Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onnistuu 100% joka kerta ja tilaksi riittää ääritapauksessa auton mitta + 2 hesaria, ikinä ei tarvitse pysähtyä kaistan päähän.
Ei minulla onnistunut yksi kerta, ja osaan kiihdyttää. Tehoton auto ja edessä meni 60-70 väliä auto joka teki viime hetken kiihdytyksen 80 ja liittyi 100 menevään ruuhkaan todella riskialttiisti. Ei riittänyt teho enää autossa että olisin voinut liittyä turvallisesti. Tällä autolla siis oli tehoja kyllä.

Vastaavasti nämä tilanteet kun olen itse edessä ja takakontissa kykkii auto syystä tai toisesta liittymärampilla, niin jos tällainen lähtee ohittamaan takaa motarille liittyessä, niin ei se vauhti siihen sataseen pysähdy. Monet haluaa liittyä yli satasta, ja omassa tapauksessa joka rampilla ei vaan tehot riitä yli sataseen kiihdyttää. Aika usein 90-100 välillä liittymähetken nopeus lyhyemmissä rampeissa mikä riittää turvalliseen liittymiseen, mutta ei vielä estä näiden liittyjäohittelijoiden intoja.

Tre-Hki-väliä säännöllisesti autoilevana tämä left lane camper -ilmiö on kyllä tullut tutuksi.

Jotkut vetää heti oikealta ohi. Itse en. Joskus ärsyynnyin näistä lakia rikkovista ohittajista mutta tavallaan kuitenkin ymmärrän heitä nykyään.

Leiriytyminen ohituskaistalle on ärsyttävää piittamattomuutta toisista.

Ei minulla onnistunut yksi kerta, ja osaan kiihdyttää. Tehoton auto ja edessä meni 60-70 väliä auto joka teki viime hetken kiihdytyksen 80 ja liittyi 100 menevään ruuhkaan todella riskialttiisti. Ei riittänyt teho enää autossa että olisin voinut liittyä turvallisesti. Tällä autolla siis oli tehoja kyllä.
Oliko sulla vauhtia vähintään päätien verran, no ei ollut. Oliko sulla vauhtia reilusti alle päätien, no oli ja kappas ongelmia, yllättyneet parijonoon (pitkä siitä ei tule).

Oliko sulla vauhtia vähintään päätien verran, no ei ollut. Oliko sulla vauhtia reilusti alle päätien, no oli ja kappas ongelmia, yllättyneet parijonoon (pitkä siitä ei tule).
Niin, kuten sanottu, liittyessä pitää katsoa mittaria, koska vauhtisokeutta ei vielä ole. Ja: SE pitä opetella, turha sitä on teiden suuret kiusaajat (jotka osasivat jo kohdussa kaiken!) tulla selittämään.

Tuollainen tuuhiohan päin vastoin kuuluu juurikin tyylikkäästi ”blokata stoppiin” sinne kiihdytyskaistan päähän, jollei ensimmäisestä kerrasta ymmärrä käyttää kaasua niin toivottavasti toisesta kerrasta.

Mikään ei ole älyttömämpää kuin antaa tuuhioiden tuuhioida kerta toisensa jälkeen samalla tavalla.
Joku tumpelo sitten puskee sen autonsa sinne liian pieneen väliin aiheuttaen nopeuserojen takia usean auton kolarin ja mahdollisesti kuolonuhreja. @jinx1980 sitten ylpeänä toteaa, että ”oppiipahan”.

Tää muiden tahallinen vaarantaminen periaatesyistä on kyllä asennevammaisinta paskaa mitä oon pitkään aikaan lukenu.

Noi keskivertoliittymässä normaaleissa olosuhteissa suurella nopeuserolla liittyvät ovat turvallisuusriski. Niiltä pitäis evätä ajo-oikeus, jonka saisi takaisin riittävän ajo-opetuksen jälkeen. Omasta kukkarosta tietysti

Kaikki tuollainen kiusaaminen on ihan puhdasta liikenteen vaarantamista. Juu, liikenteessä näkee aika mielenkiintoisia temppuja välillä, mutta vaaratilanne niistä tulee pääsääntöisesti vasta kun joku "rupeaa opettamaan" tai ei jakseta hetken odottaa että se vasemman kaistan nuohooja siirtyy oikealle kaistalle.

Kyllä, huonosta ajotaidosta (on se osaamattomuutta tai ajattelemattomuutta) kärsii liikenteen sujuvuus mutta vaaratilanne niistä pääsääntöisesti tukee vasta kun tilannetta lähdetään entisestään kärjistämään.

Olihan tämäkin tapaus kun 30km/h taajama-alueella pyöräijiä ylitti äkisti suojatien (olisi pitänyt taluttaa) ja jouduin pysähtymään suojatien eteen.
Perseessä roikkui jo jonkun matkaa 20 vuotta vanha farkku volvo, kuski 60- kymmenissä soitti torvea pitkään kun meinas tulla kontista sisään. Irvisteli siellä kun vilkasin taakseni. Eipä siinä muuta kun keskisormitervehdys hänelle kun matka jatkui.

Ei pyörää tosiaan tarvitse taluttaa yli, mutta eikös se pyöräily tulkita niin, että ajoneuvolla ajetaan ajoradalle sen ulkopuolelta, joten jos autoilijalle ei muuten osoiteta väistämisvelvollisuutta (esim kolmio, se uusi pyöräilijän ylityspaikka tjsp, velvollisuus väistää kääntyessä jne), niin ajoradalle tullessa väistetään muuta liikennettä.

Edit. Välillä pyöräilijät tekee ihan ihmeellisiä kamikaze-liikkeitä väistämisvelvollisena. Autoilijana pitää olla suojatietä lähestyessä erityisen varovainen, mutta kyllä nuo vituttaa

Ei pyörää tosiaan tarvitse taluttaa yli, mutta eikös se pyöräily tulkita niin, että ajoneuvolla ajetaan ajoradalle sen ulkopuolelta, joten jos autoilijalle ei muuten osoiteta väistämisvelvollisuutta (esim kolmio, se uusi pyöräilijän ylityspaikka tjsp, velvollisuus väistää kääntyessä jne), niin ajoradalle tullessa väistetään muuta liikennettä.

Edit. Välillä pyöräilijät tekee ihan ihmeellisiä kamikaze-liikkeitä väistämisvelvollisena. Autoilijana pitää olla suojatietä lähestyessä erityisen varovainen, mutta kyllä nuo vituttaa
Mites tämä tulkinta ajoradalle tulemisesta siis tarkemmin toimisi? Perusteltuna jollain lähteillä siis?

Kyllä. Suojatiet ei koske pyöräilijöitä vaan väistämisvelvollisuudet merkitään liikennemerkein + lisäksi kääntyvä ajoneuvo väistää AINA risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

Mites tämä tulkinta ajoradalle tulemisesta siis tarkemmin toimisi? Perusteltuna jollain lähteillä siis?
Olisin joutunut kaivamaan vastauksen ja vähän alkoi jo jännittää että puhunko paskaa, kun haasto tuli sulta, mutta onneksi @Kaama oli paikalla

Se mikä edelleen mietityttää on se, että mistä mä oon oppinut sen, että pyöräilijä tulkitaan pyöräilijäksi aina ollessaan pyörän selässä. Vaikka siis ollessaan paikallaan. Olen siinä uskossa, että pyöräilijä tulkitaan jalankulkijaksi vasta kun nousee pyörän päältä pois ja taluttaa sitä sen rinnalla.

Olisin joutunut kaivamaan vastauksen ja vähän alkoi jo jännittää että puhunko paskaa, kun haasto tuli sulta, mutta onneksi @Kaama oli paikalla

Se mikä edelleen mietityttää on se, että mistä mä oon oppinut sen, että pyöräilijä tulkitaan pyöräilijäksi aina ollessaan pyörän selässä. Vaikka siis ollessaan paikallaan. Olen siinä uskossa, että pyöräilijä tulkitaan jalankulkijaksi vasta kun nousee pyörän päältä pois ja taluttaa sitä sen rinnalla.
En itse tällä kertaa muistanut asiaan liittyvää pykälää ;)

Yleinen tulkinta tuohon taluttaja vai pyöräilijä juttuun on ollut että onko jalat pyörän molemmilla vai vaan toisella sivulla. Tai näin liikenneopettaja/ajotutkinnon vastaanottaja tasolla ainakin. En ole perehtynyt että onko siitä ennakkotapauksia oikeustapauksien kautta.

Olihan tämäkin tapaus kun 30km/h taajama-alueella pyöräijiä ylitti äkisti suojatien (olisi pitänyt taluttaa) ja jouduin pysähtymään suojatien eteen.
Perseessä roikkui jo jonkun matkaa 20 vuotta vanha farkku volvo, kuski 60- kymmenissä soitti torvea pitkään kun meinas tulla kontista sisään. Irvisteli siellä kun vilkasin taakseni. Eipä siinä muuta kun keskisormitervehdys hänelle kun matka jatkui.
Oliko se torvi sulle vai sille pyöräilijälle tarkoitettu?

Jotain motari ramppeja joissa ei pääse ennakkoon ottaa vauhti, tullaan siis varsin hitaasti ennen kuin pääsee kiihdyttää, mkä taasen vaikeuttaa arviointia.

Tietenkin se on melkein järjestäien oma moka (turvavälin puute) jos edellä meniä tulee peräedellä vastaan. Isoin moka sitten lähteä sitä estään saati ohittaan vasemmalta.

Jos siellä pääväylllä olisi asialliset turvavälit niin se liittyminen onnistuisi helposti, vaikka nopeus ero olisi iso, kesällä kahdeksaa kymmpiä 120km/h jonoon liittyminen yleensä pitäisi onnistua ongelmita. Enemmän kiinni siitä että tähtää oikeaa kohtaan.

Tänään motarilla poikkeuksellisesti en näkynyt yhtään perseilyä. Paitsi sitten tietenkin juuri ennen poistumisramppia Tesla meni kiireellä vasemmalta ohi ja ahtaasta välistä suoraan ulos oikealle rampille minne olin kääntymässä...

Tehoton auto ja edessä meni 60-70 väliä auto joka teki viime hetken kiihdytyksen 80 ja liittyi 100 menevään ruuhkaan todella riskialttiisti. Ei riittänyt teho enää autossa että olisin voinut liittyä turvallisesti.
Virhe on tapahtunut aiemmin, kun olet ollut tehottomalla autolla hitaasti ajavan auton perässä ja liian lähellä. Minä jätän tuollaisessa tapauksessa väliä eli hidastelen itse niin, että saan sen verta väliä kiihdytyskaistalle saapuessa, jotta moisesta ei koidu ongelmia.

(hankalaa ruuhkassa)

Joo tässä juuri viikonloppuna näkyi tilanne, jossa kärsimätön kuljettaja aiheutti toiminnallaan kaaottisen tilanteen, josta olisi voinut koitua vaaraksi. Jo ennen Länsiväylälle liittymistä kärsimätön kuljettaja ajeli taajamassa maltillisesti ajelevan pakun kontissa kiinni, eli tällä oli jo kaikki tarvittava tieto siitä, että paku saattaa olla hidas myös liittyessään. Ja niinhän se sitten olikin, joskaan ei nyt mikään ihan pahin katastrofi. Ehkä 70 km/h sinne 80 km/h Länsiväylälle. Kärsimätön kuljettaja ajaa kontissa koko kiihdytyskaistan ja Länsiväylälle liittyessään ampaisee suoraan vasemmalle kaistalle aivan vasemmalla kaistalla jo ajavan auton eteen. Se oli hetken aikaa sellainen kolmen auton sekava sumppu, ja liittyi sinne vasemmalle kaistalle kolmantena jonoon vielä kärsimättömän kuljettajan takanakin ajanut kuljettaja.

Nopeasti manööverinsä jälkeen kärsimätön kuljettaja joko tajusi mokansa tai sitten sattumalta liittyi nopeasti takaisin oikealle aivan tämän rauhallisemmin ajaneen pakun eteen. Ja juuri ihan tässä edellisessä viestissä mainitun tavan ansiosta itse katselin mukavan matkan päästä tätä tapahtumaa ja pääsin omassa rauhassa liittymään Länsiväylälle ketään häiritsemättä.

Ainakin Oulussa motaria ajaessa (vakkari päällä) saa väistää lähes päivittäin liittyjiä. Jos ei reagoisi mitenkään niin kolisisi varmasti. Jotkut vetää tuolla kyllä ihan pyhällä hengellä ja luottaa että pääväylällä olijat ovat hereillä ja väistävät joka kerta kunhan vaan työntää autonsa sekaan. Raskas liikenne eri asia mutta esim. pakettiauto kyllä pystyy liittymään turvallisesti joka kerta jos vaan viitsii/osaa. Joskus tuntuu että pääväylällä ajaessa saa tehdä samaa kuin olisi itse liittymässä, eli etsiä väli mihin "jätättäytyä" että tumpelot pääsevät tielle kolisematta. Monille tuntuu olevan mahdoton tehtävä kontrolloida dynaamisesti nopeutta liittymäkaistoilla. Ajetaan vaan sitä samaa (ali)nopeutta ja toivotaan että väli ilmestyy tekemättä itse mitään. Eikä tarvitse olla edes ruuhka-aika, tätä tapahtuu koko ajan.

Viimeksi muokattu:
mutta esim. pakettiauto kyllä pystyy liittymään turvallisesti joka kerta jos vaan viitsii/osaa.

Jos siellä pääväylällä on ne välit, niin kesärajoitusten aikaan (120), siihen kahdeksaakymppiä liittyvä , jos onnistuneesti osuu siihen edellisen taakse, niin nopeusero reilu 10metriä sekunnissa, niin siinä pääkaistalla kerkiää kiihdyttää nuhasellakkin pakulla, jos halua. se seuraava jonossa joutuu jokatapauksessa hiljentää, tai lähteä ohittaan. ja on tilanteen nähnyt hyvissä ajoin, joten on joka valmistautunut ohittamaan, tai hiljentämään.

Tietenkin jos rampilla saa jä pystyy kiihdyttään vauhtiin , niin kiihdytyskaistalla enemmän aikaa hienosäätää , hiljentäminen varsinkin nuhasella helpompaa kuin kiihdyttäminen.

Siksi koska ajoi perseessä kiinni ja jouduin äkkijarruttamaan josta syystä pappa meinas tulla kontista sisään. Ihmetteli että miksi jarrutin ja hän tuskin ehti huomata pyöräilijää joka tuli vaudilla suojatielle.
Mulla kävi kerran saman kaltainen tapaus, mutta takana moottoripyörä. Turvaväliä oli sen verran, ettei se jarrutellut turhia, vaan lähti ohi. Onneksi jalankulkija ei ehtinyt kävellä niin pitkälle, että olisi jäänyt motoristin alle. Ja mulle tuli kaikki kaverin osaamat käsimerkit :) Oli vielä lapsi, joka sieltä tuli yllättäen suojatielle. Varmaan pitäisi ennemmin ajaa lapsen yli kuin hidastaa toisen menoa...
Ainakin Oulussa motaria ajaessa (vakkari päällä) saa väistää lähes päivittäin liittyjiä. Jos ei reagoisi mitenkään niin kolisisi varmasti.
Tervetuloa testaaman tänne pk-seudulle, jossa on (omasta mielestään) maan parhaat kuljettajat. Täällä saa väistellä jatkuvasti sokeita kaistanvaihtejia ja kiilaajia. Liittymästä tultaessa on valtava kiire päästä vasemmalle kaistalle, eikä peileihin katsota tai kuollutta kulmaa tarkasteta. Moni varmasti luulee olevansa hyvä kuski, kun kiilaa nopeasti vasemmalle, mutta oikeasti ovat umpisurkeita ja välttävät kolarit vain toisten valppauden ansiosta.

Täällä maaseudulla alla olevaa, jossain Kehä 3 on varmaankin eri lait.

Ohittavat autot jotka vetävät keulan eteen heti ohitustilanteen jälkeen.
Oma kulkine patteriauto ja melkein aina ajan adaptiivisella vakkarilla ajan +2 - +4 yli sallitun.
Vaikka vakkarin etäisyys on säädetty minimiim, niin nuo heti etupuskurin eteen ajavat ohittajat aiheuttavat voimakkaan regenin.

Takapuskurissa roikkujat.
Mitä *itun järkeä? Kulkeeko se kottero sen hiljempaa vaikka jättäisi vähän hajurakoa edellä ajavaan?
Konttiin tulet heti kun vaikkapa hirvi päättää lonksutella tien yli.

Täällä maaseudulla alla olevaa, jossain Kehä 3 on varmaankin eri lait.

Oma kulkine patteriauto ja melkein aina ajan adaptiivisella vakkarilla ajan +2 - +4 yli sallitun.
Vaikka vakkarin etäisyys on säädetty minimiim, niin nuo heti etupuskurin eteen ajavat ohittajat aiheuttavat voimakkaan regenin.

Mitä *itun järkeä? Kulkeeko se kottero sen hiljempaa vaikka jättäisi vähän hajurakoa edellä ajavaan?
Ongelma poistuu kun pistät 12-14 yli, jos mittarivirhettä ei huomioitu niin tuo on vielä jopa ihan normaalinopeus... Maaliskuun lopussa lappiin hieman reilu 1000km 103km/h keskinopeus molempiin suuntiin _todellinen_ vauhti keskimäärin +17 yli rajoituksen (-kamerakohdat) (ja käytännössä koko ajan alle päiväsakkojen tutkavähennyshuomioituna pois lukien pari ohitusta), 2 maijaa tuli vastaan ja yks rehellinen tutkarysä -> ei poliisia kiinnosta. Yks ohitti ohituskaistalla 2000km matkalla ja jouduin sen sitn uusinta ohittamaan hetken päästä kun auto lakkas yks kaistasella kulkemasta, toinen ohitti motarilla jossain järvenpään kohdilla, siitä ajoin ohi kehä I mestarin tunnelin kohdilla. Ei ohittajat hirveästi häiritse kun pitää sopivaa matkavauhtia :).

Mä välillä testailen tuollaisten refleksejä jarruvalolla. Hyvin yleensä reagoivat paitsi jotkut puhelin kädessä ajavat naiset (niitä on paljon, miehillä ei luureja pahemmin näy). Sinänsä ei tarvi turvaväliä tai reagointia kun kyllä se nykyauto jarruttaa sitten itse! /s

Joskus kyselin perässäroikkujalta syytä (asiallisesti) kun mentiin samalle huoltoasemalle niin kuulemma siten siihen ei koko ajan tunge joku ohittaja väliin. Harmittavan totta - itsekin huomannut saman kun pitää isoa turvaväliä motarilla.

Yleisesti nyt kun olen palannut etätöistä enimmäkseen lähitöihin niin huomaan että liikenne aamuisin on mennyt hullummaksi mitä se oli ennen koronaa. Melkein joka aamu näkyy sikailua tai vaaratilanteita. Yleisin on punaisia päin ajaminen ja toisena törkeät ohitukset (kiire kasiksi töihin?).

Yleisesti nyt kun olen palannut etätöistä enimmäkseen lähitöihin niin huomaan että liikenne aamuisin on mennyt hullummaksi mitä se oli ennen koronaa. Melkein joka aamu näkyy sikailua tai vaaratilanteita. Yleisin on punaisia päin ajaminen ja toisena törkeät ohitukset (kiire kasiksi töihin?).
Erikoista. Minusta erityisesti nuoret ajaa tosi vastuullisesti täällä pöndellä. Muutenkin tosi fiksua porukkaa nää "nykynuoret". Ei perseillä liikenteen seassa, vaan se tehdään silloin kun muut ei vaarannu.

Erikoista. Minusta erityisesti nuoret ajaa tosi vastuullisesti täällä pöndellä. Muutenkin tosi fiksua porukkaa nää "nykynuoret". Ei perseillä liikenteen seassa, vaan se tehdään silloin kun muut ei vaarannu.
Joo eiköhän ne perseilijät ole enimmäkseen 30-45 vuotiaita miehiä tehokkailla isoilla sähköautoilla. Samaa mieltä yleisesti nuorten ajokäyttäytymisestä, toki tilastojen mukaan ei ehkä ole näin kun nuorten vakavia onnettomuuksia on ollut paljon.

Veikkaan, että nykynuorissa on paljon polarisaatiota ajamisessa niinku vähän kaikessa nykyään, niin ne koheltajat erottuu sieltä räikeemmin kuin ennen. Keskimäärin nuoret tuntuu ajavan ihan hyvin, ainakin omaan sukupolveenk verrattuna kun oltiin nuoria. Suurin ”uhka” on just varmaan tuo 30-45v (eikä tarvi olla ees sähköauto)… ehkä venyttäisin sinne 50v asti haitaria. Ruuhkavuosia elävät ovat psyykanneet ittensä niin, että on se jatkuva kiireen tuntu koko ajan ja se näkyy sit valitettavan paljon liikenteessä.

Polarisaatiolla meinaan siis sitä että koheltamisen keskiarvo on pysynyt samana mutta osa koheltaa enemmän ja toinen puoli vähemmän. Tää on täysi mutu tietty.

Veikkaan, että nykynuorissa on paljon polarisaatiota ajamisessa niinku vähän kaikessa nykyään, niin ne koheltajat erottuu sieltä räikeemmin kuin ennen. Keskimäärin nuoret tuntuu ajavan ihan hyvin, ainakin omaan sukupolveenk verrattuna kun oltiin nuoria. Suurin ”uhka” on just varmaan tuo 30-45v (eikä tarvi olla ees sähköauto)… ehkä venyttäisin sinne 50v asti haitaria. Ruuhkavuosia elävät ovat psyykanneet ittensä niin, että on se jatkuva kiireen tuntu koko ajan ja se näkyy sit valitettavan paljon liikenteessä.

Polarisaatiolla meinaan siis sitä että koheltamisen keskiarvo on pysynyt samana mutta osa koheltaa enemmän ja toinen puoli vähemmän. Tää on täysi mutu tietty.
Mä osun tuohon 30-45, ja nykyään sattuu aika paljon ihan rehellisiä vahinkoja mitkä on pakko myöntää. Muita liikenteenkäyttäjiä tulee luettua väärin ja lisäksi myös kompensoin väärin. Oma default on se että olen liian varovainen ja sen takia saatan reagoida liian agressiiviesti odottelun jälkeen, koska haluan purkaa tilanteen ja jatkaa matkaa:

"vittu mene jo jonnekin" -> matka jatkuu säännöistä välittämättä -> vaaratilanne

Ainakin Oulussa motaria ajaessa (vakkari päällä) saa väistää lähes päivittäin liittyjiä. Jos ei reagoisi mitenkään niin kolisisi varmasti. Jotkut vetää tuolla kyllä ihan pyhällä hengellä ja luottaa että pääväylällä olijat ovat hereillä ja väistävät joka kerta kunhan vaan työntää autonsa sekaan. Raskas liikenne eri asia mutta esim. pakettiauto kyllä pystyy liittymään turvallisesti joka kerta jos vaan viitsii/osaa. Joskus tuntuu että pääväylällä ajaessa saa tehdä samaa kuin olisi itse liittymässä, eli etsiä väli mihin "jätättäytyä" että tumpelot pääsevät tielle kolisematta. Monille tuntuu olevan mahdoton tehtävä kontrolloida dynaamisesti nopeutta liittymäkaistoilla. Ajetaan vaan sitä samaa (ali)nopeutta ja toivotaan että väli ilmestyy tekemättä itse mitään. Eikä tarvitse olla edes ruuhka-aika, tätä tapahtuu koko ajan.
Oulun Pohjantien liittymät ovat kyllä edelleen aika lyhyitä ja huonosti toteutettuja. Eivät kaikki, mutta osa edelleen on vaikka tilanne parani huomattavasti muutama vuosi takaperin tehdyn suuren remontin yhteydessä.

Edelleen on ainakin joen pohjoispuolen etelään päin lähtevä jyrkkä 270 asteinen pienisäteinen liittymä hyvä esimerkki liian tiukasta mutkasta normaaliin ruuhka liikenteeseen. Onneksi liittymiskaistaa on pidennetty reilusti. Vähän sama on Kaakkurista pohjoiseen lähtevä 270 asteinen liittymä. Näistä varsinkaan ensimmäisessä ei edes näe tulevaa liikennettä ennen kuin olet kääntynyt jo 180 astetta. Huonoa suunnittelua ja tilan puutetta mielestäni.

Oritkarista tulevaa raskastaliikennettä on pakko väistää motarilla, koska ne eivät muuten pääsisi koskaan liiittymään liikennevirtaan.

Mielestäni Oulun autoilijoissakin on vikansa, koska eivät osaa jättää eteensä tarvittavaa tilaa kiihdytystä varten ja moottoritiellä ajavat ajavat ihan liian pienillä väleillä. Niille jotka eivät tiedä niin Oulun ohittavan Pohjantien sähköisesti esitettävä nopeusrajoitus on kesälläkin maksimissaan 100km/h juuri edellä mainituista syistä johtuen. Ruuhka-aikoina nopeus on alennettu 80km/h keskustan liittymien alueelta.

Tuohon lisäisin sen että iänmyötä se aika ja paikka siirtyy, aikuistuneiden arki pyörii työmatka ja asiointi liikenteessä. Nuorista _osa_ sinne kouluun, yms ajaa rauhallisemmin, vaikka sitten koheltaisikin yössä. Kaikki hengissä selvinneet ei aikustu ja ne sitten näkyy arkiliikenteessä.

Yritän sanoa että nuorena ne aikuisetkin on koheltaneen, ja ruuhkavuosina ne vanhuksetkin koheltaneet. ja tämänkin päivän nuoret koheltaa, otsikoissa keikkuu kuten vanhoissakin lehdissä. ja tilastoissa.

Nuoret kuskit tappaa ikäisiään.

Tämä on aivan käsittämätön tapa toimia.
Motarillakin ängetään auton mitan "etumatkalla" takaisin oikealle kaistalle ja yleensä nopeuseroa ei ole yli 5km/h enempää, vaikka ohittavan takana ei näy mitään "painetta" muun liikenteen takia.
Pari kuukautta sitten kävin tiukan keskustelun asiasta jonkun itseään isommaksi luulevan Audi kuskin kanssa. Lahden motarilla ohituksen jälkeen "kaveri" palasi parin metrin päähän keulan eteen pöllyttäen kaikki lumet ym., väläytin pari kertaa valoja ja kaveri veti liinat kiinni 100 km/h nopeudessa... Satuttiin molemmat pysähtymään aakkosasemalle ja kävin sanomassa terveiset ihan naamatusten, ei muistanut tilannetta mutta ei myöskään kiistänyt. Säälittävä suoritus.

Liittymästä tultaessa on valtava kiire päästä vasemmalle kaistalle, eikä peileihin katsota tai kuollutta kulmaa tarkasteta. Moni varmasti luulee olevansa hyvä kuski, kun kiilaa nopeasti vasemmalle, mutta oikeasti ovat umpisurkeita ja välttävät kolarit vain toisten valppauden ansiosta.
Joo kuolllut kulma. Olen niin kypsynyt tuohon että kerran kun näin yksinäisen sankarin tulevan liittymästä samaa tahtia kuin ajoin motarilla päätin että vittu nyt en väistä vaikka kolahtaa. Pidin vakkarin päällä, kiristin turvavyön ja kovaa kiinni ratista. No ei se päätös kauan pitänyt kun kylkeenhän sieltä olisi tultu - väistin viime hetkellä vasemmalle kaistalle.

Virheitä sattuu kaikille mutta nykyään melkein oletetaan että motarilla ajava väistää liittyvää tai sitten ei vaan nähdä.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 232
Jäsenet
82 642
Uusin jäsen
Villetzka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom