Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestisi viittaa siihen että syyllisyys kohdistuisi vain yhteen osapuoleen. Ei että välit ovat pienet poista syyllisyyttä ja helvetinmoista typeryyttä siitä että ängetään auto liian ahtaaseen väliin.

Liian pieni turvaväli on vaarallinen rike, mutta siihen liian pieneen turvaväliin änkeäminen on moninkertaisesti vaarallisempaa.
Vaikka alkuperäisessä viestissä taidettiin haluta korostaa ulisijoiden puusilmäisyyttä, niin tämä on hyvä muistaa. Viimeksi tänään kun liityin Vihdintieltä Kehä III:lle, niin edellä ajava paku veti kiihdytyskaistaa nollat taulussa(?) suurinta sallittua eteenpäin ja lykkäsi turhan pieneen väliin niin, että taaempi auto joutui jarruttamaan, vaikka sen takana olisi ollut huomattavasti tilaa.
No, jos päätiellä ajavat ovat kaikki tappituntumalla, eikä liittyvä saisi tunkea väliin, on vaihtoehtona parkkeerata ohituskaistan päähän, kerätä perään jono ja yrittää bongata riittävä väli, johon sen tojotan saisi potkittua. Tuo kunnon välien puuttuminen, sekä sisääntuloväylillä, että kehäteillä, on mielestäni pääkaupungin liikenteen suurimpia ongelmia. Johtunee osittain liikennetiheydestä, osittain pääkaupunkilaisten puusilmäisyydestä.
Kärjistäen kyllä, juuri näin. Todellisuudessa sieltä kyllä yleensä löytyy edes kohtuullinen väli nopeasti. Joskus se saattaa vaatia pientä malttamista kiihdytyskaistan alussa, mutta pysähtymään en ole koskaan joutunut.
 
Pidän tärkeänä myös ympyrässä vilkun käyttömistä, mutta miksi nimenomaan siellä se ärsyttää.


Vilkunkäyttämättömyys on lupaus mennä suraan, siitä seuraa se että jos joku ei vilkuta niin tiedät että menee suoraan, voit katsella tarkemmin muualle, ottaa rennommin.

Koska ympyröissä usein se vilkku näkyy (* huonosti, niin sitä kuitenkin kyttää että onko se kääntymässä vai, sitten kun vilkku näkyy niin tiedät että ehkä kääntyy, niin jatketaan tarkkailua kääntyykö mistä,. Koska tiedetään että kaikki ei vilkuta tai vilkuttaa liianmyöhään , koska tiedetään että vilkkuvakin vilkku näkyy liianmyöhään, niin sujuvuuteen ja turvallisuuteen(** vaikutus aika pieni vs se muualla käyttämättömyys.

Korostan edelleen että pidän vilkunkäyttö ympyrässä tärkeänä, siellä myös tilanteita missä se oikeasti vaikuttaa päätöksiin.

(*
Perässätulijalle näkyy, yksikaistaisessa ympyrässä toki tärkeää, mutta vs muualla.
(**
Iso turvallisuus juttu on kevyeelle liikenteellä, heille äärettömän tärkeää. Ja heille se ajoissa kytketty vilkku voi näkyäkkäkkin paljon aiemmin kuin muille autolijoille.
Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä, koska siellä sen ennakoitavasta käytöstä olisi suhteellisen suuri hyöty etenemisen kannalta. Ei tarvitse kuin hidastaa liikenneympyrää lähestyessä, mutta pysähdyksen sijaan voi jatkaa suoraan liikenneympyrään. Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä sen takia, että pysähdyn tarvittaessa liikenneympyrän suulle muita autoja varten. Sitä autoa varten, joka joko käyttää tai ei käytä vilkkua. Jotkut kokevat olevansa sen yläpuolella, että tarvitsisi keskittyä liikenteeseen ja huomioimaan muita.

Omassa elämässäni tämä esimerkki toistuu varmaan sen takia, että en enää aja päivittäin ja kun ajan, ajan yleensä 20 kilometriä töihin ja takaisin pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella, joten sille matkalle todennäköisemmin osuu kaksi ärsytyksen aihetta: tämä vilkku liikenneympyrässä sekä huonot turvavälit. Muuten mennään aika kiltisti.

Kyllä siis vilkun käyttämättömyys tai riittämätön käyttö hiertää muissakin tilanteissa, mutta tässä se nyt saattaa mahdollisesti vaikuttaa suoraan omaan tekemiseeni. Joissain tilanteissa se ei välttämättä vaikuta yhtä paljon siihen, miten teen seuraavaksi.
 
. Tämän turvavälin kooksi suositellaan maantienopeuksissa ja moottoritiellä noin neljä sekuntia, mikä metreinä tarkoittaa samaa määrää metrejä kuin ajonopeus (esim. 80 km/h nopeudella 80 metriä). "

Viime viikolla 8-tiellä ennen Raumaa olis ollu poliiseille töitä kun kahden sähkötolpan välillä kolme autoa meni ja vauhtia satanen. (Tolppien väli lienee noin 100 metriä.) Mutta tuolla tiellä se on hyvin yleistä. Taitaa muuallakin olla normikäytäntö?
 
AI yhteenveto tieliikennelaista: "Tieliikennelain (20 §) mukaan moottoritiellä, kuten muillakin teillä, on ajoneuvolla pidettävä riittävä etäisyys edellä ajavaan, jotta peräänajon vaaraa ei ole. Tämän turvavälin kooksi suositellaan maantienopeuksissa ja moottoritiellä noin neljä sekuntia, mikä metreinä tarkoittaa samaa määrää metrejä kuin ajonopeus (esim. 80 km/h nopeudella 80 metriä). "
Tuo on minimisuositus, ei suositus. Noilla kahdella on termeinä iso ero.
 
Kärjistäen kyllä, juuri näin. Todellisuudessa sieltä kyllä yleensä löytyy edes kohtuullinen väli nopeasti. Joskus se saattaa vaatia pientä malttamista kiihdytyskaistan alussa, mutta pysähtymään en ole koskaan joutunut.

Löytyyhän se väli yleensä tosiaan, jos kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen liittymistä. En ole tainnut itse koskaan joutua pysähtymään liittymiskaistalle tilanpuutteen vuoksi. Mutta, aika usein tulee vastaan tilanteita, joissa joudun liittymään väliin, joka ei tunnu turvalliselta tai mukavalta, koska turvallista väliä ei autojonossa yksinkertaisesti ole. Enkä usko olevani tämän kokemuksen kanssa yksin.

Kuten joku muukin tuolla edellä totesi, maantieajon suurin ongelma sujuvan ja turvallisen liikkumisen kannalta ovat liian lyhyet turvavälit. Esimerkiksi usein puhetta herättäviä ns. kaahareita on lopulta niin vähän ja maltillinen ylinopeus (maantievauhdeissa) ei mielestäni ole iso turvallisuusriski, tai ei olisi ainakaan jos ne turvavälit olisivat kunnossa.

Tämä sama keskustelu tuntuu nousevan täällä pintaan muutaman sivun välein, sikäli ihmeellisesti että aina löytyy niitäkin joiden mielestä riittävää turvaväliä on vaikka pk-seudun kehäteillä "mahdotonta" pitää. Turvaväli voi toki lyhentyä välillä, kun vaikka niitä liittyjiä tulee liikennevirtaan mukaan, mutta luulisi silti olevan järkevää pitää siitä huoli aina silloin kun mahdollista on.
 
Löytyyhän se väli yleensä tosiaan, jos kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen liittymistä. En ole tainnut itse koskaan joutua pysähtymään liittymiskaistalle tilanpuutteen vuoksi. Mutta, aika usein tulee vastaan tilanteita, joissa joudun liittymään väliin, joka ei tunnu turvalliselta tai mukavalta, koska turvallista väliä ei autojonossa yksinkertaisesti ole. Enkä usko olevani tämän kokemuksen kanssa yksin.
Samoja kokemuksia. Itse kyllä annan kohdalle osuvalle liittyjälle tilaa, ei ole niin kiire ja yleisen sujuvuuden takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 256
Viestejä
4 942 652
Jäsenet
79 463
Uusin jäsen
Riq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom