Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eilen tuli mentyä kehä 3 - Lahden motari - kehä 1 ja tuolla matkalla ensimmäinen ärsytys oli Kia liittymässä moottoritielle 67 km vauhtia, seuraava sitten Golf kehä 1:llä vasemman kaistan valtiaana jota ohitettiin oikealta, kolmantena arabibemari kaistojen aktiivisilla vaihdoilla ja kiihdytyksillä vasemmalta keskelle ja sitten oikealle kunnes liikenne pakotti jarruttamaan ja tulemaan takaisin oikealle ja sitten taas keskelle ja lopulta oikealle.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, saa itsekin olla tarkkana näin sekalaisten kuljettajien keskellä...
 
Eilen tuli mentyä kehä 3 - Lahden motari - kehä 1 ja tuolla matkalla ensimmäinen ärsytys oli Kia liittymässä moottoritielle 67 km vauhtia, seuraava sitten Golf kehä 1:llä vasemman kaistan valtiaana jota ohitettiin oikealta, kolmantena arabibemari kaistojen aktiivisilla vaihdoilla ja kiihdytyksillä vasemmalta keskelle ja sitten oikealle kunnes liikenne pakotti jarruttamaan ja tulemaan takaisin oikealle ja sitten taas keskelle ja lopulta oikealle.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, saa itsekin olla tarkkana näin sekalaisten kuljettajien keskellä...
Kehällähän saa ajaa vasenta kaistaa vaikka alusta loppuun asti ja oikealta saa ohittaa.
 
Saa. Motarillakin saa ohittaa rekkajonoa satasta 120:n alueella. Ei se tarkoita etteikö ne voisi kummatkin ärsyttää.
Ärsyttääkö tuo siis kehälläkin, vaikka muut kaistat vetäisivät ihan hyvin? Useimmiten siellä jokin kaista vetää muita paremmin, ellei ole ruuhka-aikaan täysin jumissa, jolloin täytyy vaan tyytyä siihen, että madellaan.
 
Ärsyttääkö tuo siis kehälläkin, vaikka muut kaistat vetäisivät ihan hyvin? Useimmiten siellä jokin kaista vetää muita paremmin, ellei ole ruuhka-aikaan täysin jumissa, jolloin täytyy vaan tyytyä siihen, että madellaan.
Minä ärsyynnyn siitä, jos edessä ja ehkä oikealla takanakin on baanaa vaikka muille jakaa ja kaksi ehkä mittarimaksimia ajavaa kuskia tukkii kahdestaan molemmat kaistat. Saahan ne niin tehdä, mutta jos jompi kumpi nostaisi tai laskisi nopeuttaan hetkeksi, niin heistä pääsisi halutessaan ohi.

Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.

Ruuhka taas on mitä se on. Välillä mennään kuutta kymppiä, eikä ohittelulla voita juuri mitään, kun se joidenkin sekuntien hyöty sulaa seuraavan letkan perään.
 
Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.
Tuo vasemmalla roikkuminen (mittarimaksimilla, tai jopa vähän alle) on niin mahdottoman ärsyttävää, että noin minäkin teen, oli se nyt sitten sallittua tai ei.

Poliisi on muutaman viime viikon aikana useampaankin otteeseen tiedottanut, että jatkossa puuttumiskynnys pieniinkin ylinopeuksiin on aiempaa alhaisempi, eikä se aiempi "turvallisen" ylinopeuden raja enää päde, joten veikkaan nopeuksien putoavan vähitellen kaikkialla ja hyvästä tarkoituksesta huolimatta tällaiset lieveilmiöt ja muut ongelmatilanteet vain lisääntyvät.
 
Minä ärsyynnyn siitä, jos edessä ja ehkä oikealla takanakin on baanaa vaikka muille jakaa ja kaksi ehkä mittarimaksimia ajavaa kuskia tukkii kahdestaan molemmat kaistat. Saahan ne niin tehdä, mutta jos jompi kumpi nostaisi tai laskisi nopeuttaan hetkeksi, niin heistä pääsisi halutessaan ohi.

Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.

Ruuhka taas on mitä se on. Välillä mennään kuutta kymppiä, eikä ohittelulla voita juuri mitään, kun se joidenkin sekuntien hyöty sulaa seuraavan letkan perään.
No jos kehällä on kolme kaistaa ja kahdella ajetaan mittarimaksimia, niin vapaalta kolmannelta kaistalta ohi. Jos tarve on ajaa yli maksimirajoituksen, siis. En tiedä puhutaanko lopulta ihan samasta tilanteesta, mutta en ulkoa muista tilannetta, jolloin Kehä 1:llä olisi vasemmalla ajavan nopeus ärsyttänyt. Harvemmin kaikilla kaistoilla ajellaan jotain kuuttakymppiä, ellei ole ruuhkaisempaa, jolloin taas ajetaan tosiaan muutenkin ruuhkan mukaan.

Se vasemmalla ajava ei siis tee mitään väärin. Jos se vaikka itään mennessä haluaa jatkaa päätyyn saakka.
 
No jos kehällä on kolme kaistaa ja kahdella ajetaan mittarimaksimia, niin vapaalta kolmannelta kaistalta ohi. Jos tarve on ajaa yli maksimirajoituksen, siis. En tiedä puhutaanko lopulta ihan samasta tilanteesta, mutta en ulkoa muista tilannetta, jolloin Kehä 1:llä olisi vasemmalla ajavan nopeus ärsyttänyt. Harvemmin kaikilla kaistoilla ajellaan jotain kuuttakymppiä, ellei ole ruuhkaisempaa, jolloin taas ajetaan tosiaan muutenkin ruuhkan mukaan.

Se vasemmalla ajava ei siis tee mitään väärin. Jos se vaikka itään mennessä haluaa jatkaa päätyyn saakka.
Yritin tolla sanavalinnalla ”tukkii molemmat kaistat” ilmaista, että puhutaan kaksikaistaisesta osuudesta.

Mullakin ne ärsytystä aiheuttavat tapaukset on tosi harvinaisia. Pointti olikin siinä, että vaikka jossain toimintatavassa ei olisi mitään kiellettyä, niin voi se silti ärsyttää.

Ei ole kiellettyä liukua valoihin, mutta se voi silti tapauskohtaisesti ärsyttää (jos vaikka tukkii kääntyvien kaistalle pääsyä).

Ei ole kiellettyä ajaa suoraan sellaiselta kaistalta, josta saa kääntyä oikeallekin, mutta tapauskohtaisesti se voi ärsyttää (jos vaikka kääntyville on vihreä nuolivalo).
 
Yritin tolla sanavalinnalla ”tukkii molemmat kaistat” ilmaista, että puhutaan kaksikaistaisesta osuudesta.

Mullakin ne ärsytystä aiheuttavat tapaukset on tosi harvinaisia. Pointti olikin siinä, että vaikka jossain toimintatavassa ei olisi mitään kiellettyä, niin voi se silti ärsyttää.

Kyllä minuaki siis ärsyttää jos kaksi tumpiota tukkii molemmat kaistat, mutta noin muuten olen ottanut tavaksi vain suosiolla kiertää nämä hönöt heti kun ruveta odottamaan koska antavat tilaa.
 
Eniten ärsyttää nopeuden pumppaajat Kehän vasurilla. Mieluummin ajelen sen 75 km/h todellista ajavan perässä kuin sellaisen jolla se vauhti seilaa 70-90 väliä. Siitä 75 ajavasta pääsee sitten ohikin oikealta ilman suuria ylinopeuksia, jos tilanne sallii. Seilaajan kanssa vähän arpapeliä ja todennäköisesti sekin nostaa nopeutta, kun edessä näyttää väljältä.

Huomaan kyllä välillä, että joitakin kuljettajia ärsyttää suunnattomasti tasainen nopeus ja etenkin se, jos takapuskurissa roikkumalla ei saa painostettua lisää vauhtia. Kun itse ajaa 85 km/h todellista vakkarilla siellä vasemmalla kaistalla ja oikealla on jonkin verran hitaampaa liikennettä, niin toisinaan saa todistaa hermostuneita ohituksia useamman kaistan päästä koukattuna. Yleensä menevät menojaan, mutta on niitäkin, joilla nopeuden seilaaminen alkaa eivätkä poistukaan horisonttiin.
 
Toi pumppaaminen on outo ilmiö, liittyyköhän se puhelimen räpläämiseen.
Oma pumppaaminen on ollut ennen vakkareitakin varmaan lähempänä 5kmh kuin 20kmh eroa, pitkällä tylsällä pätkällä toki nopeus kasvaa helposti pikkuhiljaa ja sitten himmaa takaisin rajoitukseen mutta toi satasen alueella 80-95 seilaaminen on outoa.
 
Oulussa on mielenkiintoinen ilmiö tuolla pätkällä missä on 6 kaistaa. Joka ikinen kerta oikeanpuolemmainen kaista ajaa aamulla alle 80km/h kesättalvet vaikka rajoitus on koko ajan 100km/h. Eikä liikennettä todellakaan ole näillä seuduilla niin paljoa että se olisi perusteltua, vrt vaikkapa pk-seudun kehäteille. En käsitä, mikä homma toi on? Toinen on että siihen keskimmäiselle kaistalle tulee mukava "muuri" "ruuhka-aikoina" kun siinäkin madellaan alinopeutta, järjettömän pienine turvaväleineen ja oikeamman puolimmaiselta pitäisi päästä keskimmäiselle tai ulommalle, tai toisinpäin sieltä ulommalata kaistalta joskus hyökkää autot isolla nopeuserolla sinne oikeammalle kaistalle niin säätämiseksi monesti menee (6 kaistaa on vaan 2 liittymäväliä).
 
Oulussa on mielenkiintoinen ilmiö tuolla pätkällä missä on 6 kaistaa. Joka ikinen kerta oikeanpuolemmainen kaista ajaa aamulla alle 80km/h kesättalvet vaikka rajoitus on koko ajan 100km/h. Eikä liikennettä todellakaan ole näillä seuduilla niin paljoa että se olisi perusteltua, vrt vaikkapa pk-seudun kehäteille. En käsitä, mikä homma toi on? Toinen on että siihen keskimmäiselle kaistalle tulee mukava "muuri" "ruuhka-aikoina" kun siinäkin madellaan alinopeutta, järjettömän pienine turvaväleineen ja oikeamman puolimmaiselta pitäisi päästä keskimmäiselle tai ulommalle, tai toisinpäin sieltä ulommalata kaistalta joskus hyökkää autot isolla nopeuserolla sinne oikeammalle kaistalle niin säätämiseksi monesti menee (6 kaistaa on vaan 2 liittymäväliä).

Niillä on siinä se idea, että poistuvat heti seuraavasta rampista niin miksi turhaan kiihdyttää, toki eivät ymmärrä että juuri tuo alinopeus aiheuttaa sitten kasan muita ongelmia!

Nämähän on sellaisia paikkoja mihin poliisin pitäisi mennä ja valistaa ihmisiä, että ei voi ajaa alinopeutta koska se aiheuttaa muita ongelmia!
 
Niillä on siinä se idea, että poistuvat heti seuraavasta rampista niin miksi turhaan kiihdyttää, toki eivät ymmärrä että juuri tuo alinopeus aiheuttaa sitten kasan muita ongelmia!

Nämähän on sellaisia paikkoja mihin poliisin pitäisi mennä ja valistaa ihmisiä, että ei voi ajaa alinopeutta koska se aiheuttaa muita ongelmia!
Taitaa olla puuttumiskynnys alempana kuin tuo esitetty 80 km/h 100 km/h alueella. Moottoritiellä kun saa ihan laillisesti ajaa ajoneuvoilla, joiden nopeus on enintään 80 km/h. Tässä on tapaus, jossa 60 km/h nopeus ilman järkevää syytä moottoritiellä 100 km/h alueella johti sakkoihin: Poliisi julkaisi videon: tällaisesta alinopeudella ajamisesta napsahti sakot moottoritiellä
 
Taitaa olla puuttumiskynnys alempana kuin tuo esitetty 80 km/h 100 km/h alueella. Moottoritiellä kun saa ihan laillisesti ajaa ajoneuvoilla, joiden nopeus on enintään 80 km/h. Tässä on tapaus, jossa 60 km/h nopeus ilman järkevää syytä moottoritiellä 100 km/h alueella johti sakkoihin: Poliisi julkaisi videon: tällaisesta alinopeudella ajamisesta napsahti sakot moottoritiellä
Ja Olun kuvauksessa ongelman ydin taisi olla turvavälien totaali puute, eikä niinkään alhainen nopeus, taisi olla vähän liikaakin vauhtia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 664
Viestejä
4 971 391
Jäsenet
79 837
Uusin jäsen
Moottorisaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom