Otetaan vähän rautalankaa avuksi, ajat tiellä ja näät kuolleen kissan, väistät sen ja mietit että ikävää. Maija tulee perässäsi ja alkaa itkeä, kun hänestä tuntui niin pahalta nähdä kuollut kissa.
Tästä päästään pidemmälle ongelman alkusyihin. Kuvailet terveen aikuisen ihmisen reaktion ja lapsen tasolle taantuneen, nykyään normaalina pidettävän sairaan reaktion. Jälkimmäisellä potilaalla ei saisi olla mitään asiaa moottoriajoneuvon rattiin.
Nykyään "aikuiset" ihmiset eivät osaa tai halua käyttäytyä kunnolla, koska sitä ei heiltä ole koskaan oletettu tai vaadittu(ruma sana). Sen takia he vitut välittävät terveydestään sen enempää kuin siitä, miten kohtelevat muita ihmisiä. Aiemmin narsistiseen persoonallisuushäiriöön ja/tai kehitysvammaisuuteen liitetty käytös on jo hyvän aikaa ollut hyssyteltyä, suvaittua ja lopulta normi. Nykyään siitä ei juurikaan välitetä. Pian se alkaa pian olla laajalti ihailtua, somesyövässä se on jo vuosia ollut jopa sitä kohderyhmälleen. Oma terveys paskotaan ihan surutta samoin kuin toisia ihmisiä ajatellaan käyttötavarana. Koetaan, että aina ongelman tullessa vastaan sen voi ratkaista huutamalla kovaa ja joku aikuinen mies tulee, auttaa vastikkeetta, kuuntelee nöyrästi vittuilut päälle, pyytää anteeksi ja kannustaa jatkamaan. Näinhän se usein oikeasti tapahtuu, niin surullista kuin se onkin. Tätä eivät viirapäät ole itse keksineet vaan se on heille kovalla työllä opetettu. Paskavammaista sukupolvea seuraa toinen vielä kipeämpi. Mädätys alkaa toimia, ja nykyään ei enää ajatella ettei hullujen houreisiin saa lähteä mukaan vaan pidetään velvollisuutena tehdä niin.
Mä en oikein ymmärrä minkä vuoksi ihmisten pitäisi kokea nälkää. Mulla ainakin elämä paljon mukavempaa kun lääkkeillä ei sitä tarvi kokea.
Olen ollut laiha, normaalipainoinen ja hieman läski. Olen melko hyvin painoa vastaten kokenut sen, että läskille tulee nälkä helpommin. Tämä vaihtelu hormonitoiminnassa on helppo havaita vaikka ei olisi diabeetikko tai varsinaisesti obeesi. Ainakin jos syö normaalia ruokaa eikä pelkästään sokeria ja rasvatonta maitoa ym, jolloin moni laihakin saadaan tuntemaan läskin ruokahalu.
Veikkaan että monilla lihavilla on aina ollut huonommin toimiva mekanismi kuin laihoilla jotta lihominen on edes mahdollista. Hoikkana tiedän että heti kun maha alkaa olla täynnä tulee ruuasta "pahaa" eli elimistön mekanismit toimivat tehokkaasti. Tunnen ihmisiä jotka voivat jatkaa syömistä pitkäänkin vaikka nälkä on jo lähtenyt.
Varmaan monilla lihavilla on ollut "aina". Tosin osa aikuisista läskeistä on ollut laihoja peräti yli 20 ensimmäistä vuotta. Samoin hieman pullukka saattaa päästä ravintoaan korjaamalla aika äkkiä siihen tilaan että pystyy halutessaan esimerkiksi syömään kerran päivässä, jollei nyt ole ihan pakettiautoksi vielä muuttunut. Itse olen tämän kokenut pariinkin kertaan.
Eli mielestänne ei ole validia keskustella siitä, että miten ongelma ratkaistaan vaan siitä miten sitä hoidetaan. Onneksi en ole lähdössä kanssanne veneilemään.
Ylityksen puolivälissä skorpioni pisti sammakkoa selkään ja pyysi anteeksi. Hän ei vaan voinut itselleen mitään mutta oli kovin pahoillaan. Itsehän en lähde skorpionin kanssa vesille. Olen kyllä ollut sammakko, enkä tarkoita vartalon koostumusta vaan lapsenuskoista rehellisyyttä ja sen odottamista toisilta.
Lievä ylipaino ei vielä nuorilla henkilöillä(alle 25v?) vaikuta terveyteen niin vakavasti että heille varmaan oletuksena jotain muita keinoja ja samalla katsotaan miten lääkkeet kehittyy ja halpenee.
"Lievä ylipaino" joka on takavuosista määritelty uudelleen kaikessa hiljaisuudessa, ei tosiaan nykykriteerein itsessään ole mikään ongelma missään ikäluokassa. Liikkumattomilla istumatyöläisillä kyllä, haalarimiehellä vastaa hyvinkin hoikkaa kuntoa jos asioita tapahtuu ja elämäntapa on terve, eikä kroppa näytä tulitikulta ja jalkapallolta kuin olisi paino etuakselin päällä.
Esimerkiksi BMI 29 oli joskus lievä ylipaino. Nykyään se on ylipainoa ja lievää lihavuutta. Samaan aikaan vaatekoot muuttuvat siten että aika iso pullukka voi käyttää M- tai L- kokoisia vaatteita siinä missä ennen normaalipainoinen aikuinen mies käytti L- tai XL-kokoisia vaatteita. Varsin jakomielitautinen maailma.
Jep. 80-luvulla jollain ilveellä pärjättiin, kun kaupassa oli hyllyn päädyssä kolmea eri Fazerin suklaalevyä.
Oli se kamalaa vielä muutama vuosi sitten kun normaali suklaalevy maksoi pari euroa. En juurikaan osta, mutta meinasin paskoa pienen määrän savea kalsareihin kun tajusin että nykyään tavalliset läskifatserit(joita ehkä on vielä shrinkflaatioitu) maksavat about vitosen. Jeesus. Ei ne nyt mitään savukeaskeja sentään ole. Onneksi nykyään kun limutkin ovat pääosin bensan makuisia keinomakeutettuja ei läskejä enää näy missään. Toista se oli 20 tai 30 vuotta sitten kun kolassa oli sokeria kymmenisen painoprosenttia ja lyllertäjiä vielä oli. Ei se karppausbuumi täysin väärässä ollut, koska ihmiset ihan oikeasti osaavat vetää itsensä läskeiksi vaikka pastalla joka ei kyllä maistu juuri miltään. Silloin oli hetken aikaa esillä ymmärrys siitä, että ihmiset lihovat myös ilman limua ja sipsiä ja viinaa, koska vetävät älyttömiä sokerikoomia "terveellisellä kotiruoalla". Nyt se on unohdettu mutta on niitä vieläkin. Eivät kaikki pallot syö kiloa irtokarkkia päivässä.