Juu siis itsellä se kulutus koostuu juurikin 1,5-2,5h juoksulenkeistä, joita tulee vaihdellen vedettyä 2-4 viikossa ja siihen päälle jotain muuta, mutta mitään hupi kävelyä tai fillarointia kauppaan en siis itse loggaa, vaan yleensä sellaisia suorituksia, missä lähden ihan oikeasti harrastamaan sitä liikuntaa, saatan myös monesti siirtyä ihan autolla sinne liikuntapaikalle. Itse en siis liiku kuluttaakseni kaloreita, vaan pelkästään puhtaasti fyysisen kunnon, liikunnasta saatavan hyvän olon ja kevyempiä juttuja teen kovista rääkeistä palautumisen vuoksi.
Tämä nyt oli vaan laskennallinen keskiarvo ja niinkuin
@PCB kirjoittikin, niin tämä riippuu todella paljon siitä henkilöstä kuka liikkuu, eli se 550 / päivä kulutus on toki silleen vielä ihan kohtuu kova itsellekin, kun paino on yleensä 60 kg molemmin puolin. Pitää kuitenkin muistaa, että itse tulee pidettyä välillä ihan kokonaisia lepoviikkoja tai vähintään useampi päivä putkeen myös lepoa. Eli jos haluaa treenata kovaa, siis viedä sitä kroppaa sinne äärirajoille, niin silloin pitää toki myös vastapainoksi muistaa levätä.
Eli kyllä sitä tosiaan kovimmat päivät itsellä saattaa olla se päivän urheilusuoritusten kulutus yhteensä 2000-3000 kcal (normaalisti itsellä kanssa sinne 1000-1500 kcal väliin). Nämä siis koostuu esimerkiksi juoksu + uinti, juoksu + kävely tai juoksu + pyöräily jne. treeneistä. Tähän tulee toki päälle peruskulutus ja vaikka se nurmikon leikkuu, joten kyllähän se kokonaiskulutus saattaa nousta sinne 5000-6000 välille. Sitten taas seuraavana päivänä se voi olla oikeasti se alle 2000 kcal. Eikä itselle (tai elimistölle) tule ollenkaan paha mieli, jos syön 5000 kcal päivänä 2700 kcal ja 2000 kcal päivänä, vaikka 3500 kcal. Monesti jos on vetänyt jonkun todella kovan treenin, pitkän juoksun kovemmilla sykkeillä ja vauhdeilla tms, niin ei kyllä tee edes mieli syödä. Ennen treeniä syö jotain nopeasti imeytyvää ja sen jälkeen vasta tuntien päästä jotain suht kevyttä. Ei itse kyllä pystyisi millään "paketilla grillimakkaraa" lähteä juoksemaan.
Itse tarkoitin enemmänkin tähän keskusteluun liittyen, että liikunta olisi jokaiselle hyvä lisä siihen kulutukseen ja muokkaamaan sitä kehon koostumusta siitä löysästä johonkin muuhun suuntaan. Ei missään nimessä kannata kylmiltään kenenkään lähteä lenkille, joka kuluttaa 1500 kaloria, uskon, että lopputulos olisi pahimmillaan loukkaantuminen, jääkaapin ja muutaman muun kaapin tyhjennys lenkin jälkeen, kun on niin kova nälkä.