Ehkä näin nyt oli 32sek aikaa (tai oikeastaan vajaa)Ei se mee noin. Maailma on täynnä esimerkkejä jossa ajatus on karannut ja on tehty vääriä asioita.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä näin nyt oli 32sek aikaa (tai oikeastaan vajaa)Ei se mee noin. Maailma on täynnä esimerkkejä jossa ajatus on karannut ja on tehty vääriä asioita.
Data laatikko se sanottiin heti ko löyty.. voice viel kadoksissaKumpi? en ole nähnyt julkista tietoa, koneessa varmaan myös oma tallennusjäjestelmä toivottavasti data ei ole hävinnyt johonkin puskurimuistiin.
Ehkä näin nyt oli 32sek aikaa (tai oikeastaan vajaa)
Itse edelleenkin olen enemmän laippojen kannalla, mutta ehkä tuo syy tarkentuu kunhan saavat lentoarvotallentimen datat luettua.Itse veikkaan, että polttoaineella tai polttoainejärjestelmällä on ollut tämän Air Indian onnettomuuden kanssa jotain tekemistä. Aika moni asia viittaisi siihen että molempiin moottoreihin on tullut jotain häiriötä, ja sellaista harvemmin sattuu paitsi jos A) kone törmää lintuparveen (tästä ei toistaiseksi näyttöä vaikka olisikin hyvä selitys myös) tai B) polttoaineen syöttö moottoreihin estyy jotenkin. Siitä en sitten tiedä, että oliko vika itse polttoaineessa vai sen jossain sen syötöstä huolehtivassa järjestelmässä. Tietysti siinä vaiheessa kun kone nousee kiitoradasta sen asento muuttuu, ja tällöin myös polttoaine liikkuu tankeissa, joka voisi kenties aiheuttaa piilevän ongelman ilmenemisen?
Vähän vastaavia tapauksia on sattunut aiemminkin, tosin eri vaiheissa lentoa:
![]()
British Airways Flight 38 - Wikipedia
en.wikipedia.org
AAIB Formal Report: G-POWN, Engine malfunction after takeoff from London Gatwick Airport![]()
Cathay Pacific Flight 780 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Toki olen vain nojatuoliasiantuntija, voi olla että olen ihan väärässäkin.
Tämä on varmaankin epäsuosittu mielipide, mutta itse pidän uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan varsin epäkunnioittavana sitä, että kaikenlaiset lentäjäukot kiirehtivät tekemään YouTube-analyysejä onnettomuudesta. Nämä ammattilaiset voisivat odottaa edes muutaman viikon ennen kuin "monetisoivat" muiden kärsimyksen – ja kuka ties, ehkäpä ihan oikeaa tietoakin olisi silloin enemmän tarjolla.
Samaa mieltä. Ja ehkä joku saattaisi pitää tälläkin foorumilla käytyjä spekulointeja epäkunnioittavina, mutta ainakaan keskustelijat ei tienaa tällä.Tämä on varmaankin epäsuosittu mielipide, mutta itse pidän uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan varsin epäkunnioittavana sitä, että kaikenlaiset lentäjäukot kiirehtivät tekemään YouTube-analyysejä onnettomuudesta. Nämä ammattilaiset voisivat odottaa edes muutaman viikon ennen kuin "monetisoivat" muiden kärsimyksen – ja kuka ties, ehkäpä ihan oikeaa tietoakin olisi silloin enemmän tarjolla.
"Koska muutkin" on harvoin eettisesti/moraalisesti kestävä perustelu.Tosin kaikki muukin media ”monetisoi” tuota, niin miksi Youtubettajien pitäisi toimia jotenkin merkittävästi erilailla verrattuna perinteiseen mediaan?
Toisaalta, onko toiminta, josta itsessään ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta josta joku pahoittaa mielensä, eettisesti/moraalisesti väärin?Samaa mieltä. Ja ehkä joku saattaisi pitää tälläkin foorumilla käytyjä spekulointeja epäkunnioittavina, mutta ainakaan keskustelijat ei tienaa tällä.
"Koska muutkin" on harvoin eettisesti/moraalisesti kestävä perustelu.
Jokainen voi muodostaa oman mielipiteensä asiasta. Minun puolestani ei ole tarvetta jatkaa off-topicia pidemmälle.Toisaalta, onko toiminta, josta itsessään ei ole kenellekään mitään haittaa, mutta josta joku pahoittaa mielensä, eettisesti/moraalisesti väärin?
Jos "koska muutkin" on huono perustelu suuntaan, niin ei se "minulla ainakin tuli paha mieli" ole sen parempi perustelu toiseen.
Itse veikkaan, että polttoaineella tai polttoainejärjestelmällä on ollut tämän Air Indian onnettomuuden kanssa jotain tekemistä. Aika moni asia viittaisi siihen että molempiin moottoreihin on tullut jotain häiriötä, ja sellaista harvemmin sattuu paitsi jos A) kone törmää lintuparveen (tästä ei toistaiseksi näyttöä vaikka olisikin hyvä selitys myös) tai B) polttoaineen syöttö moottoreihin estyy jotenkin. Siitä en sitten tiedä, että oliko vika itse polttoaineessa vai sen jossain sen syötöstä huolehtivassa järjestelmässä. Tietysti siinä vaiheessa kun kone nousee kiitoradasta sen asento muuttuu, ja tällöin myös polttoaine liikkuu tankeissa, joka voisi kenties aiheuttaa piilevän ongelman ilmenemisen?
Vähän vastaavia tapauksia on sattunut aiemminkin, tosin eri vaiheissa lentoa:
Mutta miksi nostaa noita Youtubettajia tikunnokkaan asiasta, jota perinteiset mediat ovat harrastaneet vuosikymmeniä ja usein vielä paljon holtittomammin kuin nuo Youtubettajat?"Koska muutkin" on harvoin eettisesti/moraalisesti kestävä perustelu.
Toisaalla on ollut arveluita että koneen RAT olisi ollut ulkona, mikä puoltaisi työntövoiman menetystä.
Ne jotka ei tiedä, niin se on pieni tuulimylly, joka tulee koneen alapuolelta ulos ja tuottaa sähköä. Kyseisessä konetyypissä se ilmeisesti tulee ulos automaattisesti mikäli molemmat moottorit on menetetty. Vaikea varmaan sanoa mitään varmaa siitäkään, koska tuokin arvelu vaikuttaisi perustuvan videoiden ääninauhoihin (RAT pitää tunnistettavaa ääntä).
Onhan siellä koneessa akkuja, että jos sähköä ei generoida, ei tuubi heti pimene.Siitä on ääni, sekä kuvatodisteita eli kyllä se on ollut ulkona. RAT ei taida syöttää mustia laatikoita joten voi käydä kuten on tässä viimeaikoina käynyt eli meneekin pidempään selvitellä tapahtumien kulkua.
No sitten työntövoiman menetys -skenaario lienee entistäkin todennäköisempi.Siitä on ääni, sekä kuvatodisteita eli kyllä se on ollut ulkona. RAT ei taida syöttää mustia laatikoita joten voi käydä kuten on tässä viimeaikoina käynyt eli meneekin pidempään selvitellä tapahtumien kulkua.
Siis missä on noita todisteita?Siitä on ääni, sekä kuvatodisteita eli kyllä se on ollut ulkona. RAT ei taida syöttää mustia laatikoita joten voi käydä kuten on tässä viimeaikoina käynyt eli meneekin pidempään selvitellä tapahtumien kulkua.
Ramesh kertoo, että koneen vauhti hidastui heti nousun jälkeen.
– Minuutin sisällä tuntui siltä kuin kone olisi pysähtynyt ilmassa 5–10 sekunniksi. Matkustamon vihreä ja valkoinen valo syttyivät. Tunsin, kuinka moottori kävi kierroksilla, jotta nousu jatkuisi, mutta kone putosi vauhdilla.
En halua vähätellä silminnäkijän lausuntoja, mutta tuollaisen tällin jälkeen voi ajatukset olla aika sekaisin.Niin juu ja jos halutaan sekoittaa pakkaa, niin se ainoa selviytyjä sanoi, että moottorit olisivat olleet käynnissä. Mutta kuten tuolla jo aiemmin totesin, silminnäkijät (ja etenkin tuollaiset selviytyjäsilminnäkijät) eivät ole kovin luotettava lähde tuollaisissa asioissa.
En halua vähätellä silminnäkijän lausuntoja, mutta tuollaisen tällin jälkeen voi ajatukset olla aika sekaisin.
RAT ei taida syöttää mustia laatikoita
Ei minusta vaikuta uskottavalta ja tuota voi peilata proseduureja vasten eli mikä on standardi toimintatapa ko. tilanteessa.*edit*
Tosin tietääkseni myös molemmat voivat olla totta. Voi olla, että moottorit käyvät normaalisti, mutta RAT oli silti ulkona. Tuo selittyisi sillä, että lentäjä luulee, että on ongelma moottoreiden kanssa ja siinä hätäisesti aktivoi RAT:n manuaalisesti, vaikka ongelma oli oikeasti jossain muualla.
Siis missä on noita todisteita?
Ainakin toistaiseksi sen mitä itse olen nähnyt, äänitodisteilla viitataan siihen yhteen videoon, jossa kuuluu joitain pärinää. Mutta se video on kuvattu intialaisessa kaupungissa jollain kännykällä ja se pärinä voi olla RAT tai se voi olla lähellä ajava mopo.
Kuvatodisteista nuo videot ovat aivan liian pikselöityneet, että niistä pystyisi sanomaan tuota (olettaen, että ei ole jotain uutta videota, jota en ole nähnyt).
Niin juu ja jos halutaan sekoittaa pakkaa, niin se ainoa selviytyjä sanoi, että moottorit olisivat olleet käynnissä. Mutta kuten tuolla jo aiemmin totesin, silminnäkijät (ja etenkin tuollaiset selviytyjäsilminnäkijät) eivät ole kovin luotettava lähde tuollaisissa asioissa.
Ylen artikkelista:
*edit*
Tosin tietääkseni myös molemmat voivat olla totta. Voi olla, että moottorit käyvät normaalisti, mutta RAT oli silti ulkona. Tuo selittyisi sillä, että lentäjä luulee, että on ongelma moottoreiden kanssa ja siinä hätäisesti aktivoi RAT:n manuaalisesti, vaikka ongelma oli oikeasti jossain muualla.
Ei minusta vaikuta uskottavalta ja tuota voi peilata proseduureja vasten eli mikä on standardi toimintatapa ko. tilanteessa.
Lähtökohtaisesti lentäjät operoivat manuaalien mukaan. Jos ohjaamossa olisi epäilty esim. "dual engine failurea", niin sitten voidaan kohtuudella olettaa että lentäjät olisivat toimineet kyseisen proseduurin mukaan ja lentoturmatutkijat selvittäisivät onko siinä listalla RAT aktivoiminen ja jos on niin missä vaiheessa jne. Ohjaamon äänitallenne on ratkaisevassa roolissa siinä, että minkälainen käsitys lentäjillä on ollut tilanteesta.Voi toki peilata proseduureja vastaan, mutta lentäjät kuitenkin poikkeavat niistä proseduureista sen verta usein (etenkin hätätilanteissa), että sen perusteella ei nyt mitään kovin konkreettista todennäköisyyttä voi lähteä laskemaan.
Niin lähtökohtaisesti operoivat manuaalien mukaan.Lähtökohtaisesti lentäjät operoivat manuaalien mukaan. Jos ohjaamossa olisi epäilty esim. "dual engine failurea", niin sitten voidaan kohtuudella olettaa että lentäjät olisivat toimineet kyseisen proseduurin mukaan ja lentoturmatutkijat selvittäisivät onko siinä listalla RAT aktivoiminen ja jos on niin missä vaiheessa jne. Ohjaamon äänitallenne on ratkaisevassa roolissa siinä, että minkälainen käsitys lentäjillä on ollut tilanteesta.
Manuaalit on kivoja, nyt ei kyllä ollut aikaa niiden tutkimiseen. Toki kokemuksella ja koulutuksella on merkitys.Lähtökohtaisesti lentäjät operoivat manuaalien mukaan. Jos ohjaamossa olisi epäilty esim. "dual engine failurea", niin sitten voidaan kohtuudella olettaa että lentäjät olisivat toimineet kyseisen proseduurin mukaan ja lentoturmatutkijat selvittäisivät onko siinä listalla RAT aktivoiminen ja jos on niin missä vaiheessa jne. Ohjaamon äänitallenne on ratkaisevassa roolissa siinä, että minkälainen käsitys lentäjillä on ollut tilanteesta.
Työntövoiman menettämisen puolesta puhuisi ainakin:
- kapteenin radiokutsu: Mayday…no thrust, losing power, unable to lift.”
- RAT aktivoituminen
- kenttä on käsittääkseni tunnettu lintutörmäyksistä
- minusta myös videomateriaali tukisi tätä vaihtoehtoa
Onko ollut mainintaa ovatko moottorit pyörineet vai olleet seisstop?jossakin videossa näin mainittavan että moottoreista ei ollut löytynyt merkkejä höyhenistä tms.
Pointtina on se, että lentotoiminnalle on leimallista kaavamaisuus ja selkärankaan istutetut toimitatavat eikä nappuloita painella randomisti.Niin lähtökohtaisesti operoivat manuaalien mukaan.
Mutta kuten tuossa totesin, Hudsonin tapaus on ehkä kaikkien aikojen tunnetuin dual engine failure ja siinä lentäjät eivät toimineet kyseisen proseduurin mukaan, vaan laittoivat APU:n päälle paljon aikaisemmassa vaiheessa, kuin se proseduuri sitä vaati.
Pointtina se, että sitä proseduuria ei juurikaan voi käyttää lähteenä sille, että mitä tuolla kyseisellä lennolla tapahtui. Koska historia on osoittanut, että sitä proseduuria ei kuitenkaan noudateta orjallisesti läheskään aina. Etenkin hätätilanteissa.
Toki lentotallentimista sitten selviää, että mitä lennolla oikeasti tapahtui.
Se olisi vain yksi työntövoiman menettämiseen johtanut tekijä ja videoista nyt ei oikein voi sanoa suuntaan eikä toiseen. Ja onko moottoreita edes ehditty kunnolla tutkimaan?Muuten joo, mutta Lintutörmäyksen laskisin pois. Lintutörmäyksiä tuolla on ollut kyllä, mutta tässä kyseisessä keississä oikein mikään ei viittaa lintutörmäykseen. Videoissa ei näy mitään merkkiä yhtäkkisestä osumasta ja jossakin videossa näin mainittavan että moottoreista ei ollut löytynyt merkkejä höyhenistä tms.
Ei ehdi, toimintatavat tiettyihin tilanteisiin on selkäytimessä ja niitä toimintatapoja opetetaan simulaattoreissa.Kun korkeutta on 100-200 metriä ja noste katoaa, niin ei siinä paljon ehdi manuaaleja selata ja proseduureja miettiä...
”Manuaalien selaaminen” on muutenkin huono termi.Kun korkeutta on 100-200 metriä ja noste katoaa, niin ei siinä paljon ehdi manuaaleja selata ja proseduureja miettiä...
Juu on, ja 99% ajasta lentäjät noudattavat niitä kaavoja. Mutta ne lentäjät eivät ole koneita ja aina välillä ne poikkeavat niistä ja painavat vääriä nappuloita (tai Sullenbergerin tapauksessa oikeaa nappulaa mutta proseduurin mukaan väärään aikaan).Pointtina on se, että lentotoiminnalle on leimallista kaavamaisuus ja selkärankaan istutetut toimitatavat eikä nappuloita painella randomisti.
Veikkaan, että sitä ei ole juuri harjoiteltu, saati selkäytimeen asti, että molemmat moottorit pimenee heti nousun jälkeen ja edessä on urbaani alue...Ei ehdi, toimintatavat tiettyihin tilanteisiin on selkäytimessä ja niitä toimintatapoja opetetaan simulaattoreissa.
En jaksa alkaa vääntää rautalangasta, mutta mielestäni sinun teorioissa mahdolliset lentäjien sekoilut näyttelee liian suurta osaa, kun otetaan huomioon se mitä tähän saakka "tiedetään".Juu on, ja 99% ajasta lentäjät noudattavat niitä kaavoja. Mutta ne lentäjät eivät ole koneita ja aina välillä ne poikkeavat niistä ja painavat vääriä nappuloita (tai Sullenbergerin tapauksessa oikeaa nappulaa mutta proseduurin mukaan väärään aikaan).
Usein onnettomuudet ja hätätilanteet johtuvat juurikin siitä, että ne lentäjät poikkeavat niistä proseduureista ja aiheuttavat sen onnettomuuden. Tai hätätilanteessa poikkeavat siitä proseduurista ja pahentavat tilannetta entisestään.
Tuon takia kun pohditaan jonkun onnettomuuden syitä, niin ei voida olettaa mitään siitä proseduurin noudattamisesta.
Eli harjoittelu on sitten turhaa?Eikä siinä harjoittelu mitään auttaisikaan, jos oletetaan että moottorit on oikeasti pimeänä.
Tuon luulisi olevan ensimmäinen harjoittelun kohde, nopea ongelmanratkaisu kun tehot häviävät.Eikä siinä harjoittelu mitään auttaisikaan, jos oletetaan että moottorit on oikeasti pimeänä.
Moottorihäiriöt, tulipalot ym. on niitä kaikista vakavimpia tilanteita joten kyllä niitä säännöllisesti harjoittelevat simulaattoreissa.Tuon luulisi olevan ensimmäinen harjoittelun kohde, nopea ongelmanratkaisu kun tehot häviävät.
Ei vaan mun "teorioissa" lentäjien mahdolliset sekoilut näyttelevät tasan tarkkaan sopivan kokoista osaa. Eli pidän niitä mahdollisina selityksinä.En jaksa alkaa vääntää rautalangasta, mutta mielestäni sinun teorioissa mahdolliset lentäjien sekoilut näyttelee liian suurta osaa, kun otetaan huomioon se mitä tähän saakka "tiedetään".
Onko ollut mainintaa ovatko moottorit pyörineet vai olleet seisstop?
Se olisi vain yksi työntövoiman menettämiseen johtanut tekijä ja videoista nyt ei oikein voi sanoa suuntaan eikä toiseen. Ja onko moottoreita edes ehditty kunnolla tutkimaan?
Tuossa tilanteessa etenkään täysillä tankeilla ei ole yhtään mitään tehtävissä. Edessä asuinalue ja nopeus hyytyy ihan hetkessä eikä riitä mihinkään suunnanmuutoksiin. Sakkaa vain jos yrittää kaartaa. Ei siinä voi kuin koittaa pitää kone vaaterissa ja odottaa tulevaa.Kun korkeutta on 100-200 metriä ja noste katoaa, niin ei siinä paljon ehdi manuaaleja selata ja proseduureja miettiä...
Ei vaan mun "teorioissa" lentäjien mahdolliset sekoilut näyttelevät tasan tarkkaan sopivan kokoista osaa. Eli pidän niitä mahdollisina selityksinä.
En tiedä kuinka paljon olet aiemmin tutustunut erilaisiin lento-onnettomuuksiin, mutta itse olen katsonut aikalailla kaikki Mentour Pilotin videot lento-onnettomuuksista ja vaaratilanteista ja niistä kyllä näkee aika nopeasti, että usein siellä onnettomuuden taustalla on niitä lentäjien virheitä. Ne voivat olla pieniä inhimillisiä erehdyksiä, tyyliin painavat väärää nappulaa tai unohtavat painaa oikeaa nappulaa (tänne linkittämäni Jet2 Kuusamon lentokentällä).
Tai sitten aivan massiivista ja suorastaan käsittämätöntä osaamattomuutta tai välinpitämättömyyttä, joka herättää kysymyksen, että kuinka helvetissä tuollaiset tyypit on päästetty ylipäätänsä koneen ohjaamoon. Noista ehkäpä pahin on tämä:
Ei kai ne pölähdykset välttämättä näkyisi kaukaa otetulla videolla?Sen mitä on videoita nähnyt lintutörmäyksistä, niin kyllä sieltä usein jotakin savua moottoreista pölähtää. Olkoonkin sitten palavaa höyhentä vai (moottorin toiminnan häiriintymisestä johtuvaa) palamatonta polttoainetta, mutta uskoisin että noistakin videoista olisi jonkinlainen pöllähdys näkynyt, etenkin jos sama olisi käynyt molemmille moottoreille samaan aikaan ja niin pahasti että molemmat moottorit olisi hajonneet ainakin osittain. Mitään kovin tarkkaa tutkimusta noille tuskin on vielä päästy tekemään, mutta moottorin tuhoava birdstrike oletettavasti näkyisi verrattain selvästi vaikka moottorit kolarissa pahaa osumaa saisivatkin. Mutta voin laittaa linkin jos tulee vielä vastaan tuo jostakin virallisemmasta lähteestä...
Tuo kiinnostaa lähinnä sen takia että sähköllä tuntuu olevan joku rooli ja vaikka koneet pyörisivät tyhjäkäynnillä niin generaattorit tuottavat tehoa.Eikait ne ihan seisstop ole olleet ennen törmäystä(uskoisin), kun kerta kone jollain tavalla tuonne asti lensi, jos siis sitä tarkoitit?
Eikä täällä tietääkseni kukaan olekaan sulkemassa pois teknisiä tai ulkopuolisia seikkoja.Inhimillisiä tekijöitä ei voi sulkea pois, mutta ei myöskään teknisiä tai ulkopuolisia seikkoja. Se että jossain muussa casessa olisi ollut käsittämätöntä osaamattomuutta tai välinpitämättömyyttä ei ole kovin olennaista tämän onnettomuuden kannalta.
Ei minusta vaikuta uskottavalta ja tuota voi peilata proseduureja vasten eli mikä on standardi toimintatapa ko. tilanteessa.
Lähtökohtaisesti lentäjät operoivat manuaalien mukaan. Jos ohjaamossa olisi epäilty esim. "dual engine failurea", niin sitten voidaan kohtuudella olettaa että lentäjät olisivat toimineet kyseisen proseduurin mukaan ja lentoturmatutkijat selvittäisivät onko siinä listalla RAT aktivoiminen ja jos on niin missä vaiheessa jne. Ohjaamon äänitallenne on ratkaisevassa roolissa siinä, että minkälainen käsitys lentäjillä on ollut tilanteesta.
Pointtina on se, että lentotoiminnalle on leimallista kaavamaisuus ja selkärankaan istutetut toimitatavat eikä nappuloita painella randomisti.
Se olisi vain yksi työntövoiman menettämiseen johtanut tekijä ja videoista nyt ei oikein voi sanoa suuntaan eikä toiseen. Ja onko moottoreita edes ehditty kunnolla tutkimaan?
Ei kai ne pölähdykset välttämättä näkyisi kaukaa otetulla videolla?