Ymmärrän pointtisi, eikä tuossa mitään sinänsä pahaa ole, jos risteyksessä tosiaan ei ole ketään. Toivoisin itse kaikilta sinisen viivan mukaan ajamista, koska oma kokemus on se, että ihmiset eivät havaitse niitä risteystä lähestyviä autoja. Olen nyt muutaman vuoden asunut alueella, jossa on useampi t-risteys pienellä matkalla, ja näitä ”punaisen viivan oikojia” on ihan tolkuton määrä ja todella usen joudun itse jarruttamaan tai väistään pientareen puolelle. Ja hauskasti nämä oikojat yleensä näyttävät vihaiselta, kun joutuvatkin itse hidastamaan; en minä nyt kiusallani sitä risteystä lähesty.
Koska havainnointi ei voi ihmisellä olla täydellistä, sinisen viivan tavalla ajaminen on turvallisempaa. Saavutettu etu punaisen viivan kautta verrattuna siniseen on varmaan sekunnin kymmenyksiä, joten väliäkös tuolla. Toisaalta osalle nämä sekunnin kymmenykset taitavat olla tärkeitä, kun kerran eräs Volvo-kuski tööttäsi, kun ajoin sinisen viivan mukaan, ja vilasin ikkunasta mikä hätä siellä on, niin keskisormi pystyssä kiihdytteli sitten pois. Pienestä se joillain menee pata jumiin.