Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Jonostakin pääsee ohi jos siinä ei kauhean montaa autoa ole.Ei siinä mitään vaikeaa ainakaan itselleni ole. Monelle muulle on ja siinähän ajetaan jonossa sitten kun herra Amatipro Harrastaja vetää minäminäasenteella koko kaistan leveydellä.
No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen.En ymmärrä miksi pyöräilijä polkee autotiellä kun vieressä kulkee kevyen liikenteen väylä, jossa pyöräilijän tulee kulkea.

Niinpä. Suhahdetaan vauhdilla varoittamatta kävelijöiden ohi tai sitten karjutaan "tietä" tms.No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen.![]()
Monelle näkyy kelpaavan myös jalkakäytävä.Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
Useimmat kyllä ajaa siellä missä kuuluu mutta on näitä persereikiä jotka ajavat aina autotiellä vaikka noin 3m siirtymällä ajelisi siellä missä pitäisi. Kaippa se on turvallisempaa ajaa autojen seassa jalat lukittuna polkimiin kuin pyörätiellä pyörien seassa.No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen.
Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
Voi olla. Koskaan en ole tällaiseen tilanteeseen kyllä törmännyt. Sen sijaan autoilijoilta näkee hyvin usein todella törkeitä pyöräilijöiden ohituksia, esim. 80 lasissa puolen metrin marginaalilla vastaantulevan liikenteen kohdalla yms. Ennemminkin tuntuu siltä, että mitä epävarmempi ja kokemattomampi kuski, sitä vaarallisemmin fillareista päästellään ohi.Joskus pääsee ja joskus ei. Ymmärrät varmaan että riippuu aika paljon maastosta.
Auttaa se, kun silloin se tunarikin uskaltaa mennä ohi lyhyellä suoralla.
Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.Koskaan en ole ymmrätänyt tätä fillarien ohittamisen vaikeudesta valittamista. Miten te ikinä pääsette esim. traktorista ohi?

No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen.![]()
Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.
En ymmärrä miksi pyöräilijä polkee autotiellä kun vieressä kulkee kevyen liikenteen väylä, jossa pyöräilijän tulee kulkea.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole edes virallinen suomen kielen sana: Kielitoimiston sanakirjaSuomen tieliikennelaki ei tunne käsitettä "autotie".
Tässä olikin kyse pientareettomasta tiestä. Kunnollisia pientareita ei taida olla kuin pääteillä ja niillä ajoa pyöräilijät kyllä välttelevät niin paljon kuin mahdollista.Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.
Kaikki nyt kuitenkin tajuaa mitä vittua sillä autotiellä tarkoitetaan.Ja jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole edes virallinen suomen kielen sana: Kielitoimiston sanakirja![]()
Kaikki nyt kuitenkin tajuaa mitä vittua sillä autotiellä tarkoitetaan.
Sen käytöstä tulee vain sellainen kuva, että käyttäjä jotenkin olettaa, että ko. tie olisi vain autoille varattu. Samoin kuin sanan "pyörätie" käyttäminen silloin kun kyse on 99% varmuudella yhdistetystä kevyenliikenteen väylästä.Kaikki nyt kuitenkin tajuaa mitä vittua sillä autotiellä tarkoitetaan.
Ai asennevammaiset kanssa-autoilijat ei saa ärsyttää? Sinäkö päätät mistä tähän ketjuun saa avautua ja mistä ei?Voi herranen aika sentään. On sullakin ongelmat taas.
Se on harmi, että kylmä veriset tappajat saa kulkea vapaana.Jos spandeksi vetää maantiellä pyörätien ollen vieressä tai rinnakkain niin tilaa löytyy hesarin verran. Se on vain rahaa miten itseen voi sattua pahimmas tilanteessa.
Nuo täryraidat ärsyttävät kyllä autoa ajaessakin. Raita on monesti vedetty reilusti ajoradan puolelle, ja jos yrittää ajaa urien vieressä, osuu tuohon raitaan. Ei sen nyt niin vaikeaa pitäisi olla tehdä sitä täryytystä reunaviivan kohdalle, ei pientareelle eikä ajoradalle.Suomessa on paljon sellaista maantien piennarta, josta asfaltti on järsitty pilalle "tärinäraidoiksi". Näitä pientareita pitkin ei voi ajaa pyörällä, vaan täytyy ajaa selvästi ajoradan puolella.
Kyllä se vaan on niin, että jos herra ei ymmärrä eroa toisen omaisuuteen kajoamisen ja toisen henkeen ja terveyteen kajoamisen välillä, niin ehdotan että käyt juttelemassa jonkun psyykkeen ammattilaisen kanssa ennen kuin jatkat tuolla liikenteessä seikkailemista.Juu emmäkään tahdo väistellä noilla perusteluilla. Tampereen taksikuski episodi oli jo kevään merkki ja just sopivasti meni kun taksikuski vastas yhtä röyhkeästi.
[...]
Kaks yhtä välinpitämätöntä vaan kohtaa. Olosuhteet vaan sattuu tuossa oleen itselle paremmat.
Älä nyt jauha paskaa. Ihan eri asia ajaa pyörällä ajoradalla kuin yrittää tietoisesti tappaa autolla joku.Kaks yhtä välinpitämätöntä vaan kohtaa. Olosuhteet vaan sattuu tuossa oleen itselle paremmat.
Kyllä se vaan on niin, että jos herra ei ymmärrä eroa toisen omaisuuteen kajoamisen ja toisen henkeen ja terveyteen kajoamisen välillä, niin ehdotan että käyt juttelemassa jonkun psyykkeen ammattilaisen kanssa ennen kuin jatkat tuolla liikenteessä seikkailemista.
Siis pyöräilijä ajoi tahallaan päin eteen kiilannutta autoa? Aika vaikea uskoa vaikka toki kaikki on mahdollista.Paitsi, että pyöräilijä itse törmäsi autoon, kun taksikuski yritti saada pyöräilijää pysähtymään... vähän on vielä eroa siihen että ajaa yli.
Tästä vilkun käytöstä puhuinkin aikasemmin tässä threadissa. En ymmärrä sitä että miksi vilkku laitetaan päälle samaa aikaa kun vaihdetaan kaistaa? Vilkku ensin ja sitten vasta tehdään. Se vilkku ei tarkota sitä että kun se on päällä, olisi oikeus tunkea eteen. "Laitoin vilkun päälle. Minulla on etuajo-oikeus"Ja näinhän siinä taas kävi, vilkku syttyi siinä vaiheessa kun auto oli jo puoliksi minun kaistallani ja minulla torvi pohjassa. Liittyjä joutui sitten tekemään aika tiukan kojausliikkeen ja jarrutuksen, kun kiihdytyskaista oli loppumassa. Kun kaveri sai sitten itsensä kelattua tielle, ajoi se tietysti ohi hurjaa ylinopeutta ja painoi tööttiä ohi mennessä. Sanomattakin selvää, että olin ainut kuski tuolla tienpätkällä ainakin 500 metrin matkalla.



Kiristääkö ne Spandexit niin paljon, että järki loppuu tyystin, kun tuollaistakin paskaa täytyy kaiken muun liikenteessä häiriköinnin ohella harrastaa? Ja mitä ylipäätään spandexoit jalkakäytävällä? Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että se terveydelle ja ympäristölle hyödyllinen perus(hyöty)pyöräily ei keskimäärin aiheuta mitään häiriötä. Ei autotiellä eikä kevyenliikenteen väylällä. Menkää radalle pyöräilemään, jos paskat pyörät ei kestä normaaleja polkupyöräkäyttöön rakennettuja kulkuväyliä.Sitä en kyllä ymmärrä miten peilin voi saada rikki yhdellä kädellä pyörän selästä. Itsekin tullut noita paljon sisään taiteltua kun olleet tiellä jalkakäytävällä/kelvillä enkä ole vielä sellaisen törmännyt, joka ei pientä osumaa kestäisi.
Mistä sä nää spandeksit ja jalkakäytävällä pyöräilyn pieraisit? Menikö quottaus pieleen vai sisälukutaito-ongelmaKiristääkö ne Spandexit niin paljon, että järki loppuu tyystin, kun tuollaistakin paskaa täytyy kaiken muun liikenteessä häiriköinnin ohella harrastaa? Ja mitä ylipäätään spandexoit jalkakäytävällä?
No kun spandekseista höpisit, niin oletin sun olevan näitä "pysäköin jalkakäytävälle" ryhmäläisiä. Mutta että ihan ilman kulkuneuvoa liikenteessä ollessasi vääntelet peilejäMistä sä nää spandeksit ja jalkakäytävällä pyöräilyn pieraisit? Menikö quottaus pieleen vai sisälukutaito-ongelma
Ihan varmasti taitan peilin jos joku nutipää pysäköi autonsa jalkakäytävälle/kelville niin ettei ohi meinaa mahtua ilman väistöliikkeitä. Tulee se n. 10cm lisää tilaa mikä usein on jo paljon.
No ei se tartte kuin kerran vähän heikkohermoisempi huoltomies sattua kohdalle, niin opit olemaan kajoamatta toisen omaisuuteen. Ei tuossa touhussa ole yhtään mitään järkeä.Joo, ihan kauheeta omaisuuteen kajoamista joku peilin taittaminenMutta että ihan ilman kulkuneuvoa liikenteessä ollessasi vääntelet peilejäNo ei se tartte kuin kerran vähän heikkohermoisempi huoltomies sattua kohdalle, niin opit olemaan kajoamatta toisen omaisuuteen. Ei tuossa touhussa ole yhtään mitään järkeä.

Mutta sulla on kuitenkin oikeus ja on sun tehtäväs leikkiä kotipoliisia ajoradalla ajavien pyöräilijöiden suhteen?Poliisit ja lappuliisat on sitä varten et vartioivat noita sääntöjä. Ei ole sun tehtäväs.
Se ei silti saa "kohtuuttomasti" haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista.Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Aivan mutta tuossa olikin jo maininta peilin kääntämisestä jos joutuu väistämään. Mikä sen raja on. Se että vähän joutuu kääntää sarvia vai ajaan täysin eri reittiä. Jos valittajien kuvia katsellut niin iso osa niistäkin ollut lastaustapahtumia jotka osan vieneet tilasta. Täysin laillisia, mutta kun sattuu oleen pyhällä kevillä.
Niin fillarillakin saa ajaa väliaikaisesti ajoradalla, vaikka klv olisikin, mutta kylläpä sinäkin näyt ottavan sen henkilökohtaisesti ja katsot asiakseksi leikkiä kotipoliisia ja ties mitä. Samanlaille ne laiskuttaan klv:lle pysäköivät tai pysähtyvät, vaikka voisi ajoradan puolellekin jättää, ovat välinpitämättömiä ja fillaristi voi olla yhtälailla välinpitämätön ja sattua vähän raapaisemaan.Aivan mutta tuossa olikin jo maininta peilin kääntämisestä jos joutuu väistämään. Mikä sen raja on. Se että vähän joutuu kääntää sarvia vai ajaan täysin eri reittiä. Jos valittajien kuvia katsellut niin iso osa niistäkin ollut lastaustapahtumia jotka osan vieneet tilasta. Täysin laillisia, mutta kun sattuu oleen pyhällä kevillä.
Onko esim. 2 minuuttia kestävä lastaustapahtuma tällainen kohtuuttomasti vaikka koko kevin sulkisi. Aika monessa muussa tilanteessa ei ole vaan aika tekee siitä pienen.
