Kiitos pipewire conffaus tarkennuksista.
Mutta yleisestiottaen, vaikka näin kuinka ohjeistetaan, ei välttämättä kannata jos tarkoitus on muokata yksittäisiä parametrejä, vaan tähän on parempi käyttää noita drop-inejä. Niiden perimmäinen tarkoitus varsinaisesti ei ole jakaa konffeja osiin, vaan ainoastaan asettaa joitakin arvoja eri tavalla kuin pipewire.confissa.
Miksi niitä kannattaa käyttää, sen sijaan että muuttaa jotain riviä pipewire.conf:ssa?
Varsinkin jos nuo drop-init pitää itse väsätä jollain tietyllä formaatilla niin mieluummin en ala arpoa niiden kanssa vaan ohjeiden mukaan muutan jotain tai joitakin arvoja yhdessä konffissa jossa ne ovat jo valmiiksi oikeassa formaatissa.
Itse noita on paha muutella, yritin lukea läpi noita selityksiä mitä eri parametreja siellä on ja mihin ne vaikuttajat, ja aivan hepreaksi jäi, ainakin sen suhteen mikä saattaisi auttaa minua äänen säröytymisen estämisessä, vaikuttaa niin monimutkaiselta himmeliltä tuo pipewire. Esimerkkejä joissa pysähdyin hoomoilasena miettimään:
Multimedia processing graphs
gitlab.freedesktop.org
support.dbus = true
Enable DBus support. This will enable DBus support in the various modules that require
it. Disable this if you want to globally disable DBus support in the process.
Mistä tiedän haluanko vai enkö DBus-tukea, ja voiko sillä olla merkitystä äänen säröytymiselle? Pitääkö vain testata tämän vaikutusta?
link.max-buffers = 64
The maximum number of buffers to negotiate between nodes. Note that version < 3 clients
can only support 16 buffers. More buffers is almost always worse than less, latency
and memory wise.
Eli...? Ei kannata koskea, tai ainakaan kasvattaa tuosta arvosta, oli mikä oli koska se olisi "almost always worse"?
mem.allow-mlock = true
Try to mlock the memory for the realtime processes. Locked memory will not be swapped out by the kernel
and avoid hickups in the processing threads. The amount of locked memory is however limited per
user but can be tuned.
Ei sano yhtkäs mitään. Vaikuttaa ehkä johonkin?
Oletan että minun ongelmani saattaa kulminoitua jotenkin liian pieniin buffereihin tai latensseihin ja jotenkin siihen vaikuttaa jokin "quantum-arvo" yhdessä käytetyn näytteenottotaajuuden kanssa tms., ja asiaan saattaa liittyä jokin "respampling" joka ilmeisesti on huono juttu jos sitä joutuu tekemään mutta ei hajuakaan tapahtuuko sitä minun tapauksessani ja jos tapahtuu, miten voin sen estää.
Nyt minulla on taas päällä /etc/pipewire/pipewire.conf:ssa (kopioitu /usr/share/pipewire/ alta tuonne root-käyttäjänä) muutettu tuo yksi rivi taas näin (alunperin se oli kommentoitu pois ja arvona 32):
default.clock.min-quantum = 1024
Niin ja tämän rivin muutin jonkun täällä antaman vinkin perusteella, ehkä auttaa sen "resamplingin" välttämisessä? Tuokin oli alunperin kommentoitu pois koko rivi:
default.clock.allowed-rates = [ 44100 48000 88200 96000 192000 ]
Katsotaan auttaako mitään, mutta mielestäni koitin juuri näitä samoja muutoksia aiemminkin. En ole varma auttoiko ongelmaan yhtään mutta joskus ääni säröytyi edelleen. Katsotaan onko nyt parempi onni.
Jos nämä muutokset eivät edelleenkään poista ongelmaa, tarkoittaako se että ongelmani on jokin muu mihin nuo quantumit tai bufferien koko tai resampling ei vaikuta?