Teknisesti tuo ei ole minun keksimä juttu, vaan EU direktiivi. Ei EU:ssa ymmärretä, että jossain takapajulassa on puolet vuodesta pilkkopimeää. Asiahan olisi jotenkin korjattavissa sillä, että ihmiset opettelisivat käyttämään ajoneuvonsa valoja oikein ja päättelemään kelistä, pitääkö ajovalot olla päällä.
Teknisesti tuo ei ole minun keksimä argumentti, vaan EU direktiivi. Ei EU:ssa ymmärretä, että jossain pussinperän banaanivaltiossa on puolet vuodesta pilkkopimeää. Asiahan olisi pitkälti korjattavissa sillä, että ihmiset opettelisivat käyttämään ajoneuvonsa valoja oikein ja päättelemään kelistä, pitääkö ajovalot olla päällä. Senkin näkee aivan selvästi mittaristosta onko päällä vai ei. Mutta siihen(kään) ei monen taidot riitä.
Useimmissa tapauksissa autojen valoautomatiikassa ei ole mitään vikaa, mutta jostain syystä idiootit vääntävät valokytkimen 0 asentoon, jolloin varsinaiset ajovalot eivät syty missään olosuhteissa
Mietin onko tätä voi jotain auto tekniikka ketjua, vähän kumpaakin.
Direktiivin toi autoihin ns päivävalot, ja sen että päivällä ne pitää palaa. Tavallaan lisäsi energiankulutusta vs ei pala mitään. Mutta paransa autojen näkyvyyttä.
Takana ei TARVI palaa valoja hyvällä näkyvyydellä, jossain vantaalla hyöty vähäinen, mutta muualla aluetta ilmeisesti jopa hyödyllinen, varoitusvalot erottuu paremmin. vilkku, jarruvalo jne.
Ymmärtääkseni direkriivi ei kiletänäyt takavaloja ja edelleen takavalot pitää olla kytketty silloin kun niistä hyötyä.
Paikallisesti vantaalla sitten se ongelma että Tojo kuskit olivat juuri tottuneet toimivaan valoautomatiikkaan, niin uusien tojojen kanssa joutu jälleen käsin väänteleen. Maahantuoja ei tuonut maahan tänne sopivia versioita. Maahantuojakin on tuossa välillä vaihtunut.
Otsikkoon liittyen ärsyttää ne jotka ajavat perä piemeänä, olen huomannut että ärsyynnyt turhan herkästi, jopa olosuhteissa joilloin takavaloja ei tarvita.
Olen Sumen osalsa hkultalan kanssa samaa mieltä, maahantuoja saisivat tilata autoja joissa valot palaa takana aina ajaessa. ja niitä odotellessa kouluttaa jakeluverkkon myyjät, autojen luovuttaja asiakkata käyttämään myymäänsä autoa, antamaan vaikka opas tarroja.
Osassa autoja automaatti kohta voi toimia hyvin (kuin 80 luvun pohjoismaisissa merkeissä), mutta osassa automatiikka tomii kun 90 luvulla kun kytkee ajovalot päälle. (samuu kun "virrat" ottaa pois, syttyy, kun kytkee "virrat")
Samalla opettaa myös ne sumuvalot, kumpi eteen, kumpi taakse. kertoa että edessä turha, takana tärkeä. Koska kuski ei muista kumpi oli kumpi, niin vakoilee ajovalojen/pitkien merkkivalosta suunnan.
Lopuksi vielä kertoo ylpeälle tojo kuskille että se mittari näyttää kympin liikaa ja vakkari vielä sen alle.