• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikä ihmeen pakkomielle on tässä päättäjillä, että yhtään mikään minkään nopeuden ajoneuvo pitäisi väkisin saada jalankulkijaksi?
Vahva veikkaus: siksi, että osa meistä joutuu kulkemaan ajoneuvoilla koska omat jalat ei kanna. Tarkoitus lienee siis se, että avustetusti kulkevillekin saataisiin sama suoja kuin tervejalkaisille. Rajanveto on vaikeaa, että mikä sitten on tällaiseksi tulkittava kapistus. Mutta onhan se aika älytöntä että 15km/h kulkeva potkulauta sellaiseksi laskettaisiin.
 
No esimerkiksi, miksi pitää olla tällainen liikennemerkki

fk.jpg


Kun sille on olemassa jo toimiva liikennemerkki, kärkikolmio!


dthk.jpg



Väitän hatusta, että 99,9% tietää kärkikolmion, mutta kuinka moni tuntee tuon uuden? 10%?
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.
 
Täysin samaa mieltä. Jos polkupyörä on pystytty määrittelemään polkupyöräksi riippumatta mistään teknisistä yksityiskohdista, niin pitäisi sen kai olla mahdollista muillekin vekottimille.
Juuri näin. Ja tässähän ei edes tarvitsisi määritellä niitä muita vekottimia, vaan määriteltäsiin mikä on jalankulkija (henkilö joka kulkee omilla jaloillaan tai pyörätuolissa tai rollaattorissa) ja kaikki muut sitten eivät ole jalankulkijoita.

Vahva veikkaus: siksi, että osa meistä joutuu kulkemaan ajoneuvoilla koska omat jalat ei kanna. Tarkoitus lienee siis se, että avustetusti kulkevillekin saataisiin sama suoja kuin tervejalkaisille. Rajanveto on vaikeaa, että mikä sitten on tällaiseksi tulkittava kapistus. Mutta onhan se aika älytöntä että 15km/h kulkeva potkulauta sellaiseksi laskettaisiin.
Tämä siinä voi olla alkuperäisenä ajatuksena. Pyörätuolin ja rollaattorin tunnistaminen ei tarvitse mitään nopeusrajoituspykälää ja tämä ei koskaan kai kenellekään ole ollut ongelma. Pappamopot ja muut isommat härvelit voisi ihan hyvin kaikki olla selkeyden vuoksi ajoneuvoja (kuten niistä moni jo onkin), eikä jalankulkijoita, vaikka ne avustusvälineitä ovatkin.
 
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.

On kyllä sen näköinen viritelmä että kaikille ja joka suuntaan tulisi olla yksi yhteinen stop-merkki.
 
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.

Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu
 
Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu
Joo, yleisesti ottaen selkeyden pitäisi olla pääprioriteetti. Tollanen tie ei voi olla kovin vilkas, joten ei ehkä ehdoin tahdoin tartte yrittää optimoida ajojärjestystä uudella liikennemerkillä, joka lisää kompleksisuutta ja lisää täten virheitä.
 
Joo, samaa mieltä, mutta lainsäädännöllisesti asia on näin.

Liikenneturva haluaisi myös selkeyttää tilannetta, ehkä parannus sitten joskus saadaan myös lakiin...en siis ole huomannut, että laki olisi vielä muuttunut ja alla oleva juttu on jo kolme vuotta vanha.


17.6.2025 tuli muutoksia lakiin, mutta näyttäisi edelleen olevan tuo sama 15 km/h raja, eli jos vekottimen maksiminopeus on alle tuon, niin laite tulkitaan "jalankulkijaksi". Ja luonnollisesti pakkaa sekoittaa vielä sekin, että jos potkulaudassa ei ole moottoria, niin se on aina jalankulkija. Miten onkaan pystytty aikoinaan tekemään niinkin selvä sääntö, että polkupyörä on aina polkupyörä, moottorilla tai ilman...

on tuossa polkupyöränkin kanssa se hauska piirre että jos polkupyörässä on liian tehokas moottori, se onkin mopo. Ja onhan noita scoottejakin mopo- ja jopa moottoripyöräksi luokiteltavina, esim tuolta bespoke ja turbo:


Näillähän ei sitten ajeta suojateillä, tai edes pyöräteillä, joten menee aiheesta vähän ohi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 092
Viestejä
4 877 729
Jäsenet
78 764
Uusin jäsen
Soffis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom