Lihavuusepidemia

Ei tässä nyt varmaan kukaan moista väitä. Mutta pienistä puroista syntyy iso virta. Se nyt vaan on kummasti helpompaa pysyä normaalipainoisena, kun valitsee joka ikisestä tuotesegmentistä sen vähäkalorisemman version. Näin pysyy nälkä poissa ja on helpompi pitää kalorimäärä maltillisena.
Edelleen painottaisin niitä syömismääriä ja turhan syömisen vähentämistä, mutta jokanen voi tehdä elämästään niin ankeaa pärjäämistä kuin haluaa. Mieluummin syön vaan vähemmän, mutta hyvää kuin etsisin jotain nicheversioita perusruuista, mitkä ei kovin kummosen makuisia ole ja maksavat paljon. Esimerkkinä vaikka nyt kevytjuustot, tai joku kevytjauheliha. Mieluummin olisin sitte ihan ilman ja keksisin jotain muuta. Vahingossa olen ostanut pariin kertaan.

BMI- "kisassa" olen aika kovilla, joten jotain varmaan teen oikein vaikka kaikenlaista ravitsemustietäjää käy millon millostenkin selittämässä kuinka pitäisi syödä ja olla.

Edelleen painottaisin niitä syömismääriä ja turhan syömisen vähentämistä, mutta jokanen voi tehdä elämästään niin ankeaa pärjäämistä kuin haluaa. Mieluummin syön vaan vähemmän, mutta hyvää kuin etsisin jotain nicheversioita perusruuista, mitkä ei kovin kummosen makuisia ole ja maksavat paljon. Esimerkkinä vaikka nyt kevytjuustot, tai joku kevytjauheliha. Mieluummin olisin sitte ihan ilman ja keksisin jotain muuta. Vahingossa olen ostanut pariin kertaan.

BMI- "kisassa" olen aika kovilla, joten jotain varmaan teen oikein vaikka kaikenlaista ravitsemustietäjää käy millon millostenkin selittämässä kuinka pitäisi syödä ja olla.
Itse en osta muuta kuin naudan 10% jauhelihaa, silloin kun jauhelihaa ostan. Itse en miellä sitä kevyt-tuotteeksi. Joku 20% jauheliha on täysin poissa laskuista, rasvaista ja maistuu pahalle. Minun käsitys on, että 10% naudan jauheliha on lähes eniten ostettu jauheliha. Kun valitsee vähärasvaisemman, voi syödä niiden kaloreiden edestä sitten enemmän vaikka proteiinia.

Esim. 17% juusto ei minusta ole mikään kovin epäterveellinen asia arjessa, jos sitä ei syö paljoa. Luulen että tuo on aika yleinen valinta.

Aina voi syödä vähän epäterveellisepää ja sitten vähemmän, mikäs siinä. Itse uskon että ravintosuositusten mukainen ruoka on hyvä lähtökohta.

Kevyttuotteita on varmastikkin tällä hetkellä enemmän kuin koskaan, silti jengi lihoo. Tässä yhtälössä on jotain pahasti vialla. Kevyttuotteet ei taidakkaan olla oikotie onneen?

Vähärasvaista naudan jauhelihaa ei juurikaan varmaan myydä, koska sellaisella ei tee oikein mitään.

Häh? Kyllä sitä myydään, mutta jos ei ole pullossa elänyt, niin on varmaan huomannut, että kaikki jauheliha (etenkin naudan) on tällä hetkellä kortilla. Kysyntää on enemmän kuin tuotantoa.

Ei tee mitään? :D
Oletko sattumalta koskaan maistanut 5-7% paistijauhelihaa? Se kun sattuu olemaan aika hemmetin hyvää. Jauhettu ihan oikeasta paistipalasta, eikä mistään muiden osien jämistä (kuten suurinpiirtein kaikki muu jauheliha). Mureaa lihaa ja oikein tehtynä ei todellakaan mitään kuivaa.

Juustoissa vähän sama homma, 5% pahvin makusta kevytttuotetta ei juuri kukaan syö eikä tuollakaan ole merkitystä jos kyseessä on muutama juustosiivu eikä sitä koko tahkoa syö kerralla.

Kyllä sitä vaan porukka syö. Itse en syö mitään muuta juustoa, kuin sellaista, jossa on 5% rasvaa. Proteiini-/rasvasuhde on erinomainen 34/5. Eli mainio proteiinin lähde ja voi laittaa leivän päälle sen verran kuin huvittaa.

Kaikkeen tottuu. Sen myönnän, että jos on tottunut täysrasvaisiin juustoihin, niin kuivalle kumipalallehan 5% juusto silloin maistuu :D. Mutta asia toimii toisinkin päin: Itse kun olen täysin tottunut tuohon 5% versioon, niin jo 17% rasvaa sisältävä "kevytjuusto" maistuu aika öklölle.

• Tykkää
Reactions: PCB
Itse uskon että ravintosuositusten mukainen ruoka on hyvä lähtökohta.
Olisihan se hyvä mutta ainakaan itse en vain pysy noissa suosituksissa. Eli viikossa 350g punaista lihaa, 200g kalaa. Päivittäin 90g täysjyväviljaa (noh, pyrin syömään leipää mutta epäilen ettei siitä 90g päivässä tule), käytän toki voin ja voipohjaisen levitteen sijaan kasvisvaihtoehtoja mutta esim. en tiedä tuleeko yhdestä smoothiesta suositeltu 500-800g päivässä kasviksia, marjoja sekä hedelmiä.

Varmasti lihaa kuluu enempi, vähän päivästä riippuen mutta ei joku 50g/päivä kyllä riitä vaikkei joka päivä söisikään. Pihvikin on helposti jo joku 150-200g ja sitten ei saisi 3-4pv syödä yhtään punaista lihaa... Jos syö esim. maksalaatikkoa paljonko siinä on käytetty maksaa (eli "punaista lihaa"), ei mitään tietoa...

Määrät ja turhan syömisen vähentäminen on tärkeitä juttuja. Yhtä mieltä ollaan niistä toki.
Mutta oma tavoite on juurikin tehdä syömisestä sekä mielekästä että terveellistä, eikä ankeaa.

Totuttelemalla pikkuhiljaa esim. vähärasvaisempiin versioihin, olen saanut muokattua ruokavaliota terveellisemmäksi, enkä silti koe jääväni mistään paitsi. Ja bonuksena tosiaan se, ettei tarvitse kokea nälkää.

• Tykkää
Olisihan se hyvä mutta ainakaan itse en vain pysy noissa suosituksissa. Eli viikossa 350g punaista lihaa, 200g kalaa. Päivittäin 90g täysjyväviljaa (noh, pyrin syömään leipää mutta epäilen ettei siitä 90g päivässä tule), käytän toki voin ja voipohjaisen levitteen sijaan kasvisvaihtoehtoja mutta esim. en tiedä tuleeko yhdestä smoothiesta suositeltu 500-800g päivässä kasviksia, marjoja sekä hedelmiä.

Varmasti lihaa kuluu enempi, vähän päivästä riippuen mutta ei joku 50g/päivä kyllä riitä vaikkei joka päivä söisikään. Pihvikin on helposti jo joku 150-200g ja sitten ei saisi 3-4pv syödä yhtään punaista lihaa... Jos syö esim. maksalaatikkoa paljonko siinä on käytetty maksaa (eli "punaista lihaa"), ei mitään tietoa...
Mikäs siinä, jokainen tekee omalla tavallaan. Ja nuohan ovat suosituksia. Ja se mikä ensimmäisenä yleensä unohtuu, ne ovat nimenomaan väestötason suosituksia. Jos täysjyväviljaa haluaa, sitä saa muustakin ja terveellisemmin kuin leivästä, esim. puurosta.

Ja kai sinä osaat lukea, siitä maksalaatikkopakkauksen kyljestä luet paljonko sitä maksaa on käytetty.

Ja kai sinä osaat lukea, siitä maksalaatikkopakkauksen kyljestä luet paljonko sitä maksaa on käytetty.
Toki, siitä päästään vaan siihen että pitäisi punnita ja laskea ylös kaikki viikon aikana syöty ja katsoa ettei mene päälle 350g esim. tuo punainen liha.

Mutta jokainen tavallaan ja moni tekee tuota. Ei vain sovi itselleni ja kunhan pysyy kuitenkin kunnossa (ja mieluusti vielä liikkuukin että tukevaisuudessakin pysyy kunnossa) kaikki on hyvin.

Toki, siitä päästään vaan siihen että pitäisi punnita ja laskea ylös kaikki viikon aikana syöty ja katsoa ettei mene päälle 350g esim. tuo punainen liha.

Mutta jokainen tavallaan ja moni tekee tuota. Ei vain sovi itselleni ja kunhan pysyy kuitenkin kunnossa (ja mieluusti vielä liikkuukin että tukevaisuudessakin pysyy kunnossa) kaikki on hyvin.
Tässä tuo minun tekemä lihavointi juurikin malliesimerkki siitä, kuinka menee ohi se väestötason suositus.

Ja punaista lihaa paljon syömällä altistaa itsensä sille, että ei pysy kunnossa. Mutta sekin on vain yksi tekijä muiden joukossa.

Niin, eihän se yhdelle päivälle ole mitenkään ihmeellinen. Esimerkiksi juurikin se pyörällä 10km töihin ja takaisin olisi sitä luokkaa. Sen sijaan se on paljon, kun se on *joka ikiselle päivälle* ja valtaosa tuskin niin paljoa liikkuu. 300kcal taas olisi kohtalaisesti hyötyliikkuvalle uskottava keskimääräinen kulutus.

1200-1500kcal per liikuntasuoritus kuulostaa kyllä melkoisen rankalta. Mitä se olisi, 1,5-2h juoksua? :)
Juu siis itsellä se kulutus koostuu juurikin 1,5-2,5h juoksulenkeistä, joita tulee vaihdellen vedettyä 2-4 viikossa ja siihen päälle jotain muuta, mutta mitään hupi kävelyä tai fillarointia kauppaan en siis itse loggaa, vaan yleensä sellaisia suorituksia, missä lähden ihan oikeasti harrastamaan sitä liikuntaa, saatan myös monesti siirtyä ihan autolla sinne liikuntapaikalle. Itse en siis liiku kuluttaakseni kaloreita, vaan pelkästään puhtaasti fyysisen kunnon, liikunnasta saatavan hyvän olon ja kevyempiä juttuja teen kovista rääkeistä palautumisen vuoksi.

Tämä nyt oli vaan laskennallinen keskiarvo ja niinkuin @PCB kirjoittikin, niin tämä riippuu todella paljon siitä henkilöstä kuka liikkuu, eli se 550 / päivä kulutus on toki silleen vielä ihan kohtuu kova itsellekin, kun paino on yleensä 60 kg molemmin puolin. Pitää kuitenkin muistaa, että itse tulee pidettyä välillä ihan kokonaisia lepoviikkoja tai vähintään useampi päivä putkeen myös lepoa. Eli jos haluaa treenata kovaa, siis viedä sitä kroppaa sinne äärirajoille, niin silloin pitää toki myös vastapainoksi muistaa levätä.

Eli kyllä sitä tosiaan kovimmat päivät itsellä saattaa olla se päivän urheilusuoritusten kulutus yhteensä 2000-3000 kcal (normaalisti itsellä kanssa sinne 1000-1500 kcal väliin). Nämä siis koostuu esimerkiksi juoksu + uinti, juoksu + kävely tai juoksu + pyöräily jne. treeneistä. Tähän tulee toki päälle peruskulutus ja vaikka se nurmikon leikkuu, joten kyllähän se kokonaiskulutus saattaa nousta sinne 5000-6000 välille. Sitten taas seuraavana päivänä se voi olla oikeasti se alle 2000 kcal. Eikä itselle (tai elimistölle) tule ollenkaan paha mieli, jos syön 5000 kcal päivänä 2700 kcal ja 2000 kcal päivänä, vaikka 3500 kcal. Monesti jos on vetänyt jonkun todella kovan treenin, pitkän juoksun kovemmilla sykkeillä ja vauhdeilla tms, niin ei kyllä tee edes mieli syödä. Ennen treeniä syö jotain nopeasti imeytyvää ja sen jälkeen vasta tuntien päästä jotain suht kevyttä. Ei itse kyllä pystyisi millään "paketilla grillimakkaraa" lähteä juoksemaan.

Itse tarkoitin enemmänkin tähän keskusteluun liittyen, että liikunta olisi jokaiselle hyvä lisä siihen kulutukseen ja muokkaamaan sitä kehon koostumusta siitä löysästä johonkin muuhun suuntaan. Ei missään nimessä kannata kylmiltään kenenkään lähteä lenkille, joka kuluttaa 1500 kaloria, uskon, että lopputulos olisi pahimmillaan loukkaantuminen, jääkaapin ja muutaman muun kaapin tyhjennys lenkin jälkeen, kun on niin kova nälkä.

EDIT: niin siis esimerkiksi toi 300kcal hyötyliikuntaa päivässä on vuositasolla paljon ja kuittaa jo monta pullaa tai keksiä kahvipyödässä.

Tässä tuo minun tekemä lihavointi juurikin malliesimerkki siitä, kuinka menee ohi se väestötason suositus.

Ja punaista lihaa paljon syömällä altistaa itsensä sille, että ei pysy kunnossa. Mutta sekin on vain yksi tekijä muiden joukossa.
Paljon punaissta lihaa syömällä altistaa itsensä mille? Ettei tässä nyt vaan taas sokeasti uskota näitä laajoja seuranta tutkimuksia, missä paljon lihaa syövät ovat ylipainoisempia, polttavat enemmän tupakkaa, niillä on enemmän verenpainetta yms. Yllättäen tällä porukalla on sitten eniten niitä tautitapauksia. Tälläinen tutkimus ei kerro yhtään siitä, mitä punainen liha aiheuttaa.

Monethan aliarvioi syötyä kaloreita ja yliarvioi kulutettuja kaloreita. Kaikki maailman fitnessäpit, kellot ja muut eivät tässä siinä mielessä auta, että ne yleensä yliarvioi aika rankasti kulutettujen kaloreiden määrää.
Tähän on kommentoitava. Ihminen ei syö eikä kuluta kaloreita. Kalori on energian yksikkö. Energian yksiköllä ei ole massaa. Ihminen syö massaa, minkä kaloriavo voidaan arivoida. Alla tarkemmin.

Ruuan kalorimäärä on arvio siitä, kuinka paljon kaloreita ruoasta saadaan, jos se poltetaan nopeasti pommikalorimetrissä ±20 %. Epätarkkuus johtuu siitä, että energiaa ei voida mitata suoraan.

Koko tämä kalori-idea perustuu ajatukseen, että keho käsittelee ruokaa samalla tavalla, kuin pommikalorimetri, koska molemmat ovat termodynaamisia järjestelmiä. Ovatko ne täsmälleen samanlaisia termodynaamisia järjestelmiä ja toimivatko ne samalla tavalla? No eivät ole ja eivät toimi.

- Pommikalorimetrit ovat suljettuja termodynaamisia järjestelmiä.
- Ihmiset ovat avoimia termodynaamisia järjestelmiä.

Tästä syystä termodynamiikan ensimmäinen laki ei ole täysin sovellettavissa ihmiseen. Lisäksi olisi otettava huomioon massan säilymisen laki, joka ei itse asiassa edes ole varsinainen laki. Tämä tekee kaavasta hyvin pitkän ja täysin epäkäytännöllisen käyttää ja soveltaa.

Ihmiskeho on avoin termodynaaminen järjestelmä, joten massan säilymisen periaatetta ei voi suoraan soveltaa samalla tavalla kuin suljetussa järjestelmässä, kuten pommikalorimetrissä. Ihmiskeho ottaa sisään ainetta (ruoka, vesi, happi) ja poistaa ainetta (uloste, virtsa, hiilidioksidi, hiki), joten massa ei pysy vakiona. Tämän vuoksi kalorilaskelmat, jotka perustuvat suljetun järjestelmän logiikkaan, ovat vain arvioita ihmiskehon energiankäytöstä.

Paljon punaissta lihaa syömällä altistaa itsensä mille? Ettei tässä nyt vaan taas sokeasti uskota näitä laajoja seuranta tutkimuksia, missä paljon lihaa syövät ovat ylipainoisempia, polttavat enemmän tupakkaa, niillä on enemmän verenpainetta yms. Yllättäen tällä porukalla on sitten eniten niitä tautitapauksia. Tälläinen tutkimus ei kerro yhtään siitä, mitä punainen liha aiheuttaa.
Ai niinkuin mitä tautitapauksia?

No eihän ole taidettu väittääkään, että punainen liha aiheuttaa väistämättä juuri tiettyjä tauteja ja ainoastaan tuosta syystä että lihaa on syöty. Mutta tieteellisen näytön puolesta suuri punaisen lihan käyttö ja varsinkin prosessoituna, on yhteydessä mm. paksusuolen syöpään, hemiraudan liikasaanti on yksi mahdollinen haittatekijä. Ja rasvaisena sillä saa kyllä suonetkin tukkoon.

Aina voi sivuuttaa tieteellisen näytön yhteydestä, ja vedota siihen ettei ole tarpeeksi spesifiä dataa/yhteyttä. Jokainen tavallaan. Ja tietysti ympäristörasitus on yksi tärkeä syy myös, haitallista.

edit. Ja tietenkin, "altistaa sille, että ei pysy kunnossa" tarkoittaa tietenkin sairauksia, ei sitä että aerobinen tai anaerobinen kunto olisi huono.

Ai niinkuin mitä tautitapauksia?

No eihän ole taidettu väittääkään, että punainen liha aiheuttaa väistämättä juuri tiettyjä tauteja ja ainoastaan tuosta syystä että lihaa on syöty. Mutta tieteellisen näytön puolesta suuri punaisen lihan käyttö ja varsinkin prosessoituna, on yhteydessä mm. paksusuolen syöpään, hemiraudan liikasaanti on yksi mahdollinen haittatekijä. Ja rasvaisena sillä saa kyllä suonetkin tukkoon.
No tuossa juuri listasit yhden tautipauksen, eli paksusuolen syövän. Näissä kaikissa laajoissa seurantatutkimuksissa on terveen käyttäjän harha (healthy user bias) joka vääristää tutkimustuloksia. Näissä laajoissa tutkimuksissa ihmiset niputetaan ryhmiin jonkin asian perusteella, esim lihansyönnin ja sitten vertaillaan niitä ryhmiä keskenään. Yleensä tutkittavat ihmiset jotka syövät eniten lihaa harrastavat muuta epäterveellistä toimintaa. Tämä sama kaava toistuu kaikissa tutkimuksissa.

Esim. jos tutkimuksessa selvitetään omega-3-rasvahappojen vaikutusta sydänterveyteen, terveystietoiset osallistujat, jotka syövät kalaa (runsaasti omega-3:a), saattavat myös noudattaa muita terveellisiä tapoja, kuten säännöllistä liikuntaa. Tällöin sydänterveyden paraneminen voidaan virheellisesti liittää pelkästään omega-3:n kulutukseen, vaikka liikunnalla olisi merkittävä rooli.

Aina voi sivuuttaa tieteellisen näytön yhteydestä, ja vedota siihen ettei ole tarpeeksi spesifiä dataa/yhteyttä. Jokainen tavallaan. Ja tietysti ympäristörasitus on yksi tärkeä syy myös, haitallista.
Meillä ei valitettavasti ole yhtään tutkimusta, mikä pystyisi osoittamaan, että jokin ruokavalio olisi terveellisempi kuin jokin toinen. Tosin jokainen voi uskoa mitä expertit ja ruokasuositusten tekijät meille kertoilevat. Jokainen tyylillään.

Itsellä menee punaista lihaa noin 6kg viikossa.
Lähes kilo päivässä joka päivä. Se on jo aika suuri määrä jos laskee kaiken muun mitä myös pitäisi vuorokauden aikana mättää siihen lautaselle. Jos syöt 100-200g pihvin per ateria ja sen kanssa kasan perunoita / riisiä ja tietysti vihanneksia ja hedelmiä niin syötkö oikeasti päälle 10 ateriaa päivässä* (eli 5-7 olisi punaista lihaa sisältävää loppu sitten kala, siipikarja ja riista unohtamatta mahdollisia jälkiruokia)?

Tietysti tuon punaisen lihan päälle vielä kala, broileri, kalkkuna, riista (tarhattu ja metsästetty)... Eli niistäkin tulee muutama ateria väkisinkin ellei sitten oikein etsimällä etsi ja syö ainoastaan nautaa, sikaa ja lammasta...

Itsellä menee punaista lihaa noin 6kg viikossa. Olen myös "tikissa". Juoksen noin 40-60km viikossa.
Millä tavalla kolesteriarvot ovat terveyden mittari?

Olet ilmeisesti Carnivore uskovainen?
Jos näin, niin turha minun on lähteä väittämään oikeastaan mitään, kun et uskoisi kuitenkaan.

Sanon nyt kuitenkin sen, että fakta - ja siis tieteellisesti todistettu fakta - on se, että korkea LDL kolesteroli ja ApoB nostavat merkittävästi sydän- ja verisuonitautien riskiä. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka nykyisin on kaiken maailman internet-huuhaa-tohtoreita, jotka saarnaa muuta (varsinkin Carnivore porukassa näitä riittää).

Carnivore porukat uskoo massahuumassaan, että ketoruokavaliota noudattavien ei tarvitsisi välittää kolesteroliarvoista.

Tähän voi vain todeta, että "mitä enemmän on tuohon huuhaahan uskovia, sitä vähemmän on tulevaisuudessa tuohon huuhaahan uskovia" :rofl:.

Mitä tarkoittaa ”olla kovilla BMI-kisassa”?
Sitä, että pystyn pitämään painoni tietyissä raameissa siinä missä haluan. Tällä hetkellä mulla on varmaan pienempi BMI kuin 95% suomen väestöstä, eli jotain todennäköisesti teen oikein. Käytännössä olen vain säätänyt syömääni määrää. Tämä ei toki ole mikään yksiselitteinen terveysmittari, mutta tämän topicin kontekstissa relevantti.
Ei tee mitään? :D
Oletko sattumalta koskaan maistanut 5-7% paistijauhelihaa? Se kun sattuu olemaan aika hemmetin hyvää. Jauhettu ihan oikeasta paistipalasta, eikä mistään muiden osien jämistä (kuten suurinpiirtein kaikki muu jauheliha). Mureaa lihaa ja oikein tehtynä ei todellakaan mitään kuivaa.
Siinä vähän menee jauhelihan idea hukkaan, kun se on se tapa hyödyntää kaikki jämäosat ruhosta, mitkä eivät ole muutoin hyödynnettävissä järkevästi. Ei siihen mielestäni kuulu haaskata hyviä osia kun niille on parempaakin käyttöä.

Kyllä sitä vaan porukka syö. Itse en syö mitään muuta juustoa, kuin sellaista, jossa on 5% rasvaa. Proteiini-/rasvasuhde on erinomainen 34/5. Eli mainio proteiinin lähde ja voi laittaa leivän päälle sen verran kuin huvittaa.

Kaikkeen tottuu. Sen myönnän, että jos on tottunut täysrasvaisiin juustoihin, niin kuivalle kumipalallehan 5% juusto silloin maistuu :D. Mutta asia toimii toisinkin päin: Itse kun olen täysin tottunut tuohon 5% versioon, niin jo 17% rasvaa sisältävä "kevytjuusto" maistuu aika öklölle.
Niin, nostit itse esiin sen että elämästä voi tehdä kuinka kurjaa vaan haluaa kun pärjää ilman tietokonetta, seksiä, tofua ja ties mitä, mutta nyt itse puhut että "kaikkeen tottuu". Pääasia on, että ruoka on hyvää ja siitä itse tykkää, mutta sitten pitää vaan elää niissä raameissa ettei paisu kuin pullataikina. Noi kevytttuotteet vaan näyttäytyy monelle jonain taikasauvana, että kun syö niitä niin alkaa tapahtumaan. Harvoin niin vaan käytännössä on käynyt. Vegetuotteet on toinen tollanen taikatemppu männä vuosina. Mun mielestäni ne ei ole sellaisia olleet eikä tulokset ole niiden osalta kovin mairittelevia, mitä näitä ihmediettejä olen lähipiirissä seurannut.

Toki tässä on myös muita ulottuvuuksia esim. veriarvot ja niiden muuttaminen syömistään muuttamalla.

Punaisesta lihasta:

Prosessoidun punaisen lihan runsas käyttö nostaa suolistosyöpien riskiä. Tämä on ihan selkeä juttu.

Rasvaisessa punaisessa lihassa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, joka huonontaa veren rasva-arvoja, joka taasen nostaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Selkee juttu.

Ja vaikka itse syön melko paljon punaista lihaa, niin tiedostan, että vaikka syön vain vähärasvaista ja prosessoimatonta, niin yhteys suolistosyöpiin on silti olemassa. Mutta jos verrataan kahta ryhmää, joista toinen syö paljon punaista lihaa ja toinen vähän tai ei laisinkaan, mutta molemmilla ryhmillä on muuten terveet elintavat, niin riskin kasvu on todella pieni.
Jos oma riski nousee vaikka 3,0 prosentista 3,3 prosenttiin (10% nousu), niin ei paljoa hetkauta :).

Punaisen lihan lisäksi syön myös +10kg kasvikunnan tuotteita viikossa. Todennäköisesti enemmän kuin enemmistö kasvissyöjistä :D.

Denver on mielestäni ihan käveltävä paikka vrt. monet muut samankokoiset tai osavaltion pääkaupungit) ja siellä tuntuu olevan tosi normaalia elämänmenoa.
(OT: ) Nimenomaan Denverissä totesin saman ja niinpä kävelin mm. pari kertaa hotellilta soprttipubiin ja muistan kaksi asiaa; vaikka yleensä en huomio mitä autoja ohi menee niin siellä huomasin kun kyylättiin minua hyvä ettei sivuikkunaa laskien kuin olisin joku maailman ihme (tai narkki?) kun kävelen, ja yhdet jalankulkijoiden liikennevalot - uskokaa pois, ainakin yhdet sellaiset siellä reitilläni oli - jotka paloivat vihreänä niin lyhyen aikaa että reippaasti kävellenkään ei ehtinyt kuin puoliväliin sitä ueampikaistaista tietä, jossa ei ollut keskikoroketta. Ja tuohon aikaan olin 3,5 tunnin maratonkunnossaa. Mutta tämä oli siis jo 20v sitten ja tilanne on varmaan Denverissäkin muuttunut. En tosin tiedä miltä osin ja mihin suuntaan...

Ei tässä nyt varmaan kukaan moista väitä. Mutta pienistä puroista syntyy iso virta. Se nyt vaan on kummasti helpompaa pysyä normaalipainoisena, kun valitsee joka ikisestä tuotesegmentistä sen vähäkalorisemman version. Näin pysyy nälkä poissa ja on helpompi pitää kalorimäärä maltillisena.

Ei kyllä synny. :D Esimerkiksi yhdessä suklaapatukassa on lähemmäs 300kcal ja sipsipussissa ~1700kcal. Siinä voi miettiä että kuinka paljon nuo terveysoptimoinnit painaa niillä, jotka vetää tuollaisia kaloripommeja.

Juu siis itsellä se kulutus koostuu juurikin 1,5-2,5h juoksulenkeistä, joita tulee vaihdellen vedettyä 2-4 viikossa ja siihen päälle jotain muuta, mutta mitään hupi kävelyä tai fillarointia kauppaan en siis itse loggaa, vaan yleensä sellaisia suorituksia, missä lähden ihan oikeasti harrastamaan sitä liikuntaa, saatan myös monesti siirtyä ihan autolla sinne liikuntapaikalle. Itse en siis liiku kuluttaakseni kaloreita, vaan pelkästään puhtaasti fyysisen kunnon, liikunnasta saatavan hyvän olon ja kevyempiä juttuja teen kovista rääkeistä palautumisen vuoksi.

Tämä nyt oli vaan laskennallinen keskiarvo ja niinkuin @PCB kirjoittikin, niin tämä riippuu todella paljon siitä henkilöstä kuka liikkuu, eli se 550 / päivä kulutus on toki silleen vielä ihan kohtuu kova itsellekin, kun paino on yleensä 60 kg molemmin puolin. Pitää kuitenkin muistaa, että itse tulee pidettyä välillä ihan kokonaisia lepoviikkoja tai vähintään useampi päivä putkeen myös lepoa. Eli jos haluaa treenata kovaa, siis viedä sitä kroppaa sinne äärirajoille, niin silloin pitää toki myös vastapainoksi muistaa levätä.

Eli kyllä sitä tosiaan kovimmat päivät itsellä saattaa olla se päivän urheilusuoritusten kulutus yhteensä 2000-3000 kcal (normaalisti itsellä kanssa sinne 1000-1500 kcal väliin). Nämä siis koostuu esimerkiksi juoksu + uinti, juoksu + kävely tai juoksu + pyöräily jne. treeneistä. Tähän tulee toki päälle peruskulutus ja vaikka se nurmikon leikkuu, joten kyllähän se kokonaiskulutus saattaa nousta sinne 5000-6000 välille. Sitten taas seuraavana päivänä se voi olla oikeasti se alle 2000 kcal. Eikä itselle (tai elimistölle) tule ollenkaan paha mieli, jos syön 5000 kcal päivänä 2700 kcal ja 2000 kcal päivänä, vaikka 3500 kcal. Monesti jos on vetänyt jonkun todella kovan treenin, pitkän juoksun kovemmilla sykkeillä ja vauhdeilla tms, niin ei kyllä tee edes mieli syödä. Ennen treeniä syö jotain nopeasti imeytyvää ja sen jälkeen vasta tuntien päästä jotain suht kevyttä. Ei itse kyllä pystyisi millään "paketilla grillimakkaraa" lähteä juoksemaan.

Itse tarkoitin enemmänkin tähän keskusteluun liittyen, että liikunta olisi jokaiselle hyvä lisä siihen kulutukseen ja muokkaamaan sitä kehon koostumusta siitä löysästä johonkin muuhun suuntaan. Ei missään nimessä kannata kylmiltään kenenkään lähteä lenkille, joka kuluttaa 1500 kaloria, uskon, että lopputulos olisi pahimmillaan loukkaantuminen, jääkaapin ja muutaman muun kaapin tyhjennys lenkin jälkeen, kun on niin kova nälkä.

Niin, pointti oli että oikeasti todella harva kuluttaa liikunnalla niin paljon energiaa kuin sää. Olet hyvin pienessä vähemmistössä.

EDIT: niin siis esimerkiksi toi 300kcal hyötyliikuntaa päivässä on vuositasolla paljon ja kuittaa jo monta pullaa tai keksiä kahvipyödässä.

Tavallaan joo, mutta se ei silti ole kuin suklaapatukan verran päivässä tai hieman yli yksi sipsipussi viikossa...

syön myös +10kg kasvikunnan tuotteita viikossa. Todennäköisesti enemmän kuin enemmistö kasvissyöjistä

Tuota, en väitä että tuntisin kaikkia kasvissyöjiä mutta otaksun että suurin osa heistä syö päälle 10kg kasvikunnan tuotteita viikossa koska syövät sananmukaisesti vain kasviksia (jos ovat kasvissyöjiä).

Vaikka idea on kaunis että esim. joku nainen ja vegaani tulisi toimeen alle kilon ruokamäärällä per päivä se ei ole todellista.

Ehkä hieman yllättäen mutta myös näistä kasvissyöjistä löytyy painoluokaltaan "lihavia" enkä tarkoita vain hädintuskin BPI 25 vaan 30+ ja koska he eivät syö lihaa he ahtavat sitten sitä kasvista suuhunsa melkoisia määriä päivässä...

se ei silti ole kuin suklaapatukan verran päivässä tai hieman yli yksi sipsipussi viikossa...

Useammankin pitäisi miettiä tälläisiä niin ehkä ja toivottavasti ihmiset miettisivät myös syömisiään hieman enemmän. Monille se sipsipussi ei jää yhteen viikossa ja aamiainen voi olla muutama suklaapatukka autossa matkalla töihin tms... sitten ihmetellään kun lihotaan vaikka kerran viikossa käydään siellä salilla.

Olet ilmeisesti Carnivore uskovainen?
Jos näin, niin turha minun on lähteä väittämään oikeastaan mitään, kun et uskoisi kuitenkaan.
Ei sinun tarvitse väittää mitään. Voit esittää tutkimuksen, niin minä voin kertoa, että millä tavalla se ei pidä paikkaansa. Ei tässä ole millään uskonnolla mitään tekemistä asian kanssa.

Sanon nyt kuitenkin sen, että fakta - ja siis tieteellisesti todistettu fakta - on se, että korkea LDL kolesteroli ja ApoB nostavat merkittävästi sydän- ja verisuonitautien riskiä. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka nykyisin on kaiken maailman internet-huuhaa-tohtoreita, jotka saarnaa muuta (varsinkin Carnivore porukassa näitä riittää).
Tämä fakta sinun pitää käydä esitämässä tiedeyhteisölle, niin saat varmasti Nobelin. Meillä ei ole yhtään tutkimusta, mikä pystyisi osoittamaan, että yksikään lipoproteiini nostaa sydän- ja verisuonitautiriskiä. Tiedän, että nojaat varmasti Ference et. al tutkimukseen, mutta taida itsekin tietää, että tuokaan tutkimus ei sisällä yhtään sellaista dataa, mistä voidaan tehdä kausaalisia johtopäätöksiä asiasta. Tuo on sen tutkimusryhmän mielipide. Vieläpä maksettu sellainen, kun katsoo sen ryhmän eturistiriitalistan läpi.

Carnivore porukat uskoo massahuumassaan, että ketoruokavaliota noudattavien ei tarvitsisi välittää kolesteroliarvoista.

Tähän voi vain todeta, että "mitä enemmän on tuohon huuhaahan uskovia, sitä vähemmän on tulevaisuudessa tuohon huuhaahan uskovia" :rofl:.
Kenenkään ei tarvitse välitää kolesteroarvoistaan. Perimä asettaa kolesterolin ylä- ja alarajan. Kolesteroli sitten seilaa sen ravinnon mukaan, mitä kurkusta vetää alas. Sydän- ja verisuonitauteihin ei teitenkään vaikuta ylipaino, tupakointi, alkoholin käyttö, tyypin 2 diabetes tai mikään muukaan, vaan se on juuri se kolesteroli mikä tappaa. Toinen meistä uskoo siihen, että kehon itse valmistama molekyyli, mikä on elämälle välttämätöntä, ei aiheuta mitään negatiivistä kehossa, ja toinen on sinä.

Turha tästä todellakin on kanssasi jatkaa, ainakaan tässä ketjussa. Voit tehdä toisen vaikka "suuri kolestesteroliketju" niin jatketaan off-topiccia siellä.

Ps. Meidän suvussa on kuulemma sukurasite sydän- ja versuonitaudeille. 2 miestä on kuollut sydäriin alle 50v iässä. Noh molemmat näistä veti 10 vuotiaasta asti tupakkaa. Pari askia päivässä viimeisinä elinvuosinaan. Molemmilla oli varmaan korkea kolesteroli.

Olen kyllä kaikista asioista eri mieltä.
No on kyllä huomattu... ;) Se mitä sanoit marjoista on ihan totta, ja vaikkapa 500g mustikoita, joka maksaa sitten vaikka sen vitosen jos itse ilmaiseksi poimittuja ei syystä tai toisesta ole, riittää puuron, maustamattoman jogurtin tms. sekaan aika paljon pitemmän aikaa kuin se saman hintainen jaulihaköntsä, josta tekee esim. 4-6 annosta jauhelihakastiketta eli käytännössä perheen yhden aterian.

Ja todellakin mennään metsään, jos tuotteiden keskeisiä terveellisyyteen vaikuttavia asioita ei huomioida. Suomalaisten lihankulutuksella on iso ero siinä, onko jauhelihassa rasvaa 10 vai 22%.
Jep. Onneksi yli 20% jauhiksessa on sikaa mukana, joten sitä ei tarvitse meille (ei-ideologisesta syistä) ostaa. 10% tai 15% naudanjauhelihasta saa loihdittua kaikenlaista riippuen siitä kumpi passaa valittuun ruokalajiin. Toki prosenttien sijaan tulee tässäkin huomioida myös ravinnoksi käytetty määrä - jos syö jauhisruokaa kerran kuussa ei tarvitse tuntea tunnontuskia hieman rasvaisemmastakaan (jos siitä siis tykkää).

Punaisesta lihasta:

Prosessoidun punaisen lihan runsas käyttö nostaa suolistosyöpien riskiä. Tämä on ihan selkeä juttu.
No ei ole selkee juttu. Liha ei nosta suolistosyövän riskiä. Laitetaan nyt ihan lähdekkin, niin ei mene huuteluksi. Sama pätee prosessoituun.

Rasvaisessa punaisessa lihassa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, joka huonontaa veren rasva-arvoja, joka taasen nostaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Selkee juttu.
Ei pidä paikkaansa, muualla kuin ravintotieteiden epidemiologisessa ihmemaassa. Kun rasvoja tutkitaan RTC-tutkimuksilla, missä saadaan healthy user bias paremmin hallittua. Mitään syytä tyydyttyneiden rasvojen vähentämiselle ei löydy. Linkissä meta-analyysi RTC-tutkimuksista.

Ja vaikka itse syön melko paljon punaista lihaa, niin tiedostan, että vaikka syön vain vähärasvaista ja prosessoimatonta, niin yhteys suolistosyöpiin on silti olemassa. Mutta jos verrataan kahta ryhmää, joista toinen syö paljon punaista lihaa ja toinen vähän tai ei laisinkaan, mutta molemmilla ryhmillä on muuten terveet elintavat, niin riskin kasvu on todella pieni.
Jos oma riski nousee vaikka 3,0 prosentista 3,3 prosenttiin (10% nousu), niin ei paljoa hetkauta :).
Hienoa nähdä, että joku ymmärtää mitä suhteellisen riskin nousu tarkoittaa.

Punaisen lihan lisäksi syön myös +10kg kasvikunnan tuotteita viikossa. Todennäköisesti enemmän kuin enemmistö kasvissyöjistä :D.
Tykkäät ilmeisesti istua pöntöllä? ;)

Viimeksi muokattu:
Kasvisruoka tukee erittäin hyvin laihduttamista. Useinmiten kasvisversio ruoasta ei ole aivan yhtä maukas, joten sitä ei tee mieli syödäkään niin paljoa. Lihalle kovat verot ja kansanterveys nousuun.

Kasvisruoka tukee erittäin hyvin laihduttamista. Useinmiten kasvisversio ruoasta ei ole aivan yhtä maukas, joten sitä ei tee mieli syödäkään niin paljoa. Lihalle kovat verot ja kansanterveys nousuun.
Ei kyllä omien havaintojeni perusteella tue. Tuntuvat vaan lihoavan ne, jotka tohonkin taikatemppuun ovat lähteneet. Kasvissyönti lienee ollut viimeisen 10 vuoden aikana yleisempää kuin koskaan, joskin nykyisin tuntuu olevan aika last season. Kun ei mitään ihmeitä tullutkaan siitä(kään).

Ei kyllä omien havaintojeni perusteella tue. Tuntuvat vaan lihoavan ne, jotka tohonkin taikatemppuun ovat lähteneet. Kasvissyönti lienee ollut viimeisen 10 vuoden aikana yleisempää kuin koskaan, joskin nykyisin tuntuu olevan aika last season. Kun ei mitään ihmeitä tullutkaan siitä(kään).
Myös lihansyönti on nyt yleisempää kuin koskaan...

Tuohon "taikatemppuun" lähteneet ainakin lihovat.

Myös lihansyönti on nyt yleisempää kuin koskaan...

Tuohon "taikatemppuun" lähteneet ainakin lihovat.
Miten tämä nyt liittyy kasvisruuan väitettyyn laihdutuksen tukemiseen? Ihmeitä ei todellakaan ole siitä eikä mistään lihansyönnistäkään odotettavissa jos vaan syö liikaa.

Monasti esim. tässäkin kasvisruoan etuinakin esiin tuotu "etu" heikommasta maistuvuudesta vaan lisää perusaterioiden kompensoimista maistuvammalla roskalla. Sipsit esim. on "kasvisruokaa". Parempi että se perusruoka on hyvää ja maistuvaa, oli se sitten mitä tahansa. Ihminen ei ole märehtijä ruuansulatukseltaan eikä kissa, joten vähän hankalaa ymmärtää tämän tyyppisten ruokavalioiden esittämistä ratkaisuna yhtään mihinkään kun ne ei sitä todellakaan ole millään väestötasolla. Yksilötasolla voi olla.

Ei sinun tarvitse väittää mitään. Voit esittää tutkimuksen, niin minä voin kertoa, että millä tavalla se ei pidä paikkaansa. Ei tässä ole millään uskonnolla mitään tekemistä asian kanssa.

Sori, mutta sinä olet tässä se toisinajattelija, joka esittää yleisesti hyväksytystä faktasta poikkeavia mielipiteitä ja todistustaakka noista mielipiteistä lankeaa sinulle.

Tämä fakta sinun pitää käydä esitämässä tiedeyhteisölle, niin saat varmasti Nobelin.

Mikä on se sinun tiedeyhteisö, joka "tietää", ettei kolesteroliarvoilla ole merkitystä? Paul Saladino ja kumppanit? :rofl:

Toinen meistä uskoo siihen, että kehon itse valmistama molekyyli, mikä on elämälle välttämätöntä, ei aiheuta mitään negatiivistä kehossa, ja toinen on sinä.

Haha. Ja tuo todistaa mitä?

Keho valmistaa itse monenlaisia asioita, mutta se ei useinkaan tarkoita sitä, etteikö niiden määrillä olisi merkitystä. Sinunkin keho valmistaa ihan itse esim. estradiolia, mutta jos sen määrä nousee liian suureksi, niin kasvaa mm. miestissit ja testot menee tonttiin.
Keho valmistaa ihan itse kortisolia. Jos se valmistaa sitä liikaa, niin siitä seuraa uniongelmia ja testot menee tuossakin tapauksessa tonttiin. Molemmat tilanteet mahdollisia aikaansaada väärillä elintavoilla, kuten korkea kolesterolikin.

Turha tästä todellakin on kanssasi jatkaa, ainakaan tässä ketjussa. Voit tehdä toisen vaikka "suuri kolestesteroliketju" niin jatketaan off-topiccia siellä.

Kyllä, uskovaisen kanssa on turha jatkaa. Jätetään tähän.

• Tykkää
Sori, mutta sinä olet tässä se toisinajattelija, joka esittää yleisesti hyväksytystä faktasta poikkeavia mielipiteitä ja todistustaakka noista mielipiteistä lankeaa sinulle.
Sinä esitit väitteen, että korkea korkea kolesterooli on "tieteellisesti todistettu fakta - on se, että korkea LDL kolesteroli ja ApoB nostavat merkittävästi sydän- ja verisuonitautien riskiä." Voisit nyt esittää ne todisteet.

Mikä on se sinun tiedeyhteisö, joka "tietää", ettei kolesteroliarvoilla ole merkitystä? Paul Saladino ja kumppanit? :rofl:
Ehkä sinun pitää olla moneen paikkaan yhteydessä, kun tuollakin väitetään, että valtimonkovettumatauti voi johtua seuraavista seikoista. Laita tuonnekin se data, millä osoitetaan se tieteellinen fakta, että korkea kolesteroli on se syyllinen.

Researchers believe atherosclerosis causes may include:
Esim. tässä käydään tuo aiemmin mainitsemani Ference et. al tutkikimus läpi. Katso vaikka kohta 6. ja siitä taulukot 1,2,3 ja 4. Tuossa kerrotaan, kuinka ilmeisesti epähuomissa Ference ja kumppanit valikoivat 12 tukimusta, kun saatavilla oli data 30:stä, että saivat aineiston sopimaan omaan agendaansa.

Haha. Ja tuo todistaa mitä?

Keho valmistaa itse monenlaisia asioita, mutta se ei useinkaan tarkoita sitä, etteikö niiden määrillä olisi merkitystä. Sinunkin keho valmistaa ihan itse esim. estradiolia, mutta jos sen määrä nousee liian suureksi, niin kasvaa mm. miestissit ja testot menee tonttiin.
Keho valmistaa ihan itse kortisolia. Jos se valmistaa sitä liikaa, niin siitä seuraa uniongelmia ja testot menee tuossakin tapauksessa tonttiin. Molemmat tilanteet mahdollisia aikaansaada väärillä elintavoilla, kuten korkea kolesterolikin.
Keho on erinomainen itsesäätelevä järjestelmä, joka tuottaa monia aineita, kuten estradiolia, kortisolia ja kolesterolia, juuri tarpeidensa mukaan. Normaalisti keho pitää näiden aineiden tasot tasapainossa vastaamaan fysiologisia vaatimuksia. Liiallinen estradiolituotanto voi johtua ulkoisista tekijöistä, kuten hormonaalisista häiriöistä, lääkityksistä tai elämäntavoista. Samoin kortisolin liiallinen tuotanto, esimerkiksi kroonisen stressin tai Cushingin oireyhtymän seurauksena. Liiallinen estradiolin tai kortisolin tuotanto eivät ole kehon normaaleja toimintoja. Kolesteroli sen sijaan on:

Kolesteroli tarvitsee "laivan" joko kuljettaa sen kudoksiin, sillä rasva ei liukene veren plasmaan kuten glukoosi tekee. Mikäli hiilihydraattien määrä ravinnossa on vähäistä, alka keho tuottamaan enemmän lipoproteinejä (mikä LDL:kin on), jotta rasvaa saadaan tehokkaasti siirrettyä. Täysin normaalia kehon toimintaa.

Tässä sinulle yksi mekanismi, mikä on yksi todellinen riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeissa. Korkea verenpaine. Hiilihydraattipitoinen ruoka saa haiman tuottamaan insuliiniä. Insuliini heikentää munuaisten kykyä poistaa suoloja verenkierrosta. Tämän johdosta suurempi määrä suolaa jää vereen. Suola sitoo nestettä. Lisääntyneen nesteen vaikutuksesta veren plasman tilavuus kasvaa. Lisääntynyt veren tilavuus aiheuttaa kohonnutta verenpainetta. Kohonnut verenpaine saa valtimon tietyissä kohdissa (missä valtimonkovettumat jostain syystä aina tapahtuu) aikaan turbulenttista virtausta. Turbulenttinen virtaus ja mekaaninen rasitus rikkoo valtimon endoteelikalvon. Valtimonkovettumatauti saa alkunsa.

Kyllä, uskovaisen kanssa on turha jatkaa. Jätetään tähän.
Mikäli meistä toinen on uskovainen niin se olet kyllä sinä. Minä en usko mihinkään, ennen kuin näytetään aineisto, minkä perusteella asian voi näyttää olevan niin, kuin väitetään. Minä ymmärrän, että meillä ei ole yhtään sellaista tukimusta, millä voidaan osoittaa sydän- ja verisuonitautien aiheuttaja, eikä sitä että yksikään ruokavalio olisi parempi kuin jokin toinen.

Nyt voimme lopettaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 242
Jäsenet
78 363
Uusin jäsen
Acry3n

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom