Ajo-oikeuden voi nykyään kuitenkin menettää kohtuu helposti ja pitkäksi aikaan, sakkojen pienuudesta mutisit, vaikka tunnetuista Suomessa autokuskin sakot ovat poikkeuksellisen korkeat.
En tässä silti vastusta esim sitä että noista pienistä toistuvista tolppa ylityksistä tuli kutsu haastatteluun ja jopa lyhyt kortin menetys.
Jos valvontaa, niin 3-4 selkeää rikettä tai isomaa vuodessa niin ajo-oikeus pois joksikin aikaan, nuorella kuljettajalla tiukempia.
Kuljettajat ovat siviiliihmisiä, ihmiset tekee virheitä, jos valvonta tehokasta niin virheitä pitää ja kannattaa hyväksyä.
Jos valvonta ei ole tehokasta, ja lättästään isot rangaistukset, niin se myös on kohtuutonta, tuurista kiinni.
Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki muuttanut ajokieltoehtoja
Toistuviin rikkomuksiin ei enää 1.6.2020 jälkeen lasketa- enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 10 km/h ylinopeuksia tai
- yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella enintään 15 km/h ylinopeuksia.
------------------------
Nimenomaan pikkusikailusta ei voi nykyään edes menettää korttia, vaan lompakolla pärjää. Eli 30/40/50 taajamassa saa edelleen laittaa vakkarin "rajoitus + 13" asentoon, ja ei käytännössä tarvitse ressata ajo-oikeuden menettämistä eikä keskituloisena touhu tunnu edes lompakossa.
Viimeksi muokattu: