Linux Bazzite vs Windows 11 pelisuorituskyky (AMD, Intel & NVIDIA)

Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista. Mutta odottelen erittäin mielenkiinnolla sitä kannettavan Linux videota ja miten sen kanssa sitten käy. :D

Omassa koneessa siis Kubuntu 24.04 ja Nvidian GTX 1660 Super sekä aika pitkään meni, että tuli edes 570.X ajurit valittavaksi tuolta ajurien hallinnasta (kätevää vaan tökätä sopiva ajuri ja kone hoitaa loput, ei erikseen tarvitse niitä etsiä/hakea verkosta). Varmasti olisi saanut manuaalisesti härvättyä ne, mutta ei jaksa sellaista tehdä kun ei jakka niin ei jakka. Protonin versioiden vaihtelu on myös tuttua touhua ja helppoa valikosta tökätä uudempaa/vanhempaa. Reilu 9kk menty nyt omassa koneessa tällä aiemmin mainitulla Linuxilla.
 
Oli taas mielenkiintoinen video ja eipä ollut näin paljon vielä Bazziteen tullut itse tutustuttua, kun ei omassa koneessa kiinnosta käyttää näitä SteamOS:stä väännettyjä versioita. Ehkä sitten kiinnostaa kun tulee se virallinen SteamOS julkaisu, jos tulee. Olin oikeastaan aika yllättynyt miten huonosti AMD ja Intelin näytönohjaimet testikokoonpanossa toimivat, kun oli itselle jäänyt kuva esim. Level1Techsistä (tai no Level1Linux) että suorituskyky pitäisi olla aika lähellä Windowsia. Toki muistaakseni Wendell teki osan testeistä Nobara Linuxissa ja jossain toisessa jota ei nyt tähän hätään muista.
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.

Sitten Linuxissa ei taida tuo HDR ainakaan käyttiksessä olla vielä valmis vai oliko noissa testeissä HDR tila käytössä? Voitko @Sampsa varmistaa asian? Windowsissa varmaan ollut HDR tila päällä, jolloin Linux testit näyttävät liian hyviltä windowsiin verrattuna.
 
Linux ajurit tukee opengl kiihdytystä ja sitten Steamin proton kääntää directx koodit siihen sopivaksi. Onko se sitten ajureiden ongelmaa vai ton proton emulaattorin. Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.

Proton on Valven Winestä Steamia varten jalostama Windows-yhteensopivuuskerros. Sisältää VKD3D (DirectX 12) ja DXVK (DirectX <12) kirjastot DirectX tukeen, ja ne toimivat tekemällä DirectX -> Vulkan muunnoksen.

OpenGL ei ole ollut kovinkaan relevantti pitkään aikaan. Sitä käytetään lähinnä jos tarvitaan OpenGLää.. paitsi jos sekin muunnetaan Zinkillä Vulkaniksi.
 
Testi jollakin pelilläå mikä ei olisi vaatinut protonia siihen väliin (eli opengl kirjastoa käyttävä) olisi ollut tähän hyvä lisä.
Oman kokemuksen mukaan pelit toimii paremmin, kun käyttää Windows-versiota Protonilla, verrattuna natiivikäännöksiin. Tosin en jaksanut montaa kokeilla, sen jälkeen ei ole tullut edes katsottua olisiko jostain natiivia tarjolla. Se "yhteensopivuuskerros" on varsin ohut, eikä juurikaan lisää kuormitusta. Joidenkin lähteiden mukaan kuluttaa hieman enemmän muistia näytönohjaimella, mutta niin kauan kuin muisti riittää ei vaikuta suorituskykyyn. Suorituskykyero tulee lähinnä ajureista.

Hyvä video, varsin autenttisen kuvan antaa Linux-pelaamisesta. Yllättävän isot erot suorituskyvyssä oli, mutta taitaa nuo ajurit vain olla vielä raakileita.
 
Kuulostaa menevän sen verran mutuksi että pitää vähän oikoa.

Proton on Valven Winestä Steamia varten jalostama Windows-yhteensopivuuskerros. Sisältää VKD3D (DirectX 12) ja DXVK (DirectX <12) kirjastot DirectX tukeen, ja ne toimivat tekemällä DirectX -> Vulkan muunnoksen.

OpenGL ei ole ollut kovinkaan relevantti pitkään aikaan. Sitä käytetään lähinnä jos tarvitaan OpenGLää.. paitsi jos sekin muunnetaan Zinkillä Vulkaniksi.
Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.
 
Olin siinä uskossa että Vulcania käytetään opengl -kirjaton kautta. Mutta joka tapauksessa testi, jossa käytetäänkin vulcan rajapintaa eikä directx:ää poistaisi mahdolliset protonin vaikutukset välistä, ja saisi paremman kuvan varsinaisesti ajureiden tilasta. Kuten videollakin nähtiin, niin se protonin versio vaikuttaa asioihin ja se taas ei kuulu näytönohjain ajureihin.
Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?
 
Se protonin uudempi versio tuo lähinnä uusia ominaisuuksia käyttöön tai bugikorjauksia. Se enemmänkin korjaa, jos joku peli tai ominaisuus ei toimi lainkaan. Suorituskykyyn vaikutus on yleensä varsin vähäinen. Mutta siis kuvitteletko, että kun koko peli käännetään DirectX:n sijaan Vulkanille, niin se ei vaikuttaisi suorituskykyyn?
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?

Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
 
Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
No nyt osuit naulan kantaan. Videon konteksti on kuitenkin "Linux-aloittelija testaa suosittuja tripla-A -pelejä uudella raudalla". Koko asetelma suosii Windowsia, eikä tässä mitään neutraalia asetelmaa edes taidettu hakea.

Tällaista vertailua on vaikea tehdä neutraalisti, sopivilla rauta- ja pelivalinnoilla saa kumman tahansa voittajaksi.
 
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?

Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.
Lomien jälkeen ajelen uudella Doomilla ja Vulkanilla testit samalla setillä :tup:
 
Nyt tuli katsottua kanavan ensimmäiset kaksi videota kokonaan, kun näissä oli Linuxi aiheena. 🤓

Lisää kyllä toivoisin tätä aihetta kanavalle tämmösenä pitkäaikaisena (25v) Linux käyttäjänä ja miksei kelpaisi myös muihinkin juttuihin.

Nauraa sai kyllä Sampsan ilmeille ja reaktioille välillä, varsinkin sillä edellisellä videolla. Hyvä kun niitä ei oltu editoitu pois, niitä mokiakaan.. :tup:
 
Aloin tässä miettii omaa Linuxin käytön alkutaivalta, ni kyllä se aika kivinen paikoitellen oli. Taisin silloin vuonna 2000 alotella jollain kirjastosta lainatulla SOT-Linuxin CD levyllä, joku Redhat pohjainen se vissiin oli. Sitten vaihdoin aika äkkiä perus Redhattiin, josta vissiin Mandrakeen ja lopulta Debianiin johon sitten tykästyin. Debianista sitten siirryin sujuvasti Ubuntuun ja sen variantteihin.

Joku Ubuntu pohjainen on siis ykköskoneessa aina ja rinnalla toisella koneella sitten kokeillu kaikkee Slackwarea, Fedoraa, Gentoota, Archia, BSD:tä jne..

Alku oli kyllä semmosta sähläystä sen Linuxin kans, että saatto olla viikossaki monesti sekaisin ku kaikkee piti kokeilla ja eiku asenna aina uusiksi. Sitte usein oli edellisen illan kaljottelun jäljiltä ettei aamulla enää kone bootannu. Eikä tietenkään mitään hajua mitä illalla oli tehnyt, no eiku asenna taas uusiksi.. no mutta aina oppi uutta sen kans, mm. sen että älä turhaa säädä ja päivitä jos ei ole ihan pakko.

Silti alkuvaikeuksista huolimatta tykästyin heti alussa siihen Linuxin ajatukseen ja edelleen se on mulle se ainoa oikea käyttöjärjestelmä, niin työpöydällä kuin palvelimissakin. Windowsia käytän vain olosuhteiden pakosta..

Joskus ollu se työpöydän näyttävyys ensisijalla eli on pitänyt olla sitä silmäkarkkia ja paljon, ja joskus sitten on pelkkä Openbox tms ollu ikkunointina eikä mitään sen kummempaa. Waimolla oli paikoitellen hankaluuksia pysyä matkassa mukana, kun edellisenä iltana saatto olla erinäköinen Linux koneella ja aamulla taas eri.

Silti jos siltä kysyy maailman parhainta käyttöjärjestelmää, ni se sanoo että Linux. Eli 21 vuoden yhdessäolo on tehnyt tehtävänsä.. heh.

Nyt tämmösenä wanhana, monet vuodet on ihan modaamaton Lubuntun uusin ollu se minkä laitan kaikkiin koneisiin.. ei wanha jaksa enää kovin säätää.

Paljon on Linux mennyt eteenpäin käytettävyydessä, jos vertaa tuonne vaikka 10 tai 20 vuoden taakse. Mutta kyllä sitä silti välillä saa itsekki raapia päätä, kun joku ei onnistu kerralla..
 
Tästä voi ihan tehdä vastakysymyksen, että kuvitteletko että se muutos Vulcan -rajapinnalle vaikuttaa suorituskykyyn?

Mutta se on joka tapauksessa merkityksetöntä. Pitää verrata sekä Windowsissa että Linuxissa Vulcan rajapintaa käyttävää peliä, jotta saa suoran vertauksen käyttöjärjestelmän ja ajureiden vaikutuksesta. Näin vertaltaisiin enemmän omenoita keskenään ja ei olisi appelsiineja seassa.

Montako peliä tiedät joista on olemassa sekä natiivi Linux-versio että Windows-versio joka käyttää Vulkania? Koska tämä on ainut ero jolla eliminoidaan kaikki välipalikat.
 
Montako peliä tiedät joista on olemassa sekä natiivi Linux-versio että Windows-versio joka käyttää Vulkania? Koska tämä on ainut ero jolla eliminoidaan kaikki välipalikat.
En tosiaan tiedä mitkä pelit Vulcania käyttää. Tartuin vain tuohon mielestäni virheellisen päätelmään Linux ajurien tilasta tämän videon perusteella. Itse kokemus varmaan sellaisille jotka ekaa kertaa haluavat nopeasti kokeilla jotain peliä Linuxilla, niin siitä video Linuxista pelialustana antoi varmaan ihan oikean kuvan.

Itse olen käyttänyt lähinnä Uniginen superposition benchmarkkia. Pelejä joita pelaan ja joistaa löytyy natiivi Linux tuki on Cities Skyline ja ennen tuki oli myös Age of Wonders 3:lle, mutta nykyisin sitä voi pelata vain protonin kanssa.
 
Ei tule montaa Vulcan peliä mieleen mutta Valheimissa on Vulcan:
1751129128388.png

Pelissä ei valitettavasti tietääkseni ole benchmarkkia.

Kiitos videosta! Oli mielenkiintoinen. 20% voisin ehkä uhrata että voisi vaihtaa Windowsista pois mutta 50% on jo aivan liikaa.
 
En tosiaan tiedä mitkä pelit Vulcania käyttää. Tartuin vain tuohon mielestäni virheellisen päätelmään Linux ajurien tilasta tämän videon perusteella. Itse kokemus varmaan sellaisille jotka ekaa kertaa haluavat nopeasti kokeilla jotain peliä Linuxilla, niin siitä video Linuxista pelialustana antoi varmaan ihan oikean kuvan.

Itse olen käyttänyt lähinnä Uniginen superposition benchmarkkia. Pelejä joita pelaan ja joistaa löytyy natiivi Linux tuki on Cities Skyline ja ennen tuki oli myös Age of Wonders 3:lle, mutta nykyisin sitä voi pelata vain protonin kanssa.

Käsitin että videon ideana on ottaa uusinta rautaa, asentaa ns. joku Linux ja kokeilla pelata sillä. Eli hakea millaisen kokemuksen tyhjästä päästä Linuxia käyttöön ottava voisi saada. Tai ainakin rajallisen osajoukon mahdollisista kokemuksista.

Toivon ainakin että ei kukaan kuvittele kaikkien yhteensopivuus- ja muunnoskerrosten kautta pelejä pelaamalla selviää yhtään mitään Linuxin grafiikka-ajureiden tilasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 807
Viestejä
4 829 181
Jäsenet
78 140
Uusin jäsen
ElsaOak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom