Luottokortit

Kuulostaa hemmetin työläältä. Onko sinulta useinkin varastettu sitten kortti? Luulisi että rajan pitäminen noin normaalin päiväkulutuksen tasolla tekisi käytöstä paljon miellyttävämpää.
Ulkomailla on kopioitu epämääräisissä maissa. Omaksi tappioksi ei ole mennyt vielä mitään kyllä.

No joo, yhdessä kortissa pidän rajana yleensä 50€ ostoihin. Kaikissa muissa kaikki aina nollassa.

Mutta aika harvoin tulee edes ostettua mitään. Netistä jos tilaan niin aika äkkiä tuon rajan käy muuttamassa samalla kun tilaa.
 
Ulkomailla on kopioitu epämääräisissä maissa. Omaksi tappioksi ei ole mennyt vielä mitään kyllä.
Magneettijuovamaksujen esto olisi tähän sopiva keino. Magneettijuova on käytännössä se, mikä kopioidaan. Ainakin Wisellä on mahdollisuus estää magneettijuova, ja varmentamattomat verkkomaksut voi myös estää. Näillä torjuu jo suuren osan petoksista.
 
Kappas. Nordean platinassa marginaali on 9,5% ja vanhassa goldissa 7,5%. OP:n visa ja platina molemmat 8,95%. Kaikissa 3kk Euribor pohjalla. Eipä sillä mulle ole väliä, koska maksan laskun kerralla. Eikä ne taida moisista eroista välittää, jotka jättävät luotolle.

Saahan Nordean korttilaskut kaivettua jotenkin sovelluksesta? Nyt siellä oli joku huolto, joka nyt toivottavasti esti sen löytämisen. OP:n sovelluksesta parin vuoden historian löydän helposti.
 
Kappas. Nordean platinassa marginaali on 9,5% ja vanhassa goldissa 7,5%. OP:n visa ja platina molemmat 8,95%. Kaikissa 3kk Euribor pohjalla. Eipä sillä mulle ole väliä, koska maksan laskun kerralla. Eikä ne taida moisista eroista välittää, jotka jättävät luotolle.
Mulla on tuo sama 9.5% Goldissa. Se tosin ei ole kuin pari vuotta ollut käytössä.
 
Morrowin laskua ei sitten kannata kovin paljoa myöhässä maksaa, koska heillä koronlaskenta alkaa sieltä alkuperäisestä ostotapahtumasta. Eli pahimmillaan viikon myöhässä maksaminen voi johtaa isoonkin korkoon.
Näkyykö tuo korko jotenkin selkeästi eroteltuna Morrowin laskulla jos tulee?
 
Itse pidän rajat nollassa ja jos ostan jotain niin siksi aikaa laitan sopivan rajan jonka jälkeen taas nollaan. Luulin, että tämä on nornaali käytäntö ja kaikki tekisivät näin? Hassua siis jos joku ei edes tiennyt rajoista?

Tämä siis tietysti siksi että jos kortti kopioidaan tai varastetaan tms niin sillä ei saa mitään ostettua kukaan.

Harmillisesti vaan pitää muutaman valikon kautta mennä tuonne rajojen muuttamispaikkaan. Parempi jos saisi vaikka jonkun pikakuvakkeen puhelimen näytölle jolla saisi kortin kokonaan lukkoon/auki yhdellä klikkauksella. Erikoista ettei tällaista tarjoa mikään pankki, kun ovat kuitenkin vastuussa jos korttia väärinkäytetään? Tuolla kun saisi väärinkäytökset helposti lähelle nollaa kunhan vaan kaikki muistaisivat aina lukita kortin.
Joskus aikoinaan jaksoin tehdä itsekin aina näin.

Sitten tuli aika, jolloin lyötiin kouraan Banknorwegianin Visa turhankin suurella luottorajalla, eikä siinä kortissa ole ensimmäistäkään rajausmahdollisuutta, joten silloin päätin siirtää vastuun luottoyhtiölle ja unohtaa kikkailun. Sama Morrowissa, tosin siinä taitaa olla sentään kortti aktiivinen/ei aktiivinen vipu, mutta kuka sitä nyt jaksaisi jatkuvasti veivata eestaas.
 
Viimeksi muokattu:
Joo minun moka, voi säätää OP korteissa maksupääterajaa.

Mutta siis jos kortti kopioitaisi niin kyllähän Master / Visa sen takaa kun tekee vaan korvaushakemusta?
 
Sattuneesta syystä tuli Curven Commercial (=Business) kortti aikoinaan. S ryhmään kuuluvien kivijalkakauppojen kassat menee jumiin kun näyttää vihreää S korttia maksun yhteydessä.

Ratkaisu olisi vaihtaa Curve kortti tavalliseen (ei business) korttiin. Onko tästä vaihdosta jotain downsidea?
Niin, olisiko tähän kenelläkään kommenttia?
 
Niin, olisiko tähän kenelläkään kommenttia?
Bonussäännöissä on yrityskortit kielletty: "Bonus kertyy ainoastaan asiakasomistajatalouden yksityisostoista. Siksi Bonusta ei ole sallittua kerryttää yrityksen nimissä olevilla maksukorteilla maksettaessa, vaikka kortissa olisi myös kortinhaltijan oma nimi."

Periaatteessa yrityskortti pitäisi olla, jos ostaa yrityksen lukuun, ja yksityisostoihin yksityiskortti.
 
Bonussäännöissä on yrityskortit kielletty: "Bonus kertyy ainoastaan asiakasomistajatalouden yksityisostoista. Siksi Bonusta ei ole sallittua kerryttää yrityksen nimissä olevilla maksukorteilla maksettaessa, vaikka kortissa olisi myös kortinhaltijan oma nimi."

Periaatteessa yrityskortti pitäisi olla, jos ostaa yrityksen lukuun, ja yksityisostoihin yksityiskortti.
Juuri näin. Se vain, että ei yritystä ole koskaan ollutkaan.

Kortin kaikki käyttö on yksityiskäyttöä. Alunperin laittoivat yrityskortin kun en työttömänä tohtinut valita "employee statusta" korttia hakiessani. En muista minkä valitsin, ehkä self employed tms
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Se vain, että ei yritystä ole koskaan ollutkaan.

Kaikki on vain yksityiskäyttöä.
Siitä yrityskortin käytöstä tulee kaupalle ihan poskettomat kulut, joten on ihan luonnollista, että suhtautuvat siihen nihkeästi. Niissä on korkea komissio kun taas EU:ssa myönnetyissä yksityishenkilöiden Visa- ja MC-korteissa on kohtuulliset (reguloidut) kulut.
 
Siitä yrityskortin käytöstä tulee kaupalle ihan poskettomat kulut, joten on ihan luonnollista, että suhtautuvat siihen nihkeästi. Niissä on korkea komissio kun taas EU:ssa myönnetyissä yksityishenkilöiden Visa- ja MC-korteissa on kohtuulliset (reguloidut) kulut.
Varmasti näin, aluksi se commercial kortti toimi ihan normaalisti kaikkialla, myös ässässä. Vuosi pari sitten alkoi tökkimään ja meni todella kauan keksiä mistä johtuu koska eivät ässän kassallakaan osanneet sanoa. (fyysisessa kortissahan lukee commercial, mutta sitähän minulla ei kassalla ollut vaan puhelimen google wallet).

Onko siinä curve yksityiskortissa jotain heikennyksiä vs commercial?
 
Niin, olisiko tähän kenelläkään kommenttia?
Mutta joo ei S bonusta et saa yrityskortilla vaikka itsellä on eräs palvelu käytössä jossa korttina on juurikin debit world business ja kuluttaja ei vaan anneta sanoi minulle S market / Prismassa siitä . Mutta Curveen yhteyttä ja pyydät sen siten vaihtamaan tavalliseen korttiin. Ei voi vaikea olla .
 
Mutta joo ei S bonusta et saa yrityskortilla vaikka itsellä on eräs palvelu käytössä jossa korttina on juurikin debit world business ja kuluttaja ei vaan anneta sanoi minulle S market / Prismassa siitä . Mutta Curveen yhteyttä ja pyydät sen siten vaihtamaan tavalliseen korttiin. Ei voi vaikea olla .
Juu, tiedän kyllä miten asia saadaan kuntoon, haluan vain tietää etukäteen jos yksityiskortissa on jotain downsidea vs commercial.
 
Juu, tiedän kyllä miten asia saadaan kuntoon, haluan vain tietää etukäteen jos yksityiskortissa on jotain downsidea vs commercial.
Haitta voi olla se, että jos taustakortti on yrityskortti, yksityis-Curven kautta voi tulla lisämaksuja. Jos taas olet freelancer eli ns.teet sivuhommia ym silloin sen ymmärtää sen yrityiskortin statuksen mutta muutoin suosittelen tavallista kuluttajalle oleva korttia. Yleensä yrityiskortissa on myymälöissä isommat kulut kauppiaille.
( Ja osa tietysti maksaa ne cashbackina sinulle 1% -2% riippuen palvelusta ym takaisin yritystilillesi.)
Pahoittelenb edellistä jyrkähköä vastausta.
 
Haitta voi olla se, että jos taustakortti on yrityskortti, yksityis-Curven kautta voi tulla lisämaksuja. Jos taas olet freelancer eli ns.teet sivuhommia ym silloin sen ymmärtää sen yrityiskortin statuksen mutta muutoin suosittelen tavallista kuluttajalle oleva korttia. Yleensä yrityiskortissa on myymälöissä isommat kulut kauppiaille.
( Ja osa tietysti maksaa ne cashbackina sinulle 1% -2% riippuen palvelusta ym takaisin yritystilillesi.)
Pahoittelenb edellistä jyrkähköä vastausta.
Eipä mitään. Underlying korttina ei oo yrityskortteja joten laitampa viestiä aspaan.
 
Saahan Nordean korttilaskut kaivettua jotenkin sovelluksesta? Nyt siellä oli joku huolto, joka nyt toivottavasti esti sen löytämisen.

Taitaa olla hankalampaa. Jos joku tietää mistä Nordealla löytäisi kaikki vanhat korttitapahtumat selailtavassa muodossa 1,5-2 vuotta taaksepäin minäkin olen kiinnostunut. Nyt en tiedä muuta kuin kaivella elaskuarkistoa ja toivoa että osuu oikea lasku kohdalle ja tihrustaa sieltä pdf:sta.
 
Taitaa olla hankalampaa. Jos joku tietää mistä Nordealla löytäisi kaikki vanhat korttitapahtumat selailtavassa muodossa 1,5-2 vuotta taaksepäin minäkin olen kiinnostunut. Nyt en tiedä muuta kuin kaivella elaskuarkistoa ja toivoa että osuu oikea lasku kohdalle ja tihrustaa sieltä pdf:sta.
Arkistosta ne noudetaaan omasta kokemuksesta tiedän 75eur meni iso läjä sivuja maksamaan monelta vuodelta mutta vuosi olikin 2014.
Mitä vanhempia tapahtumia tarvitset, sitä todennäköisemmin ne pitää tilata erikseen arkistosta.
Kannattaa ottaa yhteyttä Nordean asiakaspalveluun ja kertoa, kuinka vanhoja tapahtumia tarvitset, niin saat tarkan hinnan.
 
Nyt en tiedä muuta kuin kaivella elaskuarkistoa ja toivoa että osuu oikea lasku kohdalle ja tihrustaa sieltä pdf:sta.
Kiitos! Ei tullut noin ilmeinen ratkaisu mieleen, kun OP:ssa ne löytyy suoraan kortin alta.
Oli niinkin yksinkertainen tarve, että selasin muutaman kuun laskut, josko goldia olisin käyttänyt maksuvälineenä johonkin jatkuvaan sopimukseen. Mut voin sen näköjään huoletta irtisanoa.
 
Onkos jollain muulla Morrow kortin kanssa ollut ongelmia lähipäivinä?
Itsellä kortti liitettynä Paypaliin ja tein torstaina vähän alle parin tonnin nettioston(luotettava yritys) ja perjantaina oli sitten kortti paukahtanut estoon. Mitään viestiä ei Morrowilta tullut asiasta
 
Onkos jollain muulla Morrow kortin kanssa ollut ongelmia lähipäivinä?
Itsellä kortti liitettynä Paypaliin ja tein torstaina vähän alle parin tonnin nettioston(luotettava yritys) ja perjantaina oli sitten kortti paukahtanut estoon. Mitään viestiä ei Morrowilta tullut asiasta
Oliko poikkeuksellisen suuri kertaostos verraten aiempaan käyttöön?
 
Ok, tämä on hyvä tietää 👍 Olenkin ihmetellyt kun mistään ei saa säädettyä noita käyttörajoja
Kenties rajat ovat dynaamiset siten, että rajat nousevat pikku hiljaa käytön ja laskun maksujen mukaan.

Itse aikanaan kysyin rajoja ja sain vastaukseksi hieman hämmentävästi

Käteisnostoraja 30 pv noin 1/8 osa luottorajasta .

Päiväkohtainen maksuraja jonkin verran yli luottorajan(?)

30pv maksuraja 2x päiväkohtainen raja.

Olen käyttänyt korttia ahkerasti monia vuosia.
 
Kenties rajat ovat dynaamiset siten, että rajat nousevat pikku hiljaa käytön ja laskun maksujen mukaan.

Itse aikanaan kysyin rajoja ja sain vastaukseksi hieman hämmentävästi

Käteisnostoraja 30 pv noin 1/8 osa luottorajasta .

Päiväkohtainen maksuraja jonkin verran yli luottorajan(?)

30pv maksuraja 2x päiväkohtainen raja.

Olen käyttänyt korttia ahkerasti monia vuosia.
Minä yritin siirtää kaikki Curvella tekemäni viime kuun ostot Morrowille ja jossain 20. tapahtuman kohdalla se lakkasi toimimasta. Seuraavana päivänä taas pääsi höyläämään.
 
Eipä mitään. Underlying korttina ei oo yrityskortteja joten laitampa viestiä aspaan.
Uusi Curve kortti (private) tilattu Curve Commercial (=Business) kortin tilalle. Curve appsissa näkyi uusi private kortti samantien joten päätin sitä S bonusten kanssa kokeilla aamutuimaan. Edelleen herjasi S kaupan kassajärjestelmä, että Curve korttini olisi yrityskortti kun koitin maksaa ostoksia.

Kysyisinkin, että onko joku saanut toimimaan Google Pay/Wallet maksun S ryhmän kivijalkaliikkeessä S bonusten kanssa Curvekortilla siten, että Google Walletissa on valittuna Curve maksukortiksi ja maksat puhelimen Google walletilla? Jos toimii, niin onko tarvinnut kikkailla jotenkin?
 
Ehkä tyhmä kysymys ja ymmärtääkseni pystyy, mutta varmistan täältä.

Minulla on Danskelta tuo platinakortti ja siinä tulee 0,5% cash back. Eikös myös E-laskut pysty velottamaan kortilta, kun siinä on tili liitettynä Danskella? Maksukyky siis löytyy myös tililtä, mutta eikös nuo cashbackin takia kannata Creditille siirtää.

Edit. Näköjään ei ainakaan suoraan pysty toistuvaa e-laskutussopimusta siirtää luottokortille vaan se pitää maksaa käyttötililtä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tyhmä kysymys ja ymmärtääkseni pystyy, mutta varmistan täältä.

Minulla on Danskelta tuo platinakortti ja siinä tulee 0,5% cash back. Eikös myös E-laskut pysty velottamaan kortilta, kun siinä on tili liitettynä Danskella? Maksukyky siis löytyy myös tililtä, mutta eikös nuo cashbackin takia kannata Creditille siirtää.

Edit. Näköjään ei ainakaan suoraan pysty toistuvaa e-laskutussopimusta siirtää luottokortille vaan se pitää maksaa käyttötililtä.

Aiemmin on ollut palveluita, joiden kautta pystyi maksamaan laskuja luottokortilla. Nykyään tietääkseni ei. Eli laskut täytyy valitettavasti maksaa käyttötililtä ja cashbackia ei heru.
 
Uusi Curve kortti (private) tilattu Curve Commercial (=Business) kortin tilalle. Curve appsissa näkyi uusi private kortti samantien joten päätin sitä S bonusten kanssa kokeilla aamutuimaan. Edelleen herjasi S kaupan kassajärjestelmä, että Curve korttini olisi yrityskortti kun koitin maksaa ostoksia.

Kysyisinkin, että onko joku saanut toimimaan Google Pay/Wallet maksun S ryhmän kivijalkaliikkeessä S bonusten kanssa Curvekortilla siten, että Google Walletissa on valittuna Curve maksukortiksi ja maksat puhelimen Google walletilla? Jos toimii, niin onko tarvinnut kikkailla jotenkin?
Minullakin Curve lakkasi toimimasta S-kaupoissa koska kassajärjestelmän mielestä oli yrityskortti, vaikken sellaista ollut hankkinut ja aiemmin oli toiminut. Fyysinen kortti kelpasi silti ns. vanhoille päätteille, uusille ei sekään. En tullut ottaneeksi yhteyttä Curveen koska yleensä kortteja on kuitenkin mukana ajokortin ym. takia. Aiemmin syksyllä Curve vanheni ja uusi (siis uudella numerolla myös) on taas toiminut.
 
Minullakin Curve lakkasi toimimasta S-kaupoissa koska kassajärjestelmän mielestä oli yrityskortti, vaikken sellaista ollut hankkinut ja aiemmin oli toiminut. Fyysinen kortti kelpasi silti ns. vanhoille päätteille, uusille ei sekään. En tullut ottaneeksi yhteyttä Curveen koska yleensä kortteja on kuitenkin mukana ajokortin ym. takia. Aiemmin syksyllä Curve vanheni ja uusi (siis uudella numerolla myös) on taas toiminut.
okei eli nyt syksylla 2025 olet saanut uuden curvekortin (värikkäällä kuosilla) ja se toimii bonusten kanssa fyysisena korttina seka google walletin kautta S ryhman kassoilla? Lukeeko sulla fyysisessa kortissa (uudessa tai vanhassa) COMMERCIAL takapuolella? Jollei lue, se ei ole yrityskortti.

edit:
Onko työtilanteesi muuttunut jollain tavalla sinä aikana kun käytit sitä ensimmäistä korttia, mikä ei loppuaikana toiminut S bonusten kanssa? Curve korttihan tulee täysin työtilanteen mukaisesti joko business tai private.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin on ollut palveluita, joiden kautta pystyi maksamaan laskuja luottokortilla. Nykyään tietääkseni ei. Eli laskut täytyy valitettavasti maksaa käyttötililtä ja cashbackia ei heru.
Lisäksi, suurin osa cashbackia tarjoavista korteista on sulkenut tuollaiset cashbackin ulkopuolelle, koska niissä on ilmeisiä väärinkäytösmahdollisuuksia.
 
Taitaa olla edessä OP:n goldista irtautuminen, jos bonusruljanssin ja kampanjan päättyessä alkaa maksamaan 8e/kk. Olihan tuosta yhden loungekäynnin verran iloa voimassaoloaikana.

Nyt "positiivisen" luottorekisterin myötä vähän harkinnassa, että mistä korteista sitä luopuisi ja mitä jättäisi. Kai tässä riittäisi kaksi luottokorttia ja yksi debitti...
 
Arvoikaapas meninkö lankaan? (ei ole haitallinen saitti, on turvallista klikata, mutta onko itse verkkopalvelu kusetusta)

Ostin käytetyn tavaran 7.11 perjantaina arvoltaan n.30€. Maksoin luottokortilla, S-luottokortilla näkyy 30€ veloitus koska lisäsin saitille luottokortin tiedot ja hyväksyin oston.
Sähköpostiin tuli seuraava kuittaus:

1762798120698.png


Tämän jälkeen mitään ei kuulunut. Hieman mietin ostohetkellä, että miksei googlettamalla kaupasta oikein kokemuksia ole mutta olin ostomodessa. Nyt kun googletin hieman lisää, niin löysin edelleenkin hyvin vähän dataa itse kaupasta mutta löysin yhden hitin olisko espanjalaiselta sivustolta, missä sama "vanessa" oli toisen verkkokaupan myyjänä ja ostaja ei ollut saanut ostamiaan kenkiä kaupasta.

Nyt tässä arvon, että mitä tehdä. Odotella nätisti potentiaalista tracking coden tulemista vai pitääkö tässä soitella pankkiin ja tehdä kortin sulkeminen? Eli jos tuo on kusetussivusto ja olen luottokortin tiedot csv:neen antanut, niin onko kortti suljettava vai onko tässä muita vaihtoehtoja? S-pankissa ei ole mahdollisuutta iltaisin yrittää perua ostoa tai edistää asiaa. Onnistuu vasta huomenna klo 09.00 alkaen, tätä hieman hämmästelin.

EDIT: luottokortin tapahtumissa tosiaan eksakti summa veloitettu, ja veloittajan nimi ESG*OCOCAYEE. Googlettamalla OCOCAYEE löydän Singaporessa majailevan yrityksen, ja sivujen ulkoasu on yhtä huono kuin ngoisa. Tästä löytyi lisäksi erillinen osuma, missä kerrotaan että kyseessä huijaussivusto.
 
Viimeksi muokattu:
Arvoikaapas meninkö lankaan? (ei ole haitallinen saitti, on turvallista klikata, mutta onko itse verkkopalvelu kusetusta)

Ostin käytetyn tavaran 7.11 perjantaina arvoltaan n.30€. Maksoin luottokortilla, S-luottokortilla näkyy 30€ veloitus koska lisäsin saitille luottokortin tiedot ja hyväksyin oston.
Sähköpostiin tuli seuraava kuittaus:

1762798120698.png


Tämän jälkeen mitään ei kuulunut. Hieman mietin ostohetkellä, että miksei googlettamalla kaupasta oikein kokemuksia ole mutta olin ostomodessa. Nyt kun googletin hieman lisää, niin löysin edelleenkin hyvin vähän dataa itse kaupasta mutta löysin yhden hitin olisko espanjalaiselta sivustolta, missä sama "vanessa" oli toisen verkkokaupan myyjänä ja ostaja ei ollut saanut ostamiaan kenkiä kaupasta.

Nyt tässä arvon, että mitä tehdä. Odotella nätisti potentiaalista tracking coden tulemista vai pitääkö tässä soitella pankkiin ja tehdä kortin sulkeminen? Eli jos tuo on kusetussivusto ja olen luottokortin tiedot csv:neen antanut, niin onko kortti suljettava vai onko tässä muita vaihtoehtoja? S-pankissa ei ole mahdollisuutta iltaisin yrittää perua ostoa tai edistää asiaa. Onnistuu vasta huomenna klo 09.00 alkaen, tätä hieman hämmästelin.

EDIT: luottokortin tapahtumissa tosiaan eksakti summa veloitettu, ja veloittajan nimi ESG*OCOCAYEE. Googlettamalla OCOCAYEE löydän Singaporessa majailevan yrityksen, ja sivujen ulkoasu on yhtä huono kuin ngoisa. Tästä löytyi lisäksi erillinen osuma, missä kerrotaan että kyseessä huijaussivusto.
En osaa arvioida mitä kysyttiin, mutta hieman off topiccina, esim Revolutin kertakayttoinen (disposable) debit kortti on hyvä. Vain puhelimen Revolut sovelluksessa näkee kortin tiedot ja kun niillä yhden oston tekee, niin sovellus luo automaattisesti uuden kertakäyttöisen kortin. Debit kortin takana kun pitää tilillä vielä rajallisen summan rahaa, niin riskit on hyvin tarkkaan rajattu silloinkin kun ostaa epämääräisemmiltä saiteilta.
 
En osaa arvioida mitä kysyttiin, mutta hieman off topiccina, esim Revolutin kertakayttoinen (disposable) debit kortti on hyvä. Vain puhelimen Revolut sovelluksessa näkee kortin tiedot ja kun niillä yhden oston tekee, niin sovellus luo automaattisesti uuden kertakäyttöisen kortin. Debit kortin takana kun pitää tilillä vielä rajallisen summan rahaa, niin riskit on hyvin tarkkaan rajattu silloinkin kun ostaa epämääräisemmiltä saiteilta.
Mä yritin juuri opiskella, että mitä itse asiassa tarkoittaa että joku saa mun luottokortin numeron, nimen ja csv:n. Toisin sanoen siis saa mun kortin haltuun tai ottaa vaikkapa kuvan luottokortin tiedoista omiin tarkoituksiinsa. Eihän siinä siis tapahdu mitään ainakaan heti, noin lähtökohtaisesti. Mikäli joku yrittää ostaa Eurooppalaisista verkkokaupoista tai yleisesti muistakin verkkokaupoista kortin tiedoilla tavaraa, niin pakkovaatimuksena 3D/PSD2 -vahvistus joka on ymmärtääkseni esim,. mobiiliapplikaatiossa se erillinen vahvistus maksutapahtumalle.

Ongelma on kuitenkin se, että vaikka tätä lain mukaan tulee noudattaa niin eipä noudateta ainakaan jossain maapallon persereiässä kuten Singaporessa. Kai se pahin skenaario siis on, että scammaajalla on omassa verkostossaan huuhaa-verkkokauppa joka suostuu ostotapahtuman tekemään ilman maksun vahvistusta, ja siinä siis rahat liikkuu luottopuolelta ilman sen kummempaa lupaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näin nyt ymmärsin.
Laitoin juuri kortin väliaikaisesti kiinni ja täytyy huomenna soitella pankkiin ja kysellä, että suljetaanko pois ja otetaan uusi kortti tilalle. Vittu meikäläistä. Maailman skarpein internet-haukka ja niin vain ostopöksyt jalassa ymmärrys katosi :D
 
Arvoikaapas meninkö lankaan? (ei ole haitallinen saitti, on turvallista klikata, mutta onko itse verkkopalvelu kusetusta)

Ostin käytetyn tavaran 7.11 perjantaina arvoltaan n.30€. Maksoin luottokortilla, S-luottokortilla näkyy 30€ veloitus koska lisäsin saitille luottokortin tiedot ja hyväksyin oston.
Sähköpostiin tuli seuraava kuittaus:

1762798120698.png


Tämän jälkeen mitään ei kuulunut. Hieman mietin ostohetkellä, että miksei googlettamalla kaupasta oikein kokemuksia ole mutta olin ostomodessa. Nyt kun googletin hieman lisää, niin löysin edelleenkin hyvin vähän dataa itse kaupasta mutta löysin yhden hitin olisko espanjalaiselta sivustolta, missä sama "vanessa" oli toisen verkkokaupan myyjänä ja ostaja ei ollut saanut ostamiaan kenkiä kaupasta.

Nyt tässä arvon, että mitä tehdä. Odotella nätisti potentiaalista tracking coden tulemista vai pitääkö tässä soitella pankkiin ja tehdä kortin sulkeminen? Eli jos tuo on kusetussivusto ja olen luottokortin tiedot csv:neen antanut, niin onko kortti suljettava vai onko tässä muita vaihtoehtoja? S-pankissa ei ole mahdollisuutta iltaisin yrittää perua ostoa tai edistää asiaa. Onnistuu vasta huomenna klo 09.00 alkaen, tätä hieman hämmästelin.

EDIT: luottokortin tapahtumissa tosiaan eksakti summa veloitettu, ja veloittajan nimi ESG*OCOCAYEE. Googlettamalla OCOCAYEE löydän Singaporessa majailevan yrityksen, ja sivujen ulkoasu on yhtä huono kuin ngoisa. Tästä löytyi lisäksi erillinen osuma, missä kerrotaan että kyseessä huijaussivusto.
S-Mobiilisissakin on mahdollisuus kortin tietojen alta sulkea korttia A) tilapaisesti tai B) pysyvammin. Tämän lisäksi voi kayttorajoja maaritellä alue- ja tapahtumatyyppikohtaisesti. Suosittelen hakemaan noista sopivan mielenrauhan tarjoavan kombinaation.
 
S-Mobiilisissakin on mahdollisuus kortin tietojen alta sulkea korttia A) tilapaisesti tai B) pysyvammin. Tämän lisäksi voi kayttorajoja maaritellä alue- ja tapahtumatyyppikohtaisesti. Suosittelen hakemaan noista sopivan mielenrauhan tarjoavan kombinaation.
Jep tilapäinen sulku nyt juuri tehty ja soittelen huomenna pankille ja kyselen, että kauan uuden kortin toimituksessa menisikään. Eli huomenna sulku varmuuden vuoksi. Asetukset toki katsottu läpi, mutta ei siellä itse asissa ole kuin eurorajat kuten muillakin. Alueen missä korttia voi käyttää voi määritellä, mutta se ei estä verkko-ostoja vaikkapa maapallon toiselta puolelta kotipesää pitävästä ip-osoitteesta.
 
Jep tilapäinen sulku nyt juuri tehty ja soittelen huomenna pankille ja kyselen, että kauan uuden kortin toimituksessa menisikään. Eli huomenna sulku varmuuden vuoksi. Asetukset toki katsottu läpi, mutta ei siellä itse asissa ole kuin eurorajat kuten muillakin. Alueen missä korttia voi käyttää voi määritellä, mutta se ei estä verkko-ostoja vaikkapa maapallon toiselta puolelta kotipesää pitävästä ip-osoitteesta.

Siellä on myös asetukset verkkomaksurajoille (yhdistelmäkorteissa credit ja debit puolille erikseen) joilla voi blokata verkko-ostot kortilta laittamalla nuo nollaan.

Lainaan tähän aiempaa viestiäni kun itse joiduin uusimaan ässäpankin hävinneen kortin. Huomaa myös että kortin tunnusluku muuttuu sitten uusimisessa, sen saa tarkistaa sovelluksesta kerran ilmaiseksi ja sen jälkeen maksaa euron kerta katsoa se... En muista tarkkaan enää kuinka kauan meni saada kortti mutta taisi siinä yli viikko vierähtää.

Tuli tuossa kuoletettua ja uusittua S-Pankin Visa tällä viikolla ja havainto siihen liittyen.

Toimitusaika uudelle fyysiselle kortille voi venähtää jopa pariin viikkoon, mutta positiivista on että uusi kortti tulee heti saataville mobiilisovellukseen josta sen voi helposti myös lisätä Google Payhin.

Näin ollen ei tule katkosta maksumahdollisuuteen kortin kanssa jos käyttää GPaytä. :thumbsup:
Myös mobiili s-etukortti toimi välittömästi niin saa bonarit talteen kaupan kassalla kännykän kanssa.
 
Minä yritin siirtää kaikki Curvella tekemäni viime kuun ostot Morrowille ja jossain 20. tapahtuman kohdalla se lakkasi toimimasta. Seuraavana päivänä taas pääsi höyläämään.
Sama, huomannut että 20 tapahtumaa jonkun liukuvan 24h aikana on joku raja. Sitten kun vaan odottelee niin alkaa itsestään toimimaan jossain vaiheessa. Aspalta ei näitä kannata kysellä, eivät välttämättä edes tiedä, ja vaikka tietäisivät niin eivät voi vaikuttaa.
 
Ehkä tyhmä kysymys ja ymmärtääkseni pystyy, mutta varmistan täältä.

Minulla on Danskelta tuo platinakortti ja siinä tulee 0,5% cash back. Eikös myös E-laskut pysty velottamaan kortilta, kun siinä on tili liitettynä Danskella? Maksukyky siis löytyy myös tililtä, mutta eikös nuo cashbackin takia kannata Creditille siirtää.

Edit. Näköjään ei ainakaan suoraan pysty toistuvaa e-laskutussopimusta siirtää luottokortille vaan se pitää maksaa käyttötililtä.

Danske Mastercard Platinum kerryttää cash backia vain luottopuolen ostoksista, ja laskuja ei pysty luottopuolella maksamaan. Eli vaikka voit verkkopankista valita maksutiliksi sen mastercard tilisi niin teknisesti siinä tapahtuu "nosto" (josta menee reippaahkot kulut) ja sitten maksetaan edelleen tilisiirtona. Samasta syystä mm. matkavakuutus ei tuolla tavalla ole voimassa jos matkan voi maksaa vain laskulla.
 
Siellä on myös asetukset verkkomaksurajoille (yhdistelmäkorteissa credit ja debit puolille erikseen) joilla voi blokata verkko-ostot kortilta laittamalla nuo nollaan.

Lainaan tähän aiempaa viestiäni kun itse joiduin uusimaan ässäpankin hävinneen kortin. Huomaa myös että kortin tunnusluku muuttuu sitten uusimisessa, sen saa tarkistaa sovelluksesta kerran ilmaiseksi ja sen jälkeen maksaa euron kerta katsoa se... En muista tarkkaan enää kuinka kauan meni saada kortti mutta taisi siinä yli viikko vierähtää.

Mä en löydä tota credit ja debit puolen rajan määritystä erikseen. Tai en ainakaan eilen kun kävin läpi. Laitoin varmuuden vuoksi ne mitä siellä oli kuitenkin ihan minimiin ja tänäänhän tarina on nyt sitten jo täysin eri.
Eli aamulla soitto pankkiin, siellä sanottiin että no voit joko sulkea jos siltä tuntuu tai jättää auki. No näistä kahdesta vaihtoehdosta päätin, että kortti kiinni ja uusi tilaukseen. 10sek päästä appi sanoi, että vanha kortti kiinni ja tilalle oli tullut uusi kortti. Uusi fyysinen kortti tulee 1-2vk sisään. Pari kuukautta sitten kun uudet kortit kun tuli niin niissä meni hieman alle viikko. Mutta tuo mitä nostit esille on hyvä pointti. Vaikka fyysistä korttia ei ole, niin kortti on olemassa applikaatiossa ja sen voi lisätä google payhin. Korttinumeroa ei ole tiedossa, joten korttia ei voi lisätä 3.osapuolten sovelluksiin ihan vielä vaan siihen tarvitaan se fyysinen kortti sitten.

Ja muistutus tosiaan. Ensimmäisen kerran voi pinin katsoa ilmaiseksi ja sen toki saa muuttaa kun uusi kortti kyseessä. Sen jälkeen pinin katsomiset maksaa euron laaki. Lasten kanssa kun harjoiteltiin korttien käyttöä ja opiskeltiin piniä niin putkahti parin päivän aikana 5e kulut kun ei tätä oltu ymmärretty. Se on kyllä hyvää businesta kun on pinin kysely applikaatiossa tehty maksulliseksi. Ei siis mitään järkeä kun siellä ei kukaan ihmishahmo joudu vaivaa näkemään pinin selvittämiseksi.

No loppuun vielä alkuperäisen tarinan todennäköinen loppu. Tuotteelle tuli tänään tracking code, joka kumma kyllä oli viety niinkin pitkälle että päivällä linkki antoi statustiedot uudesta paketista. Nyt jo hiljaista. Ja tarina kertoo, että kukaan ei ole saanut tilaustaan kun on annettu seurantalinkki track718 sivun kautta. Eli tämä on osa scammia myös. Tällä pitkitetään prosessia ettei luottofirmareklamaatioita tehtäisi. Todellisuudessahan mun kymmeniä euroja ei taida kukaan saada tuolta takaisin milloinkaan. Joten varokaa te fiksummat.

1762867952395.png
 
Mä en löydä tota credit ja debit puolen rajan määritystä erikseen. Tai en ainakaan eilen kun kävin läpi. Laitoin varmuuden vuoksi ne mitä siellä oli kuitenkin ihan minimiin ja tänäänhän tarina on nyt sitten jo täysin eri.
Eli aamulla soitto pankkiin, siellä sanottiin että no voit joko sulkea jos siltä tuntuu tai jättää auki. No näistä kahdesta vaihtoehdosta päätin, että kortti kiinni ja uusi tilaukseen. 10sek päästä appi sanoi, että vanha kortti kiinni ja tilalle oli tullut uusi kortti. Uusi fyysinen kortti tulee 1-2vk sisään. Pari kuukautta sitten kun uudet kortit kun tuli niin niissä meni hieman alle viikko. Mutta tuo mitä nostit esille on hyvä pointti. Vaikka fyysistä korttia ei ole, niin kortti on olemassa applikaatiossa ja sen voi lisätä google payhin. Korttinumeroa ei ole tiedossa, joten korttia ei voi lisätä 3.osapuolten sovelluksiin ihan vielä vaan siihen tarvitaan se fyysinen kortti sitten.

Ja muistutus tosiaan. Ensimmäisen kerran voi pinin katsoa ilmaiseksi ja sen toki saa muuttaa kun uusi kortti kyseessä. Sen jälkeen pinin katsomiset maksaa euron laaki. Lasten kanssa kun harjoiteltiin korttien käyttöä ja opiskeltiin piniä niin putkahti parin päivän aikana 5e kulut kun ei tätä oltu ymmärretty. Se on kyllä hyvää businesta kun on pinin kysely applikaatiossa tehty maksulliseksi. Ei siis mitään järkeä kun siellä ei kukaan ihmishahmo joudu vaivaa näkemään pinin selvittämiseksi.

No loppuun vielä alkuperäisen tarinan todennäköinen loppu. Tuotteelle tuli tänään tracking code, joka kumma kyllä oli viety niinkin pitkälle että päivällä linkki antoi statustiedot uudesta paketista. Nyt jo hiljaista. Ja tarina kertoo, että kukaan ei ole saanut tilaustaan kun on annettu seurantalinkki track718 sivun kautta. Eli tämä on osa scammia myös. Tällä pitkitetään prosessia ettei luottofirmareklamaatioita tehtäisi. Todellisuudessahan mun kymmeniä euroja ei taida kukaan saada tuolta takaisin milloinkaan. Joten varokaa te fiksummat.

1762867952395.png
Myyjän viestien kieliasu kertoo mielestäni siitä on huijaus.
 
Mä en löydä tota credit ja debit puolen rajan määritystä erikseen. Tai en ainakaan eilen kun kävin läpi. Laitoin varmuuden vuoksi ne mitä siellä oli kuitenkin ihan minimiin ja tänäänhän tarina on nyt sitten jo täysin eri.

Tässä kohtaa mä olin se puusilmä, toinen raja olikin ”ostoraja vuorokaudessa debit-ominaisuudella”, eli ostot debitillä kassalla, aivot oli lukeneet että molemmissa oli verkkomaksuraja. Verkkomaksuraja näytti koskevan samalla asetuksella molempia mutta tuo ostoraja vain debitiä.
 
Mä yritin juuri opiskella, että mitä itse asiassa tarkoittaa että joku saa mun luottokortin numeron, nimen ja csv:n. Toisin sanoen siis saa mun kortin haltuun tai ottaa vaikkapa kuvan luottokortin tiedoista omiin tarkoituksiinsa. Eihän siinä siis tapahdu mitään ainakaan heti, noin lähtökohtaisesti. Mikäli joku yrittää ostaa Eurooppalaisista verkkokaupoista tai yleisesti muistakin verkkokaupoista kortin tiedoilla tavaraa, niin pakkovaatimuksena 3D/PSD2 -vahvistus joka on ymmärtääkseni esim,. mobiiliapplikaatiossa se erillinen vahvistus maksutapahtumalle.

Ongelma on kuitenkin se, että vaikka tätä lain mukaan tulee noudattaa niin eipä noudateta ainakaan jossain maapallon persereiässä kuten Singaporessa. Kai se pahin skenaario siis on, että scammaajalla on omassa verkostossaan huuhaa-verkkokauppa joka suostuu ostotapahtuman tekemään ilman maksun vahvistusta, ja siinä siis rahat liikkuu luottopuolelta ilman sen kummempaa lupaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näin nyt ymmärsin.
Laitoin juuri kortin väliaikaisesti kiinni ja täytyy huomenna soitella pankkiin ja kysellä, että suljetaanko pois ja otetaan uusi kortti tilalle. Vittu meikäläistä. Maailman skarpein internet-haukka ja niin vain ostopöksyt jalassa ymmärrys katosi .
👉 Zero liability
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 722
Viestejä
4 990 768
Jäsenet
80 112
Uusin jäsen
aaabeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom