- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 896
Miksi ne pitäisi vaihtaa muiden mielipiteiden mukaan? Minä vaihdan ne sitten kun en enää tarvitse talvirenkaita.
Nastat vuonna 2018 lol. Niin on kyllä mullakin valitettavasti, tuli auton mukana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Miksi ne pitäisi vaihtaa muiden mielipiteiden mukaan? Minä vaihdan ne sitten kun en enää tarvitse talvirenkaita.
Tossa kämpän vieressä välillä toistakymmentä autoa rengasliikkeen pihassa, eli ei taida ihan parissa minuutissa päästä asioille.Mä menin torstaina tohon lähimmälle pajalle ilman ajanvarausta ja jonoa oli jopa yksi auto eli 10 minuuttia. Että semmoset renkaanvaihtoruuhkat ainakin Espoossa.
Kyllä mäkin väittäsin, että 90% tällä hetkellä nastarenkailla ajelevista se on ihan vaan saamattomuutta, että ne nastat on vielä alla. Ja puhun nyt lähinnä pk-seudusta.
Mitä tekemistä saamattomuudella ja takatalven tulolla on tekemistä keskenään?Noniin, eli osalla kyse on saamattomuudesta. Mitään muuta en väittänytkään ja tämän jälkeen alkoi läähätys 200 km:n matkoista ja kesämökeistä.
Joku taisi mainita osaamattomuuden. Sen piikkin laittaminen on mielestäni heikko syy ja jopa vaarallista. Mites sitten, kun ollaan jossain hornan tuutissa ilman kännykkäkenttää ja pitäisi alkaa vararengasta sovittamaan? Kyllä kaikilta kynnelle kykeneviltä autoilijoilta pitäsi niinkin yksinkertainen asia onnistua kuin renkaan vaihto.
Avaatko vähän, mikä tekee nastarenkaiden käytöstä niin naurettavaa?Nastat vuonna 2018 lol. Niin on kyllä mullakin valitettavasti, tuli auton mukana.
Joskus mullakin oli samanlainen perskärpänen. Suoralla sai vauhdin tiputtaa 50 ennen kuin se tajusi mennä ohi. Vilkutin vielä oikealle jokaisessa ohituspaikassa.Ajelin siis vakkarilla gps-nopeutta 84 km/h siinä vaiheessa kun tantta tuli taakse, tällä nopeutta oli todennäköisesti 120. Jarruvalojen väläyttelyn jälkeen jatkoin samaa nopeutta, jonka jälkeen himmailin kaasu ylhäällä sinne neljäänkymppiin asti, ja ajelin pari sataa metriä, jotta ääliö tajuaisi mennä ohi. Tilaa oli tyhjällä tiellä vaikka kuinka. Satasen alueen alkaessa kiihdytin tavoitenopeuteen 104 km/h asti ripeästi, mikä riittää kyllä tekemään reilun kaulan lähes autoon kuin autoon. Tämän jälkeen vauhti heilui kauhistuttavalla tavalla 84 ja 104 km/h väliä aina nopeusrajoituksen vaihtuessa.
Mutta hyvä kun sinä siellä intter websien toisella puolen tiedät paremmin mitä tapahtui.![]()
Mitä tekemistä saamattomuudella ja takatalven tulolla on tekemistä keskenään?
En ole ikinä niin väittänytkään. Eiköhän tästäkin asiasta jauhaminen riitä jo.Väitätkö nyt vielä oikeasti, ettei kenelläkään kyse ollut saamattomuudesta? Voi jösses sentään![]()
Jössestä vaan itelles mummoiluteorioiden ja muiden älynväläysten kanssa.
En ole ihan varma, oletko tosissasi vai trollaatko tahallasi. Tuo hidastaminen ja reunaan siirtyminen on nimenomaan se toimenpide, jolla takana ajava päästetään ohitse. Näin ainakin Antti Alien ja demo69 ovat kirjoituksensa perusteella tehneet, joten mikä heidän tekemisistään on säätämistä? Ihan aiheellista ärsyyntyä roikkuja-idiooteista, joiden pitäisi olla se ajotapojaan tarkasteleva osapuoli.Mikset vaan päästänyt ohi?
Toi toimii motarillakin jos on tilaa. Vaihtaa vasemmalle ja jarruttaa niin että idari menee edelle.
Kyllä toi ongelma ratkeaa jos sen haluaa ratkaista.
Mitähän minä tuossa yritin tehdä?Mikset vaan päästänyt ohi?
Toi toimii motarillakin jos on tilaa. Vaihtaa vasemmalle ja jarruttaa niin että idari menee edelle.
Kyllä toi ongelma ratkeaa jos sen haluaa ratkaista.
Avaatko vähän, mikä tekee nastarenkaiden käytöstä niin naurettavaa?
En todellakaan ole tottunut, kun minusta polkimen painalluksella pitäisi jotain tapahtua ilman että se on terävä. Jos minä haluan hieman nostaa nopeutta niin tietokone päättää toisin ja vaatii lisää kaasua, täyttä arvontaa se polkimen käyttö. Kierrokset on välillä tasakaasulla melkein tyhjäkäynnillä ja pitkiä aikoja, esim. jos vauhtia on 60km/h.Kuulostaa enemmän siltä, että et vain ole tottunut tuon käyttöön. Olen joskus Toyotan versiota koeajanut, enkä muista mitään erityistä ongelmaa/eroa Hondan toteutukseen nähden.
Enpä lähde ohittelemaan epäselviä pumppaajia kauheen helposti vaikka tekis savumerkkejä.
Kumpikaan näistä kahdesta esimerkistä eivät sanoneet väistäneensä mihinkään.
Johan mä itsekin sanoin että jos tekee tilaa niin kyllä sieltä takaa ohi tullaan.
Oliko ne jossain puskassa piilossa?Ja olen minä lähtenyt kerran ohi hitaasti himmailevasta ja tien reunaan ohjaavasta aika rivakasti. Lopputuloksena oli rikesakko, kun se edellä ajanut himmasi ratsiaan ja huomasin liikennettä ohjaavan poliisin vasta kun olin ohi.
S&S on perseestä. Mutta asiaan, eri autoissa on eri toimintalogiikka sille. Omassani moottori käynnistyy heti kun kytkimen painaa pohjaan. Näin moottori ehtii jopa käynnistyä ennen kuin saa vaihteen silmään. Jos moottori käynnistyisi vasta kun nostaa jalan jarrulta ei pysty aivan niin nopeasti lähtemään liikkeelle. Mutta pienistä asioista kysymys. Itse kytken S&S:n aina pois kun astun autoon.
Seuraavaksi keksikin lähteä sitten oikealle, vaihtoi vilkun suuntaa sinne oikealle. Sitten körötteli kävelyvauhtia, näytti MUTKASSA vilkkua. Seuraavaksi auto parkkiruutuun, sekään ei näyttänyt oikein onnistuvan, mutta itse pääsin siinä kohtaa eroon tuosta pässistä
Jos on kiire niin katson jo kauempaa että tuosta välistä menen ja sovitan vauhdin niin että pääsen ohittamaan hidastamatta toisen puskuriin kiinni.lakiin saisivat lisätä pykälän,valtatiellä ohittaessa hetkellisesti sallitun nopeuden saisisylittää 20km/h, pääsis lakiarikkomatta nysvääjistä ohite.
Nämä ritsat roikkuu usein 3 metrin päässä siitä rekan perästä.Aika lobotomia-avopotilas täytyy olla että on pakko saada ajaa jäätävää ylinopeutta mutta ei kuitenkaan osata ohittaaJos on kiire niin katson jo kauempaa että tuosta välistä menen ja sovitan vauhdin niin että pääsen ohittamaan hidastamatta toisen puskuriin kiinni.
Josta tulikin mieleen että voi helvetin uuvatteja jotka jäävät nyt kesärajoituksilla rekkojen perään kun eivät uskalla lähteä ohittamaan, joten jonon perältäkään ei pääse näiden ohi kun ei ole välejä joihin palata. Jos kuitenkin pääsee näistäkin letkoista ohi 77kw dieselillä niin mikä on ettei paalupaikkojen ritsat kulje. Ohituskaistalla tietysti kiilataan eteen varmistamaan ettei liian monta autoa ehdi ohittaa rekkaa.
No tämäpäJa jos ajaa kaverin kanssa niin voisi ohitella vuorotellen pumpaten vauhtia kuin haitaria ikään!![]()
matkalla helsinkiin nämä nastahermannit... heti eteen takaisin oikealle kaistalle vaikka baanaa on..

Tästä tuli mieleen yksi oma kokemus:Tämä on sellainen ongelma mikä tuntuu riivaavan erityisesti tuota "stadin suuntaa". Ei täällä Turun nurkilla kukaan yleensä ihan eteen kaistaa takaisin vaihda, vaan ottavat normaalin välin ensin, mutta tuonne PK-seudulle kun ajelet niin tuntuu ihan säännönmukaisesti porukka tulevan naurettavilla väleillä eteen vaikka tietä olisi edessä tyhjänä kilometritolkulla
Mun pää ei riitä käsittelemään tuota typeryyden määrää, kenellä jumalauta tulee mieleen tuutata auto suoraan toisen auton nokan eteen jos edessä tai takana ei ole liikennettä monen sadan metrin matkalla... Etenkään kurakeleillä! Pakko tunnustaa, että kerran kun joku taulapää loskapaskakelillä teki tuon motarilla minulle ja jäi siihen eteen ampumaan rapaa likipitäen samaa vaihtia kuin itse ajoin vakkarin kanssa, niin vedin vasurista ohi, tulin ihan eteen ja oikein huolella kaapaisin kaistojen välistä ja pientareen reunasta liejut sen konepellille. Paskaantuipahan senkin auto kun kerran halusi paskantaa mun autoni. Sen jälkeen toinen osapuoli poistui aika nopeaa tahtia takaata ja jatkoi matkaa helssinkiin päin ihan reipasta ylinopeutta...
*Meni vähän road ragen puolelle, mutta pohja se on munkin saavissani ja sillä kertaa paloi käpy*
Kuten jo mainittu, tuo johtuu keväästä, kun kaikki pitkän talven aikana kylvetty hiekoitus tulee esiin. Ei nastarenkaista. Jos tuota tahtia nastat rapisisi, nastarenkaat olisivat nastattomat vuorokaudessa kaikilla.Tänään ärsytti motarilla matkalla helsinkiin nämä nastahermannit... sinänsä mulle aivan sama vaikka vetäis koko vuoden nastoilla,
mutta pakkoko tulla nastat alla kauheella rapinalla 140km/h ohi ja ilman vilkkua heti eteen takaisin oikealle kaistalle vaikka baanaa on..
Jotain kohteliaisuutta tuossa kaistalle palaamisessa, itseäni oma auto kiinnostaa enkä tarvi mitään ässä uusiorenkaan paljoa keulakoristeeksi![]()
Itsekin on tullut havaittua, että se sama hiekoitusmurske joka puhkoo pyöränrenkaat, on raekooltaan juuri sellaista, että se kiilautuu auton talvirenkaiden uriin. Jukoliste sitä rominaa pyöränkaarissa kun työpaikan parkkikselta on aika vähän matkaa ennen kuin ensimmäisen kerran rajoitus nousee 80km/h lukemiin. Läpi talven ollut aina sama homma. Auton talvirenkaissa on kuitenkin kaikki nastat edelleen tallella.Kuten jo mainittu, tuo johtuu keväästä, kun kaikki pitkän talven aikana kylvetty hiekoitus tulee esiin. Ei nastarenkaista. Jos tuota tahtia nastat rapisisi, nastarenkaat olisivat nastattomat vuorokaudessa kaikilla.
Ei tämä kuvailemaasi toimintaa yhtään hyväksytymmäksi teee, enkä sitä tässä mitenkään puolustele.
Seuraavan kerran hiljentelet niin että saat höylärin pysähtymään, menet kysymään mikä on ongelma, miksi et mene ohi?
Tästä kyllä suutun kans monesti. Itse ajattelen muita autoilijoita ja jätän aina enemmän kun reilusti tilaa esim motarilla ohittaessa jos on sateinen keli koska itseäni ärsyttää julmetusti jos joku auto tulee eteen roiskuttaen kaiken kuraveden tuulilasiin. Niin sitte on just näitä kun tulee ihan eteen vasemmalta ilman vilkkua.Tämä on sellainen ongelma mikä tuntuu riivaavan erityisesti tuota "stadin suuntaa". Ei täällä Turun nurkilla kukaan yleensä ihan eteen kaistaa takaisin vaihda, vaan ottavat normaalin välin ensin, mutta tuonne PK-seudulle kun ajelet niin tuntuu ihan säännönmukaisesti porukka tulevan naurettavilla väleillä eteen vaikka tietä olisi edessä tyhjänä kilometritolkulla
Mun pää ei riitä käsittelemään tuota typeryyden määrää, kenellä jumalauta tulee mieleen tuutata auto suoraan toisen auton nokan eteen jos edessä tai takana ei ole liikennettä monen sadan metrin matkalla... Etenkään kurakeleillä! Pakko tunnustaa, että kerran kun joku taulapää loskapaskakelillä teki tuon motarilla minulle ja jäi siihen eteen ampumaan rapaa likipitäen samaa vaihtia kuin itse ajoin vakkarin kanssa, niin vedin vasurista ohi, tulin ihan eteen ja oikein huolella kaapaisin kaistojen välistä ja pientareen reunasta liejut sen konepellille. Paskaantuipahan senkin auto kun kerran halusi paskantaa mun autoni. Sen jälkeen toinen osapuoli poistui aika nopeaa tahtia takaata ja jatkoi matkaa helssinkiin päin ihan reipasta ylinopeutta...
*Meni vähän road ragen puolelle, mutta pohja se on munkin saavissani ja sillä kertaa paloi käpy*
Nyt kyllä höpiset vähän omias. Ihan samalla tavalla porukka Turussa kiilailee kuin pk-seudulla. Jos eroa on, niin se taas johtuu siitä, että Turun "tähän väliin et tule" ajo tappituntumalla estää moiset yritykset. Helvetin rasittavaa, kun kaistanvaihdon pitää perustua yllätykseen, että mulkero ei ala kiriä väliä kiinni. Pk-seudulla sentään suurin osa jättää tilan ja harva kiihdyttää välin kiinni, jos nyt ei ihan puolen auton mentävään rakoon junttaa. Molemmilla aluella tasaisesti kun ajelen, niin kyllä sanoisin Turun kiihdytys, päälleajo yms. kulttuuria huomattavasti paskemmaksi kuin pk-seudun tiheät välit ja (turha) oikealle vaihto puuhastelua. Ei voi mahtua nuppiin kuka on niin vajakki, että jos toinen tulee kolmion yms. takaa, niin alkaa kiihdyttää päin. Pk-seudulla himmataan yleensä vähäsen, että marginaalia kääntyjälle jää vähän enemmän poistua välistä.Tämä on sellainen ongelma mikä tuntuu riivaavan erityisesti tuota "stadin suuntaa". Ei täällä Turun nurkilla kukaan yleensä ihan eteen kaistaa takaisin vaihda, vaan ottavat normaalin välin ensin, mutta tuonne PK-seudulle kun ajelet niin tuntuu ihan säännönmukaisesti porukka tulevan naurettavilla väleillä eteen vaikka tietä olisi edessä tyhjänä kilometritolkulla![]()
Turkulaisena voin kyllä samaistua tähänNyt kyllä höpiset vähän omias. Ihan samalla tavalla porukka Turussa kiilailee kuin pk-seudulla. Jos eroa on, niin se taas johtuu siitä, että Turun "tähän väliin et tule" ajo tappituntumalla estää moiset yritykset. Helvetin rasittavaa, kun kaistanvaihdon pitää perustua yllätykseen, että mulkero ei ala kiriä väliä kiinni. Pk-seudulla sentään suurin osa jättää tilan ja harva kiihdyttää välin kiinni, jos nyt ei ihan puolen auton mentävään rakoon junttaa. Molemmilla aluella tasaisesti kun ajelen, niin kyllä sanoisin Turun kiihdytys, päälleajo yms. kulttuuria huomattavasti paskemmaksi kuin pk-seudun tiheät välit ja (turha) oikealle vaihto puuhastelua. Ei voi mahtua nuppiin kuka on niin vajakki, että jos toinen tulee kolmion yms. takaa, niin alkaa kiihdyttää päin. Pk-seudulla himmataan yleensä vähäsen, että marginaalia kääntyjälle jää vähän enemmän poistua välistä.
No onko se "turvaväli" nyt sitten niin turvallinen jos se jatkuvasti houkuttelee turhia kaistanvaihtajia eteen?Turkulaisena voin kyllä samaistua tähänYleensäkin kaupungissa on todellä rasittavaa ajaa, kun liikenteessä on kokoajan niitä 10 sek välein kaistoja vaihtavia kusipäitä jotka luulee pääsevänsä täten liikenteessä nopeammin kuin muut. Itse pidän turvaväliä niin joku jatkuvasti vaihtaa kaistaa eteeni luullen että se jono vetäisi paremmin.
Itse ajan tuosta Naantaliin päin, niin siinä pääsis joka päivä ottamaan kiihdytyskilpailut. Tuppaan ottamaan viimeisen risteyksen jälkeen jo vähän ennakkoa 80-alueeseen, niin eikös sieltä vielä yleensä joku sitten vähintään puolen auton takamatkalta kiilaa eteen just ennen Naantalin pikatien ja 8-tien erkanemista. Ylinopeutta kaverilla siis siinä vaiheessa jo "kortti pois" tasoa. Olemattomalla himmaamisella olis päässyt taakse liittymään, mutta se ei ole Turun seudulla tietysti vaihtoehtoLisäys:
Turussa on iso katu joka taajama-alueen jälkeen erkanee myöhemmin Naantaliin päin ja Rauman päin. Tätä erkanemista ennen olen huomannut huvittavan ilmiön.
Ennen erkanemista, viimeisen risteyksen jälkeen tosi moni autoilijoista alkaa vaihtaa kaistoja. Todennäköisesti kuskit ajattelevat että naapurin kaista vetää paremmin josta syntyy hirvittävä kaistojen vaihto ristiin. Kaikilla vilkut päällä yrittää molemmilta kaistoilta toiselle vaihtaa. Tämä on aina huvittavaa katsottavaa![]()
Juu, ja yleensä nää on vielä tietyn automerkin omistavia, mutta en sano minkä ettei Audikuskit suutu.Tästä kyllä suutun kans monesti. Itse ajattelen muita autoilijoita ja jätän aina enemmän kun reilusti tilaa esim motarilla ohittaessa jos on sateinen keli koska itseäni ärsyttää julmetusti jos joku auto tulee eteen roiskuttaen kaiken kuraveden tuulilasiin. Niin sitte on just näitä kun tulee ihan eteen vasemmalta ilman vilkkua.
Yleistä vaan, melkoinen tampio olet.Juu, ja yleensä nää on vielä tietyn automerkin omistavia, mutta en sano minkä ettei Audikuskit suutu.
Naantaliin päin menijät ajaa keskimmäistä jotta eivät jää jumiin siihen vasempaan kaistaan lidliin menijöiden takia ja motarille päin menevät ajavat vasenta kaistaa koska siinä viimesessä valoristeyksessä oikean puolimmainen liikenne pysähtyy jos joku kääntyy sinne oikealleLiiterin liittymän tuli ABC:n jälkeen on kyllä mukavasti sotkenut tuota paikkaa. Vasen kaista jumii, jos on liikaa Lidliin menijöitä. En ole vielä vilkutellut keskikaistaa ajaessani niille jonossa seisojille, joilla on puolen metrin meisseli otassa. Tulisivat vielä konttiin myöhemmissä valoissa![]()
Turussa ainakin tätä näkee ihan kokoajan! Varsinkin nuo kääntyvät vihreät valot niin ne yleensä tuppaa olemaan tosi lyhyet. Sitte odottelet aikas ku joku täyspitkä rekka tullu vielä myöhäsistä keltasista eikä nää ku vihreeks on jo vaihtunu aikoja sitte ja rekka blokkaa näkyvyyden valoon Hieman olisi houkutus ajaa moottoripyöräkortti, mutta tuo on yksi syy, joka sitä vähän hillitsee. Nimittäin saa olla koko ajan erityisen skarppina ja aina olettaa että autoilijat eivät sinua näe. Henkisesti kuormittavampaa kuin autolla ajaminen. Ja jos kolahtaa, niin pyörän selästä kaatuessa voi käydä todella pahastikin.Se on kiva ajella prätkällä motarilla vasenta kaistaa kun porukka väistää rampista tulijoita suoraan kylkeen! Aamulla meinas lähteä mammalla yaris räpylästä kun tajus että mä olen siinä vierellä ja riuhtas ratista takas oikealle.![]()
Joo, kyllä sellainen olisi ehdoton varuste.Viimeaikoina kyllä kiitettävästi alkanut noita huomiovärejä oleen moottoripyöräilijöillä. Helkkaristi parempia kuin ne mustat pääkallo kypärät ja nahkarimpsu asusteet mustan pyörän kanssa. Joku neonhohtoinen keltainen kypärä ja turvaliivi pistää jo silmään kaukaa peräpeilissä ilman että tarvii erikseen edes katsoa. Eli voi hirveästi itsekin vaikuttaa siihen kuinka hyvin huomataan.
Yleistäminen ei tietenkään ole fiksua, mutta jostainhan ne stereotypiat kumpuaa eli eivät ne välttämättä tuulesta temmattuja ole. Omien havaintojeni mukaan esimerkiksi vilkku unohtuu keskimääräistä useammin juuri joltain "premiummerkeiltä". En tiedä kokevatko niillä ajavat jonkinlaista ylemmyydentuntoa vai mistä lie johtuu. Ilmiö on sama riippumatta onko upouusi vai vanha ruosteläjä. Turha siis ottaa kateuskorttia esille.Yleistä vaan
Naantaliin päin menijät ajaa keskimmäistä jotta eivät jää jumiin siihen vasempaan kaistaan lidliin menijöiden takia ja motarille päin menevät ajavat vasenta kaistaa koska siinä viimesessä valoristeyksessä oikean puolimmainen liikenne pysähtyy jos joku kääntyy sinne oikealleniin sen jälkeen alkaa se ankara taistelu ku kaikki vaihtaa kaistaa naapurin kaistalle
Miten muuten niinku yleisesti, onko muissa kaupungeissa myös normaalia että ajetaan vielä ronskisti punaisia päin "ruuhka" aikana? Yleensä pysähdyn jo keltasiin, mutta ainaku ite ensimmäisenä valoissa nii ku mulle vaihtuu vihreä ni vielä joku viilettää ohi risteyksestä kun alan ite nostamaan kytkintäTurussa ainakin tätä näkee ihan kokoajan! Varsinkin nuo kääntyvät vihreät valot niin ne yleensä tuppaa olemaan tosi lyhyet. Sitte odottelet aikas ku joku täyspitkä rekka tullu vielä myöhäsistä keltasista eikä nää ku vihreeks on jo vaihtunu aikoja sitte ja rekka blokkaa näkyvyyden valoon
![]()
Tuossa lauseessahan tuo jatkeiden omistajien ideologia tulikin hyvin tiivistettynä.Ja siinä vaiheessa, kun käyttää sanaa "munanjatke" tms., voikin katsoa peiliin ja kysyä itseltään, mikä meni elämässä pieleen, ettei ole saanut hommattua munanjatketta itselleen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.