Pistelinkin uusiksi sekä Windowsin että Linuxin. Nyt on W11 ja Ubuntu secure bootilla ja molemmat kryptattuina. Ubuntua GNOMElla en ole käyttänyt ikinä, enkä GNOMEsta siis tykkää varsinaisesti, se kun on turhan simppeli ja säätämättömissä. Mutta toimivahan tämä näyttää olevan: suoraan toimi 4k 120 hertsillä eikä ole taannoisen Kubuntun omituisuuksia koskien sleeppiä näemmä. Laitoin kyllä Nvidian ajuriksi 570 openin käyttiksen oletuksen sijasta perään. Yhä toimii. Grubiin sai Windowsin löytymään helposti. Nyt pohdin, että laitanko jonkun muun KDE:llä vai olisiko nyt hetken vaikka tällä.
Onko sinulla siis Windows Bitlocker-kryptattuna ja buuttaat siihen grubin kautta?
Oma kokemukseni on että tuosta tulee harmia, eli ainakin vaikuttaisi siltä että aina kun grub jotenkin muuttuu, Windows/Bitlocker ottaa siitä herneen nenäänsä ja seuraavassa buutissa Windowsiin vaatii sinulta Bitlockerin avaimen syöttämistä, ennenkuin päästää jälleen Windowsiin. Tuon triggeröi mahdollisesti esim. Linuxiin tuleva kernel-päivitys jolloin monesti kai kirjoitetaan jotain uusiksi grubiin (esim. lisätään optio buutata aikaisempaan kerneliin, tms.), tai jos muuttelet grubin asetuksia, esim. mihin buutataan defaulttina tms.
Toivottavasti sinulla on Bitlocker-avain jossain tallessa, muualla kuin ko. Windows-osiolla? Ja vaikka olisikin, kyllä sen syöttäminen silloin tällöin syö ihmistä. Jos ei Bitlocker-avain ole tallessa toisella koneella tai USB-muistitikulla tms., käy heti hakemassa ennenkuin lukitset itsesi vahingossa ulos Windowsista. Itse otin sen talteen tekstitiedostona sekä USB-muistitikulle, toiselle läppärilleni että myös puhelimeeni piiloon.
Oma ratkaisuni tuohon Bitlocker-ongelmaan oli etten koskaan buuttaa Windowsiin grubin kautta, vaan asetin koneen BIOS/UEFI asetuksissa että kone buuttaa defaulttina Windowsiin (koska useimmiten buuttaan nimenomaan sinne), ja jos haluan Linuxiin, painan buutissa funktionäppäintä (minulla se on F12) jolla saan valittua kumpaan buuttaan, Windowsiin vai Linuxiin. Sillä tavoin Windows ei pääse koskaan näkemään että buutissa on jotain muuttunut, koska ei mene grubin kautta.
Niin ja itse grubissa olen asettanut että se buuttaa defaulttina aina Linuxiin, enkä vahingossakaan mene sen kautta enää Windowsiin.
Asetin lisäksi UEFI-asetuksissa pidemmän odotusajan jotta siinä on hyvin aikaa painella sitä funktionäppäintä, jos päättää haluta mennä Linuxiin. Muuten se menee niin nopeasti ohi ja pitää olla kärppänä painelemassa sitä. Jos menen Windowsiin, annan sen vain mennä itsekseen tuosta ohi ja jatkaa defaulttina Windowsiin.