Kerrotko mitä haittavaikutuksia tuolla tabletilla on? Lisäksi, miten se muokkaa ruokailutapahtumaasi?
Kaveri ottaa piikkiä ja kertoi käyneensä vetämässä jättiannoksen kebabilassa, joten kylläisyys tai annosnälän pieneneminen ainakaan ei taida tulla aina riittävän ajoissa( silmät syövät jne).
Itsellä hermolääke vei kylläisyydentunteen kokonaan ja nälkä oli vaikka olisin vetänyt kuinka ison ruoka-annoksen. Ensimmäinen merkki ahmimisesta oli pahimmillaan kertomassa itsestään kun ruokaa ei enää mennyt alas( annos ei ole siltikään iso mutta nyt ilman hermolääkitystä syön huomattavasti vähemmän lihatuotteita ruokailujen yhteydessä ja makeisia saatta mennä kerralla 100g entisen määrän sijaan.) ja kaupassa ei ollut kunnollista suodatinta estämässä ostoksia.
Tuoko se lääke näihin enneltaehkäisyihin jonkinlaista tehoa? Painoni lähti jo onneksi laskuun mutta 15 kg saisi vielä lähteä ja käyttäjäkuvaukset lääkkeen haitoista puuttuvat( kuten hermolääkkeenkin kohdalla oli tilanne. Lääkärit olivat tietämättömiä Gababentinin aiheuttamista haitoista), kuten miten se oikeasti vaikuttaa käytökseesi. Pelkkä kylläisyyden tunteminen aikaisemmin kuin ennen ei ole riittävä motivaattori parin tonnin vuosimaksuihin.
Haittavaikutuksista en voi varmaksi yhdistää vain ja ainoastaan Rybelsukseen. Joskus on vatsa löysällä edelleen, mutta sitä se on minulla ollut ennen lääkkeen aloittamistakin. Aikanaan tilanne oli pahimmillaan kun metformiinia meni 1g tabletti kahdesti vuorokauteen. Tätä pidän minulla pahimpana vatsan sekoittajana perstuntumalla ja vatsan tilanne on paljon parempi. Lisäksi laktoosi-intoleranssi vaivaa, joten täytyisi olla erittäin tarkkana mitä suuhun laittaa ja minkä verran, mutta tämä ei aina tule mieleen, jos ei osaa ajatella tuotteen sisältävän maitoa.
Tabletti tulee ottaa mahdollisimman pian herätessä tyhjään vatsaan max 1,2dl vesimäärän kera (ilmeisesti epämääräinen mitta on perua jenkkien half cup yksikölle) ja paastoa pitäisi jatkaa vähintään 30min. Olen useimmiten paastonnut lääkkeen vaikutuksen parantamiseksi pitempäänkin, jos se on tuntunut vaivattomalta.
Minulla jättiannoksissa, tai joskus aiemmin katsottuna vaan tavallisen isoilla, alkaa tuntua kylläisyyttä syöntiä rajoittavasti. Lääkkeen vahvuus vaikuttaa tässä myös olennaisesti. Aloitusannos on 3mg, jatko 7mg ja lopullinen annos 14mg. Jälkimmäisen kanssa on alkanut tuntua lievää pahoinvointia alkupäivästä mitä olen nyt vajaan pari viikkoa kyseistä annosta käyttänyt. Täytyy seurailla muuttuuko tilanne miten ja tarvitseeko palata alempaan.
Ehkä eräs hyvin toiminut esimerkki on yksi Wolt-tilaus Heseltä, tuplajuustoateria ehkä pirtelöllä ja +1 tuplajuustohampurilainen. Eli malliesimerkki langan aiheeseen millä sitä ylipainoa saa kerrytettyä

. Kävikin näin, että extrahampurilainen jäi kesken ja meni roskiin, kun alkoi ihan kuvottamaan. Minulla nuo kevyemmät vahvuudet ovat olleet jokseenkin huomaamattomia päivän aikana poislukien syöntitilanteessa.
Tähän tarkentava kysymys. Söitkö siis edelleen VHH:n mukaan ja paino tuli takaisin korkojen kanssa, vai palasitko vanhoihin ruokailutottumuksiin ja paino tuli sen takia korkojen kanssa takaisin? Veikkaan jälkimmästä. Tyypin 2 diabetes kertoo jo sen, että liihihydraatteja olet syönyt, no sanotaanko reiluhkosti.
Ihan hyvä huomio. Tuli ilmaistua itseään turhan ylimalkaisesti.
Tuosta ylemmästä kirjoituksesta voikin päätellä roskaruoan maistuvan edelleen joskin harvemmin.
Alkuun sain rajattua annoskokoa, tai oikeastaan aloin korvaamaan usein hiilihydraattipitoista isoilla salaateilla eikä rasvan saanti pelottanut lisähöysteiden kanssa kun VHH:sta on kyse. Annoskoko salaattien kanssa saattoi olla liian suuri vaikuttaen mahalaukun kasvavaan vastaanottokykyyn. Jossain vaiheessa paastot piteni ja saatoin paastota joskus vuorokauden tai kerran kaksikin, kunnes refeed-syndrooma tuli koettua ensimmäisen ja viimeisen kerran lounasbuffetissa kun ilmiö selvisi minulle vasta jälkeenpäin.
Makeaa teki kuitenkin kroonisesti mieli, niin kulutin sitä melko säännöllisesti ikään kuin "tissutellen" harvennettujen ateriakertojen yhteydessä.
Noilla pitkillä paastoilla homma lähti ennen pitkää lapasesta kun aloin paastoilla kompensoimaan kertyviä huonoja ruokavalintoja ja pidempien paastojen vuoksi tuli syötyä lopulta melkein mitä tahansa ikään kuin varastoon. Pihvin massalla mainostavassa hampurilaisravintolassa mahaan upposi pahimmillaan hamppariateria 400g pihvimäärällä, eikä tullut edes ähky.
Taustana varmaan 2000-luvun alun karppaushommista oli jäänyt päälle jonkinlainen häiriintynyt näkemys hiilareista, missä itsensä palkitsemiseen tarkoitetussa ruoassa tai noissa makeisissa ei hiilarit pelottaneet toisin kuin ihan perus keitetyssä perunassa tai riisissä. Sittenpä ei painon seuranta ei enää oikein kiinnostanutkaan kun totesin palanneiden kilojen kanssa, että vituix män. Syömishäiriöhän se oli, kun sitä tässä kirjoitellessa miettii.
Kontrastina ylempään olen menneen kesän aikana syönyt mm. kilokaupalla keitettyä varhaisperunaa ilman pelkoa hiilareista. Suolan ja sydänmerkin ansainneen Voimariinin kera.
Olen tullut siihen tulokseen, että tämä lääke toimii minulla hyvänä tukikeinona T2 diabeteksen hoidon lisänä sellaiseen elintapaan, missä motivaatio/kuri/jne. ei riitä pitkäaikaiseen rajoittamiseen oikein minkään suhteen, koska kyky pitkäjänteisyyteen ja tavoitteellisuuteen puuttuu liian monessa tärkeässä asiassa.
Eletty aika uuden lääkkeen kanssa on tietysti vielä varsin lyhyt painonhallintahistoriaan nähden, mutta pitkästä aikaa uskaltaa sanoa, että on jokseenkin positiiviset odotukset tulevasta.