyseisessä mopossa tankin hana on manuaalinen, joten onko tuolla todellisuudessa mitään käyttöä, eli pitäisikö tuon vain olla tulpattuna? Ei muuten, mutta siinä on oletuksena jonnekin tankin alle menevä letku paikoillaan, mutta pakoputki on polttanut siihen reiän, joten tuli mieleen, että voiko sen vuoto sotkea seoksia? En ole vielä päässyt tutkimaan tuota tarkemmin, niin en tiedä mihin letkun toinen pää on todellisuudessa kiinnitetty.

1756404346098.png
 
Kuvassa on Fantic XM50 mopon Dellorto PHBN16 -kaasutin. Mikä siinä on tuo nuolen osoittama liitin? Maalaisjärki saano, että se on paikka alipaineletkulle, jolla ohjattaisiin automaattista bensahanaa, jos tankissa olisi sellainen. Kyseisessä mopossa tankin hana on manuaalinen, joten onko tuolla todellisuudessa mitään käyttöä, eli pitäisikö tuon vain olla tulpattuna? Ei muuten, mutta siinä on oletuksena jonnekin tankin alle menevä letku paikoillaan, mutta pakoputki on polttanut siihen reiän, joten tuli mieleen, että voiko sen vuoto sotkea seoksia? En ole vielä päässyt tutkimaan tuota tarkemmin, niin en tiedä mihin letkun toinen pää on todellisuudessa kiinnitetty.
En Dellua tunne tarkemmin, mutta jokainen letku joka on paskana merkitsee että asiat kusevat. Kaasarit ovat herkkiä välineitä noiden suhteen. Ei ole enää kuin joskus junnuna että kaasarille meni yksi letku ja thats it.
 
En Dellua tunne tarkemmin, mutta jokainen letku joka on paskana merkitsee että asiat kusevat. Kaasarit ovat herkkiä välineitä noiden suhteen. Ei ole enää kuin joskus junnuna että kaasarille meni yksi letku ja thats it.
Sehän tässä on, kun mopo käy ja kukkuu täysin normaalisti. Voi olla, ettei vuoto ole niin iso, että sillä olisi merkitystä.

Minä vähän veikkaan, ettei tuolla letkulla tee tässä mopossa mitään ja että se on tulpattu toisesta päästä. Jos näin on, niin sen voisi ottaa kokonaan pois ja laittaa tulppa suoraan siihen kaasuttimen nippaan. Varmuus vaan pitää saada ensin.
 
Technical data:
  • cooling water connection for carburetor heating
  • Oil connection
Taitaa olla jompi kumpi noista letkuista @Kautium
Tuorevoitelun letku on kaasuttimen toisella puolella. En tosiaan ole tutkinut tuota sen tarkemmin, mutta ei siellä kuulemma liiku mitään nesteitä. Tai sitten se "reikä" ei olekaan läpi saakka, vaikka näytti siltä. Täytyy viikonloppuna tutkia.

Tuorevoitelun letku on kaasuttimen toisella puolella, eli se tuo ei ole ainakaan.

ChatGPT arveli myös, että se olisi alipaineletkun nippa, mutta siihen nyt ei voi ainakaan luottaa.
Eikös tuo ole ylivuotoputki johon tulee se letku joka johtaa ylimääräiset nesteet maahan?
Se menee tosiaan jonnekin tankin alle, joten tuskin on sellainen. Mopo on käytännössä uusi, joten sitä ei ole kukaan ropeltanut välissä.
 
Tuorevoitelun letku on toisella puolella.En tosiaan ole tutkinut tuota sen tarkemmin, mutta ei siellä kuulemma liiku mitään nesteitä. Tai sitten se "reikä" ei olekaan läpi saakka, vaikka näytti siltä. Täytyy viikonloppuna tutkia.

Tuorevoitelun letku on kaasuttimen toisella puolella, eli se tuo ei ole ainakaan.

Se menee tosiaan jonnekin tankin alle, joten tuskin on sellainen. Mopo on käytännössä uusi, joten sitä ei ole kukaan ropeltanut välissä.
No katso mihin se letku menee. Siis tarkemmin, kuin "tankin alle".
 
Eikun se on tosiaan alipainenippa, joka on suunniteltu alipaineohjatulle bensahanalle, totta...ja koska sulla on manuaalinen tankin hana, niin tuo pitäisi tulpata. Ihme jos ei oo mitään käyntihäiriöitä?
 
Sehän tässä on, kun mopo käy ja kukkuu täysin normaalisti. Voi olla, ettei vuoto ole niin iso, että sillä olisi merkitystä.

Minä vähän veikkaan, ettei tuolla letkulla tee tässä mopossa mitään ja että se on tulpattu toisesta päästä. Jos näin on, niin sen voisi ottaa kokonaan pois ja laittaa tulppa suoraan siihen kaasuttimen nippaan. Varmuus vaan pitää saada ensin.

Taitaa olla kohokammion huohotin että ilma liikkuu, toki siitä ylivuototilanteessa polttoainettakin tulee.

Siitä voinee vetää letkun just johonkin tankin alle ettei kaikki paska mene sinne sisälle, mut ei sitä tukkia kannata. Jos siis on kuten luulen.
 
Kuvassa on Fantic XM50 mopon Dellorto PHBN16 -kaasutin. Mikä siinä on tuo nuolen osoittama liitin? Maalaisjärki saano, että se on paikka alipaineletkulle, jolla ohjattaisiin automaattista bensahanaa, jos tankissa olisi sellainen. Kyseisessä mopossa tankin hana on manuaalinen, joten onko tuolla todellisuudessa mitään käyttöä, eli pitäisikö tuon vain olla tulpattuna? Ei muuten, mutta siinä on oletuksena jonnekin tankin alle menevä letku paikoillaan, mutta pakoputki on polttanut siihen reiän, joten tuli mieleen, että voiko sen vuoto sotkea seoksia? En ole vielä päässyt tutkimaan tuota tarkemmin, niin en tiedä mihin letkun toinen pää on todellisuudessa kiinnitetty.

1756404346098.png
Varmaksi en sano, kun en tuota kaasaria tunne, mutta olisiko huohotusletkua varten? Voisi myös olla kohokammion tyhjennysnippa, josta valuu bensaa kun mopo on kaatuneena. Isommissa kaasareissa noita on ohjattu takahaarukan/linkun eteen. Voithan toki ottaa kaasarin auki ja katsoa mihin se menee. 2-t vehkeissä bensahana löytyy yleensä kun seuraa letkua bensatankista bensahanalle, josta toinen pää menee kaasariin.
 
Eikun se on tosiaan alipainenippa, joka on suunniteltu alipaineohjatulle bensahanalle, totta...ja koska sulla on manuaalinen tankin hana, niin tuo pitäisi tulpata. Ihme jos ei oo mitään käyntihäiriöitä?
Kävin taskulampun kanssa sen verran tutkimassa, että se meneekin tankin ohi ylemmän katteen alle venttiiliin(?), josta lähtee toinen lyhyt letku, jonka perässä on pieni teräsverkkosuodatin. En muuten olisi väittämässä tuota edes venttiiliksi, mutta siihen tulee sähköpiuha, joten mikäpä muukaan se olisi? Ei tuo siis varmaankaan täysin turha letkunpätkä ole. Pitäisi varmaan kaivaa tämän kulkineen sähkökaavio jostakin, niin siitä varmaan ainakin selviäisi mikä se on. Mopo on vuosimallin 2022 Fantic XM50 Competition, jos joku sattuu löytämään tuon räjäytyskuvan jostakin.

Edit.
Tässä vielä kuva:

Punaisella nuolella merkitty letku tulee kaasuttimelta siitä aiemmassa kuvassa näkyvästä nipasta. Letkun päässä on tämä kuvassa näkyvä "venttiili", josta lähtee sinisellä nuolella merkitty letku viereiselle teräsverkkosuodattimelle. Yläosa venttiilistä on parin sentin mittainen pötkylä keltaisen nuolen suunnassa, jonka päässä on alemmassa kuvassa näkyvä sähköjohdon liitin.

1756414097471.png


1756414206929.png


Voiko tosiaan olla mahdollista, että näin yksinkertaisessa vehkeessä olisi jotain automatiikkaa, joka osaisi kytkeä tuota jollakin perusteella auki ja kiinni? Vai onko tuo kikkare jotain muuta toimintoa alipaineella ohjaava solenoidi? Oli miten oli, mikäli letku vuotaa koko ajan, niin eipä se varmaankaan ole hyvä. Jos tuo on joku EURO5-vaatimusten päästöjä vähentävä "pakoputken lisäilmaviritys", niin sitten taas varmaan parempi olisi, jos se olisi kokonaan suljettu.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin taskulampun kanssa sen verran tutkimassa, että se meneekin tankin ohi ylemmän katteen alle venttiiliin(?), josta lähtee toinen lyhyt letku, jonka perässä on pieni teräsverkkosuodatin. En muuten olisi väittämässä tuota edes venttiiliksi, mutta siihen tulee sähköpiuha, joten mikäpä muukaan se olisi? Ei tuo siis varmaankaan täysin turha letkunpätkä ole. Pitäisi varmaan kaivaa tämän kulkineen sähkökaavio jostakin, niin siitä varmaan ainakin selviäisi mikä se on. Mopo on vuosimallin 2022 Fantic XM50 Competition, jos joku sattuu löytämään tuon räjäytyskuvan jostakin.

Aluksi epäilin itsekin alipainenippaa, kuten PHBN-kaasuttimissa usein on, mutta jos letku menee sähköiselle venttiilimäiselle komponentille, jossa on teräksinen suodatin. Tuskin siis turha. Voi olla sähköohjattu ilmansyöttö tai muu venttiili. Täytyisi kaivaa sähkökaavio tai räjäytyskuva, että saa varmuuden.

Yhteys lähimpään Fantic-huollon toimipisteeseen tai jälleenmyyjään varaosaluettelon saamiseksi.....sieltä löytyy todennäköisesti tarvittava kuva ja selitys kyseisestä liittimestä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 413
Viestejä
4 901 865
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom