- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 25 390
Ei se aina noin kyllä mene. Suurin haaste on todistettavuus jos ei ole kameroita ja/tai todistajia.
Olen saanut syyllisyyden vaihtumaan autoilijalta täysin pyöräilijälle koska sattui olemaan pääsy katsomaan kameratallenteita ja äkkiä soitto poliisille ja tallenteet poliisin haltuun. Muuttui syytteet siitä että autoilija olisi piittaamatta/vaarallisesti/huomioimatta yms pyöräilijän eteen aiheuttaen kolarin siihen että pyöräilijä sai koko jutun niskoilleen. Ajoi huomattavaa vauhtia (reilusti yli autojen nopeusrajoituksen, pyörätiellä ajaessaan) ja ajoi suoraan auton takakonttiin kun ei saanut pysähtymään vaikka auto ajoi pyörätien yli huomattavaa varovaisuutta noudattaen joten pyöräilijän olisi pitänyt tajuta reagoida oma tilannenopeus huomioiden aiemmin.
Voi se pyöräilijä olla syyllinen silloinkin kun auto ajaa päälle. Työkaverin tytölle (~16v taisi olla tuolloin) kävi joku vuosi sitten sellainen tilanne. Kääntyi katsomatta suojatielle ylittämään tietä ja auto ajoi päälle. Ilmeisesti autoilijalla oli kuitenkin tuossa kamera tai jotain muuta kautta saivat todettua, että tosiaan tämä pyöräilijä tässä tilanteessa kääntyi niin yllättäen alle ettei autoilija voinut osata varautua tälläiseen. Vauhtia tilanteessa ei kummallakaan ollut paljoa.
Ei näissä ole mitään automaattista autoilijan syyllisyyttä vaan kyllä tilanteet aina katsotaan yksittäisinä. Ekana katsotaan sitä, että kuka oli väistämisvelvollinen (autoilija ei aina ole pyöräilijään nähden) ja sitten jos tuomio ei sellaisenaan kelpaa niin katsotaan tekikö toinen osapuoli jotain sellaista minkä takia tilanne kääntyisi toisinpäin.
Jos autoilija ajaa riittävän varovaisesti ja joku väistämisvelvollinen sen eteen tuikkaa, niin ei ihan mahdottomasta tarvi vastuuta kantaa.
Ollaan toki asiayhteydestä aika kaukana, kun juttu lähtee siitä että lähestytään suojatietä, ja keskustellaan siitä pitääkö väistämisvelvollista pyöräilijää väistää jos sen tulemisen suojatielle näkee , tai olisi pitänyt nähdä.
Jos jalankuluväylä, suojatie, autokuski hidastaa vauhdin että kerkiää asiallisesti reagoida reippaisiinkin jalankulkijoihin, ja jostain näköesteen takaa pyöräiliä säätöjen vastaisesti ajaa alle juuri siinä aikaikkunassa missä ei voi mitää.
Maksaja teidän esimerkeissä taisi olla autoilijan vakuutukset.
Ajat ei ihan selvinnyt, mutta taisi olla ennen nykylakeja.
Ketju löyty , suomen-oikeusjaerjestelmaen-jaerjettoemyys , siellä linkki maksumuurin taakse.Jossain ketjussa oli tapaus missä suojatiellä pyräonnettomuus, pyöräiliä tuli "yksisuuntaista" ns vastakarvaan jalkakäytävää pitkin suojatielle. Autoilia sai aika kovat rapsut, muistaakseni "yllättäen" myös pyöräiliä.
..
IL.fi vapaana.
Ei kevyenliikenteen väylää suojatiella. Auto kuski sai 30 päiväsakkoa (vaarantaminen, vammantuottaminen), pyöräilijäkin sai sakkoa vaarantamisesta.
Törmääjän takana oli tullut toinen kuski joka oli nähdy pyöräilijan. Kekusteluun liittyen yksityiskohta
Toki oikeudessa tuollaista kertonut, onko avustaja osannus kysyä oikeita asioita...il.fi sanoi:Pyöräilijä kertoi oikeudessa olettaneensa auton keulan niiauksesta päätellen, että tämä pysähtyy suojatien eteen.
Mutta siis tämä on vettä sille että älkää päästäkö pyöräilijöitä, pitääkä viesti selkeänä. En tarkoita päälle ajamista, vaan varokaa silti.
Tapaus marraskuu 2020.
