Miksi ne pitäisi vaihtaa muiden mielipiteiden mukaan? Minä vaihdan ne sitten kun en enää tarvitse talvirenkaita.
Väitinkö jossain, että talvirenkaita ei saisi käyttää, jos niitä tarvitsee vielä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Miksi ne pitäisi vaihtaa muiden mielipiteiden mukaan? Minä vaihdan ne sitten kun en enää tarvitse talvirenkaita.
Monet eivät osaa lähteä ripeästi liikkeelle, vaikka alla olisi kesärenkaat ja uusi hyvä auto.Kevät ja talvirenkaat vs. kesärenkaat. Talvinastoilla ajavat erottaa siitä, että risteyksistä ja rampeilta lähdetään kuin lehmä makuulta. Ettei vaan nastat kulu. Aiheuttaa tuskaisia epätoivon parahduksia liikennevaloissakin, kun risteyksestä pääsee läpi parhaimmillaan neljä autoa, vaikka tie on sula ja kuiva.
Jep. Liian iso vaihde, niin ei auto kiihdy (kunnolla) vaikka olisi kaasu pohjassa. Itsellä rampilta tielle kiihdytys jäi vajaaksi, kun pitkä rekka tuli samaan aikaan tiellä. Mutta perään pääsin liittymään.Monet eivät osaa lähteä ripeästi liikkeelle, vaikka alla olisi kesärenkaat ja uusi hyvä auto.
Tai sitten kiihdytetään pintakaasulla ihan kuin moottori menisi muuten rikki tai jotain.Jep. Liian iso vaihde, niin ei auto kiihdy (kunnolla) vaikka olisi kaasu pohjassa. Itsellä rampilta tielle kiihdytys jäi vajaaksi, kun pitkä rekka tuli samaan aikaan tiellä. Mutta perään pääsin liittymään...
Nyt kun on automaattivaihteinen auto, korostuu entistä enemmän valoissa nukkujat. Miksi sitä vaihdetta ei voi jo ennakolta laittaa silmään ja edes koittaa lähteä ripeästi liikkeelle? Kyllä automaatti on vain kaupunkiliikenteessä aivan yliverto, samantien kun jalan nostaa jarrulta, ollaan jo liikkeellä.
Noh nyt oppinut vähän varomaan mutta kyllä on yleinen ilmiö moinen.Käytännössä sitten vaihteiden yli hypitään niin, että kakkosella kiihdytellään 30 km/h nopeuteen, hypätään kolmosen yli neloselle ja yritetään jurnuttaa tavoitenopeuteen.Autokoulussahan tuo opetettiin, että ykkösellä auto vähän liikkeelle ja kakkoselle. 2. Vaihteella sitten ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen kaupungissa, eli 50 km/h ja siitä sitten 4. vaihteelle.
80 alueella sitten 1-2-3 ja 3 vaihteella ripeä kiihdytys tavoitteeseen 80 km/h ja 5. vaihde. Isoin vaihde siis aina vasta sitten kun on jo tavoite täynnä.
Itse kyllä tulee hämmennettyä kaikki vaihteet, jos ajaa jonkun toisen auton perässä. Koska ripeä kiihdytys ei oikein onnistu.
Tuo on ysitiellä esimerkiksi erittäin yleinen tilanne. Naurettavinta on tosiaan se, että yksi kuppaaja kusee kaikkien matkanteon.Tänään päästeltiin taas jonossa semmosta +-15km/h haitari liikettä ilman mitään syytä suoralla kuivalla tiellä. Ohi ei pääse kun edessä on miljoona autoa.
Ei jaksa enää edes vittuuntua noista.
Ongelma on yleensä joku yksittäinen henkilö keskellä jonoa, joka hidastelee ja muut joutuvat himmaamaan sujuvan lähdön jälkeen. On myös hieman eri asia, jos joillakin on kymmenen vaihdetta ja joillakin vain neljä tai jopa vähemmän. Paskat CVT toteutukset myös kerää jonoa. Tietysti on myös vaikutusta, että onko se kepin liike senteissä vai "metreissä".Itsekkin kun ajellut automaatilla mikä vaihtaa suht rivakkaan niin ei alkuun ollut kaukana peräpusu edellä menijään. Itse kiihdytät ihan jonon tahtiin ja sitten edessä menevä rupeaa vaihtamaan ja siinä kestäääääääNoh nyt oppinut vähän varomaan mutta kyllä on yleinen ilmiö moinen.
edit. Ilmeisesti siinä kakkosen ja kolmosen välissä on jotain mikä ei nyt vaan toimi. Kaiken merkkisissä autoissa. K Y T K I N! - V A I H T O - V A R O V A S T I K Y T K I N Y L Ö S JA K A A A A S U A.
Kesänopeudet taas vaihtunut ja se ärsyttää, kun niitä ei huomata. Edellä menevä auto ajoi yhden 100 osuuden 75 todellista edessäni ja seuraavan 100 rajoituksen alkaessa lähdin ohittamaan niin tämä polkaisi rinnalla kaasun pohjaan ja vilkutteli sitten valoja perääni, kun olin jo mennyt reippaasti ohitse.
Niin, keskustelija totesi, että lähdetään liikkeelle kuin lehmä makuulta, koska muuten nastat kuluu. Tähän luonnollisesti auttaa renkaiden vaihto. Edelleenkään en ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, että kannattaako näin tehdä.Et, mutta miksi sitten ehdotat renkaiden vaihtoa? Ei tarvii olla kaukana rannikosta että sivutiet on paikoin aivan jäässä vielä. Sinne vaan sutimaan kesärenkailla.
Tätäkään ei aina voi pitää selityksenä, jos tietää miten auto toimii. Itse olen yhdellä manuaalivaihteisella start&stop-autolla ajanut. Siinä moottori sammui, kun valoissa laittoi vaihteen vapaalle ja nosti kytkimen. Tässä vaiheessa sai painaa kytkimen takaisin pohjaan ja laittaa vaihteen valmiiksi silmään ja moottori käynnistyi uudestaan vasta, kun nosti jarrupolkimen. Yhtään ei tullut viivettä lähtöihin tuon ss takia.Omassa ja monessa muussakin uudessa kun on tuo start&stop, niin joskus sitä ei välttämättä hoksaa että ne omat valot vaihtuu seuraavaksi eikä täten tule tarpeeksi ennakoiden laitettua vaihdetta silmään.
Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.Paskat CVT toteutukset myös kerää jonoa.
Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.
Hyödytön neuvo se renkaiden vaihtaminen on, jos talvirenkaita on vielä aiheellista käyttää.Niin, keskustelija totesi, että lähdetään liikkeelle kuin lehmä makuulta, koska muuten nastat kuluu. Tähän luonnollisesti auttaa renkaiden vaihto. Edelleenkään en ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, että kannattaako näin tehdä.

Aina yhtä käsittämätön ilmiö on taas meneillään eteläisessä Suomessa; kesärenkailla kitkutellaan viimeiseen asti ja jonotetaan rengasliikkeeseen kun lumisaderintama on ovella (esim. Kuva: Näin Espoossa jonotetaan renkaanvaihtoon – "Juuri nyt on 60 auton jono" ). Sen sijaan suorastaan vastenmielisesti alle laitettuja talvirenkaita ei voi millään vaihtaa pois vaikka puissa olisi jo lehdet.
Jos asiasta kysyy, niin jokainen on tietenkin lähtemässä lappiin matkailemaan. Ei ihme että pohjoisen matkailubisnes kukoistaa kun omastakin taloyhtiöstä 2/3 on vielä toukokuussa selkeästi menossa laskettelemaan.
Eipä muuten mutta ilmanlaatu on aivan järkyttävä paikoin eikä nastoilla ropistelu tilannetta ainakaan paranna. Ehkä poliisi voisi silloin tällöin tehdä pienen kampanjan tätä vitkastelua vauhdittamaan...
Just. No sepä olikin fiksu neuvo sitten.![]()
Jari Tervo twiittasi aiheesta eilen:
![]()
Zoomataas vähän..
![]()
Omaa saamattomuuttaan/laiskuuttaan.Niin, joo. Ihan omaksi ilokseen ne ihmiset varmaan nastoilla ajavat.![]()
Siis huonot toteutukset, mitä minä olen Toyotan kohdalla itse ajaessa havainnut, toki auto ei ollut oma. Sähkökaasu CVT:n kanssa on ainakin toivomuspoljin, joka on on/off!Perustelepa tämä. Mun kokemuksen mukaan CVT:llä pääsee pienelläkin koneella oikein rivakasti pienet nopeudet. Sen jälkeen tyssää, mutta sit pitäis jo olla valoista hyvän matkaa pois.
Niin, siitähän se onkin kiinni juu. Eikä vaikka siitä että renkaat saattaa olla vaikka 200 km päässä ja täytyy suunnitella koska ne käy vaihtamassa. Ja tuhannet muut eri syyt.
Ei, kyllä se on vaan saamattomuutta.![]()
Sää säilöt niitä sitten olohuoneessa?Väitätkö nyt siis, että kaikilla havaitsemillani autoilla oli kesärenkaat 200 km päässä tai jokin muu syy?![]()
Kuulostaa enemmän siltä, että et vain ole tottunut tuon käyttöön. Olen joskus Toyotan versiota koeajanut, enkä muista mitään erityistä ongelmaa/eroa Hondan toteutukseen nähden.Siis huonot toteutukset, mitä minä olen Toyotan kohdalla itse ajaessa havainnut, toki auto ei ollut oma. Sähkökaasu CVT:n kanssa on ainakin toivomuspoljin, joka on on/off!
Sää säilöt niitä sitten olohuoneessa?
Monella ei varastossa riitä tila rengas sarjalle, eli ne on esim mökillä. Toisekseen puolet ihmisistä ei itse osaa/uskalla/halua vaihtaa itse jolloin pitää saada aika rengasliikkeestä, mikä ei ihan huomisen homma tällä hetkellä lienee ole.
Mikset käy koputtamassa ikkunaan ja kysymässä, niin ei tarvitsisi arvailla syytä?Väitätkö nyt siis, että kaikilla havaitsemillani autoilla oli kesärenkaat 200 km päässä tai jokin muu syy?![]()
Eikai kaikilla, mutta erittäin suurella osalla lienee syy siihen.En säilö.
Edelleenkin ihmettelen aiemmassa viestissäni mainitsemaa asiaa, että onko oikeasti kaikilla havaitsemillani autoilla muka jokin syy käyttää vielä nastoja. Jollain voi olla renkaat esim. mökillä, sitä en ole missään vaiheessa kieltänytkään.
Tätäkään ei aina voi pitää selityksenä, jos tietää miten auto toimii. Itse olen yhdellä manuaalivaihteisella start&stop-autolla ajanut. Siinä moottori sammui, kun valoissa laittoi vaihteen vapaalle ja nosti kytkimen. Tässä vaiheessa sai painaa kytkimen takaisin pohjaan ja laittaa vaihteen valmiiksi silmään ja moottori käynnistyi uudestaan vasta, kun nosti jarrupolkimen. Yhtään ei tullut viivettä lähtöihin tuon ss takia.
Mä menin torstaina tohon lähimmälle pajalle ilman ajanvarausta ja jonoa oli jopa yksi auto eli 10 minuuttia. Että semmoset renkaanvaihtoruuhkat ainakin Espoossa.Toisekseen puolet ihmisistä ei itse osaa/uskalla/halua vaihtaa itse jolloin pitää saada aika rengasliikkeestä, mikä ei ihan huomisen homma tällä hetkellä lienee ole.
Mites tällaisella lähdetään ylämäkeen liikkeeseen, jos kytkin olis jo puolessa välissä ylös kun auto vasta käynnistyy? Käsijarrun kanssa?Jos moottori käynnistyisi vasta kun nostaa jalan jarrulta ei pysty aivan niin nopeasti lähtemään liikkeelle.
Mites tällaisella lähdetään ylämäkeen liikkeeseen, jos kytkin olis jo puolessa välissä ylös kun auto vasta käynnistyy? Käsijarrun kanssa?
No niinpä tietenkin. Päässyt unohtumaan, kun ei pitkään aikaan ole joutunut moisesta lisäavusta kärsimään.Yleensä noissa lienee mäkilähtöavustin tänä päivänä, etenkin jos S&S on mallia käynnistyy vasta jarrun vapauttaessa...
Joo oma mokahan tuo on kun ei tajua tarpeeksi ajoissa hiljentää vauhtia. Mutta puolustukseni sanon että se vasen kaista on vain ohitusta varten eikä sitä varten että siinä on tilaa ajaa, kun kerta täytyy samaa vauhtia ajaa ku muut viereisellä kaistalla^Kaikki kohdat kävivät järkeen paitsi tuo että ajat lähelle sen vasemman kaistan himmailijan perää, sama odotella siinäkin tilanteessa turvavälin päässä.
Nää on aina ihan huikeita, että miten jollakin toisen asia voi mennä niin paljon tunteisiin, että aletaan tuntemattomalle huutelemaan täyttä kurkkuaKohtasin eilen ihan aitoa tieraivoa, kun ainakin eräällä maalaisella tuntui olevan pysäköintisäännöt hukassa. Parkkeerasin siis oman autoni maantiellä suoralla peltoaukealla ajoradan oikeaan laitaan siten, että renkaat olivat ihan asfaltin reunassa. Auto luonnollisesti jää tällaisessa tilanteessa suurimmaksi osaksi kaistalle, mutta tämähän ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ollut etuajo-oikeutettu tie, eikä paikassa ollut sulkuviivaa. Siinä sitten ilmeisesti paikallinen nainen menetti malttinsa ihan täysin, töötti pohjassa huitoo ja huutaa autossaan, kun ei pääse parin vastaantulevan auton takia hidastamatta ohitse. Olin ottamassa kuvia auton vieressä, ja pyysin kuljettajaa aukaisemaan sivuikkunan kysyäkseni, mistä on kyse. Apukuskin paikalla ollut vanhempi herrasmies huusi minulle tarvetta tutustua liikennesääntöihin, ja naiskuski vihasta täristen uhkaili poliisin soittamisella. Sanoin miehelle, että kannattaisi ensin tutustua tieliikennelakiin ennen kuin äänekkäästi idiotisminsa ilmoittaa, ja naiselle että soittaa nyt heti ne poliisit, niin katsotaan kuka on väärässä. Ei ilmeisesti soittanut, kun ei niitä siinä näkynyt naisen kaasutettua kiihtyneessä tilassa pois.
Autoa olisi voinut siirtää vielä sen 20cm laidemmaksi pientareelle, vaikkei se tilanteessa olisi ohittamista edes helpottanut. Päinvastoin olisi ollut enemmän haittaa, koska mahdolliset kävelijät olisivat joutuneet kiertämään auton ajoradan puolelta, kun piennar olisi ollut tukossa.
Pysäköinti on tietysti kielletty, mikäli se aiheuttaa vaaraa (ei aiheuttanut) tai haittaa muulle liikenteelle (haitaksi ei lasketa, jos ohittamista joutuu hetken odottamaan). Olisikohan ollut kiire seuroihin tai jotain, kun niin meni ihon alle?
Eikai kaikilla, mutta erittäin suurella osalla lienee syy siihen.
Kaikkihan ne takatalvesta aina puhuu, monikaan ei pääse edes pihasta kesärenkailla ulos. Itellä kesänakit myös alla jo eilisestä lähtien.

Ajelin siis vakkarilla gps-nopeutta 84 km/h siinä vaiheessa kun tantta tuli taakse, tällä nopeutta oli todennäköisesti 120. Jarruvalojen väläyttelyn jälkeen jatkoin samaa nopeutta, jonka jälkeen himmailin kaasu ylhäällä sinne neljäänkymppiin asti, ja ajelin pari sataa metriä, jotta ääliö tajuaisi mennä ohi. Tilaa oli tyhjällä tiellä vaikka kuinka. Satasen alueen alkaessa kiihdytin tavoitenopeuteen 104 km/h asti ripeästi, mikä riittää kyllä tekemään reilun kaulan lähes autoon kuin autoon. Tämän jälkeen vauhti heilui kauhistuttavalla tavalla 84 ja 104 km/h väliä aina nopeusrajoituksen vaihtuessa.Tais kyllä olla Isokyrön kohdalla kaksi luupäätä liikenteessä kuten Diaz jo totesi. Hänen (takana ajaja) näkökulmastaan siinä edessä oli joku hinaaja, joka jarrutteli miten sattuu ja nopeuskin heitteli reilusti molempiin suuntiin. Kuka nyt tuollaisesta jokerikortista uskaltaa lähteä ohi? Yleensä kun syynä on se kännykkä, harvemmin enää onneksi on asialla "kouluttaja".
e: Peruutuspeiliä kun vilkuilit, niin autos vielä todennäköisesti seilaskin kaistalla kuten kännykkä-ääliöllä.

Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.