Tiedän varsin hyvin pysäyttämiseen ja pysäköintiin liittyvät säädökset enkä tietenkään leiki kotipoliisia silloin kun siihen ei ole aihetta.Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Paljon pahempaa kotipoliiseilua tuollainen henkeen ja terveyteen kohdistuva rankaiseminen kuin joku peilin taitto, järki hoi!En leikikään vaan olen yhtä välinpitämätön heitä kohtaan.
Toisen hengen ja terveyden uhkaaminen autolla sen sijaan on ihan tervettä?Toisen omaisuuteen kajoaminen on kusipäistä toimintaa ellei syy ole todella painava (esim. jonkun pelastaminen jne), joku huoltomiesten tai taksikuskien väärinpysäköinnit ei siihen vielä syyksi riitä. Jättäkää vaikka kikkihiirilappuja jos vittuilla haluatte.
Etenkin 80cm leveän peräkärryn kanssa saattaa välillä tulla vähän haastavia välejä. Melkein joutuu vaan kokeilemaan, että mahtuuko vai ei...Voihan sitä taiteilla sen klv:lle pysäköidyn auton ohi ahtaasta välistä, mutta poljin tai tanko saattaa "vahingossa" osua kylkeen...
Voithan sää uskotella itsellesi mitä vaan, mutta siinä kun fillaristi väistää esim. pientä kuoppaa niin sää osut siihen tai siinä voi helposti säikähtää ja kaatua sen takia.Ei se pieni etäisyys henkeä ja terveyttä uhkaa. Löysien spandekseihin tuleminen kun ei terveyttä vaaranna.
Kannattaa kertoa tää sitten poliiseille kun olet kuulusteluissa. Muista että kypäräkamerat alkaa olla aika yleisiä varusteita.Ei se pieni etäisyys henkeä ja terveyttä uhkaa. Löysien spandekseihin tuleminen kun ei terveyttä vaaranna.
Kai sää nyt tajuat mikä ero noilla asioilla on? Joko trollaat tai oot ihan vitun idiootti.Voihan siinä mennä henki jos väistän kuoppaa yhtäkkiä autollakin vastaantulijan keulaan.
Toisen hengen ja terveyden uhkaaminen autolla sen sijaan on ihan tervettä?
Ei, vaan liikenteen vaarantamista se on, jos oikeasti liian läheltä ohittaa. Kotipoliiseilua tyypillisimmillään puolestaan on mm. virheellisestä pysäköinnistä näpäyttäminen kajoamalla toisen omaisuuteen.Paljon pahempaa kotipoliiseilua tuollainen henkeen ja terveyteen kohdistuva rankaiseminen kuin joku peilin taitto, järki hoi!
Sää taas et noudata riittävää turvamarginaalia ohitettavaan. Pykälä löytyy ihan tieliikennelaista. Sulla ei tarvitse noudattaa mitään, mutta muiden pitää. Hieno mies.Sitäpä juuri. Jos väistän itse kuoppaa pyörällä olles niin se on liikenteestä pois päin tai jarrulla. En yllättävästi liikenteeseen päin jollen täysin varma tyhjästä tiestä.
Ja jos yrität perustella yllättävällä kuopalla pystymättä pysähtymään niin et noudata tilannenopeutta.
Jos spandexraketeille on sallittua ajaa rinnan tai keskellä kaistaa, sen pitäisi sitä olla kaiken järjen mukaan myös mopoille. Käsi sydämelle, kuinka monella vituttais jos kaksi mopoa vetäisi rinnakkain 80kmh rajoituksella olevalla tiellä?
Josko sillä ei ollut kiire? Tai pelkäs ohittamista. Mistä noista tietää. Ei kai tuossa varsinaisesti muuta ongelmaa ollut kuin mahdollisesti ajoetäisyys.
Harva vaan tuntuu muistavan, että se muu pysäyttämiseen soveltuva paikka on ajoradalla. Pois lukien paikat joissa on pysähtymiskielto.Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.