Ei tuo ärsytys minulla ainakaan hidastumisesta johtu vaan siitä, että kun tulee urpo toisensa jälkeen vastaan, joista jokainen pienellä pään omasta perseestä otolla sais liikenteen sujumaan kaikille paremmin. Toki se pitkillä toimistoreissuilla alkaa tuntua, kun päivän ovelta ovelle pituus on urpojen takia 16 h eikä 15 h.
Kesälomaliikenne on malliesimerkki urpoilusta. Jatkuvan vasurin tukkimisen takia mulla meni hiljaisessa liikenteessä enemmän aikaa samaan matkaan kuin normaalissa 1-tie/kehä2/länäri ruuhkaan osuvassa ajossa. Huomas kyllä hyvin, että porukalla aivot narikassa ja ei oikein muutenkaan osattu motarilla ajaa.
Ei vaikkapa eteen leikkaamisessa ärsytä ne menetetyt sekunnit matka-ajassa, vaan se ettei malteta havainnoida ympäristöään. Ja jos onkin havainnoitu ja silti tehdään typeryyksiä, niin sitten ärsyttää se typeryys. Samaa mieltä.
Ruuhka-aikaan motareiden vasemmat kaistat ovat varsinkin alkupäässä aika tukossa. Pahimmillaan siellä letkan kärjessä on joku, joka ohittaa 120:n alueella rekkaa tmv 100 km/h mittarissa. Myönnettävä se on, että välillä tekisi mieli huutaa, että painu nyt jo vittuun sieltä tukkimasta tietä meiltä, jotka haluttaisiin ajaa edes sitä suurinta sallittua. Sillä on kuitenkin joku syy ajaa satasta, eikä hän halua jäädä siihen rekan taakse jumiin (tällaista kuskia olis kiva päästä joskus haastattelemaan, että mikä estää ajamasta hetkellisesti 120). Uutta ohituspaikkaa hän sais luultavasti odotella aika pitkään. Eipä siinä ite ihan hirveesti voi tehdä, eikä se ruuhkainen osuus loma-aikoja ja juhannuksia ym. lukuunottamatta niin kauaa kestä, joten turhaan siinä vaan kuluttaa hampaita puremalla niitä yhteen. Ymmärrän kyllä turhautumisen, jos toimistopäivinä tulee jo muutenkin monta tuntia ajoa. Hyi että. Ajoa täytynee olla useampi tunti suuntaansa, jos ihan oikeasti venyy puolella tunnilla suuntaansa vertailukelpoisten päivien välillä, eikä syynä ole vaikka päiväkohtaiset liikennemäärät.
Täytyy samaan aikaan muistaa, että ne vasemman kaistan kiroilijat vetää tosi olemattomilla turvaväleillä. Sitten hitaiden ajoneuvojen taakse pussiin jääneet kuskit ryntäilee niihin pieniin väleihin ja vasurilla joudutaan jarruttelemaan ja jossain takana vasuri vetää hetkellisesti enää 80 km/h. Sitten kirotaan sitä kaistanvaihtajaa, joka halusi ohittaa vain yhden rekan ja olisi varmaan onnistunutkin tekemään sen ilman merkittävää vaikutusta vasurin nopeuksiin, mikäli siinä vasurilla oltaisiin pidetty kohtuullisia turvavälejä. Ja mä tiedän, reaalimaailmassa täyttä utopiaa ennen itseajavia autoja. Pointti olikin siinä, että ne kiireiset urpoilee myös ihan siinä missä se pieneen väliin tunkevakin. Se ärsyttää jopa enemmän.
Aiemmasta viestistä tuli vielä mieleen. Jos joku ajaa 50:n alueella mittarissa 50, niin en mä siitä ole pitkään aikaan enää hermostunut. Adaptiivinen vakkari päällä sitä ei välttämättä edes huomaa mitä nopeutta tarkalleen ajetaan (ellei ihan mateluksi mene). Joskus se ärsytti ja se on varmaan liittynyt osittain matka-aikaan ja osittain tuohon mitä
@Rambo8 sanoi siitä, että joku muu on estänyt minua ajamasta sitä minun käsitykseni mukaista
de facto suurinta sallittua. Ikään kuin se minun tapani ajaa olisi oikea ja hitaammin ajavat ovat kaikki jotain saakelin amatöörejä (vaikka se oikea amatööri olin ollut minä).
Mutta siis samaa mieltä, että typerä toiminta ärsyttää. Kuinka paljon sen antaa ärsyttää onkin sit toinen asia. Jos pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana, niin se tarkoittaa sitä, että yli puolet kuljettajista tekee liikenteessä keskimäärin heikompia ratkaisuja. Ja mikäli kokee kuuluvansa parhaaseen neljännekseen, niin kolme neljästä on huonompia kuljettajia. Sitähän voisi ihan psykologisena kokeena yrittää juhlia muiden virheitä, koska ne korostaa itsensä kuulumista parempaan sakkiin