Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Jos luet rapsaa pidemmälle niin myyjä oli kusettanut:

"Two samples from the air induction elbow were subjected to testing, using a heat-flux differential scanning calorimeter, to determine their glass transition temperature. The measured glass transition temperature for the first sample was 52.8°C, and 54.0°C for the second sample."

Tuo on PLA:ta aivan varmasti.

ABS-CF olisi kestänyt tuon aivan ongelmitta ja niitä on runsaasti tehty.
Jaa ei tosiaan tuonne asti ajatus yltänyt, jotenkin oletin että ilmailupuolella olisi tiukemmat toleranssit ja tässä olisi ABS jo aavistuksen pehmennyt matalissa lämmöissä...
Kiitos täsmennyksestä!

Mutta umpihulluhan tuon myyjän on oltava, kaikista maailman maista jenkeissä myy sutta ja sekundaa. Eikä taloudellinen mottivikaan oikein päde, materiaali kun on halpaa ku leipä. :x3:
 
Näin ilmailupuolella pyörivänä voin sanoa, että monella eri tavalla valmistettuja tulostettuja osia on hyväksyttynä ja käytössä lentävässä kalustossa ihan yksinkertaisista matkustamon kilkkeistä lentoturvallisuuden kannalta kriittisiin osiin asti. Oikeasti hyväksytty osa ja sen valmistusmeneltä ovat aivan järjettömän pitkälle testattuja ja prosessin osalta lukittuja. Jos tuo osa olisi oikeasti suunniteltu ja hyväksytty kyseistä käyttöä varten, niin se olisi kestänyt riippumatta valmistusmenetelmästä.

Mitä tuohon kyseiseen osaan tulee, niin vaikka kuidusta valmistettuna epoksi alkaisikin pehemenämään, niin kuiturakenne kuitenkin tukisi sen muotoa eikä painuisi helposti suoraan kasaan. Muovissa koko rakenne pehmenee hyvin vahamaiseksi ilman mitään tukevaa lisärakennetta. Lisää siihen imu, joka pyrkii vetämään seinämät yhteen, niin menee tosi nätisti suppuun.

Tuossa oli joka tapauksessa jo alkuperäistäkin rakennetta vahvennettu sisäputkella... Aikamoista säästöä tilpehöörin myyjältä, jos se ei edes vastaavaa putken pätkää viitsinyt liimata tulosteen sisään rakennetta vahvistamaa. Mahdollinen väärä materiaali ja muu sähellys siihen sitten vielä päälle.
 
Jaa ei tosiaan tuonne asti ajatus yltänyt, jotenkin oletin että ilmailupuolella olisi tiukemmat toleranssit ja tässä olisi ABS jo aavistuksen pehmennyt matalissa lämmöissä...
Kiitos täsmennyksestä!

Mutta umpihulluhan tuon myyjän on oltava, kaikista maailman maista jenkeissä myy sutta ja sekundaa. Eikä taloudellinen mottivikaan oikein päde, materiaali kun on halpaa ku leipä. :x3:
Experimental maailmaan tuollaiset lienee tarkoitettu. Siellähän koneella ei ole varsinaisia sertifiointeja ja lentokelpoisuudesta ja rakenteista vastaa koneen omistaja itse.
 
Jos luet rapsaa pidemmälle niin myyjä oli kusettanut:

"Two samples from the air induction elbow were subjected to testing, using a heat-flux differential scanning calorimeter, to determine their glass transition temperature. The measured glass transition temperature for the first sample was 52.8°C, and 54.0°C for the second sample."

Tuo on PLA:ta aivan varmasti.

ABS-CF olisi kestänyt tuon aivan ongelmitta ja niitä on runsaasti tehty.
Heat-flux differential scanning calorimeter on täysin erilainen testausmenetelmä kuin mitä filamenttien datasheeteistä yleisesti löytyvä ISO-75 on. En ole alan asiantuntija, enkä tiedä voiko testausmenetelmä selittää noin isoa eroa, mutta ei nyt kuitenkaan asiaa tuntematta voi pelkän mittaustuloksen perusteella tehdä kovin isoja johtopäätöksiä.

Joka tapauksessa, vaikka olisikin ollut PLA:ta, niin tuskimpa mistään kusettamisesta on kyse - mikä motiivi siihen edes olisi, kun materiaalikustannus tuollaisessa osassa on täysin mitätön? Hyvin paljon todennäköisempää, että hyllyssä on kumpaakin filamenttia samassa värissä ja huonon tuotannonhallinnan takia tehty väärästä materiaalista tai vahingossa myyty joku proto-osa.
 
Heat-flux differential scanning calorimeter on täysin erilainen testausmenetelmä kuin mitä filamenttien datasheeteistä yleisesti löytyvä ISO-75 on. En ole alan asiantuntija, enkä tiedä voiko testausmenetelmä selittää noin isoa eroa, mutta ei nyt kuitenkaan asiaa tuntematta voi pelkän mittaustuloksen perusteella tehdä kovin isoja johtopäätöksiä.

Joka tapauksessa, vaikka olisikin ollut PLA:ta, niin tuskimpa mistään kusettamisesta on kyse - mikä motiivi siihen edes olisi, kun materiaalikustannus tuollaisessa osassa on täysin mitätön? Hyvin paljon todennäköisempää, että hyllyssä on kumpaakin filamenttia samassa värissä ja huonon tuotannonhallinnan takia tehty väärästä materiaalista tai vahingossa myyty joku proto-osa.
Ei selitä testaustapa tuollaista eroa. Eikä asiaa myöskään tue kokemuspohja siitä että noita ennen ja jälkeen kaasuttimen ja/tai läppärungon tulevia ilmaputkia on tulosteltu kuitutäytteisistä ABS, PA tai PP filamenteista vaikka kuinka paljon ja ne kestää kyllä moottoritilan olosuhteita aivan hyvin.
 

"Pelastuslaitos on saanut tiedon mahdollisesta ilmaliikenneonnettomuudesta Kittilän lentoasemalla.

Pelastuslaitos sai tiedon suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta kello 16.06 lauantaina iltapäivällä. HS tavoitti pelastuslaitoksen, mutta sieltä kommentoitiin tässä vaiheessa vain, että tehtävä on kesken.

Sääolosuhteet ovat Lapissa tällä hetkellä huonot, ja voimistunut tuuli on myöhästyttänyt lentoja Lapin lentoasemilla."
 
Oiskohan Flightradar24 sivustolla mitään sopivaa lentoa näkyvissä koskien tuota?

"Pelastuslaitos on saanut tiedon mahdollisesta ilmaliikenneonnettomuudesta Kittilän lentoasemalla.

Pelastuslaitos sai tiedon suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta kello 16.06 lauantaina iltapäivällä. HS tavoitti pelastuslaitoksen, mutta sieltä kommentoitiin tässä vaiheessa vain, että tehtävä on kesken.

Sääolosuhteet ovat Lapissa tällä hetkellä huonot, ja voimistunut tuuli on myöhästyttänyt lentoja Lapin lentoasemilla."
 
Tuulta ainakin penteleesti:
METAR EFKT 271420Z AUTO 34029G41KT 4100 -SN OVC019 M00/M03 Q0994 REPL
METAR EFKT 271350Z AUTO 34027G43KT 2300 -SN OVC016 M00/M01 Q0992 REPL
METAR EFKT 271320Z AUTO 33024G35KT 2600 -SHSN OVC020 00/M02 Q0990
METAR EFKT 271250Z AUTO 33023G34KT 9999 -SHSN OVC045 01/M02 Q0990
METAR EFKT 271220Z AUTO 33014KT 9999 FEW016 OVC034 01/M02 Q0989
METAR EFKT 271150Z AUTO 33019KT 7000 -SN OVC016 00/M01 Q0988

29solmua ja puuskissa 43 ilmeisesti kuitenkin kiitoradan suuntaisesti

 
Oiskohan Flightradar24 sivustolla mitään sopivaa lentoa näkyvissä koskien tuota?
Enter airin kone ei laskeutunut eikä arvioitua aikaa.

1000038395.jpg
 
HS tietää: Lentoliikenne | Kittilässä hälytys suuresta lento-onnettomuudesta: kone luisui tuulessa, ei henkilövahinkoja

Finavian viestinnästä kerrotaan HS:lle, että Genevestä saapunut lentokone oli laskeutuessaan ohjautunut voimakkaan sivutuulen seurauksena rullaustieltä hieman sivuun.

”Koneella on ollut erittäin hiljainen vauhti tässä vaiheessa. Mitään henkilövahinkoja tai vaurioita koneeseen ei ole tämänhetkisen mukaan tullut”, kertoo Pia Fast Finavian viestinnästä HS:lle.
 
HS tietää: Lentoliikenne | Kittilässä hälytys suuresta lento-onnettomuudesta: kone luisui tuulessa, ei henkilövahinkoja

Finavian viestinnästä kerrotaan HS:lle, että Genevestä saapunut lentokone oli laskeutuessaan ohjautunut voimakkaan sivutuulen seurauksena rullaustieltä hieman sivuun.

”Koneella on ollut erittäin hiljainen vauhti tässä vaiheessa. Mitään henkilövahinkoja tai vaurioita koneeseen ei ole tämänhetkisen mukaan tullut”, kertoo Pia Fast Finavian viestinnästä HS:lle.
Tulin juuri samaa copy-pasteamaan - hyvä näin ettei mitään vakavampaa.

edit: siellä on vissiin parikin konetta penkassa.

HS.fi: "Kaksi konetta luisui lumipenkkaan kovassa tuulessa Kittilän lentoasemalla"
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 151
Viestejä
5 064 466
Jäsenet
81 033
Uusin jäsen
eheik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom