Onko siis ihmisten geeniperimä ja hormonitoiminta muuttunut ympäristön vaikutuksen seurauksena, vai onko nykyaikana "rautainen tahdonlujuus" kortilla siellä missä päästään yleisesti ottaen liian helpolla monessa suhteessa?
Ongelma on lähtenyt kasvamaan jo ihan lapsesta asti nykyisille sukupolville. Siksi myös sitä "rautaista tahdonlujuutta" voi olla aika mahdoton alkaa noudattamaan kun sitä ei ole ehkä koskaan elämänsä aikana täytynyt missään noudattaa.
Laitetaan nyt joitakin esimerkkejä siitä 70-80 luvun nuoruudesta:
- Lapset heräävät yksin kotona herätyskelloon, syödään se kylmä puuro pöydältä ja jos ollaan hieman rikkaampia niin on puhelin johon äiti ehkä soittaa ja varmistaa että lapsi on hereillä ja vie koirat ulos ennenkuin lähtee kävelemään kouluun. <= Tämä jo ala-asteelta alkaen
- Kun päästään kotiin huolehditaan kotielämistä, jos on nälkä eikä se koulussa syöty koulun ruoka riitä tehdään itse jotain. Jos ollaan hieman rikkaampia saattaa löytyä mikroaaltouuni, muuten käytetään hellaa / uunia. Eli monesti se ruoka on tietysti ruisleipää mihin yritetään kaapia päälle joko sitä punaista (voimakassuolainen) tai sinistä voita. Kyytipojaksi sitten punaista tai sinistä maitoa (muita vaihtoehtoja ei kaupoista löytynyt)
- Mennään ulos leikkimään joko yksin tai muiden kanssa, avain on jatkuvasti kaulassa roikkumassa narussa / ketjussa. Leikit ovat yleensä hyvin vähän rahaa vaativia (rönttö, löytyykö jostain tyhjä mehukatti tms. 1½-litran purkki? Täytä se osittain soralla ja yksi ryhmästä potkaisee sen alas rinnettä, "rönttö" menee etsimään ja muut menevät piiloon. Käytännössä "piste" peli siis) mutta vaativat monesti hyvää yleiskuntoa. Lähes kaikilla on oma pyörä ja tietysti juosten liikutaan myös.
- Sinulla on oma rannekello mistä pitää katsoa että kello 18 tulet kotiin, silloin näet ensimmäisen kerran vanhempasi kyseisen vuorokauden aikana ja saat ruokaa. Yleensä / monesti se on keitettyä perunaa ja läskisoosia. Koska kyseinen ruoka on halpaa ja ravitsevaa. Sen kanssa on tietysti maitoa sekä ruisleipää. Jos ei maistu et syö mitään.
- Kun sinulle tulee ikää joudut itse opettelemaan bussilinjat millä menet esim. lukioon / ammattikouluun. Ei sinua todellakaan vanhemmat "hyysää".
- Kerran viikossa saat 5 markkaa (ehkä) viikkorahaa millä saa esim. 10 pennin karkkeja melkoisen määrän.. Tai voit ostaa muita herkkuja mitä itselläni oli esim. lihahyytelö (tutiseva) tai paprika.. Nykyrahassa alle euro. Jos ostit esim. sipsejä ne tulivat 45-65g pusseissa. Jos ostit limsaa esim. Cola oli 1/3 litran lasisessa pullossa. Jos olit säästeliäs saatoit saada parikin viikon aikana, mitkä toki jaettiin kavereiden kesken.
- Kotoa pois muutettiin myös hyvin paljon aiemmin. Tiedän monia jotka ovat tuossa 15-17v joutuneet muuttamaan pois. Itse muutin armeijan jälkeen. Nykyisin on "normaalia" että joku 25 jopa 30v asuu vielä kotona, ei maksa mitään mistään ja vanhemmat passaavat.. sitten ihmetellään kun tälläiset aikamiespojat tai naiset eivät aikuistu, lihovat, eivät löydä työtä tai itsenäisty...
Nykyisin no, jokainen voi miettiä itse. Miten rautainen se itsekuri lapsille kasvaa ja moniko vanhempi toimii noin? Moneltako jääkaapista löytyy vaikkapa limonaadia tai muuta jo valmiiksi? Moneltako löytyy kotoa herkkuja, karkkeja, sipsejä, valmista einestä? Uskoisin että aika monelta, jos vanhemmat osaavat ostaa ja syödä niitä olen aika varma että lapset oppivat hyvin nopeasti perässä...