Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestisi viittaa siihen että syyllisyys kohdistuisi vain yhteen osapuoleen. Ei että välit ovat pienet poista syyllisyyttä ja helvetinmoista typeryyttä siitä että ängetään auto liian ahtaaseen väliin.

Liian pieni turvaväli on vaarallinen rike, mutta siihen liian pieneen turvaväliin änkeäminen on moninkertaisesti vaarallisempaa.
Vaikka alkuperäisessä viestissä taidettiin haluta korostaa ulisijoiden puusilmäisyyttä, niin tämä on hyvä muistaa. Viimeksi tänään kun liityin Vihdintieltä Kehä III:lle, niin edellä ajava paku veti kiihdytyskaistaa nollat taulussa(?) suurinta sallittua eteenpäin ja lykkäsi turhan pieneen väliin niin, että taaempi auto joutui jarruttamaan, vaikka sen takana olisi ollut huomattavasti tilaa.
No, jos päätiellä ajavat ovat kaikki tappituntumalla, eikä liittyvä saisi tunkea väliin, on vaihtoehtona parkkeerata ohituskaistan päähän, kerätä perään jono ja yrittää bongata riittävä väli, johon sen tojotan saisi potkittua. Tuo kunnon välien puuttuminen, sekä sisääntuloväylillä, että kehäteillä, on mielestäni pääkaupungin liikenteen suurimpia ongelmia. Johtunee osittain liikennetiheydestä, osittain pääkaupunkilaisten puusilmäisyydestä.
Kärjistäen kyllä, juuri näin. Todellisuudessa sieltä kyllä yleensä löytyy edes kohtuullinen väli nopeasti. Joskus se saattaa vaatia pientä malttamista kiihdytyskaistan alussa, mutta pysähtymään en ole koskaan joutunut.
 
Pidän tärkeänä myös ympyrässä vilkun käyttömistä, mutta miksi nimenomaan siellä se ärsyttää.


Vilkunkäyttämättömyys on lupaus mennä suraan, siitä seuraa se että jos joku ei vilkuta niin tiedät että menee suoraan, voit katsella tarkemmin muualle, ottaa rennommin.

Koska ympyröissä usein se vilkku näkyy (* huonosti, niin sitä kuitenkin kyttää että onko se kääntymässä vai, sitten kun vilkku näkyy niin tiedät että ehkä kääntyy, niin jatketaan tarkkailua kääntyykö mistä,. Koska tiedetään että kaikki ei vilkuta tai vilkuttaa liianmyöhään , koska tiedetään että vilkkuvakin vilkku näkyy liianmyöhään, niin sujuvuuteen ja turvallisuuteen(** vaikutus aika pieni vs se muualla käyttämättömyys.

Korostan edelleen että pidän vilkunkäyttö ympyrässä tärkeänä, siellä myös tilanteita missä se oikeasti vaikuttaa päätöksiin.

(*
Perässätulijalle näkyy, yksikaistaisessa ympyrässä toki tärkeää, mutta vs muualla.
(**
Iso turvallisuus juttu on kevyeelle liikenteellä, heille äärettömän tärkeää. Ja heille se ajoissa kytketty vilkku voi näkyäkkäkkin paljon aiemmin kuin muille autolijoille.
Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä, koska siellä sen ennakoitavasta käytöstä olisi suhteellisen suuri hyöty etenemisen kannalta. Ei tarvitse kuin hidastaa liikenneympyrää lähestyessä, mutta pysähdyksen sijaan voi jatkaa suoraan liikenneympyrään. Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä sen takia, että pysähdyn tarvittaessa liikenneympyrän suulle muita autoja varten. Sitä autoa varten, joka joko käyttää tai ei käytä vilkkua. Jotkut kokevat olevansa sen yläpuolella, että tarvitsisi keskittyä liikenteeseen ja huomioimaan muita.

Omassa elämässäni tämä esimerkki toistuu varmaan sen takia, että en enää aja päivittäin ja kun ajan, ajan yleensä 20 kilometriä töihin ja takaisin pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella, joten sille matkalle todennäköisemmin osuu kaksi ärsytyksen aihetta: tämä vilkku liikenneympyrässä sekä huonot turvavälit. Muuten mennään aika kiltisti.

Kyllä siis vilkun käyttämättömyys tai riittämätön käyttö hiertää muissakin tilanteissa, mutta tässä se nyt saattaa mahdollisesti vaikuttaa suoraan omaan tekemiseeni. Joissain tilanteissa se ei välttämättä vaikuta yhtä paljon siihen, miten teen seuraavaksi.
 
. Tämän turvavälin kooksi suositellaan maantienopeuksissa ja moottoritiellä noin neljä sekuntia, mikä metreinä tarkoittaa samaa määrää metrejä kuin ajonopeus (esim. 80 km/h nopeudella 80 metriä). "

Viime viikolla 8-tiellä ennen Raumaa olis ollu poliiseille töitä kun kahden sähkötolpan välillä kolme autoa meni ja vauhtia satanen. (Tolppien väli lienee noin 100 metriä.) Mutta tuolla tiellä se on hyvin yleistä. Taitaa muuallakin olla normikäytäntö?
 
AI yhteenveto tieliikennelaista: "Tieliikennelain (20 §) mukaan moottoritiellä, kuten muillakin teillä, on ajoneuvolla pidettävä riittävä etäisyys edellä ajavaan, jotta peräänajon vaaraa ei ole. Tämän turvavälin kooksi suositellaan maantienopeuksissa ja moottoritiellä noin neljä sekuntia, mikä metreinä tarkoittaa samaa määrää metrejä kuin ajonopeus (esim. 80 km/h nopeudella 80 metriä). "
Tuo on minimisuositus, ei suositus. Noilla kahdella on termeinä iso ero.
 
Kärjistäen kyllä, juuri näin. Todellisuudessa sieltä kyllä yleensä löytyy edes kohtuullinen väli nopeasti. Joskus se saattaa vaatia pientä malttamista kiihdytyskaistan alussa, mutta pysähtymään en ole koskaan joutunut.

Löytyyhän se väli yleensä tosiaan, jos kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen liittymistä. En ole tainnut itse koskaan joutua pysähtymään liittymiskaistalle tilanpuutteen vuoksi. Mutta, aika usein tulee vastaan tilanteita, joissa joudun liittymään väliin, joka ei tunnu turvalliselta tai mukavalta, koska turvallista väliä ei autojonossa yksinkertaisesti ole. Enkä usko olevani tämän kokemuksen kanssa yksin.

Kuten joku muukin tuolla edellä totesi, maantieajon suurin ongelma sujuvan ja turvallisen liikkumisen kannalta ovat liian lyhyet turvavälit. Esimerkiksi usein puhetta herättäviä ns. kaahareita on lopulta niin vähän ja maltillinen ylinopeus (maantievauhdeissa) ei mielestäni ole iso turvallisuusriski, tai ei olisi ainakaan jos ne turvavälit olisivat kunnossa.

Tämä sama keskustelu tuntuu nousevan täällä pintaan muutaman sivun välein, sikäli ihmeellisesti että aina löytyy niitäkin joiden mielestä riittävää turvaväliä on vaikka pk-seudun kehäteillä "mahdotonta" pitää. Turvaväli voi toki lyhentyä välillä, kun vaikka niitä liittyjiä tulee liikennevirtaan mukaan, mutta luulisi silti olevan järkevää pitää siitä huoli aina silloin kun mahdollista on.
 
Löytyyhän se väli yleensä tosiaan, jos kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen liittymistä. En ole tainnut itse koskaan joutua pysähtymään liittymiskaistalle tilanpuutteen vuoksi. Mutta, aika usein tulee vastaan tilanteita, joissa joudun liittymään väliin, joka ei tunnu turvalliselta tai mukavalta, koska turvallista väliä ei autojonossa yksinkertaisesti ole. Enkä usko olevani tämän kokemuksen kanssa yksin.
Samoja kokemuksia. Itse kyllä annan kohdalle osuvalle liittyjälle tilaa, ei ole niin kiire ja yleisen sujuvuuden takia.
 
Idiootit eivät taas osaa käyttää valojaan sankassa sumussa. Mukavaa kun tiellä yllättäen 10m päähän ilmestyy auto ilman mitään takavaloja...
 
Idiootit eivät taas osaa käyttää valojaan sankassa sumussa. Mukavaa kun tiellä yllättäen 10m päähän ilmestyy auto ilman mitään takavaloja...
Täällä melkein sama. Kerran kahdessa vuodessa on sellainen sumu, että ilman takavaloja autoja on hankala nähdä. Silti sumuvalot ovat tavallinen näky, varsinkin jonossa tappituntumalla ajettaessa.
 
Idiootit eivät taas osaa käyttää valojaan sankassa sumussa. Mukavaa kun tiellä yllättäen 10m päähän ilmestyy auto ilman mitään takavaloja...
Perjantaina ajelin myöhään illalla Toyotan perässä joka meni ilman valoja säkki pimeässä, vilkuttelin sille säännöllisesti valoja, mutta ei muutosta.

Sitten vanha ukko valoissa hyppäsi ulos ja alkoi raivoamaan, "mitä vittua sä vilkuttelet valoja", vastasin että laita kusipää valot päällä, sitten vasta ymmärsi yskän! :facepalm:

Mutta raivota piti ensin, ihan kuin joku kiusallaan valoja vilkuttaa!
 
Tämä on vähän samaa sarjaa kuin turvavälien vastaväite "sitten joutuu peruuttamaan eikä koskaan pääse perille".

Ei tuo ole koskaan ollu ongelma vaikka suomen ruuhkaisimpia teitä tulee ajettua. Ihan hyvin voi käytännössä jokaisella (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta siis) kiihdytyskaistalla katsella sitä parempaa väliä, joka kyllä löytyy jos liikenne ei ihan seisahduksissa ole (eikä se silloin ole ongelma). Ei aina tarvitse ulkoistaa omaa yrittämisen puutetta tai osaamattomuuttaan muille...

Motarista jos puhe niin jos siellä rampilla katsoo sen paikan, tarvittaessa odottaa, niin jos maltaa odttaa niin joo, kyllä se onnistuu.
Jos kiihdytyskaistalle jättää se välin katsomisen, niin ruuhka-aikaan siitä pääsee siihen kritisoituun pieneen väliin, toki se peruus syy on sillä pääväylällä ajaneessa ja niiden turha valittaa että autot littyy liianpieniin väleihin.

Jos nyt yleistetään niin liittyjiä voi kyllä huoletta syytellä, jos rampilta valuu kiihdytyskaistalle possujuna jossa useampi auto liittyy yhteen väliin, niin on siellä rampilla jo mennyt kaikki pieleen.


Jos se on hajonnut tai pysähdyksissä ja on keskellä tietä, luulisi että autossa on hätävilkut päällä.
Jos tuossa mennään jossain taajamass <30km/h niin siellä voi olla pysähdyksissä ihan mitä vain.
Jos tuossa mentiin 80km/h nurkilla, niin siellä mee muuta liikennettä joka ajaa kelin mukaan. Samaansuunta menevä valoton ajoneuvo pienin vaara.

No oli kyse sitten ihan mistä tahansa , oli kyse liioittelusta tai ei, niin ilman voja ajaminen on toki täysi todella vaarallista, sillä iso merkitys vaikka sitä turvaväli reilusti, vaikka se sillä välillä jotenkin hahmottuisi ilman valoakin.
Täällä melkein sama. Kerran kahdessa vuodessa on sellainen sumu, että ilman takavaloja autoja on hankala nähdä. Silti sumuvalot ovat tavallinen näky, varsinkin jonossa tappituntumalla ajettaessa.

Alueellista varmaan ja ajankohdasta paljon riippuu. Viimeaikoina usein sattunut kelejä joilla takasumuvaloille tarvetta. Toki osa keleistä tulkattavaksi sadekeliksi. Omille reiteille vahingossa takasumuvalot päällä ajavat aika harvinaisia.(* Tappituntumalla roikkujille jotkut näyttää takasumuvaloa, mutta jättääkö päälle, vai vain vilauttelee.



Paljon harvinaisempia kuin BMW keltaisilla "kulmavaloilla" , ehkä satuna ajamaan jotain amisreittejä.
 
Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä, koska siellä sen ennakoitavasta käytöstä olisi suhteellisen suuri hyöty etenemisen kannalta. Ei tarvitse kuin hidastaa liikenneympyrää lähestyessä, mutta pysähdyksen sijaan voi jatkaa suoraan liikenneympyrään. Se ärsyttää nimenomaan liikenneympyrässä sen takia, että pysähdyn tarvittaessa liikenneympyrän suulle muita autoja varten. Sitä autoa varten, joka joko käyttää tai ei käytä vilkkua. Jotkut kokevat olevansa sen yläpuolella, että tarvitsisi keskittyä liikenteeseen ja huomioimaan muita.



Mutta oikeasti, autoilija, yksikaistainen ympyrä(***, niin jos ei nähdä vilkkua, oletetaan että menee suoraan, soviteaan vauhtia sen mukaan, katsellaan muita kohteita, seuraavaa tuliaa. Jos ei muuta liikennettä ja se kääntyykiin lupauksesta huolimatta, niin voidaan menne risteykseen, mitä hävittiin, sekunnin osia ?

Jos se auto vilkuttaa, niin katsotaan muun liikenteen, valmistaudut menemään risteykseen, jos ei muuta liikennettä, niin odotetaan mitä vilkuttaja tekee, ja jos kääntyy ennen omaa risteystä niin jatketaan matkaa. Se vilkku on hyödyksi, ja siinä on enemmän valmistunut lähtemään. voitetaan jotain sekunin osia, ja olo parempi kun menei odotetusti.

Vaikka kääntyisi vilkuttu niin itselle ei tullut yllättäviä vaaratilanteita(*, vaan ärsyttää se että että oletti sen menevätn suoraan.

Muualla on sitten niitä tilanteita missä vilkutta(** kääntyvät, kaistaa vaihtajat aiheuttavat yllätyksiä, tai jopa vaaratilanteita jne.


(*
Vilkutta käätyvien vaaraatilanteet syntyy muihin suuntiin, esim kevyelle liikenteellä vaarallista. Erityisen vaarallista jos käännyttävällä tiellä heti kevyenliikenteen väylä suojateineen.
(**
Vilkutta tässä tarkoita lisäksi liian myöhään, liian vähän.




Kyllä siis vilkun käyttämättömyys tai riittämätön käyttö hiertää muissakin tilanteissa, mutta tässä se nyt saattaa mahdollisesti vaikuttaa suoraan omaan tekemiseeni. Joissain tilanteissa se ei välttämättä vaikuta yhtä paljon siihen, miten teen seuraavaksi.

Minuakin ärsyttää vilkunkäyttämättömyys liikenneympyröissä, ja siitä seuraa se että "joutuu" vahtaan jokaisen ympyrässä olian , kääntyykö se vai ei. se ärsyttää, moni ympyrä josta ajan on sellaisia että niissä se vilkkuvakaan vilkku ei näy riittävän aikaisin, niin ennakointi "virheitä" ei tapahdu, vilkun käyttö ehkä saa ottaan vähän enemmän riskiä.

Kommenton siis sen takia että ajetaanko me sinne risteykseen oikeasti sitä aiemmin, joka tapauksessa kytätään mihin se lähestyvä menee, ajetaan itse risteykseen sitten kun nähty sen ajolinjasta että se poistuu edellisestä. Joo, otetaan ehkä vähemmän riskiä jos se tekee sen ilman vilkkua.

Omalle reitille sattuu oikeasti niitä missä joka vaihtaa kaistaa , kääntyy ilman villkua, joista on oikeasti "viivästystä", jopa vaaraa. Kaistavalintoja sen perusteella, vastakkaisesta suunnaste tulia ei ajakkaan suoraan vaikka "lupasi". Noita kyvenliikenteen väylä juttuja, ajoneuvo kääntyykin ja toki jos ei osaa käyttää vilkkua, niin prosentti että osaisi muutakaan ei ole iso.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkun käyttämättömyys ympyrässä on ärsyttävää, mutta niinkuin yllä mainittiin, henkilöautoille se ei ole kuin ehkä sekunnin tai alle haitta. Raskas kalusto sen sijaan ei lähde pysähtymisen jälkeen välttämättä helposti liikkeelle ja itse yritän olla mahdollisimman ennakoitavissa, jos näen, että raskas kalusto lähestyy risteystä/käännöstä, johon olen itse menossa. (Tottakai pyrin aina olemaan ennakoitavissa.)

Raskaassa lastissa oleva alitehoinen rekka voi pysähtymisen jälkeen joutua odottaan ruuhkaisessa ympyrässä pitkäänkin.
 
Mutta oikeasti, autoilija, yksikaistainen ympyrä(***, niin jos ei nähdä vilkkua, oletetaan että menee suoraan, soviteaan vauhtia sen mukaan, katsellaan muita kohteita, seuraavaa tuliaa. Jos ei muuta liikennettä ja se kääntyykiin lupauksesta huolimatta, niin voidaan menne risteykseen, mitä hävittiin, sekunnon osia ?

Jos se auto vilkuttaa, niin katsotaan muun liikenteen, valmistaudut menemään risteykseen, jos ei muuta liikennettä, niin odotetaan mitä vilkuttaja tekee, ja jos kääntyy ennen omaa risteystä niin jatketaan matkaa. Se vilkku on hyödyksi, ja siinä on enemmän valmistunut lähtemään. voitetaan jotain sekunin osia, ja olo parempi kun menei odotetusti.

Vaikka kääntyisi vilkuttu niin itselle ei tullut yllättäviä vaaratilanteita(*, vaan ärsyttää se että että oletti sen menevätn suoraan.

Muualla on sitten niitä tilanteita missä vilkutta(** kääntyvät, kaistaa vaihtajat aiheuttavat yllätyksiä, tai jopa vaaratilanteita jne.


(*
Vilkutta käätyvien vaaraatilanteet syntyy muihin suuntiin, esim kevyelle liikenteellä vaarallista. Erityisen vaarallista jos käännyttävällä tiellä heti kevyenliikenteen väylä suojateineen.
(**
Vilkutta tässä tarkoita lisäksi liian myöhään, liian vähän.






Minuakin ärsyttää vilkunkäyttämättömyys liikenneympyröissä, ja siitä seuraa se että "joutuu" vahtaan jokaisen ympyrässä olian , kääntyykö se vai ei. se ärsyttää, moni ympyrä josta ajan on sellaisia että niissä se vilkkuvakaan vilkku ei näy riittävän aikaisin, niin ennakointi "virheitä" ei tapahdu, vilkun käyttö ehkä saa ottaan vähän enemmän riskiä.

Kommenton siis sen takia että ajetaanko me sinne risteykseen oikeasti sitä aiemmin, joka tapauksessa kytätään mihin se lähestyvä menee, ajetaan itse risteykseen sitten kun nähty sen ajolinjasta että se poistuu edellisestä. Joo, otetaan ehkä vähemmän riskiä jos se tekee sen ilman vilkkua.

Omalle reitille sattuu oikeasti niitä missä joka vaihtaa kaistaa , kääntyy ilman villkua, joista on oikeasti "viivästystä", jopa vaaraa. Kaistavalintoja sen perusteella, vastakkaisesta suunnaste tulia ei ajakkaan suoraan vaikka "lupasi". Noita kyvenliikenteen väylä juttuja, ajoneuvo kääntyykin ja toki jos ei osaa käyttää vilkkua, niin prosentti että osaisi muutakaan ei ole iso.
Ollaan siis aika sama mieltä loppujen lopuksi. Ei mua se huoleta, että menetän aikaa. Kuten sanoit, siinä häviää sekunteja. Ajan häviäminen liikenteessä ei kiinnosta. Ärsytyksen syy oli se, että tasaisempi liikennevirta mahdollisesti kärsii, ja se periaatteellinen puoli, että osa ihmisistä ajaa liikenteessä vain itseään varten. Ei tarvitse näyttää vilkkua, koska eihän se häntä itseään häiritse. Toimisiko sama henkilö samalla välinpitämättömyydellä erilaisissa tilanteissa kasvokkain? Olettaen siis, että kyse ei ole yksittäisestä erehdyksestä.
 
. Kuten sanoit, siinä häviää sekunteja.
Sori, kirjoitusvirhe, sekunnin osia, jos joka tapauksessa kyttää. Eli vähän enemmän uskaltaa ottaa riskiä jos poistuva käyttää vilkkua. Joka tapauksessa joutuu katsomaan sen poistuuko auto vai ei, villkkua enmmän vaikuttaa ajolinja.

Muualla se vilkuttomuus aiheuttaa enemmän harmia, jopa vaaratilanteita.

Iso harppaus olisi jos ihmiset tottus käyttää vilkkua ympyröissä, mutta se käyttämätömyys taitaa olla ihan tietoista, joista käy esimerkiksi sellaiset kuskit jotka tulee perässä, useamma ympyrän käyttämättä yhdessäkään vilkkua. Samaa jossain motarilla, pitkät pätkät kaistanvaihtoja ilman vilkkua, tai ehkä joku vahinko vilautus liian myöhään. Jos ympäröivä väki käyttää vilkkua, niin vahvasti ihan tahallista käyttämättömyyttä. Tai jossain risteyksessä, edessä, takana vilkku päällä, mutta joku ei vaan halua.

Yleensä vilkunkäyttö lisää muidenkin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Vituttaa autoilijat jotka ei jaksa pysähtyä päästämään suojatiellä jalankulkijoita turvallisesti tien yli. Tänä vuonna nähnyt useamman kerran kun jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä autoilijasta katsottuna oikelta puolelta ja jos on liikenteenjakaja niin autoilija koukannut vastaantulijan kaistalta ohi.
 
Vituttaa autoilijat jotka ei jaksa pysähtyä päästämään suojatiellä jalankulkijoita turvallisesti tien yli. Tänä vuonna nähnyt useamman kerran kun jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä autoilijasta katsottuna oikelta puolelta ja jos on liikenteenjakaja niin autoilija koukannut vastaantulijan kaistalta ohi.
Mä pysähdyin tossa erään kerran taajamassa suojatien eteen päästämään jalankulkijan. Alueella oli vähän katutöitä ja suojatielle oli vähän näkemäestettä niin en edes nähnyt jalankulkijaa mistään 100m päästä mutta ei millän kovalla jarrutuksella kuitenkaan tarvinut siinä 50 rajotuksella hidastaa.

Noh kun pysähdyn niin takana vinkuu renkaat ja töötti laulaa ja kun päästään jatkamaan niin liikenteenjakajan katkesessa farkkuvolvo painaa kaasupohjassa ohi ja vetää liinat kiinni mun eteen. Autosta nousee tällainen mustalaiskulttuurin mieshenkilö ja tulee mun ikkunalle huutamaan että miksi mä päästin sen jalankulkijan kun se ei ollut astumassa hänen mukaansa vielä suojatielle ja tämä räyhääjä oli meinannut ajaa mun perään. Totesin että ootko tosissas. Sit se alko huutaa että mä olisin osunut sen autoon kun se brake chekkas mua. Totesin että soita poliisit tai painu vittuun siitä. Valitsi jälkimmäisen.

Että juuh, en olis jalankulkijana ihan niin varomaton vaikka toki toivois että se autoilija kaikissa tilanteissa kunnioittais jalankulkijan oikeuksia.
 
Itse meinasin toissaviikolla jalankulkijana jäädä auton alle, kun mulle paloi vihreät valot ja auto ajoi suoraan eli hänelle oli punainen valo palanut jo hetken. Oli muuten melkoinen ylinopeus; onneksi en itse ollut sen nopeampi, oli aika pienestä kiinni.

Punaisia päin ajaminen on yleistynyt nyt 2020-luvulla huomattavasti. Ennen vanhaan tässä maassa se punainen valo oli pyhä, ei ajettu punaisia päin, vaikka missään ympärillä ei olisi yhtään ketään muuta liikenteessä.
 
Itse meinasin toissaviikolla jalankulkijana jäädä auton alle, kun mulle paloi vihreät valot ja auto ajoi suoraan eli hänelle oli punainen valo palanut jo hetken. Oli muuten melkoinen ylinopeus; onneksi en itse ollut sen nopeampi, oli aika pienestä kiinni.

Punaisia päin ajaminen on yleistynyt nyt 2020-luvulla huomattavasti. Ennen vanhaan tässä maassa se punainen valo oli pyhä, ei ajettu punaisia päin, vaikka missään ympärillä ei olisi yhtään ketään muuta liikenteessä.

Näin se tuntuu olevan. Tuossa muutama päivä sitten ajoin teiskontieltä TAMK:n risteyksestä tunnelia kohti (kohta on tosi ruuhkainen iltapäivällä, paljon kävelijöitä ja autoja). Itselleni vaihtui keltaiset siten, että olisi ehkä voinut ehtiä pysähtyä, mutta en kuitenkaan pysähtynyt. No, mun perässä tuli kuitenkin kolme autoa. Eka pääsi ehkä puoliksi keltaisilla ja puoliksi punaisilla, jälkimmäiset kaksi ihan varmasti täysin punaisilla.
 
Punaisia päin ajaminen on yleistynyt nyt 2020-luvulla huomattavasti. Ennen vanhaan tässä maassa se punainen valo oli pyhä, ei ajettu punaisia päin, vaikka missään ympärillä ei olisi yhtään ketään muuta liikenteessä
Täsmälleen sama havainto itsellä. Ei pelkästään hyvin vanhoilla vihreillä ajaminen vaan ihan selkeä tahallinen punaisiin ajaminen, jos ei satu näkymään muita autoja. Näiltä vaan yleensä unohtuu se kevyen liikenteen seuraaminen, kun tilanteeseen yleensä liittyy jonkinmoinen kiire. Todella vaarallista ja anteeksiantamatonta toimintaa, joka on oman tuntuman mukaan nimenomaan viimeisten vuosien aikana lisääntynyt ainakin pk-seudulla.

On pitänyt omille lapsille aika hyvin monta kertaa painottaa, että älä ikinä luota autoilijaan eikä vihreään valoon.
 
Ajoin suoraa tietä ja vastaantuleva päätti pysähtyä päästämään kouluikäisiä polkupyöräilijöitä suojatien yli. Risoo tällaiset, kun tieliikennelaki on tilanteessa ihan selvä. Tällä kertaa pyöräilijät seurasivat sen verran tarkkaan omia liikkeitäni, että en lähtenyt pelleilyyn mukaan vaan jatkoin pysähtymättä. Varmaan sain mulkun maineen vastaantulevan pysähtyjän mielessä.
 
Ajoin suoraa tietä ja vastaantuleva päätti pysähtyä päästämään kouluikäisiä polkupyöräilijöitä suojatien yli. Risoo tällaiset, kun tieliikennelaki on tilanteessa ihan selvä. Tällä kertaa pyöräilijät seurasivat sen verran tarkkaan omia liikkeitäni, että en lähtenyt pelleilyyn mukaan vaan jatkoin pysähtymättä. Varmaan sain mulkun maineen vastaantulevan pysähtyjän mielessä.
Tieliikennalain erityinen varovaisuusvelvollisuus erityisesti lapsien kohdalla on paljon painavampi sääntö kuin ajojärjestyspykälät. Eli riippuu aikalailla tilanteesta kuka siinä oli "oikeassa".
 
Tieliikennalain erityinen varovaisuusvelvollisuus erityisesti lapsien kohdalla on paljon painavampi sääntö kuin ajojärjestyspykälät. Eli riippuu aikalailla tilanteesta kuka siinä oli "oikeassa".
Tää on hyvä muistaa. Jos vastaantulija on pysähtynyt, niin sun täytyy ymmärtää, että ne lapset saattaa lähteä ylittämään. Se on oletettavissa oleva skenaario. En tunne miten meillä on vastaavista tapauksista tuomittu, mutta tuossa voisi kaiketi olla perusteet saada syyte yliajajana?

Edit ja suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysäyttämättä. Miten se pätisi tässä?
 
Tää on hyvä muistaa. Jos vastaantulija on pysähtynyt, niin sun täytyy ymmärtää, että ne lapset saattaa lähteä ylittämään. Se on oletettavissa oleva skenaario. En tunne miten meillä on vastaavista tapauksista tuomittu, mutta tuossa voisi kaiketi olla perusteet saada syyte yliajajana?

Edit ja suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysäyttämättä. Miten se pätisi tässä?
Mites vitussa tuossa ne tenavat nyt tulisi yliajettua? Ajetaan sen verran määrätietoisesti et näytetään ”en oo pysähtymässä” ja jos siitä huolimatta ängetään alle niin pysähdytään.

Vastaantulevien kaistan pysähdykset ei vaikuta tuohon pykälään mitenkään.
 
Tieliikennalain erityinen varovaisuusvelvollisuus erityisesti lapsien kohdalla on paljon painavampi sääntö kuin ajojärjestyspykälät. Eli riippuu aikalailla tilanteesta kuka siinä oli "oikeassa".
Tuo pykälä loppuu pitkälti 12v:hen ja painotettu jalankulkuun.

Lisäksi vaaditaan että on ylipäänsä havainnut ne lapset. Tm:ssä oli 10-15v? sitten KKO case jossa pimeällä siellä tenavat päätti yhtäkkiä ylittää tien (vai istuiko ne tiellä-evvk) - no se oli oikeuden mielestä darwin awards arvoinen teko.

Eli ei sitä skootilla painelevaa lasta tartte väistää joka tulee talon kulman takaa.

OP casessa ihan sama kuka sieltä tulee niin ajoituksista riippuen pitää väistää aikuistakin, toisaalta mikään pykälä ei estä ei-väistämisvelvollisena ajamasta täysillä lähellä ja sit jarrut kiinni. Tieliikenne lain 25 ei koske autoilijaa ko. tilanteessa ja vaikka 5v:n ”saa painostaa” pysähtymään mutta yli ei saa ajaa (ellei se tule niin ettei voi havaita).
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikennalain erityinen varovaisuusvelvollisuus erityisesti lapsien kohdalla on paljon painavampi sääntö kuin ajojärjestyspykälät. Eli riippuu aikalailla tilanteesta kuka siinä oli "oikeassa".
Tietysti tuli tarkkaan seurattua nuorten liikettä ja sitä, että tosiaan tiedostivat minun olevan aikeissa jättää pysähtymättä. On tullut aiemmin myös liuta tilanteita, joissa on ollut pakko pysähtyä mahdollisen onnettomuuden välttämiseksi.

Edit ja suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysäyttämättä. Miten se pätisi tässä?
Koskee tilanteita, joissa näkyvyys on sen pysähtyneen auton takia rajoittunut. Tässä pysähtynyt auto ei rajoittanut näkyvyyttä lainkaan.
 
Mites vitussa tuossa ne tenavat nyt tulisi yliajettua? Ajetaan sen verran määrätietoisesti et näytetään ”en oo pysähtymässä” ja jos siitä huolimatta ängetään alle niin pysähdytään.

Vastaantulevien kaistan pysähdykset ei vaikuta tuohon pykälään mitenkään.
Puhuin yleisellä tasolla. Jos ne tenavat tuossa esitetyssä tapauksessa eivät tehneet elettäkään lähteäkseen havaitessaan ettei kirjoittaja pysähdy, niin ei tietenkään mitenkään.
 
Koskee tilanteita, joissa näkyvyys on sen pysähtyneen auton takia rajoittunut. Tässä pysähtynyt auto ei rajoittanut näkyvyyttä lainkaan.
Onko varmasti näin? Mun mielestä TLL sanoo vain, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Poikkeuksena muistaakseni mainittu vain jos välissä koroke.
 
Hälyttävästi lisääntynyt ohittamisen pelkääminen moottoriteillä. Lukemattomia kertoja olen törmännyt tilanteesen missä hitaampaa ajoneuvoa ohittamaan lähtenyt hidastaa nopeutta ohituksen aikana. Aivan älytöntä toimintaa. Tämä korostuu voimakkaasti kun tilanteessa hitaampi ajoneuvo on täyspitkä rekka ja moottoritiessä on mutka juuri siinä kohtaa. :(
 
Hälyttävästi lisääntynyt ohittamisen pelkääminen moottoriteillä. Lukemattomia kertoja olen törmännyt tilanteesen missä hitaampaa ajoneuvoa ohittamaan lähtenyt hidastaa nopeutta ohituksen aikana. Aivan älytöntä toimintaa. Tämä korostuu voimakkaasti kun tilanteessa hitaampi ajoneuvo on täyspitkä rekka ja moottoritiessä on mutka juuri siinä kohtaa. :(

Saman huomion olen tehnyt. Vauhti nousee sitten heti ohituksen jälkeen, kun on ohitettava auto on ohitettu, jo ennenkuin vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.
 
Ohittamisen hitaus voi myös johtua adaptiivisesta vakkarista jos edessä on liikennettä. Joissain autoissa se että aika nopeasti turvavälin jos se ei heti kaistanvaihdon jälkeen ole asetetussa mitassa.

Mutta sitten itseäni ihmetyttävään asiaan:
Tälle viikolle osui neljä tilannetta jossa kolmion takaa tultiin eteen niin röyhkeästi että jouduin jarruttamaan ihan kunnolla. Mitähän helvettiä näiden idioottien päässä liikkuu? Yksikään tilanne ei ollut mitenkään epäselvä tai vaikea. Yksi oli jopa niin älytön että ajoin jonossa ja oikealla kolmion takana odottava päätti änkeä juuri minun kohdallani kääntymään vasemmalle...
 
Ns "Kiillon mutkat" Tampere/HKI Moottoritiellä. Ilmiö alkoi jo joskus +10v sitten, nykypäivänä on jo ihan arkea että jos muuttuvissa rajoituksissa on 120, niin porukka hidastaa sinne 90-100 tietämille kun pelottaa ajaa niin kovin lujaa näistä mutkista.

Ja mutkathan tosiaan ovat tällaiset että näistä voisi painaa vaikka 180 lasissa hyvillä keleillä.

 
Hälyttävästi lisääntynyt ohittamisen pelkääminen moottoriteillä. Lukemattomia kertoja olen törmännyt tilanteesen missä hitaampaa ajoneuvoa ohittamaan lähtenyt hidastaa nopeutta ohituksen aikana. Aivan älytöntä toimintaa. Tämä korostuu voimakkaasti kun tilanteessa hitaampi ajoneuvo on täyspitkä rekka ja moottoritiessä on mutka juuri siinä kohtaa. :(
Vähän kyseenalaista tuota pelkäämistä, motari kaistat leveitä ja hyvällä kelillä näkyvyyttä.

Jos ohittaja ajaa vakkarilla, niin vakkarit seilaa jonkinverran (*, jos jättännyt sen kaistan vaihdon aivan liian myöhäiseksi, niin rekan imukin voi vaikuttaa tehon tarpeeseen. Oikealla taittuvasta mutkasta tulee mieleen se että jos vertaa vauhtia ohitettavaan niin ohitettava on sisäkaarteessa. Joillain vanhoilla motariosuuksilla voi olla "jyrkempää" mutkaa, missä voi esiintyä havaittavaa vaikutusta, mikä osuus sitten vakkarin pumpaamista, mikä matkaa, mikä tunnetta.

Sitten on heitä jotka ajaa "jalkakaasulla", joten voi riippu paljon autosta seilaako vauhti vaikka jalka lukkoasennossa, ja sitten se kuljettajan fiilis, mikä pumppaa sitä vauhtia. Joillain perävalojen näkeminen saa lisää vauhtia,kai joku kilpailuvietti. Mukautuvat vakkarit mainittiin, moni vetää lähelle konttia ennen ohitusta, eli vaikka ajavat vakkarilla, niin mukautuva vakkari alkaa hiljentää lähestyessä, niin jatkavat kohti perälaitaa jalkakaasulla.


Ja ilmeisen monella ns takaraivossa tapa että ohittaan lähtiessä painetaan kaasua, ehkä boomereilla juontaa ajalta jolloin motarit oli harvinaisia.


Tämä korostuu voimakkaasti kun tilanteessa hitaampi ajoneuvo on täyspitkä rekka ja moottoritiessä on mutka juuri siinä kohtaa

Onko tässä tarkkailtu ohitettavan asemasta, vai mistä päin.


(*
Jossain näissä auto ketjuissa kerrottu että joissain automallissa se vaihteluväli on yllättävän iso, minä seurauksena siihen kiinittänyt huomiota ja en ehkä noilla pahimilla ajannut, mutta havainnut eroja. Motarilla jonossa pienetkin erot havaitsee, ja jos perässä tulee niin siinä vielä muutakin tekiät mitä luo tunnetta.

Aivan älytöntä toimintaa.

Jos vilkas liikenne ja seurataan perässä tilannetta, niin on se koukkia ryhmä, jos tulet ohituskaistaa ohittaen harva jonoa, niin on kuskityyppejä jotka kihdyttää että kerkiävät eteesi, joudut hiljentään, ja sitten palaavat ohotettavan eteen, palaat matkavauhtiin, saavutat tätä koikkailiaa, mutta siellä tulee seuraava ohitettava niin tämä lähtee kiihdyttään jotta kerkiää eteesi (kiihdytyksen jälkeen palavaat siihen matkavauhtiinsa).

Tuohon voi liittää jonkin kilpailuvietti jutun, tai siis näkee seuraavat takavalot ja päättää ne ohitettavan, niin napsu lisää vauhtia, vs napsu pois.
 
Kun itse ohittaa motarilla vakkari päällä, niin toista autoa kiinniottaessa tuntuu kuin nopeusero olisi hyvin pieni ja viereen saapuessa tuntuu että se kasvaisi huomattavasti. Liittyy ihan aistien toimintaan ja monet hidastaa koska tuntuu siltä että vauhti on karkaamassa, vaikka oikeati se ei olisi muuttunut.
 
Mitäs ihmettä? Siinä on jokaisella silmien edessä mittari, joka näyttää nopeuden, joten ei sitä nopeutta tarvitse arvioida tunteen perusteella.

Kerran vielä ymmärtää, mutta jos vakkarilla toisenkerran tulee motarilla(* tunne että nyt ryntää, niin ottanut opiksi ja katsoo panikoimatta mittaria.

Veikkaan että tässä nyt meillä väärinkäsitys, ei ihan ymmäretty ajatusta. Olisko kyse siitä että laitettu pari naksua ylimääräistä vauhtia kun ei tunnut ohitus etenevän, ja tiputettu sitten sallitulle kun homma tuntuu sujuvan.



(*
Jos ei isoa nousua/laskua.
 
Eikös tuo pieni nopeuden vaihtelu ole täysin normaalia motarilla jos nopeusero suhteellisen pieni takana toista kaistaa tulevaan?

Kyllä ainakin itse silloin tällöin nostan hivenen nopeutta ohitukseen lähtiessä jos takana tuleva saavuttaa. Vaihtoehtona kun yleensä on sitten selvästi hiljentää, tai sitten jatkaa samaa vauhtia ohittamaan (joka taas saa niitä ärsyyntymisiå kanssa-autoilijoissa kun siinä edessä maleksitaan). Toki tuo on mahdollista lähinnä sen takia kun ajelen sitä sallittua nopeutta. Ymmärrän ettei se tietty laillisesti onnistu jos nopeus on jo valmiiksi ylinopeuden puolella.

Mitä rekan ohittamineen tulee niin kyseessä todennäköisesti juuri psykologinen ilmiö tuo hidastaminen. Sinänsä järkeä siinä ei tietty ole. Mutta siis vakionopeudensäädintä kannattaa tosiaan oppia käyttämään. Ainakin omassa autossa tuo keskustan ajelukin sen 30km/h onnistuu ilman ärsyyntymistä kun käyttää vakkaria (30 onkin mittarissa pienin lukema jossa sen saa päälle). Olenkin tullut siihen päätelmään että hitaasti ajamisesta stressaantuvat eivät käytä vakkaria, jonka käyttöä kyllä suosittelen alhaisissa nopruksissakin niin ei ahdista niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ns "Kiillon mutkat" Tampere/HKI Moottoritiellä. Ilmiö alkoi jo joskus +10v sitten, nykypäivänä on jo ihan arkea että jos muuttuvissa rajoituksissa on 120, niin porukka hidastaa sinne 90-100 tietämille kun pelottaa ajaa niin kovin lujaa näistä mutkista.

Ja mutkathan tosiaan ovat tällaiset että näistä voisi painaa vaikka 180 lasissa hyvillä keleillä.


Ei mikään kilpailu niin omasta mielestä Turun motarilla Espoon päässä on vähän vielä pahemmat. Mutta kyllä molempiin pystyy helposti ajamaan normi kelissä 120 km/h.
 
Vituttaa autoilijat jotka ei jaksa pysähtyä päästämään suojatiellä jalankulkijoita turvallisesti tien yli. Tänä vuonna nähnyt useamman kerran kun jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä autoilijasta katsottuna oikelta puolelta ja jos on liikenteenjakaja niin autoilija koukannut vastaantulijan kaistalta ohi.

Suojatien eteen pysähtyjänä vituttaa ne jalankulkijat, jotka pysähtymisen jälkeen alkaakin viittelöimään ajatuksella "mene sinä ensin, ei minun vuokseni tarvitse pysähtyä".
 
Suojatien eteen pysähtyjänä vituttaa ne jalankulkijat, jotka pysähtymisen jälkeen alkaakin viittelöimään ajatuksella "mene sinä ensin, ei minun vuokseni tarvitse pysähtyä".
Siinä voi hyvin vaikka tuijottaa omaan syliinsä ikään kuin räpläisi puhelinta sillä aikaa kun pysähdyksissä odottaa että viittelöivä jalankulkija tekee itsestään vielä hölmömmän..
 
Pysähdytköhän sinä liian lähelle tätä suojatietä? Ainakin miten pääkaupunkiseudulla on yleinen tapa pysähtyä 15 metriä ennen suojatietä niin kadun reunassa suojatielle yleensä kiirehtivä jalankulkija ei voi haluta että auto menee ensin. Jos jalankulkija on ehtinyt pysähtyä luullessaan että sinä et pysähdykään niin siinä pysähdyksissa voi kuvitella että selvästi synnyttävää vaimoa sairaalaan kiirehtivän auton on parempi mennä ensin.
 
Pysähdytköhän sinä liian lähelle tätä suojatietä? Ainakin miten pääkaupunkiseudulla on yleinen tapa pysähtyä 15 metriä ennen suojatietä niin kadun reunassa suojatielle yleensä kiirehtivä jalankulkija ei voi haluta että auto menee ensin. Jos jalankulkija on ehtinyt pysähtyä luullessaan että sinä et pysähdykään niin siinä pysähdyksissa voi kuvitella että selvästi synnyttävää vaimoa sairaalaan kiirehtivän auton on parempi mennä ensin.
15 metriä ennen suojatietä pysähdytty ? No nelikaistaisella tiellä hyvää se ettei synny kiljotiiniä/näkymäestettä, mutta silti.

Joo, jos ei ahdaspaikka niin se autokuskit tekee että sovittavat nopeuden ajoissa, jolloin ei edes tarvtise pysähtyä, jos siellä joku arpoo niin 15 metrin päässä vauhti jo aika massa ja aletaan katsomaan meneekö se lainkaan, mutta moniki sinne asti pysähtyy ?

Oma lukunsa on sitten jos autoilia kääntyy, niin silloin voi olla niukasti tilaa ennakoida hiljentämällä ja ei jäädä keskelle risteystä, keskelle kaistaa estämään muuta liikennettä, jos ei pakko. Näitäkin heidän osalta aletaan olla otsikon aiheessa.


Ilmeisesti lainaamatta kommentoit Humphrey Boagartin postausta, niin kyllä tunnista tilanteet missä autoilia ajoissa osoittaa antavansa esteettömän pääsyn ja ihan pysähtyy kokonaan, jonka jälkeen sitten suojatielle pyrkivä (siine reunalla seisoo jalka ilmassa) ei menekkään vaan alkaa viittoileen menevain.

Sitten on autoilijoita jotka pysähtyy vaikka kukaan ei ole menossa yli, ja ainoa joka lähellä . on selkeästi ilmaissut ettei ole menossa suojateille, ja ehkä jopa havaittuaan hiljentäjän niin katsekontaksi ja viittoo mene vain. Ei siis seiso reunalla, tai ole muuten sinne astumassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 999
Viestejä
4 949 476
Jäsenet
79 581
Uusin jäsen
OrangeT10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom