LISÄTTY VETTÄ

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Ei lisätty vesi kilohintaa halvemmaksi tee.

Esim. vesipitoisuus 15 % ja kilohinnaksi sille on merkattu 10 €/kg. Silloin itse lihan kilohinta on 10 €/kg / (100 - 15) * 100 = 11,76 €/kg, eli noin 18 % kalliimpi kuin hintalapussa lukeva kilohinta.

Olisko linkkejä näihin vesipitoisuuksiin?

Olisko linkkejä näihin vesipitoisuuksiin?
Lihaan lisätyn veden määrä ei ole valmistajille mikään ylpeilyn aihe, mikä kirjoitettaisiiin selkeästi esille.

Lisätyn veden määrän voi itse haarukoida lihapitoisuuden, ainesosien ja ylimääräisen suolapitoisuuden avulla.

Esim.

Kanan fileesuikale maustamaton:
Ainesosat: broilerin filee Suomi (= lihapitoisuus 100 %)
Kilohinta 9,63 €/kg
Lihan kilohinta 9,63 €/kg

Kanan fileesuikale miedosti suolattu:
Ainesosat: broilerinfilee 87 %, vesi, jodioitu suola, kasvikuitu

Suolapitoisuus on 0,6 %. Kun broilerinfileessä on luonnostaan 0,12 % suolaa, on lisätyn suolan osuus 0,48 % tuotteen massasta. Ainesosat on lueteltu suuruusjärjestyksessä.

Saadaan vesipitoisuudelle minimi:
87 % + x + 0,48 % + 0,48 % = 100 %
x = 12,04 %

Ja maksimi:
87 % + x + 0,48 % + 0,00 % = 100 %
x = 12,52 %

Miedosti suolattujen vesipitoisuus on:
12,04 % <= x <= 12,52 %

Vesipitoisuutta ei kuitenkaan tarvitse laskea lihan kilohintaa varten, koska lihapitoisuus (87 %) oli ilmoitettu.

Kilohinta 9,84 €/kg
Lihan kilohinta 11,31 €/kg (9,84 / 0,87)

Snellmanin nopeisiin raakalihoihin on lisätty vähintään noin 10 % vettä, mikä nopeuttaa valmistusaikaa.

Unohdin Lidlissä nuo tarkistaa mutta hyvä että saitte laskettua auki. Kilohinnat on siis hyvin lähellä toisiaan lopulta, tätä ei monet tule ajatelleeksi ettei se suolattu ole lopulta halvempaa.

Miksi kuitenkin ostat ”LISÄTTY VETTÄ” tuotteita?
Tee tuo homma itse, niin tiedät niiden olevan hyviä.
En ymmärrä miten ribsien pahalta haiseminen/maistuminen liittyy mitenkään veden lisäämiseen tuotteisiin.

Ja kyllä, olen ostanut myös naturelleja suoraan lihatiskistä ja niissä oli sama juttu: kypsentäessä haisee pahalle ja maistuu kitkerälle.
Eilen mulla oli sellainen kahden ribsin paketti ja toinen niistä haisi paskalle ja toinen taas hyvälle joten ei ole paketistakaan kiinni.

Sorry. Mun moka. Oletin maun viittauksella valmis marinoituihin.

Kuulostaa kyllä hieman oudolta, jos/kun tuota tapahtuu useinkin. Luullinen liha voi kyllä joskus tuoksahtaa paketin avauksessa, mutta menee ohi. Toki voivat olla pilaantuneita, mutta siinä yleensä vikana muu, kuin kauppa. En ole ribsien maussa kyllä koskaan huomannut.

Sorry. Mun moka. Oletin maun viittauksella valmis marinoituihin.

Kuulostaa kyllä hieman oudolta, jos/kun tuota tapahtuu useinkin. Luullinen liha voi kyllä joskus tuoksahtaa paketin avauksessa, mutta menee ohi. Toki voivat olla pilaantuneita, mutta siinä yleensä vikana muu, kuin kauppa. En ole ribsien maussa kyllä koskaan huomannut.
Ei se marinadi ole ongelma vaan itse liha. Saman asian takia lopetin sika-nauta jauhelihan syömisen koska yhä useammin liha haisi ja maistui ihan karsinalle/kitkerälle. Tätä on myös ollt niin marinoiduissa kuin naturelleissakin ja ribsien tapauksessa se on täysin arpapeliä tuleeko haiseva vai ei. Ja taatusti on pilaantumattomia.
Joku sitä muistaakseni selitti että se haiseva lihan on kastroimattoman uroksen jolloin hormonit jättää jälkensä lihaan ja se tulee hajuna esiin. Muistaakseni.

Olen lakannut ostamasta Tammisen tuoreläskejä, melkoisella osumaprosentilla niistä paketeista tulee perseeltä haisevaa sikaa. En tiedä mistä johtuu, normaalia naturellia sikaa joista olen useamman kerran jo reklamoinut ja saanut hyvityksiä, mutta ei jaksa enää.

Olen lakannut ostamasta Tammisen tuoreläskejä, melkoisella osumaprosentilla niistä paketeista tulee perseeltä haisevaa sikaa. En tiedä mistä johtuu, normaalia naturellia sikaa joista olen useamman kerran jo reklamoinut ja saanut hyvityksiä, mutta ei jaksa enää.
En siis ole ainoa tämän kanssa. Google tiesi sanoa näin:
Miksi sianliha haisee?

Hajun aiheuttavat kiveksissä muodostuva androstenoni-feromoni ja paksusuolen mikrobien tuottama skatoli, jotka voivat kertyä sian rasvakudoksiin. Karjunhaju tulee esiin sianlihaa kypsennettäessä, kun hajua aiheuttavat yhdisteet muuttuvat haihtuvaan muotoon.30.3.2022

Miksi sianliha haisee?

Hajun aiheuttavat kiveksissä muodostuva androstenoni-feromoni ja paksusuolen mikrobien tuottama skatoli, jotka voivat kertyä sian rasvakudoksiin. Karjunhaju tulee esiin sianlihaa kypsennettäessä, kun hajua aiheuttavat yhdisteet muuttuvat haihtuvaan muotoon.30.3.2022

Kyllä nuo itselleni sattuneet haisevat heti kun paketin avaa. Päiväystä tarpeeksi, ei mitään silmämääräisesti pilaantumiseen viittaavaa mutta haisee ihan saatanan pahalta, ei noita tulisi mieleenkään edes yrittää kypsentää vapaaehtoisesti.

Miksi sianliha haisee?

Tämä oli kyllä uutta. Ei ole tullut vastaan. Käytännössä aina possu menee kyllä ulkona grillissä, niin ehkä tuon takia. Toki esivalmistelut sisällä.

Kyllä nuo itselleni sattuneet haisevat heti kun paketin avaa. Päiväystä tarpeeksi, ei mitään silmämääräisesti pilaantumiseen viittaavaa mutta haisee ihan saatanan pahalta, ei noita tulisi mieleenkään edes yrittää kypsentää vapaaehtoisesti.
Jauhelihassa huomaa, mutta täyslihatuotteissa ei. Ainakaan itse en huomaa. Siksi onkin vähän arpapeliä..

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 851
Jäsenet
77 806
Uusin jäsen
banditti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom