Minusta vaikuttaa nyt siltä, että koneessa oli vikaa, jonka vuoksi molemmat moottorit sammuivat. Tätä tukee mayday-viesti "no thrust", laskutelineiden asento (etupyörät alhaalla, joka tarkoittaa, että vipua oli käytetty, mutta nosto jäi kesken) ja video, jossa saattaa kuulua ram-turbiinin ääni, mutta ei moottorien jyrinää.
On spekuloitu, että kone nousi ilmaan ihan kiitotien lopussa, mutta päätelmä perustuu flightradarin dataan, joka ei anna riittävän tarkkoja paikkatietoja. CCTV-videon perusteella kone nousi paljon aikaisemmin, joka tukee ajatusta, että kaikki näytti hyvältä vielä kiihdytysvaiheessa:
Alin viiva päättyy kartan ulkopuolelle ja osoittaa suunnilleen kohtaan, jossa vertical speed laski nollaan.
Avheraldissa joku muisti tapauksen, jossa 787:sta sammui molemmat moottorit sen jälkeen, kun suihkujarru kytkettiin päälle. Kyseisestä tapauksesta ei ole vieläkään olemassa raporttia, että mitä siinä oikein tapahtui. Ehkä Air Indian Boeingkin meni oikosulkuun, kun laskutelinevipuun koskettiin.