Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lielahdesta paasikiventielle on taas vielä sekavampi setti ruuhka-aikaan. Siinä vaan oikealta puolelta kaistaa voi kääntyä paasikiventielle menevälle odotuskaistalle (siniset). Tässäkään kaikki ei hahmota käyttää molempia kääntyviä kaistoja, ja vasen puoli usein tyhjänä. Viereiseltä vasemmalta kaistalta (punainen), taas saa mennä vaan suoraan, mutta röyhkeimmät käyttää sitä oikotienä tuonne kääntyvien vasemmalle kaistalle. Kääntyvillä ja suoraan menevillä tuntuu olevan osittain oma valosyklinsä, mikä tekee tuosta koukkauksesta aika mahdollista, etenkin kun kääntyvien jono ei sitä tilaa täytä :confused:
Onneksi tuli se valoristeys kumminkin, aika usein tulee ajettua suoraan siitä ratikan parkkikselle, ja aina sai olla käsi ratilla valmiina painaan torvea, kun joku toope yritti tunkea liikenneympyrään kylkeen kolmion takaa paasikiventieltä.
 
Kaasupoljin pois autoista ja pelkkä vakkari sallituksi motarilla saatana. Olen aivan raimona… 🤬
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
Taajamissa Suomessa äänimerkkiä käyttää lähinnä kehittyvistä maista tulleet ja vihamieliset. Sitten kun pitäisi varoittaa vaarasta sen välttämiseksi, niin moni hitaalla.

Maanteillä, taajamissa harvoin kukaan valojen vilauttamisesta provosoituu, jos ei itse provosoi, tai ole provoisoitunut.
 
Itse vaihdoin juuri viime viikolla autoa ja nyt on adaptiivinen vakkari ja nopeusrajoituksen tunnistus. Pari päivää sitten ajoin motarilla 100kmh vakkarilla niin kamera nappasi viereiseltä rampilta 80kmh nopeusrajoituksen liikennemerkistä. Tuossa mallissa onneksi pitää viiksestä hyväksyä muuttunut nopeus, mutta kai jonkun auton voi saada automaattisesti vaihtamaan.
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.
 
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.

Uusi auto ollut vasta muutaman päivän niin ei ole kokemusta, mutta onkohan mahdollista että kamera lukee myös joidenkin rekkojen perässä olevia nopeusmerkintöjä. Ainakin rampilla olevat merkit kelpaa vaikka ne on reilusti sivussa.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
 
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
Tosin ihan paras on se kun lasket edellä menevänä nopeutta ottamalla kaasulta jalan pois, ja takahiillostaja hiillostuu kun kehtaat tiputtaa nopeutta.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa.
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.
 
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.

2023 piti tulla päivitys mikä ottaa huomioon talvinopeusrajootukset, mutta eipä taida toimia.


 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
Kyllä se suurimmaksi osaksi toimii oikein hienosti ja siksi en aio luopua sen käyttämisestä.

Talvinopeudetkaan ei aiheuta ongelmia kun kamera tunnistaa ne hyvin.
 
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.
Ketju on kyllä kanssa-autoilijoita käsittelevä.
Se taas kuuluu tyhmiin ihmisiin jos paskoo toisten omaisuutta ilman pienintäkään syytä.

Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella.
Todellakin juuri tämä. Sitä älytöntä pumppaamista saadaan aikaan näillä ja perässä adaptiivisen vakkarin kanssa ajelevat vielä pahentavat tilannetta.
Onneksi yhtenään ei oau kohdalle mutta kyllä näitä "rajoituksesta vauhdit pois" tuntuu olevan aikaisempaa enemmän.

Kyllä se on kuljettajan vastuulla seurata autonsa tekemisiä.
 
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.

Mitä ajattelit sillä potkimisella saavuttaa? Itsehän siinä vain maksumieheksi joudut?

Ja kyllä, Italiassa tööttäillään aivan jatkuvasti.
 
Ketju on kyllä kanssa-autoilijoita käsittelevä.
Se taas kuuluu tyhmiin ihmisiin jos paskoo toisten omaisuutta ilman pienintäkään syytä.
Aika usein on ihmisiä autojen ympärillä, eli töötin käyttöä kannattaa miettiä, oli se sitten tarkoitettu kanssa-autoilijalle.
Lisäksi tieliikennelaki 47 $ sanoo, että äänimerkkiä saa käyttää vain vaaran välttämiseksi. Se, että joku peruuttaa parkkipaikalla toisen autoon ei mielestäni ole vaaran välttämistä. Uusia puskureita saa, mutta esim. kuuloa ei.
 
Joo, varmaan auton töötistä meni nyt kuulo lopuksi elämää.
Jotain suhteellisuudentajua voi edellyttää. En nyt paljon parempaa töötin käytttarkoitusta keksi kuin kolarin estäminen. Oletko koskaan ajanut autoa?

Kannattaa käydä paukuttamassa ambulanssia ja paloautoakin vaikka pesismailalla varmuuden vuoksi. Oppiipahan perkeleet olemaan kun pillit huutaa niin että koko kylä on kuuloklinikalla!
 
Mitä ajattelit sillä potkimisella saavuttaa? Itsehän siinä vain maksumieheksi joudut?
On varmaan sitä "autoilija on aina paha"-ajattelua tms.
Aika usein on ihmisiä autojen ympärillä, eli töötin käyttöä kannattaa miettiä, oli se sitten tarkoitettu kanssa-autoilijalle.
Lisäksi tieliikennelaki 47 $ sanoo, että äänimerkkiä saa käyttää vain vaaran välttämiseksi. Se, että joku peruuttaa parkkipaikalla toisen autoon ei mielestäni ole vaaran välttämistä. Uusia puskureita saa, mutta esim. kuuloa ei.
Nyt on kyllä melkoisen paksua tuubaa.

Törmäys on vaaratilanne ja akuutti riski myös. Eikä yksikään henkilöauton orkkistöötti vie kuuloa keneltäkään normaaleissa tilanteissa.
Mutta valitse sopiva ketju kuulon menetyksellä spekulointiin. Ei kuulu tänne.
 
Viimeksi muokattu:
Aika usein on ihmisiä autojen ympärillä, eli töötin käyttöä kannattaa miettiä, oli se sitten tarkoitettu kanssa-autoilijalle.
Lisäksi tieliikennelaki 47 $ sanoo, että äänimerkkiä saa käyttää vain vaaran välttämiseksi. Se, että joku peruuttaa parkkipaikalla toisen autoon ei mielestäni ole vaaran välttämistä. Uusia puskureita saa, mutta esim. kuuloa ei.
Kannattaa ehkä lukea se 47 dollarin kohta.
Maanteillä ohittaessa saa antaa äänimerkin ilman vaaranmerkkejä ohitustilanteessa.
 
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.
USAssa Cybertruckin vuokrannut tyyppi sanoi hämmästyneensä, kun auto lähti itekseen ohittamaan hitaasti edellä ajavaa rekkaa. Ei kai tommosta Euroopassa sallita?
 
Joo, varmaan auton töötistä meni nyt kuulo lopuksi elämää.
Jotain suhteellisuudentajua voi edellyttää. En nyt paljon parempaa töötin käytttarkoitusta keksi kuin kolarin estäminen. Oletko koskaan ajanut autoa?
Tuota noin, joka päivä ajelen autolla. Parkkipaikoilla näkee jatkuvasti, että auto kytkee peruutusvalot, vaikka toinen auto on takana, eikä 99,99% tapahdu mitään (monissa on tutkat). Jostain syystä takana ollut kuski jäätyi ja alkoi soittamaan peruuttamaan aikovalle minuuttitolkulla tööttiä. Olin aika lailla heti etusektorissa kauppakassit käsissä, niin kuuloa oli hankala suojata.
Kuulo on hyvin yksilöllinen asia. Hyväksytty auton äänimerkki voi olla 112 dB seitsemän metrin päästä mitattuna, ja lähempänä voimakkaampi. Vaikka melutaso ei itselle aiheuta haittaa, niin muille se voi.

Hälytysajoneuvojen hyvä puoli on, että äänen kuulee jo kaukaa ja voi suojautua. Jos ihmisiä on lähellä, niin monesti kytkevät äänen pois.
Mitä ajattelit sillä potkimisella saavuttaa? Itsehän siinä vain maksumieheksi joudut?
Todistajien läsnäollessa, tilanteessa tapahtui tarpeettoman pitkä äänimerkin käyttö. Jos aiheuttajan huomiota ei saa muuten, niin hätävarjelu antaa mahdollisuuden puolustaa pienintä mahdollista haittaa aiheuttaen, ilman uhrin aiheuttamien vahinkojen korvausta.
Myös, jos tarpeettomalla töötillä aiheuttaa toiselle onnettomuuden, esim. yllätyksen/säihkähdyksen ja kaatumisen, on tööttääjä helposti korvausvelvollinen. Eli maksumiehen kohtalo voi kääntyä helposti toisinpäin.

Törmäys on vaaratilanne ja akuutti riski myös.
Kenelle? Jos kaksi autoa osuu alle kävelyvauhdissa toisiinsa, niin vauriotkin ovat pienet ja korvataan päälleajajan vakuutuksesta. Olen ollut tilanteessa jossa peruuttaja rikkoi mun auton etupuskurin, ei siinä olisi tullut mieleenkään soittaa tööttiä.
Vaaratilanne tarkoittaa ihmiseen kohdistuvaa uhkaa, ei materiaalista vahinkoa esim. autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
Oma auto väittää, että Espoossa Länsiväylällä on 120km/h rajoitus. Ei siis lue vahingossa mistään kyltistä, vaan ilmeisesti sijaintitiedon mukaan näin kuvittelee. Vakkari ei kysellyt mitään, kun alkoi rajusti kiihdyttämään yhtäkkiä 80km/h vauhdista. Piti heti pistää tuo asetus päältä pois.

Onhan se ymmärrettävää, että vastuu on loppukädessä kuskilla, mutta kuka tuommoiseenkin osaa varautua jos auto yhtäkkiä päättää kiihdyttää 40km/h? Pitäisi ajella jalka jarrulla koko ajan, kun sähkäri on sakkovauhdissa ennen kuin ehtii reagoimaan. Ihan käyttökelvoton koko toiminto ainakin omassa autossa.
 
Ei kyllä missään ajamassani sähkärissä tuo toiminto ole sellainen että vetäisi kaasun pohjaan kiihdyttäessä 80-120.
Eli kun se pikkuhiljaa alkaa nopeutta nostaa, niin kyllä nyt taukimpikin tajuaa mitä tapahtuu. Tai sanotaanko niin että ainakin pitäisi tajuta, tai sitten on turha olla liikenteessä ylipäätään.

Itse en ko. ominaisuudesta tykkää ja pidän sitä aina pois päältä jos täytyy jollakin tällä ominaisuudella varustetulla tötteröllä ajella.
 
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiot. No, lasketaan vielä enemmän .65...60...55. ei mitään. Nauttiiko se tästä vai pelottaako pimeässä yksin ajaminen?. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
 
Viimeksi muokattu:
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiota. 65...60...55. ei mitään. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
Mikä saa ihmisen toimimaan noin?

Kanssa-autoilijoiden ärsyttävyys on välillä juuri tällaista. Säädetään jotain täysin käsittämätöntä ilman mitään syytä. Mikähän tässäkin tilanteessa esti jatkamasta samalla nopeudella ja siinä kaikki? Takana tulevalle kuitenkin paikkoja ohittaa jos haluaa.
 
Pääsit vähällä, itselle amisjonne aktivoi savukoneen kun kehtasin hidastaa alle 50 että menee ohi.
Siitä opin lisävinkkinä että parempi kuitenkin lisäselventää vielä erikseen vilkulla oikealle että mene nyt helvetti ohi, niin tyhmempikin tajuaa.
Ja ei, maantiellä ajava hiillostaja ei ole ok jos erotat takapeilistä sen kasvot. Kyllä siitä jotenkin eroon haluaa, mutta itse sen nöyrtymisen joutuu silti tekemään.
 
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiot. No, lasketaan vielä enemmän .65...60...55. ei mitään. Nauttiiko se tästä vai pelottaako pimeässä yksin ajaminen?. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
Otetaan edellä ajavat kiinni, ettei tarvi arpoa sen välillä että ei näe kunnolla tietä tai häikäistä edellä ajavaa pitkillä valoilla. Ihan normaalia toimintaa.
 
Niin on ohittaminenkin, voi laittaa sitten pitkät päälle. Taitaa vaan aivosoluja puuttua.
Niin, tai sitten se, joka ajelee siinä edellä voi laittaa kaasun pohjaan ja mennä menojaan. Eihän tuokaan enää satasen vauhdissa perässä tullut. Siinä sitten se, joka haluaa nähdä tien, hidastaa ja laittaa pitkät sen jälkeen päälle.
 
Niin, tai sitten se, joka ajelee siinä edellä voi laittaa kaasun pohjaan ja mennä menojaan. Eihän tuokaan enää satasen vauhdissa perässä tullut. Siinä sitten se, joka haluaa nähdä tien, hidastaa ja laittaa pitkät sen jälkeen päälle.
Et nyt tainnut ymmärtää sitä ongelmaa minkä jotkut muut kokevat. Sulle se on ok jos joku liimautuu hiljaisella maantiellä perseeseen, se tuli selväksi. Mutta siis tässä oikean elämän skenaariossa se liimautuja pysyy siinä sun perseessä olipa se vauhti 80 tai 105.
 
Et nyt tainnut ymmärtää sitä ongelmaa minkä jotkut muut kokevat. Sulle se on ok jos joku liimautuu hiljaisella maantiellä perseeseen, se tuli selväksi. Mutta siis tässä oikean elämän skenaariossa se liimautuja pysyy siinä sun perseessä olipa se vauhti 80 tai 105.
Ei se tietenkään ole ok, jos ihan perseeseen tullaan kiinni, mutta tuo kuvailtu ilmiö aivan normaalia elämää liikenteessä. Ei siinä tarvi paljon ihnetellä mitä kuskin päässä liikkumassa.
 
Ei se tietenkään ole ok, jos ihan perseeseen tullaan kiinni, mutta tuo kuvailtu ilmiö aivan normaalia elämää liikenteessä. Ei siinä tarvi paljon ihnetellä mitä kuskin päässä liikkumassa.
Ei niin. Mutta hyvä pitää mielessä että mitä kys tilanteessa voi tehdä jos asia oikeasti häiritsee. Ja yrittää olla provosoimatta, koska monet on todella herkkiä ärsyyntymään jos indikoit heille pienestikin että heidän ajotyyli on perseestä.
 
Tämä ilmiö, että roikutaan perseessä, muttei kuitenkaan mennä ohi kun on siihen täydellinen paikka.

n. kilometri ennen käännöstä mökkitielle on ohituskaistat. Jos takana lähellä tulee auto, tarkoituksella usein ohituskaistoilla hidastan inasen ja vilkautan oikealle, että se auto menisi siinä ohituskaistoilla ohi, eikä sitten joutuisi takanani hidastamaan kun käännyn mökkitielle. Tällä yritän myös vähentää peräänajon riskiä itse käännöksessä.

Todella usein se takanatuleva auto ei kuitenkaan meinaa tajuta mennä ohi. Pitää usein pitää sitä vilkkua pitkään pohjassa ja hidastaa kunnolla ennen kuin monet menevät ohi siinä ohituskaistoilla.

Ei vaan voi käsittää.. Eikö siellä yhtään seurata liikennettä, mennäänkö siellä kännykkä kädessä adaptiivisella vakkarilla?
 
Viimeksi muokattu:
Kehätielle liittyi tuossa jouluviikolla haparoiden suoraan minun eteen katumaasturi. Se liittyi noin 20kmh alinopeutta ja ilman vilkkua. Vaihdoin ohituskaistalle heti ja eikös naisella ratin takana ollut kännykkä kädessä. Siinä ratin yläpuolella ja sitä se siinä räpläsi.

Eikö se addikti anna yhtään löysää aivoille ajatella että missä sitä räplää hankaa ? Paikka mikä aina vaatii keskittymistä paljonkin, niin silti pitää rullata tik tokkia yläs alas. Viimeviikolla kuitekin satoi vettä lähes jokapäivä ja töiden jälkeen on pimeää kuin siinä reiässä..
 
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiot. No, lasketaan vielä enemmän .65...60...55. ei mitään. Nauttiiko se tästä vai pelottaako pimeässä yksin ajaminen?. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
Sinä tässä nyt olit se tunari, mitä ihmettä sä säädät siellä tiellä, et ole mikään nopeuspoliisi, ei ihmekkää ku tuoolla motarilla jengit vetää outoja nopeuksia kun tämmöset nopeuspoliisit tekee testejään mielivaltasesti. Kun ajat nii aja.
 
Niin, tai sitten se, joka ajelee siinä edellä voi laittaa kaasun pohjaan ja mennä menojaan. Eihän tuokaan enää satasen vauhdissa perässä tullut. Siinä sitten se, joka haluaa nähdä tien, hidastaa ja laittaa pitkät sen jälkeen päälle.

En viitsinyt 80km alueella ajaa satasta kovinkaan kauaa. Laitonta tuokin ylitys jo oli.

Ja sen jälkeen kun tämänroikkuja ajoi ohi, nosti hän vauhtinsa sinne satasen tuntumaan, koska hävisi melko nopeasti horisonttiin.

PItääkö nyt ymmärrtää niin, että jos saat takapuskuriin rikkumaan auton, sinun täytyy nostaa nopeus niin suureksi, että auto ei enää pysy perässä? Tai vastaavasti, antaa sen roikkua takapuolessa kiinni Eli ei kannata hidastaa ja päästää häntä ohi? Miten itse toimisit, tietäen että tuolla seudulla on muun muassa melko runsas kauriskanta ja takana ajavan autonvalot haittaavat himppusen verran keskittymistä ja havainnointikykyä?

Eli joka tapauksessa, edessä ajava on se idiootti ja puskurissa roikkuva ajaa juuri niinkuin pitääkin?

Hyvä tietää jatkossa :tup:
 
Pitäisi olla joku valotekstilaite takalaissa johon voisi kirjoittaa että "En tykkää perässä ajajista. Jos sait minut kiinni niin mene myös ohi plz".
 
En viitsinyt 80km alueella ajaa satasta kovinkaan kauaa. Laitonta tuokin ylitys jo oli.

Ja sen jälkeen kun tämänroikkuja ajoi ohi, nosti hän vauhtinsa sinne satasen tuntumaan, koska hävisi melko nopeasti horisonttiin.

PItääkö nyt ymmärrtää niin, että jos saat takapuskuriin rikkumaan auton, sinun täytyy nostaa nopeus niin suureksi, että auto ei enää pysy perässä? Tai vastaavasti, antaa sen roikkua takapuolessa kiinni Eli ei kannata hidastaa ja päästää häntä ohi? Miten itse toimisit, tietäen että tuolla seudulla on muun muassa melko runsas kauriskanta ja takana ajavan autonvalot haittaavat himppusen verran keskittymistä ja havainnointikykyä?

Eli joka tapauksessa, edessä ajava on se idiootti ja puskurissa roikkuva ajaa juuri niinkuin pitääkin?

Hyvä tietää jatkossa :tup:

Kuten mainitsit että esim tuolla alueella on paljon kauriita ym, niin jos (varsinkin) pimeällä yllättäen hidastaa vauhtia, voi takana tulija luulla että on joku hirvieläin tienlaidassa, tai jalankulkijoita tai vastaavaa, eikä sen takia uskalla ohittaa. Vilkulla voi yrittää antaa merkkiä itse jos vaikka ymmärtäisi.

Mutta jos ne takana tulevan valot häikäsee/häiritsee liikaa, aina voi pysähtyä bussipysäkille tai jossain risteyksessä koukata että menee ohi.
 
Kuten mainitsit että esim tuolla alueella on paljon kauriita ym, niin jos (varsinkin) pimeällä yllättäen hidastaa vauhtia, voi takana tulija luulla että on joku hirvieläin tienlaidassa, tai jalankulkijoita tai vastaavaa, eikä sen takia uskalla ohittaa. Vilkulla voi yrittää antaa merkkiä itse jos vaikka ymmärtäisi.

Mutta jos ne takana tulevan valot häikäsee/häiritsee liikaa, aina voi pysähtyä bussipysäkille tai jossain risteyksessä koukata että menee ohi.
Yllättäen? Viiden pykälien laskin vauhtia kohdassa, jossa oli erinomainen näkyvyys. En jarrutellut yllättäen, vaan laskin vakkaria tosiaan viiden akselilla alaspäin.

Eli, vaihtoehdot ovat reipas ylinopeus tai pysähtyminen. Hyvä tietää :tup:

Ja se perässä roikkua tosiaan ajoi aivan oikein, sääntöjen mukaan ja kaikin puolin herrasmiemäisesti.. Hyvä tietää sekin.


:facepalm:
 
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiot. No, lasketaan vielä enemmän .65...60...55. ei mitään. Nauttiiko se tästä vai pelottaako pimeässä yksin ajaminen?. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
Adaptiivinen vakkari asetettu nopeuteen x, mutta myös sinun nopeutesi kelpaa hänelle? Näin minä usein ajan.

Sanoit itsekin, että ulkona oli pimeää, joten ehkä hän kuvitteli sinun hidastavan syystä, jota hän ei itse havainnut. Ihan fiksua olla varovainen pimeellä. Sitten nostit nopeuden satkuun. Ehkä hän kuvitteli että sulla oli nopeus laskenut vahingossa ja nyt kiihdytit takaisin matkanopeuteen, jolloin hän jatkoi edelleen sitä aikomaansa nopeutta ja saavutti sinut sitten hiljalleen. Taas sinun nopeutesi laski, jolloin hän kenties alkoi pohtimaan, että mikäs sankari se täällä on liikenteessä. Edelleen varovainen pimeällä (ja kun edellä ajavan nopeus seilaa huomattavasti). Ehkä kuvitteli sinun kohta taas nostavan nopeuttasi, mutta kun tarpeeksi kauan ajoit hitaammin, niin hän sitten totesi, että mennään nyt sit ohi.
 
Ja se perässä roikkua tosiaan ajoi aivan oikein, sääntöjen mukaan ja kaikin puolin herrasmiemäisesti.. Hyvä tietää sekin.

Juu ei sitä edellä ajavan kiinni ottamista tosiaan ole kielletty eikä ohittaminenkaan ole pakollista. Ymmärrettävää toki sekin, että jotkut eivät pidä siitä että takana tulee auto. Pitäisi olla jokin keino viestitellä edessä ja takana olevien lähimpien autojen välillä tyyliin että "Pelottaa ajaa yksin. Voitko olla edellä?" ja "Sori mutta minua alkaa hermostuttaa jos takana tulee auto ja keskittyminen herpaantuu. Voisitko mennä ohi?"
 
Tuollaisia nopeuden voimakkaasti sahaaja on kerran tullut eteen eikä tuollaisesta huumekuskista viitsi ohi lähteä. Paitsi tietty juuri tuollaisen käytöksen jälkeen ehkä kun nopeus on todella rajusti alinopeutta. Ei tullut mieleenkään että edessä ajava kuski olisi allerginen takana ajavalle autolle. Bussipysäkkejä on ainakin täälläpäin vähän väliä johon voi mennä päästämään ohi jos häiritsee.
 
Adaptiivinen vakkari asetettu nopeuteen x, mutta myös sinun nopeutesi kelpaa hänelle? Näin minä usein ajan.

:rolleyes:

Toivottavasti et sentään 30-50m etäisyydellä? Ja tosiaan, tämä auto ajoi aluksi ihan sopivan matkan päässä, mutta hiljalleen hivutti itsensä na tappituntumalle.


No, tämä tästä. Seuraava kun tulee niin poistuin sivutielle tai pysäkille. Jos ei peräkoukussa roikkuminen sitten kiinnosta niin paljoa että seuraa sinnekin perässä :D

Mutta tosiaan, oma turvallisuus, havainnointikyky ja ajoviihtyvyys itseäni huoletti. Peilejä piti laskea alas ja muutenkin, ei tuo mukavalta tunnu. Onneksi tuollaisia todella harvoin tulee ns vastaan.



Ai niin, unohtui mainita että tie oli märkä päivän sateiden jäljiltä, eli kuravesi lensi varmasti mukavasti perässä tulevan silmille. Sen verran usein pyyhkijät heiluivat. Lämpötila taisi olla +6..

Tässä oma kosla seuraavana aamuna :p
Screenshot_20251227-133108.png
 
Viimeksi muokattu:
:rolleyes:

Toivottavasti et sentään 30-50m etäisyydellä? Ja tosiaan, tämä auto ajoi aluksi ihan sopivan matkan päässä, mutta hiljalleen hivutti itsensä na tappituntumalle.


No, tämä tästä. Seuraava kun tulee niin poistuin sivutielle tai pysäkille. Jos ei peräkoukussa roikkuminen sitten kiinnosta niin paljoa että seuraa sinnekin perässä :D

Mutta tosiaan, oma turvallisuus, havainnointikyky ja ajoviihtyvyys itseäni huoletti. Peilejä piti laskea alas ja muutenkin, ei tuo mukavalta tunnu. Onneksi tuollaisia todella harvoin tulee ns vastaan.
Juu en. Lähinnä pohdin sen toisen mielenmaisemaa. En missään nimessä puolustele liian lähellä ajamista. Se vituttaa itseänikin.

Edit: Tohon sun muokkauksen perään todettava vielä, että märällä kelillä tuo korostuu. Just oli Lahden väylällä taas joku ketjukolari kun täällä etelässäkin tais kelit käydä pakkasen puolella ja ei varmaan mee pahasti veikkaus pieleen, jos väitän ettei puupäillä ollut edes kuivalle ja lämpimälle kelille sopivia turvavälejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 113
Viestejä
5 063 143
Jäsenet
81 029
Uusin jäsen
Tapzu1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom