Liittymät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta! Meikäläisellä tilanne, että DNAlla puhelinliittymä ennestään, mutta sain Elisalta kodin netin todella hyvään hintaan, kun samalla vaihdan puhelinliittymän Elisalle. No sieltähän ne laitto jonkun 40e liittymän, ja määräaika DNAlta loppuu marraskuussa. Miten tässä kannattais lähtee etenemään, että sais tuon puhelinliittymän mahdollisimman halvalla? Tuo netin hinta pysyy samana, vaikka kilpailuttaa.
 
no nyt on kummallista...


elisa.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Tänne kilahti aamulla Elisalta tekstari, että liittymää sais 4,99€/kk. Tekstarin linkin takana oli vain jotain 17,99€/kk liittymiä, mutta puhelimitse sain tuohon viiteen euroon 100megasen. Ennen oli siis Moilta se 15€/kk liittymä.
 
Mulle Elisa tekstaroi että tämä 5e tarjous loppumassa vuorokauden vaihteessa.

edit: jaa niin ilmoitettiinhan tämä loppumispäivä jo ekassa tekstarissakin
 
Elisa -> Moi siirto oli päällä.

Sain Elisalta 4G 200M liittymän 17,99e/kk + 70 eur S-ryhmän lahjakortin. Tämä tuli otettua ja 12kk päästä taas liittymä-lambada edessä seuraavan kerran.
 
Pitikö Moilla aktivoida tuo sinne siirtymässä oleva liittymä vai missä vaiheessa Telialta pitäisi kuulua? Liittymän siirtymiseen aikaa 9 päivää..
 
Soittelin moin aspaan ja kaveri kyseli mikä homma. minä kerroin ja lupasi laittaa viestiä eteenpäin jos tuon ständitarjouksen sais aspastakin kun noita ständejä on niin vähän...
Vaihtuisi kyllä itseltäkin aika nopeaan. Ei vaan hirveästi kiinnostaisi lähteä varta vasten johonkin Koskikeskukseen pööpöilemään tuon takia varta vasten.
 
Pitikö Moilla aktivoida tuo sinne siirtymässä oleva liittymä vai missä vaiheessa Telialta pitäisi kuulua? Liittymän siirtymiseen aikaa 9 päivää..
Mulla ei ollut tullut tietoon siirtopäivää ennen kuin kävin aktivoimassa Moi:n simin netissä, sitten vasta ilmoittivat päiväksi 28.8. eli ainakin omalla kohdalla näytti tarvitsevan niin tehdä. En sitten tiedä onko tarpeen, jos on jo tarkka siirtopäivä muutoin tiedossa. Tarjous tuli vasta tänään eli 3 pvä ennen siirtoa.
 
Jos joku tuolla Koskarissa Tampereella käyvä tänään viitsii kuitata, löytyykö ständi vielä, niin tiedän itsekin iltapäivästä kiertää keskustan kautta :)


Ymmärtäisin, että nämä listatut ovat ihan pysyviä. Tuo mainittu Tampereen piste on ainakin sellainen perinteinen popup, jossa kohtaa on milloin mitäkin lehti- tai liittymämyyjää.
Kävin Koskarissa hakemassa liittymän. Ei ollut tietoa miten pitkään kampanja voimassa, mutta toinen geelitukka aikoi olla ainakin tänään seiskaan asti siinä Intersportin edessä
 
Laitoin Elisalle reklamaatiota tuosta hinnan noususta. Ei auttanut.
"Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla."

"Kyllä tuo muutos liittymään on tulossa, sitä ei voi estää. Harmi, jos ei ole nyt sinulla käyttöä uusille ominaisuuksille. Valitettavasti tässä tapauksessa ei parempaakaan vaihtoehtoa ole tarjota sinulle, sillä edelleen muutoksenkin jälkeen liittymälläsi on sen edullisin vaihtoehto käytössä vastaavan tyyppisistä liittymistä."

Joo kyllä tämä tilanne on selvä, pitää laittaa siirto menemään toiseen firmaan ja niin päättyy 29vuoden asiakkuus. Aivan uskomatonta pelleilyähän tämä on.
 
Laitoin Elisalle reklamaatiota tuosta hinnan noususta. Ei auttanut.
"Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla."

"Kyllä tuo muutos liittymään on tulossa, sitä ei voi estää. Harmi, jos ei ole nyt sinulla käyttöä uusille ominaisuuksille. Valitettavasti tässä tapauksessa ei parempaakaan vaihtoehtoa ole tarjota sinulle, sillä edelleen muutoksenkin jälkeen liittymälläsi on sen edullisin vaihtoehto käytössä vastaavan tyyppisistä liittymistä."

Joo kyllä tämä tilanne on selvä, pitää laittaa siirto menemään toiseen firmaan ja niin päättyy 29vuoden asiakkuus. Aivan uskomatonta pelleilyähän tämä on.
Kai mainitsit, että sinulla on määräaikainen alennushinta voimassa?
 
Hansatorin ylätasanteella oli ainakin vielä eilen.
Kiitos sieltähän ständi löytyi ja 5 kpl elisaa siirtyi moille. Ei tuolla ständilläkään tiedetty kauan tarjous on voimassa.

Nyt katsoo tuleeko elisalta jotain vasta tarjousta. Mutta saa kyllä olla reilu tarjous, että elisalle jään kun ei tuo hinnan nostoyritys oikein houkuttele jäämään. Vaikka se perua luvattiinkin.
 
Tuli myös haettua tuo MOI tarjousliittymä 9€/kk 200M (puhelut maks. 4€/kk). Kysyin myös voimassaoloa tälle tarjoukselle, mutta eivät osanneet sanoa muuta kuin että ainakin tämä päivä.
 
Äsken kävin hakemassa 9€/kk 200M (puhelut maks. 4€/kk) liittymän Espoon Sellon Prisman Moi Mobiilin ständiltä. Tämä tarjous siis Elisan asiakkaille.
Tämä tarjous olisi kelvannut tännekin. Tuli vain lyötyä siirto samaan suuntaan jo aktiivisesti listahinnoin ja tuota tuskin saa enää keskeytettyä?
 
Kävin hakemassa Elisan tiskiltä uuden liittymän (uudella numerolla) ja sitten Koskikeskuksen Moi-pisteessä tämä juuri avattu siirtymään Moille, 9 e/kk. Ja se Moi-piste oli tosiaan Instrun edessä 1. kerroksessa. Ja tarkemmin selittämättä kk-lasku putoaa 13 eur, joka on hyvä säästö.
 
Tämä tarjous olisi kelvannut tännekin. Tuli vain lyötyä siirto samaan suuntaan jo aktiivisesti listahinnoin ja tuota tuskin saa enää keskeytettyä?
Kyllähän oman operaattorin pitäisi pystyä se perumaan, kuten tekevät winbackeissakin.

Itse laitoin lauantaina siirron Moilta Elisalle ja kahteen liittymään sain myös tuon 3e/kk seuraavat 24kk soittamalla Moin asiakaspalveluun.
Siis 3€/kk rajaton 100M 4G vai oliko tässä joku tärppi?
 
Ensimmäinen viestini kun ei tuottanut tulosta, laitoin ylläolevan viestin seuraavaksi, johon vastattiin näin:

"kiitos vastauksestasi!

Liittymäsopimuksesi ei ole määräaikainen. Muutos ei perustu viranomaispäätökseen. Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla."

:dead:

Laitoin Elisalle reklamaatiota tuosta hinnan noususta. Ei auttanut.
"Muutoksen syynä on viestintäpalvelun kehittäminen ja asiakkaiden yksityisyyden suojan sekä internet-käytön turvallisuuden parantaminen. Elisan yleisten sopimusehtojen kohdan 10 mukaisilla perusteilla Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu. Muutostilanteessa sinulla on oikeus irtisanoa liittymäsopimus kahden viikon irtisanomisajalla."

"Kyllä tuo muutos liittymään on tulossa, sitä ei voi estää. Harmi, jos ei ole nyt sinulla käyttöä uusille ominaisuuksille. Valitettavasti tässä tapauksessa ei parempaakaan vaihtoehtoa ole tarjota sinulle, sillä edelleen muutoksenkin jälkeen liittymälläsi on sen edullisin vaihtoehto käytössä vastaavan tyyppisistä liittymistä."

Joo kyllä tämä tilanne on selvä, pitää laittaa siirto menemään toiseen firmaan ja niin päättyy 29vuoden asiakkuus. Aivan uskomatonta pelleilyähän tämä on.
Ei noin. Olette sopineet alennetusta hinnasta tietylle ajanjaksolle. Sopimus sitoo Elisaa ja teitä. Lisäksi sopimusta tulkitaan epäselvissä tilanteissa laatijan vahingoksi. Nämä nyt ensi alkuun, ilman edes menemistä kuluttajaa suojaavan lainsäädännmön puolelle.

Kuluttajansuojalaista löytyy niin monta kohtaa sovellettavaksi, että en tuha edes listata tässä casessa... perusperiaate on kuluttajan heikompi asema sopimustilanteessa. Sopimusta ei tulkita kuluttajalle epäedullisesti. Kaiken lisäksi Elisa vetoaa tuossa vielä yleisiin sopimusehtoihin (=vakiosopimusehdot). Jokainen voi vilkaista kkv:n sivuilta kuinka "hellästi" tuollaisiin vetoavan yrityksen vaatimuksia tulkitaan.

Itse tosiaan riitauttaisin noilta osin laskun. Helpompi tie voi olla suoraan kkv:lle eskaloiminen. Tai molemmat. Sopimuksen purku tai sovittua enemmän maksaminen ei tule kuuloonkaan.
 
Tuli Elisan aspastakin myöhässä vastaus:

"Sinulla on tällä hetkellä toistaiseksi voimassaoleva liittymäsopimus ja siinä ei ole määräaikaista sitoumusta, jolloin voit halutessasi tehdä liittymälle muutoksia koska tahansa. Kun sopimus ei ole määräaikainen, voivat sopimuksen ehdot muuttua myös operaattorin toimesta.Liittymäsi etuhinta tulee muutoksesta huolimatta säilymään edullisena. "

Höpöhöpö, määräaikaisen sopimuksen hinnasta olen kahdeksi vuodeksi vuosi sitten tietääkseni tehnyt, ja sen tarjouksen perusteella valinnut Elisan.
 
Tuli Elisan aspastakin myöhässä vastaus:

"Sinulla on tällä hetkellä toistaiseksi voimassaoleva liittymäsopimus ja siinä ei ole määräaikaista sitoumusta, jolloin voit halutessasi tehdä liittymälle muutoksia koska tahansa. Kun sopimus ei ole määräaikainen, voivat sopimuksen ehdot muuttua myös operaattorin toimesta.Liittymäsi etuhinta tulee muutoksesta huolimatta säilymään edullisena. "

Höpöhöpö, määräaikaisen sopimuksen hinnasta olen kahdeksi vuodeksi vuosi sitten tietääkseni tehnyt, ja sen tarjouksen perusteella valinnut Elisan.
Todennäköisesti sopimuksesi ei ole määräaikainen siinä mielessä, että voit koska vain vaihtaa operaattoria maksamatta koko kahden vuoden kauden maksuja. Sen sijaan Elisa on kyllä antanut omalta puoleltaan määräaikaisen alennuksen hintaan, josta nyt yrittävät kiemurrella irti. Tuo tulkinta, että tarjouksessa annettu määräaikainen alennus hinnasta ei sitoisi operaattoria on aika lailla kestämätön, muutenhan voisivat nostaa hinnat heti sopimuksen tekemisen jälkeisenä päivänä.
 
Kyllähän oman operaattorin pitäisi pystyä se perumaan, kuten tekevät winbackeissakin.


Siis 3€/kk rajaton 100M 4G vai oliko tässä joku tärppi?
Juurikin noin, eli 3€/kk rajaton 100M 4G. Tuohon tulee sitten puhelut ja tekstiviestit päälle max. 4€/kk, jos niitä käyttää. Hinta on voimassa seuraavat 24kk. Sopimus ei ole määräaikainen.
 
Juurikin noin, eli 3€/kk rajaton 100M 4G. Tuohon tulee sitten puhelut ja tekstiviestit päälle max. 4€/kk, jos niitä käyttää. Hinta on voimassa seuraavat 24kk. Sopimus ei ole määräaikainen.
Oho, tämä on kova. Vielä parempi kuin aikanaan se 3€/kk Tarkka, joka tavallaan aloitti tämän kaiken. 99%:lle ihmisistä vielä selvästi parempi vaihtoehto kuin tuo 9€/kk Moin liittymä, jos vaan saisi valita noiden väliltä.

Irtosiko tuo suht helposti? Mietin pitäiskö neuvoa omat vanhemmat laittamaan Moit siirtymään Elisalle tuon toivossa. Eivät kyllä yhtään välitä näistä kikkailuista mutta kolmella liittymällä säästäisi jo melkoisesti.
 
Melkein jopa toivon, että tulisi tuo korotusviesti koska ihan periaatteesta haluaisin viedä tämän käsiteltäväksi ennakkotapaukseksi. Tuo on vaan ihan pirun vaarallinen setti, että jos noita etuhintoja noin vaan aletaan muuttamaan, jos elisa siinä onnistuu ongelmitta niin mikä estää muita toimimasta samoin.

Toki elisa nyt on siirtynyt oikeasti määräaikaisiin sopimuksiin, varmaan tarkoituskin että tällä pelotellaan asiakkaita että hinta voi nousta ilman määräaikaista sopimusta.

Hullua, että DNA aikanaan tällä perusteli omia määräaikaisia liittymiä ja pystyi toteamaan että bullshit, ei kukaan nosta hintoja ennen etuhinnan päättymistä, mutta nyt elisa tekee juuri sitä.
 
Jos se 150M liittymä ei tule täyttä vauhtia niin ei kai se 200M liittymäkään sen kovempaa tule? Ellei sitten ole jotain kuviota, että kaikille pyritään toimittamaan sama x% teoreettisesta maksimista tai suuremman netin tilaajaa priorisoidaan jotenkin muutoin. Kuvaamasi tilanne vaatisi melkeinpä sen, että olet saanut aina jonkun alle 15% teoreettisesta maksimista eli verkko on ihan tukossa. Tuossa kohtaa kannattaisi kokeilla jo onko toisilla operaattoreilla asiat paremmin omalla alueellasi. Teoriassa sen Elisan 200M netin pitäisi olla nopeampi kuin Telian 100M mutta ei se välttämättä käytännössä aina mene noin ja jos verkko ei ole tukossa niin kyllä se melko lähelle mainostettua osuu ainakin noissa 100M ja alle liittymissä.

Itselläni on ollut ties kuinka pitkään 50-100M nopeudellinen liittymä työantajan kautta enkä ole huomannut mitään tahmailua YouTubessa silloin kun netti toimii normaalisti (eli ei olla katveessa tai jossain tapahtumassa missä keskittyneen väkimäärän takia koko verkko tukehtuu). Melkein sanoisin, että 50M olisi optimi puhelimelle mikäli semmoisen saisi halvemmalla kuin 100M+.

Kokeilin huvikseni nytkin ottaa puhelimella nopeustestin, sain tuon 100M, ja perään tunnin mittainen 4K video YouTubesta eikä yhtään mitään ongelmaa sen toistamisessa (toistin toki vain ekat 10min). YouTuben dokumentaationkin mukaan 4K materiaaliin riittää 20 Mbps, joten ei tuon tahmailun siitä 150M liittymästä pitäisi olla kiinni. Alle viidenneskin tuosta vauhdista riittää enemmän kuin hyvin katsomaan 4K materiaalia YouTubesta ja sinällään tuo resoluutiokin on jo aika överi puhelimelle. FHD matskusta selviytyy 5M netillä eli sellaisen pitäisi pyöriä ongelmitta, kun saa 4% siitä 150M liittymän teoreettisesta maksimista... Testasitko koskaan mitä nopeustestit sanoi vauhdiksi takkuilun aikana?

EDIT: Ja siis lähinnä siksi takerruin tuohon, että kenellekään ei jäisi väärää käsitystä. Paljon hitaampikin liittymä kuin 150M riittää enemmän kuin hyvin puhelimen peruskäyttöön (nettiselaus ja striimailut), kunhan se liittymä toimii "normaalisti". Kokemukset ovat varmasti ihan aitoja mutta jotain outoa tuossa on.
Minulla on työliittymä myös Elisalta ja se on todella tahmainen ja minulla oli se 150M liittymä (koti liittymä) reilu 2 vuotta joten tutuksi tuli, Nyt 200M eikä ole tahmaillut yhtään niin onhan se päivänselvä ero tuossa... Turha väitellä pisteitä ja pilkkuja, Siihen vaikuttaa niin moni asia noihin nopeuksiin eri alueet jne.
 
Suora lainaus kuluttajansuojalaista (luku 5 a) ja boldattuna momentti 2:

27 § (22.12.2021/1242)
Digitaalisen sisällön tai palvelun muuttaminen
Kun kyse on digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamisesta pidemmän ajan kuluessa, elinkeinonharjoittajalla on oikeus muuttaa digitaalista sisältöä tai palvelua muutoin kuin siltä osin, kuin se on välttämätöntä digitaalisen sisällön tai palvelun säilyttämiseksi virheettömänä, jos:

1)sopimuksessa on sovittu elinkeinonharjoittajan oikeudesta yksipuolisesti muuttaa digitaalista sisältöä tai palvelua sopimuksessa yksilöidystä perustellusta syystä;
2)muutoksesta ei aiheudu kuluttajalle lisäkustannuksia; ja
3)kuluttajalle ilmoitetaan muutoksesta selvällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Nyt ei taida ihan kaikki kolme vaatimusta täyttyä?
 
Minulla on työliittymä myös Elisalta ja se on todella tahmainen ja minulla oli se 150M liittymä (koti liittymä) reilu 2 vuotta joten tutuksi tuli, Nyt 200M eikä ole tahmaillut yhtään niin onhan se päivänselvä ero tuossa... Turha väitellä pisteitä ja pilkkuja, Siihen vaikuttaa niin moni asia noihin nopeuksiin eri alueet jne.
Ei tässä tarvitsekaan väitellä, kun on fakta ettei YouTube tai nettiselailu tahmaa 150M liittymällä mikäli se toimii oikein. Tällä tietosisällöllä ja ilmaisutavalla tuo on vain todella harhaanjohtavaa. En minä kyseenalaista kokemuksiasi mutta tuo viestin sisältö kirjoitettuna siten kuin se oli (hyvin yksinkertaistettuna) antaa herkästi aiheesta vähän tietävälle väärän ymmärryksen ja siksi siihen takerruin.

Edelleen siis, en epäile sitä ettäkö olisi tahmannut. Se ei kuitenkaan sinällään johdu 150M liittymästä vaan siitä, että alueellasi on verkko ilmeisesti ihan tukossa. Ja esim. se Telian 100M voisi olla nopeampi sinulle kuin Elisan 200M mutta teilasit sen pelkkien numeroiden perusteella vaikka ilmeisesti tiedät ettei se ole noin simppeliä. Nopeustestin tulos olisi voinut tarjota lisäymmärrystä, jos se 200M Elisa näyttää jotain 50M tai alle niin kokeilisin heti toiselta operaattorilta vaikka sitä 100M liittymää.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, tämä on kova. Vielä parempi kuin aikanaan se 3€/kk Tarkka, joka tavallaan aloitti tämän kaiken. 99%:lle ihmisistä vielä selvästi parempi vaihtoehto kuin tuo 9€/kk Moin liittymä, jos vaan saisi valita noiden väliltä.

Irtosiko tuo suht helposti? Mietin pitäiskö neuvoa omat vanhemmat laittamaan Moit siirtymään Elisalle tuon toivossa. Eivät kyllä yhtään välitä näistä kikkailuista mutta kolmella liittymällä säästäisi jo melkoisesti.
Helposti irtosi. Elisan chatissa ensin 4,99€/kk liittymä ja tosiaan soittamalla moille tuo 3€/kk winback.
 
Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu että kun satut olemaan Moin asiakas niin saat Elisalta samat liittymät melkeinpä kolme kertaa halvemmalla kuin DNA:n tai Telian asiakkaana saisit Elisalta.
 
Ei tässä tarvitsekaan väitellä, kun on fakta ettei YouTube tai nettiselailu tahmaa 150M liittymällä mikäli se toimii oikein. Tällä tietosisällöllä ja ilmaisutavalla tuo on vain todella harhaanjohtavaa. En minä kyseenalaista kokemuksiasi mutta tuo viestin sisältö kirjoitettuna siten kuin se oli (hyvin yksinkertaistettuna) antaa herkästi aiheesta vähän tietävälle väärän ymmärryksen ja siksi siihen takerruin.

Edelleen siis, en epäile sitä ettäkö olisi tahmannut. Se ei kuitenkaan sinällään johdu 150M liittymästä vaan siitä, että alueellasi on verkko ilmeisesti ihan tukossa. Ja esim. se Telian 100M voisi olla nopeampi sinulle kuin Elisan 200M mutta teilasit sen pelkkien numeroiden perusteella vaikka ilmeisesti tiedät ettei se ole noin simppeliä. Nopeustestin tulos olisi voinut tarjota lisäymmärrystä, jos se 200M Elisa näyttää jotain 50M tai alle niin kokeilisin heti toiselta operaattorilta vaikka sitä 100M liittymää.
Niin. Kirjoittaja ei ihan taida ymmärtää. Kotona 25/10 valokuitu. Parit streemit, tietokoneet, kännykät, kodinkoneet ja älykoti pyörii ongelmitta. Toki vauhti on todella tuo eikä mitään lupauksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 086
Viestejä
4 894 101
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom